Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Overspannen en reactie op stressvolle gebeurtenis

In juni vorig jaar thuis komen zitten. Oordeel huisarts: overspannen. Na moeilijke weken begon ik weer op te krabbelen. Ben in september langzaam weer gaan werken. Tot november ging dat aardig (erg vermoeiend maar dat schijnt erbij te horen). Tot begin november mijn partner ernstig ziek bleek te zijn. Ik heb een aantal weken veel op mijn bord gehad en het kostte zowel mentaal als lichamelijk enorm veel energie. Gelukkig weten we sinds kort dat alles goed gaat komen (op een paar beperkingen na).
Ik ben echter gesloopt. Maar moet wel uren opbouwen op mijn werk volgens de bedrijfsarts. Ik probeer dat ook maar echt goed gaat het niet. Mijn lijf wil niet, mijn ademhaling zit hoog en ik word kriebelig van alle herrie om mij heen (lees: werkende collega’s).
Ik voel me - ook door mezelf - gedwongen om te zorgen dat alles normaal wordt. Maar het lukt niet.
Ben zo bang eigenlijk dat ik nooit meer me eigen zelf word. Wil me zo graag weer goed voelen. Weer goed kunnen ontspannen en zo. Had gedacht dat met het bericht dat het goed komt met de gezondheid van mijn partner ik weer kon ontspannen maar dat blijkt helaas nog een illusie.

Komt die ontspanning ooit weer terug en wat energie? Ik slaap alleszins aardig maar overdag slapen als ik moe ben lukt echt niet (te onrustig). Ik heb ontspanningsoefeningrn die ik twee keer per dag doe.
Ik ben een beetje radeloos. Is het een kwestie van bijtanken van alle verloren energie?

Vogel

Vogel

31-01-2018 om 21:02

Niet niks

Niet niks wat je op je bordje hebt. En dan wil je eigenlijk direct weer terug naar hoe het voor de problemen was. Het lijkt er op dat dat gewoon tijd kost en dat je misschien een beetje streng bent voor jezelf.
Ben je al bij de huisarts geweest? Die zit je vermoedelijk minder achter de broek dan een bedrijfsarts. Misschien is kortdurende psychische hulp geïndiceerd.
(Oveigens zou ik nooit overdag proberen te slapen. Het helpt je slaapritme aan gort, en ik denk dat je enegietekort geen kwestie van te weinig slapen, maar van overbelasting is.)

Lou

Lou

31-01-2018 om 21:25

Te snel?

Het lijkt erop dat je te snel te veel wilt. Dat je nog in fase 1 zit van overspannen zijn: accepteer dat je overspannen bent en neem rust. Zou dat kunnen?

Ik zou ook naar je eigen huisarts gaan inderdaad.

Of je ooit weer energiek en ontspannen zult zijn, durf ik niet te zeggen. Maar misschien is dat dus ook niet waar je je nu het beste op kan richten. Eerst ziek mogen zijn van jezelf.

@Emma

@Emma

31-01-2018 om 23:41

vergelijking

Het klinkt alsof je je nog niet kúnt ontspannen. Ik hoorde laatst een mooie vergelijking: alsof je financiële schulden hebt die je moet aflossen. Zodra je 50 euro extra hebt denk je: Ha! Ik ga iets leuks doen! Maar dat kan niet, want zolang je schulden nog niet zijn afbetaald verdwijnt al het extra geld in een zwart gat De extra's zijn steeds maar een heel klein beetje en vooral minder dan je denkt.

Wat Vogel zegt: vraag advies aan je huisarts. Een bedrijfsarts heeft een andere agenda dan jij.

Emmawee

Emmawee

01-02-2018 om 00:50

Ja huisarts

En vraag meteen om een bloedtest. Een ontregelde schildklier kan nl ook dit soort stressklachten geven. Goed om even uit te sluiten.
Verder... ga in gesprek met je leidinggevende. Zoek naar manieren waarop je wel in een werkritme komt (van opstaan, naar je werk gaan, een taak uitvoeren enz.), maar niet meteen volledig wordt belast. Bijvoorbeeld door op een rustige werkplek te werken, of meer pauzes te nemen en dan even naar buiten te gaan. Of te beginnen met alleen maar een uurtje bijpraten en.kleine klusjes doen.
Werk opbouwen kan een grote positieve rol spelen in je herstel, maar niet als je te grote stappen maakt. Geef jezelf de tijd. Niet de snelheid bepaalt of jij je weer beter gaat voelen, maar de richting. Beweeg langzaam in de goede richting.

Ik ken de situatie van je man niet, maar een gesprek (of een paar gesprekken) met een psycholoog over die periode, kan heel helpend zijn om weer verder te kunnen. Gewoon weer de draad oppakken is wat je misschien het liefst zou willen, maar niet altijd het meest verstandig.

Veel sterkte!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.