Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Ouwe ADD'er

Ouwe ADD'er

07-10-2016 om 19:31

Pap 2 en verdikking in baarmoeder

Een week of 5 geleden kreeg ik, ondanks het feit dat ik al 1,5 jaar niet ongesteld ben geweest, een bloeding. De huisarts heeft een uitstrijkje gemaakt en de uitslag is pap 2. Dat schijnt niet heel zorgelijk te zijn, maar de huisarts wilde van de week toch voor de zekerheid dat ik naar de gynaecoloog zou gaan, omdat ik nog steeds af en toe wat bloed verlies.

Ik ging heel positief naar de gynaecoloog toe vandaag, maar ben toch wel een beetje geschrokken. Bij een inwendige echo zag ze een verdikking in mijn baarmoeder en het slijmvlies was dikker dan het na de overgang zou moeten zijn. Ze heeft nu met een soort rietje een uitstrijkje gemaakt in mijn baarmoeder en nu is het wachten op de uitslag. Bijna 2 weken. Ik wil me geen zorgen maken, maar ik doe het wel.

Ik zie allemaal beren op de weg. Stel dat hetgeen dat in mijn baarmoeder zit niet goed is, dan kan het dus ook zijn dat die pap 2 van het baarmoederhals-uitstrijkje daarvandaan komt. Dan zit het dus in mijn baarmoeder en in mijn baarmoederhals niet goed. Pfff..spaans benauwd krijg ik het ervan. Als ik google op bloedverlies en verdikt slijmvlies in de baarmoeder na de overgang, lees ik vooral ellende. Stoppen met googelen dus maar. De gynaecoloog kon uiteraard nog geen uitspraak doen, daarom is dat uitstrijkje in mijn baarmoeder gemaakt.
Zal ik me voor niks zorgen maken? Ik snap wel dai jullie ook het antwoord niet hebben, maar ik wil het er thuis ook niet steeds over hebben en ik moest het ff kwijt. Hoop op veel positieve reacties.

Ben nog aan het wennen aan het feit dat ik sinds kort weet dat ik ADD heb en van dat kastje per dag komt nu ook niks terecht.

jeetje

Wat lang, 2 weken wachten op de uitslag! Ik heb geen ervaring en geen tips voor je helaas, maar ik hoop dat je een beetje afleiding (kastjes?) weet te vinden om die 2 weken door te komen. Dat het lukt om het een beetje te 'parkeren'.
En verder duim ik uiteraard in de tussentijd hard mee voor goed bericht. Sterkte!!

Ouwe ADD'er

Ouwe ADD'er

07-10-2016 om 21:28

Jippox

Dank je wel. Fijn dat je mee duimt.

Ik hoop ook dat ik het een beetje van me af kan zetten. Het is nu nog "vers", maar ik ga er maar van uit dat ik de komende 2 weken niet aan één stuk door loop te tobben.

En ik kan me inderdaad op de kastjes storten. Dat leidt in ieder geval af. Maak ik er desnoods "1 huis in 2 weken" van i.p.v. "1 kastje per dag."

mijk

mijk

07-10-2016 om 22:19

dat is wel een extreme

Ieder nadeel heeft zijn voordeel! Sterkte dat wachten lijkt me niks!

Mijk

Kaaskopje

Kaaskopje

08-10-2016 om 11:15

Bah, wat een lange wachttijd

Hoe moeilijk het ook is, zou ik proberen in ieder geval de helft van de tijd geen zorgen te maken. Daar los je namelijk niets mee op. En bedenk je vooral dat als het niet goed uitpakt, de overlevingskansen érg groot zijn. Het kan ook handig zijn om alvast na te denken hoe je het een en ander aan moet pakken als de uitslag niet goed is. Schroom dan ook niet om hulp én aandacht te vragen.

Pirata

Pirata

08-10-2016 om 12:00

geen ervaring

Maar als er toch "iets" is, ben je er nu vast op tijd bij. En over 2 weken heb je keurige kastjes. Veel sterkte met de tijd doorkomen!

yvon

yvon

08-10-2016 om 18:03

hou je taai

Wat vervelend. Ik had ooit pap3nogwat. Eerste uitstrijkje meteen raak Ik kan me ook herinneren dat ik na vervolgonderzoek twee weken moest wachten op uitslag. Vreselijk. Wat me nog enigszins rustig kon maken was te bedenken dat de gyn me vast niet twee weken zou laten wachten als er acuut ingegrepen moest worden. Dit wachten is het ergst, hou je taai!

Ouwe ADD'er

Ouwe ADD'er

08-10-2016 om 18:39

Bedankt...

voor jullie bemoedigende woorden en tips. Ik probeer inderdaad voor ogen te houden dat ik er vast wel snel bij ben. De bloeding is ruim 5 weken geleden begonnen en hoewel bij pap 2 vaak een half jaar gewacht wordt op een nieuw uitstrijkje, zat ik nu, na ruim 5 weken, dus al bij de gynaecoloog, omdat het blijft rommelen.

Vandaag had ik een druk programma (een leuke cursusdag), dus weinig tijd om te tobben. (Ook weinig tijd voor de kastjes )

Komt vast goed, maar het worden wel 2 lange weken denk ik.

is er echt iets

dan weet je dat binnen de twee weken al. Anders is een pap 2 of 3a goed te behandelen (zoals Yvon zei).

Succes met het wachten.

Ouwe ADD'er

Ouwe ADD'er

09-10-2016 om 17:37

2 weken

Zal de uitslag echt veel eerder binnen zijn dan? Ik heb bij het maken van de afspraak gevraagd of ze eerder contact opnemen als de uitslag niet goed is. De assistente zei toen dat ze de uitslag over het algemeen niet heel veel eerder binnen krijgen.

Afwachten dan maar. Misschien dat ze dat zeggen om te voorkomen dat iemand die op een uitslag wacht, steeds gaat bellen om te vragen of 'ie er al is. Morgen een gevulde dag en dan is het nog maar krap 1,5 week. Gaat best snel eigenlijk.

Lieve add'er....

Als echt iets aan de hand is dat haast heeft laten je ze echt geen 2 weken wachten. Echt niet.

Ik heb (helaas) ervaring, en ben wel eens na een onderzoek op weg in de auto naar huis opgebeld door het ziekenhuis met het verzoek om weer om te draaien. Zo snel gaat dat echt als het moet. En gelukkig maar.

Nu zijn er natuurlijk ook best vervelende dingen mogelijk waarbij een weekje meer of minder voor follow up acties niet echt iets uitmaakt...maar in dat geval moet je je er ook maar aan vasthouden dat ALS er actie nodig is, het fijn is dat dat allemaal nu in gang is gezet, en niet na nog eens maanden afwachten.

Maar goed. Makkelijk praten als het om iemand anders gaat. Ik weet dat de realiteit vaak een stuk lastiger is.bsterkte met afwachten!

Ingrid

Marina

Marina

10-10-2016 om 09:45

Toch

Zou ik een keer eerder bellen. Ik heb het vaker meegemaakt dat de uitslag er stukken eerder was dan verwacht. Zeer recent nog bij mijn uitstrijkje: de uitslag zou er pas na 5 à 6 weken (!) zijn. Dit omdat het erg druk was vanwege de op handen zijnde veranderingen in het baarmoederhalskankeronderzoek.
Enfin, ik heb na anderhalve week es gebeld en de uitslag was er dus gewoon. Anders had ik nóg ruim 4 weken moeten wachten...
Sterkte!

Ouwe ADD'er

Ouwe ADD'er

10-10-2016 om 17:07

Ingrid

Lieve ADD'er klinkt veel liever dan ouwe ADD'er, vind je niet? Ik ben een emotionele vaatdoek momenteel en de tranen sprongen in mijn ogen. Je hebt natuurlijk gelijk. Als er iets gevonden wordt en er is direct actie nodig zullen ze zich wel melden. Wat zul jij geschrokken zijn toen je al zo snel gebeld werd.

Marina, 5 á 6 weken is wel heel lang. Gelukkig heb ik de afspraak eind volgende week staan. Als het 5 á 6 weken zou zijn, zou ik misschien wel eerder bellen, maar de assistente heeft aangegeven dat ze de uitslag zo snel mogelijk inplannen en ze dat hem niet heel veel eerder verwachten.

Ik wacht het maar rustig af.

Wel bellen

Ik zou wel zelf bellen als je na 2 weken nog niets gehoord hebt.
Ik heb weleens een jaar te laat een foute pap uitslag gehad. Ik deed de test jaarlijks en het was al weer jaren goed en ik werd altijd gebeld.
Doordat ik pas bevallen was en wel wat anders aan mijn hoofd heb ik er niet op gelet.
Het laboratorium alarmeerde na een tijd mijn huisarts die de zaak had laten liggen.
Er volgde weer een behandeling.
Tegenwoordig heb je toch veelal zelf de regie. En moet je zelf de losse eindjes, die onvermijdelijk ontstaan in dit soort systemen waar veel diverse mensen over gaan, zelf aan elkaar knopen.

Ouwe ADD'er

Ouwe ADD'er

10-10-2016 om 18:39

AnneJ

Ik heb eind volgende week een afspraak met de gynaecoloog voor de uitslag en ik neem aan dat die er dan gewoon is. Gaat niet om een baarmoederhalsuitstrijkje trouwens, dat was de aanleiding tot dit onderzoek.

Wel iets om in de gaten te houden trouwens, uitslagen die niet door de huisarts doorgegeven worden. Goed dat het laboratorium de vinger aan de pols hield.

ADD-er....

T was niet mijn bedoeling je aan het huilen te maken....maar om je een beetje gerust te stellen. Maar ik snap helemaal precies hoe je je voelt. Idd zo labiel als wat. Ik ben normaal gesproken de rationeelste persoon op de wereld, maar tijdens dit soort afwachtperiodes ( die we nog steeds regelmatig hebben),blijft daar bar weinig van over

(In mijn geval ging het niet om mij trouwens, maar om een van mijn kinderen. Dat maakte het zo mogelijk nog lastiger ....)

Nog een keer sterkte....

Ingrid

Ouwe ADD'er

Ouwe ADD'er

10-10-2016 om 20:58

Ingrid

Dank je wel, nogmaals. Als het om je kinderen gaat lijkt het me helemaal moeilijk. Als mijn kinderen hun hoofd stoten wil ik het al het liefst van ze overnemen. Wat moet het moeilijk zijn om als ouder machteloos te staan in dit soort situaties. Wat zwaar om dan telkens dit soort afwachtperiodes door te moeten. Jij ook heel veel sterkte daarmee.

En ik snap dat je me niet aan het huilen wilde maken hoor. Maar, dat "lieve ADD'er" kwam op de één of andere manier zo binnen. Kan je nagaan hoe labiel ik ben. Hoe aardiger iedereen is, hoe makkelijker de tranen komen. Nou ja, het is ff niet anders.

Lieve add'er...

Ik moest opeens even aan je denken.....volgens mij zijn je 2 wachtweken bijna om. Is het een beetje gelukt om ze door te komen? En heb je veel stress voor de uiteindelijke afspraak?

Sterkte...ik hoop dat je helemaal voor niks ongerust bent geweest....

Ingrid

Ouwe ADD'er

Ouwe ADD'er

20-10-2016 om 08:12

Ingrid

Wat lief dat je ernaar vraagt.

Het is me gelukt er niet teveel bij stil te staan. Er zijn veel dingen die ook aandacht vragen, dus de "nieuwigheid" was er snel vanaf. Ik had af en toe een "het zal toch niet-momentje" en daar bleef het eigenlijk wel bij. Van mijn plannen om heel veel plankjes en kastjes schoon te maken is helaas niks terechtgekomen. Dat is dan wel weer jammer.

Ik krijg vanmiddag de uitslag en nu begint het wel weer te kriebelen. Straks eerst naar de fysio en ik denk dat ik daarna maar een poosje met mijn dochter de keuken in ga om iets te bakken. Dat leidt lekker af.

Ik zal laten weten of ik inderdaad voor niks ongerust geweest ben. Stiekem ga ik daar maar wel van uit.

Pennestreek

Pennestreek

20-10-2016 om 10:54

Hier wordt geduimd

voor een goede uitslag! Ik vind dat je je goed door deze 2 weken heen hebt geslagen hoor. Het lukt mij nauwelijks om alles van me af te zetten, en dan gaat het nog niet eens om mijn gezondheid of die van een geliefd iemand.
En wat betreft je kastjesproject: je kunt na het bakken mooi nog een laatje of plankje doen

Ouwe ADD'er

Ouwe ADD'er

20-10-2016 om 14:56

Opluchting

Pennestreek, ik vind je enorm sterk en dapper en wat mij betreft is het heel logisch dat je je zorgen moeilijk van je af kunt zetten. Je zit er al zo lang midden in. Petje af voor de manier waarop je ermee omgaat. Hou je taai!

Ik heb inmiddels de uitslag gehad. De verdikking in mijn baarmoeder is een poliep, maar het wijst niet op iets kwaadaardigs. De gynaecoloog houdt het in de gaten. Over een paar maanden moet ik terugkomen voor een "gewoon" uitstrijkje, i.v.m. die pap 2 van de vorige keer en dan kijkt ze meteen weer in mijn baarmoeder om te zien of er veranderingen zijn.

Het heftigste bloedverlies is inmiddels wel over en omdat we nu weten hoe het erbij staat, is het niet nodig om daar nu iets mee te doen. Als het bloeden weer zo zwaar wordt moet ik eerder terugkomen, maar vooralsnog gaan we zo eerst maar eens genieten van een kop thee met een stuk zelf gebakken appeltaart. Mmm...

Enne...volgende week ga ik weer verder met de kastjes.

Top!!

En geniet van je appeltaart!

Ingrid

he ouwe!

Wat een opluchting, fijn! En met al die kilo's die nu van je schouders vallen kunnen er wel twee stukken appeltaart bij

Pirata

Pirata

20-10-2016 om 17:05

fijn

Fijn "Ouwe". Had al een paar keer aan je gedacht.

Pennestreek

Pennestreek

20-10-2016 om 20:51

Opluchting!

He wat gek, had vanmiddag al gereageerd, maar die reactie zie ik niet. Nou ja, hoe dan ook, fijn, beste uitslag die je had kunnen hebben denk ik zo! Dus nu lekker genieten van die appeltaart (of issie al op??) en van het opgeluchte gevoel.

Ouwe ADD'er

Ouwe ADD'er

21-10-2016 om 08:14

Appeltaart

Bedankt voor jullie lieve reacties. Je wilt niet dat je omgeving zich ook 2 weken zorgen maakt, dus ik had het, behalve aan mijn man, aan niemand verteld. Fijn om te weten dat er dan toch mensen zijn die een beetje aan deze "ouwe" gedacht hebben.

Er is inderdaad een last van m'n schouders. Ondanks dat, heb ik het maar gewoon bij één stuk appeltaart gehouden. Hebben we vandaag ook nog wat.

Ouwe ADD'er

Ouwe ADD'er

08-09-2018 om 21:42

Gaan we weer

Stress. Ik loop alweer een week of 6 te tobben met buikpijn die doortrekt naar mijn rug. Ben al een keer naar de dokter geweest, omdat ik ontzettend zere borsten had. Zou iets van mastopathie zijn. Nooit last van gehad, maar eens miet de eerste keer zijn.

Vorige week teruggegaan naar de huisarts, omdat de buikpijn linksonder steeds erger werd. Dat deed de huisarts denken aan diverticulitis. Ik dacht zelf meer aan iets gynaecologisch, omdat de pijn die ik heb lijkt op de pijn die ik vaak had toen ik nog menstrueerde, maar daar waren geen aanwijzingen voor, aldus de arts.

En nu zie ik net dat ik allemaal bruinige afscheiding verlies. Gaan we weer. Maandag de huisarts maar weer bellen. Zal wel weer beginnen met een uitstrijkje en n echo. Straks is die poliep in mijn baarmoeder van 2 jaar geleden toch aan het rommelen. Ik ben zo'n stresskip. Mijn moeder is overleden aan gynaecologische kanker en ik wil niet meteen van het ergste uitgaan, maar ik ben toch bang. Ik wil ze thuis niet ongerust maken, en vond het fijn om de vorige keer mijn onrust hier van me af te schrijven, dus heb dit draadje maar weer tevoorschijn laten komen.

Gedoe, en ik heb net sinds 1 september een nieuwe baan. Hoop dat ik de afspraken een beetje buiten mijn werktijden om kan regelen. Zit nog ruim 7 weken in mijn proeftijd.

Kaaskopje

Kaaskopje

09-09-2018 om 00:44

Add'er

Wat vervelend dat je je nu weer zoveel zorgen maakt en dat in het weekend.

Misschien is het toch raadzaam om morgenochtend met de huisartsenpost te bellen. Al is het maar om je zorgen kenbaar te maken en te vragen of het wijs is om tot maandag te wachten voor een bezoek aan de huisarts.

Sterkte.

Ouwe ADD'er

Ouwe ADD'er

09-09-2018 om 04:55

Kaaskopje

Dank je wel. Ik word net drijfnat wakker. Kan mijn kussensloop en t-shirt bijna uitwringen. Heb ik de laatste tijd wel vaker last van. Ik lijk wel terug in de overgang. Ik ben maar naar beneden geslopen en zit met een kop thee op de bank. Tablet erbij, terugkijk-tv op Expeditie Robinson en dan kom ik de rest van de nacht wel door.

Zal blij zijn als het weer dag is. Gelukkig krijgen we bezoek en dat geeft wat afleiding. Ik ben die constante pijn in mijn linksonder buik en de bijbehorende rugpijn zo zat. Als ik lig is het het ergst. Het is zo herkenbaar van jaren terug.

De huisartsenpost bellen gaat me dan weer net ff te ver. Ik zou het natuurlijk het liefst wel doen, maar ze zullen niets doen, zeker niet omdat ik alweer weken met die doortrekkende buikpijn loop te tobben. Het enige wat veranderd is, is die bruine afscheiding erbij.

Maandagochtend maar weer bellen. Ik probeer een afspraak voor dinsdag te maken. De huisarts die hier op maandag en vrijdag zit, ontloop ik zoveel mogelijk. Dat vind ik zo'n nare, viezige man. Geen prettige ervaringen mee, zeker niet op gynaecologisch gebied. Daar ga ik alleen in uiterste nood naartoe.

OT: Wat dapper. Corry Konings zit in Expeditie Robinson. Ik moet er niet aan denken. Ik zou de hele dag ruzie hebben op zo'n eiland, maar dat kan ook door mijn huidige gemoedstoestand komen. Pfff...wat heb ik het warm.

Ouwe ADD'er

Ouwe ADD'er

02-10-2018 om 16:24

Weer pap 2

Weer een pap 2 uitstrijkje. Net als 2 jaar geleden. Ik maak me nu toch wel zorgen om die poliep in mijn baarmoeder. Tijd dat ze die maar eens definitief gaan weghalen en wat mij betreft de hele boel er maar eens uit. Ben er nu wel klaar mee.

Morgen kan ik een afspraak maken bij de gynaecoloog. Hopelijk duurt het geen weken voordat ik terecht kan. Kan er zo niet tegen, tegen dat gedoe. Heb constant pijn linksonderin mijn buik met uitstraling naar mijn rug. Bah! Al weken nu. Bloedverlies is wel gestopt. Wel rare darmen.

Het is gewoon niet handig als je net een nieuwe baan hebt en de boel na een jaar lang een erg ziek kind thuis, net weer wat op orde is. Maar goed: "niet klagen, maar dragen" zei mijn moeder altijd.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.