Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

evenzo

evenzo

06-02-2009 om 12:37

Overtijdbehandeling

Het is een ramp...wie heeft ervaring met overtijdbehandeling? ik ga dit over een week doen...ben even helemaal van slag maar ik wil echt niet nog een kindje.


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Sterkte

geen ervaring mee, maar ik wil je wel sterkte wensen.

knuffel van Purk

Nena

Nena

06-02-2009 om 13:07

Sterkte

een jaar of 2 geleden stond ik ook bijna voor die keus, ik was overtijd en wilde echt niet nog een kindje. Gelukkig werd ik als nog ongesteld.

Bij een overtijds behandeling gebeurd het zelfde als bij een abortus, alleen omdat je nog niet zover bent noemen ze het een overtijdsbehandeling, klinkt wat minder hard.

sterkte

Ach jee

Ik hoop dat je snel gewoon ongesteld wordt. Want overtijdsbehandeling is gewoon een eufemisme voor abortus provocatus.

Sterkte.

Sterkte

als je zeker weet dat je het echt niet wil dan is dit de beste keus die je kan maken. Ik ken een paar vrouwen (met een compleet gezien) die een vroege abortus hebben laten doen, er zit geen eentje bij die achteraf spijt had. Wel hebben de mannen daarna zich laten steriliseren.

Sterkte.

evenzo

evenzo

06-02-2009 om 17:10

Dank

voor de sterkte wensen.
Heb me inmiddels wat meer verdiept. Overtijdbeh. is tot 16 dagen overtijd en dan een kwestie van wegzuigen. Kan zonder narcose. Kan zonder doorverwijzing of bedenktijd. Een abortus is daarna met bedenktijd en alles en als het wat verder is schrapen ze het weg onder narcose.Dus toch wel verschil al is het wel heel heftig. Ik heb op web gezien hoe foetus van 5/6 weken er al uit ziet en dat is toch echt meer dan een klompje cellen. Ik heb er toch wel veel verdriet van en schaam me diep dat ik dit als volwassen vrouw zover heb laten komen. Ik had een Persona.... en een verdwaald ei denk ik.
Ik heb 2 kids en de jongste is bijna 4. Ik leef toe naar het mom,ent dat ze naar school gaat en heb met werk besproken dat ik dan exta uurtjes erbij kan nemen. Alles weer met 4 jaar verlengen vind ik heel heftig en wil ik echt niet. Maar ik kan pas over 10 dgn terecht. Ik voel me dan vast al echt zwanger. Ik hoop nu eigenlijk dat het spontaan nog misgaat. Ik had niet gedacht dit mee te hoeven maken maar ja.... Ik was benieuwd hoe heftig zo n behandeling is en of ik toch beter wel narcose /roesje kan doen. Maar ja na 2 bevallingen ? hoe pijnlijk kan dit zijn? het duurt bij elkaar 5 minuutjes....

Werk van maken

ik zou er nu achteraan gaan er zijn vast meer ziekenhuizen en klinieken waar je terecht kan, dan moet je wat verder rijden.

je kan je ziektenkostenverzekering bellen en vragen of zij alle wachtlijsten en wachttijden kunnen checken, zo kan het best zijn dat je dan veel sneller terecht kan.

Ik zou je sowieso aanbevelen om pijnstilling en een roesje te nemen als dat aangeboden wordt. Morfine bijvoorbeeld.

Holiday

Holiday

06-02-2009 om 18:21

Onmenselijk

Oh echt, moet je zolang wachten? Dat vind ik onmenselijk. Het wordt zo met de dag moeilijker voor je.

Ik zou er ook echt achteraan gaan om dit wat sneller achter de rug te hebben. Bellen!

Heel veel sterkte

Ef

Ef

06-02-2009 om 23:15

Persona

Het is natuurlijk achteraf geklets en ook niet bedoeld om het je nog eens in te wrijven maar de Persona is natuurlijk wel een hele slechte anticonseptiemethode als je beslist niet zwanger wilt worden. (Ik heb ook een persona gehad; bij mij werke het ook niet, zoon is nu bijna 7)

Heel veel sterkte, het lijkt mij echt heel moeilijk.

evenzo

evenzo

07-02-2009 om 10:02

Kan niet echt eerder

Zo n behandeling kan plaatsvinden tussen de circa 12 en 17 dagen overtijd. Daarvoor is kans op mislukking te groot, vraag me niet waarom. Ik ben nu 4 dagen overtijd. Je hebt dan nog een abortuspil maar die moet je 3 keer nemen in de kliniek (dus moet je 3 keer terug en daar dus wachten)en de kans op extreme bloedingen (en krampen) is aanwezig en ook dat het niet schoon is en je alsnog een curretage moet. Ik ga toch nog es rondbellen voor de zekerheid maar dit is ook wat ik zelf vond op het web. Dank

ps nee die persona ik weet het. Het is 2 jaar perfect gegaan. We deden ruime marge en eventueel condoom. Ik kon niet meer tegen hormonen en de mirena en we waren nog aan het bekijken hoe en wat verder want sterilisatie vonden we nog te definitief, maar dat zal er nu wel van gaan komen. Ik had psychisch echt afscheid genomen van nog een kindje...

Niet op te wachten

Op mijn reaktie zit je waarschijnlijk niet te wachten maar ik wil hem toch geven. Ik vind het heel erg dat je besluit om je kindje te laten weghalen. Als je zo nonchalant met anticonceptie omspringt kun je verwachten dat je zwanger wordt. Het is natuurlijk helemaal je eigen keus en dat moet het ook zijn maar ik wordt echt een beetje verdrietig om jouw kindje. Is er geen mogelijkheid dat je kindje toch geboren mag worden? Zie je geen kans er voor te zorgen?
Maar goed, ik wens je veel succes bij de moeilijke beslissing en ingreep.
Lieuwkje.

Dat is ot lieuwkje

het doet er niet toe wat jij of iemand anders er van vindt, dat was de vraag ook niet.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

07-02-2009 om 12:44

Ach

Ach, wat naar. Maar voorzover ik weet kan je de overige 2 pillen van de abortuspil na de eerste pil in de kliniek gewoon thuis nemen en hoef je daarvoor niet naar de kliniek. Een andere optie (maar dat moet binnen vijf dagen na seksueel contact) is het pechspiraalje. De overtijdbehandeling kan idd alleen maar als je tussen de 12 en 16 dagen overtijd bent. Helaas zal je dan toch nog even moeten wachten... Het lijkt me ook handig als je het meteen gaat hebben over sterilisatie en dat direct gaat regelen om deze ellende nog eens te voorkomen. Maar als het goed is zullen ze het bij welke behandeling dan ook hierover hebben. Vaak plaatst men meteen een spiraaltje na een behandeling. Ik wens je veel sterkte! Ik heb zelf ooit een abortus ondergaan en ook al was het absoluut de enige optie voor mij toen, het hakt er altijd in.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

07-02-2009 om 12:53

Lieuwkje

Nou zeg, ze maakt heel duidelijk dat ze nog een kind geen plek kunnen geven in hun leven; dat moet voldoende zijn. Zo'n beslissing is soweiso al moeilijk genoeg ook al sta je er volkomen achter. Laten we blij zijn dat we tegenwoordig de keuze hebben en dat we geen ongewenste kinderen geboren hoeven te laten worden. Enne, "ongelukjes" kunnen altijd gebeuren hoor. Zelfs als je anticonceptie gebruikt.

marsja

marsja

07-02-2009 om 14:15

Snap het niet

Ik kreeg de 'abortuspil' bij mijn miskramen (kindje van 10 weken oud) en mocht hem gewoon thuis gebruiken. Weet niet meer hoe het heette, maar is een maagtablet die je bij de baarmoederhals inbrengt. Overigens zei mijn gyn dat hij ook vaak een mirena plaatst bij net overtijd omdat je daar meestal een miskraam van krijgt. Alles beter (in mijn ogen) dan een curretage.

Dus misschien even verder vragen naar de mogelijkheden. Ik moet er zelf niet aan denken een zwangerschap bewust af te breken en wens je dan ook heel veel sterkte.

Elisa

Net zoals jij je mening mag geven mag ik ook zeggen dat ik het niet goed vind. Daar ben jij en heel veel anderen het dan niet mee eens maar het is wel mijn goed recht.
Lieuwkje.

Elisa Gemani

Elisa Gemani

07-02-2009 om 14:36

Maar

Maar ze vroeg toch niet naar meningen over het afbreken van haar zwangerschap? Ze vroeg naar informatie...

Ja maar lieuwkje

jij schrijft "Als je zo nonchalant met anticonceptie omspringt kun je verwachten dat je zwanger wordt"
Zo nonchalant is ze mijn insziens er niet mee omgesrpongen. Ze schrijft dat ze niet meer tegen hormonen kon, de persona met ruime marge nam en eventueel condooms gebruikte. Tja, toch is het mis gegaan, maar nonchalant ... nee, zo komt het bij mij niet over.
groet, Sonja

Even zo

Even zo, ik heb er gelukkig geen ervaring mee, maar wil je wel heel veel sterkte wensen met deze vreselijk moeilijke beslissing, de wachttijd en straks de behandeling
groet, Sonja

evenzo

evenzo

07-02-2009 om 17:38

Geeft niet

Ik ken dit forum al wat langer en ook opmerkingen over niet gevraagde dingen moeten kunnen. Lieuwke heeft gelijk. Ook zonder haar opmerkingen is dit natuurlijk iets waar ik nu dagelijks mee leef. Maar ze heeft zeker het recht het te zeggen, het hoeft me niet makkelijk gemaakt te worden
Ik heb nog nooit zo n diepe schaamte gevoeld als ik nu voel. Ik heb het zelf nog niet durven vertellen aan mijn beste vriendinnen.
Ik ben nog stees op onderzoek uit hoe en wat, maar het is weekend. Heb bepaalde landelijke kliniek gebeld en daar kan ik deze week terecht in maastricht (ruim 3 uur rijden). Ik sta ergens ingepland voor over een week. Allemaal nog binnen de termijnen. Die pil staat me dan toch tegen. De kliniek waar ik nu gepland sta geven hem dus niet mee en dan krijg je dus mega krampen met risico dat er toch iets achterblijft. Ik voel toch meer voor een schone curretage, maar ja eigenlijk wil ik helemaal niks. Ik denk er de HELE dag aan. Heb echt al mijn afspraken afgezegd. Kan er even niet tegen ... Omdat dit de 3e zou zijn voel ik echt al veel en dat met 5 dagen overtijd. Kan je nagaan.
Ik schaam me echt en probeer ook echt de ruimte te doorvoelen voor eventueel wel een kindje extra....

May

May

07-02-2009 om 19:28

Evenzo

Heel veel sterkte, het lijkt me een ramp om zo'n beslissing te moeten nemen... En het is GEEN schande dat het je is overkomen, het is niets om je voor te schamen...

evenzo

evenzo

07-02-2009 om 19:29

Ria k

Ja misschien wel maar toch voel ik mijn borsten. Ik voel ongesteldheids'krampjes' dat herken ik nog als banden oprek pijntjes. Mijn onderbuik voelt een soort van zwaar. Dat soort dingen....

Hmm

ok, gebruik dan de tijd die je moet wachten om de keuze te maken waar je achter staat. Ik zou als vriendin helemaal geen moeite hebben om het aan te horen.

In de week dat wij te horen kregen dat we alleen met ivf nog zwanger konden worden hebben vrienden een overtijd behandeling laten doen omdat een 3e kindje niet gewenst was. Ik heb totaal geen moeite met dit soort dingen, ieder heeft zijn eigen leven en zijn eigen issues waar ze mee moeten dealen.

Sterkte

sterkte evenzo, dit moet heel moeilijk voor je zijn...

ik lees in je mails dat je ontzettend in de war bent, in principe ben je eruit, dit wil je niet, maar ik lees ook enige twijfel (je voelt je ook al zwanger...en het toch al een piepklein kindje)

Ik zou zeggen als je enigszins twijfelt, gebruik dan de tijd die je moet wachten op een behandeling om echt zeker te weten of je dit wil..... het is een beslissing die niet meer terug te draaien valt

veel liefs,
A.

Anoniem

Anoniem

08-02-2009 om 20:32

Abortuspil

Heb ik gebruikt vijf jaar geleden. Afspraak voor curettage duurde lang, voor de abortuspil kon ik de volgende dag al terecht. In de kliniek kreeg ik een pil die de hormoonwerking stillegt, en pillen mee voor thuis na meen ik 2 dagen, die een miskraam opwekken. Ik hoefde er dus niet voor terug. Het was in Den Haag. Net als jij schaamde ik me ook dood, maar ik vond dat ik erg netjes geholpen en te woord gestaan werd.

Sterkte ermee!

ook anoniem

ook anoniem

08-02-2009 om 21:49

Ervaring

Ik heb een abortus gehad op het vroegste moment dat het kon. De behandeling zelf viel erg mee, verdoving was het pijnlijkst. Daarna was met een paar minuutjes voorbij. Ga niet alleen neem je man mee. De mensen in de kliniek waren heel erg steunend, begripvol en respectvol.
Het moeilijkst is je keus voor wel of niet. Zij kunnen je daar ook bij helpen op een onbevooroordeelde manier.
Ik had er geen schuldgevoel over. Ik wilde alle liefde die ik in me had aan de kinderen die ik heb geven.
Ik heb het ook aan weinig mensen verteld, het ligt gevoelig, maar je moet je eigen keus maken en je niet door wat anderen van je denken laten beïnvloeden. Er gebeuren ontzettend veel 'ongelukjes', als je er wel over vertelt zul je merken hoeveel mensen ongepland zwanger worden. Ieder maakt daarin zijn eigen keuze. Ik wil je een hart onder de riem steken. Heel veel sterkte.

evenzo

evenzo

09-02-2009 om 19:06

'fijn' anoniemen

'fijn' dat jullie je ervaring hebben willen delen. Ik merkte ook aan de telefoon al een soort vriendelijke zakelijkheid. Erg prettig. Ik heb het nu aan 2 vriendinnen verteld die gelukkig erg begripvol zijn. Het wachten vind ik wel moeilijk. Nog 1 week. Aan de andere kant maakt het mijn beslissing waarsch alleen maar weloverwogener. Ik merk wel dat ik af en toe afstand moet nemen en in mijn gedachten het 'parkeer' als een eenvoudige medische ingrijp. Anders ben ik er de hele dag mee bezig.

Wat ga ik op mijn werk vertellen? ziek melden?
Nogmaals dank

ook anoniem

ook anoniem

09-02-2009 om 21:46

Werk

Heb je een goede relatie met je leidinggevende? Overweeg of je dit met hem of haar wil delen. Denk hier ook nog even rustig over na. Verwacht je steun en begrip?
Vriendin van me die hetzelfde heeft meegemaakt heeft het verteld maar heeft daar spijt van. Leidinggevende zat zelf in ivf traject en kon er niet goed mee om gaan.
Je hoeft het niet te vertellen.
Ik was er wel een paar dagen niet lekker van. Zelfde dag smiddags geslapen en de dagen daarna ook nog dutjes gedaan. In de folder stond dat je direct weer aan het werk kon, maar dat gold voor mij niet.
Had ook behoefte om onder een dikke deken weg te kruipen, gewoon vanwege alle emoties etc.
Nogmaals sterkte.

Maria V.(anoniem dus)

Maria V.(anoniem dus)

10-02-2009 om 12:03

Mijn ervaring

Beste evenzo,
Het is inmiddels 20 jaar geleden dat ik een overtijdsbehandeling heb ondergaan. Situatie lag iets anders, maar dat doet niet terzake.
Ondanks dat het mijn eerste zwangerschap was voelde ik me echt zwanger. Toch het besluit genomen. Ik kon al vrij snel (2 dagen na bellen) terrecht bij de kliniek, achteraf kan ik zeggen dat even wachten wellicht prettiger was geweest. Omdat je dan echt weloverwogen je besluit uit laat voeren. (zelf geen spijt gehad, wel vraagtekens of het inderdaad zo snel had gemoeten).
Ik sluit aan bij wat er al gezegd is, ga niet alleen, ga samen. Ik weet niet of het nu nog zo gaat, maar ik zat eerst in een wachtruimte met andere mensen (allemaal samen, ik als enige alleen). Na een gesprekje naar de behandelruimte waar eerst nog een echo werd gemaakt. Ik kon die zien, en het was beter geweest als ik die niet had kunnen zien. Geef dit misschien van te voren al aan.
De verdovingsspuit vond ik ook het meest pijnlijke, van de behandeling zelf voel je niet heel veel, maar de geluiden van de mensen en apparatuur wel. Misschien dat je een mp3 speler of zo kan dragen die je zachtjes opzet zodat het net de andere geluiden overstemt. Na de behandeling was het verplicht een tijdje (hoe lang precies weet ik niet meer) rusten op een bed in een rustruimte waar meerdere bedden stonden. Ook daarvoor is het fijner om niet alleen te zijn. Neem groot maandverband mee en houd er rekening mee dat je na de behandeling moe bent(ik was bijna 2 dagen heel moe en lag veel op bed).
Je werkgever? Ik zou het niet vertellen. Meld je een dag van te voren al ziek, je zou griep kunnen aanwenden maar misschien kun je zeggen dat je een behandeling in prive-gebied moet ondergaan. Werkgevers respecteren over het algemeen die privacy wel en zullen meestal niet om de inns en outs vragen. Gebeurd dat wel kun jij zeggen dat je dat erg prive vind en daar liever niet over praat.
(ik heb ooit eens een schaamlipcorrectie gehad (om echt medische reden) en heb dit toen zo gebracht. Er is nooit verder gevraagd dan alleen de vraag hoe lang ik dacht thuis te moeten blijven. Na dat te hebben aangegeven nooit meer vragen over gehad.
Behalve dat het de mensen op je werk niets aangaat, is het na terugkomst toch ook wel prettig om het werk gescheiden te houden van deze situatie.
Ik wens je sterkte, zorg na de behandeling goed voor jezelf. Neem rust en als jij ook enkele momenten kent van twijfel erna, sta die dan ook toe. Hoort echt bij dit loslaten. Ook tranen horen erbij, plaats die goed zodat je niet twijfelt aan de juistheid van je beslissing. (want momenten van spijt is iets anders dan twijfelen aan je beslissing!)
Sta je gevoelens toe en sta daarna weer op en geef het een plaatsje!

MariaV

MariaV

10-02-2009 om 14:49

Hee maria

Leuk dat je "mijn" nick gebruikt
Lieve familie en vrienden: dat berichtje hierboven was dus niet van mij, maar dat hadden julie vast al door.
Maria

Neem de tijd

die je nu hebt om nog goed na te denken wat je wilt!
Ga niet overhaast een behandeling ondergaan als je niet 100% achter de beslising staat. Probeer je ook voor te stellen of het mogelijk zou zijn, een 3e kindje. bij VBOK ( even googlen) kan je trouwens ook ( ananiem) terecht met jouw vragen. Onderschat de impact van een abortus niet. sterkte ermee!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.