Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

even zonder

even zonder

06-09-2010 om 10:55

Overspannen?

Hoi,

Hoe weet je wanneer je overspannen bent? Wat zijn de symptomen? Ik heb de laatste tijd veel hoofdpijn en veel tegenzin om de dingen te doen die ik moet doen.

Ben zeer ongemotiveerd in mijn werk maar vind het thuis ook allemaal heel zwaar met kinderen etc.

Hoe weet ik of ik in de gevarenzone zit?

Even Anoniem

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Puck

Puck

06-09-2010 om 12:19

Even zonder

Alleen al het feit dat je zelf denkt dat je misschien overspannen bent of in de gevarenzone zit is al een teken....... Tijd voor actie dus.

Moontje

Moontje

12-09-2010 om 18:25

Symptomen overspannenheid

- slechter slapen
- opgejaagd gevoel
- snel geïrriteerd
- geen zin in dingen; initiatiefloos
- huilerig en down
- je onbegrepen en tekort gedaan voelen
- eenzaamheidsgevoelens

... en vul zelf maar aan.
Maar... de oorzaken van overspannenheid zijn natuurlijk de aanleiding. Is dat je baan? Is het de combinatie werk en zorg, je huwelijk of relatie, oud zeer, een combinatie van dit alles?

Naar de huisarts zou ik zeggen..

Bastet

Bastet

13-09-2010 om 13:24

En....

Zoiets natuurlijks als de overgang kan ook deze klachten veroorzaken,zelfs als je nog regelmatig menstrueert.
Bastet

Elisa Gemani

Elisa Gemani

13-09-2010 om 13:30

Overspannen

Als jij zelf denkt/voelt dat je constant op je tenen moet lopen, dat de "rek" en fut er uit is. Dat het je allemaal teveel wordt, dat je over je grenzen heen gaat, dat alles enorm heftig bij je "naar binnen komt". Dat je sneller dan gewoonlijk geirriteerd bent, boos. Dat je je opgejaagd voelt. Slecht slapen, gebrek aan eetlust/overmatig snoepen, hoofdpijn, huiduitslag, puistjes en haaruitval kunnen lichamelijke symptomen zijn. Hier een lijst met mogelijke symptomen voor overspannen zijn: http://www.che.nl/users/jcv/Overspan/Pagina2.htm
Trap dan op de rem, doe 2 stappen terug en probeer waar mogelijk aanpassingen in je leven te maken. Ga desnoods naar de huisarts maar loop er niet te lang mee door. Als je lichaam continu in "fight or flight" toestand verkeert kan dat heel erg nadelig uitpakken voor je lichamelijke gezondheid; naast het feit dat je er geestelijk aan onderdoor kan gaan met langdurige uitval tot gevolg. Als je er vroeg bij bent hoeft er niets aan de hand te zijn; hoe langer je overspannen bent hoe langer het duurt voordat je hersteld bent. Sterkte!

ann

ann

16-09-2010 om 16:20

Wat een herkenning zeg...

Het lijkt wel alsof ik hier zelf alle mogelijke symptomen opsom.Begin dit jaar ben ik in het ziekenhuis beland met een beroerte.Was enorm schrikken,want je wereld staat eventjes stil en je gaat nadenken over vanalles en nog wat.Alhoewel ik vrij snel hersteld was,krijg ik de laatste tijd meer en meer de indruk dat er toch nog wat scheef zit.Er kunnen inderdaad zovele redenen zijn waardoor een mens overspannen raakt.Ik denk dat het in mijn geval ergens een mengeling moet zijn van het ziek worden en de vaak egoistische houding van mijn partner.Vroeger kon ik de dingen veel beter relativeren,maakte ik me zeker niet zo snel boos.
Ik ben iemand die duidelijkheid wil in mijn leven,praten over dingen die vaak moeilijk liggen en hiervoor een serieuse uitleg krijgen is een vereiste.Daar wringt vaker het schoentje de afgelopen maanden.Ik voel me helemaal niet begrepen,maar ik denk dat het eerder ligt aan't feit dat mijn partner helemaal niet begripvol of gevoelig is aangelegd.Hij wimpelt een gesprek gewoon spottend weg en flapt er zaken uit die nergens op slaan en héél kwetsend zijn.
(zucht...)
Misschien had ik beter bij relaties gepost?Feit is dat mijn gezondheid hierdoor niet beter wordt.Ik slaap bijzonder slecht,door het piekeren,want telkens we woorden hebben gehad kruipt er een enorm schuldgevoel over me heen en heb ik totaal geen zin meer om eender wat te doen.
Het enige wat ik wil is me goed voelen,maar dat kan denk ik alleen maar als mijn partner zich anders gaat opstellen.Hoe kan ik dit oplossen?

Ann

Wij kunnen niet beoordelen wat er speelt aan de hand van jouw verhaal, dat stel ik voorop.

Maar er is maar één manier waarop je dit kunt oplossen. Dat is doordat je zelf dingen anders gaat doen. Een partner kun je niet veranderen, alleen jezelf.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.