Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Anneja

Anneja

14-10-2008 om 11:00

Paracetamol en astma

in de Lancet van september: een groot onderzoek waaruit blijkt dat 6-7 jarigen die in hun eerste jaar paracetamol tegen koorts gehad hebben een ongeveer anderhalf zo grote kans hebben astma te hebben.
Nou is het een longitudinaal onderzoek waarbij ouders achteraf een vragenlijst hebben ingevuld over o.a. paracetamolgebruik dus er is wel wat af te dingen op de methodologie en het hoeft ook helemaal geen causaal verband te zijn (lijkt me zelfs vrij sterk, maar ik ben geen medicus), maar het leek me toch het vermelden waard, om mee te nemen in de overweging of een ziek kind paracetamol moet of niet. Enzo.

anne

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Tinus_p

Tinus_p

14-10-2008 om 11:30

Tsja

Ik kan de pijnpunten zo uit mijn mouw schudden (recall bias, correlation is not causation) en dan vooral omdat op het oog een duidelijk mechanisme (waarom kan paracetamol astma veroorzaken) ontbreekt.

Elk kind

Volgens mij krijgt elk kind in de 1e anderhalf jaar van zijn/haar leven wel eens paracetamol tegen koorts. Dus ja zullen daar ook heel veel kinderen tussen zitten die astma krijgen. Beetje vreemd.
Lieuwkje.

Anneja

Anneja

14-10-2008 om 14:34

Lieuwkje, tinus

Als elk kind paracetamol tegen koorts kreeg in het eerste levensjaar zouden ze natuurlijk geen verschillen vinden tussen kinderen die later astmatisch blijken en kinderen die dat niet zijn. Er is dus een correlatie tussen later astmatische kinderen en paracetamolgebruik in het eerste levensjaar.
Maar zoals Tinus (en ik schreef het zelf ook al) al zei, aan dit soort onderzoek zitten stapels methodologische haken en ogen. Maar ik neem aan dat dit een beginpunt is voor netter onderzoek, en ik vond het een opmerkelijk resultaat. Ik ben nog wat verder gaan zoeken in pubmed en vond daarbij ook een mogelijk mechanisme, tinus:
"The pulmonary antioxidant glutathione may limit airway inflammation in asthma. Since paracetamol (acetaminophen) depletes the lung of glutathione in animals, a study was undertaken to investigate whether frequent use in humans was associated with asthma." ( Thorax. 2000 Apr;55(4):266-70); overigens is dit wel een stuk waar veel comments op zijn wat betekent dat het in dat veld in elk geval nogal een discussiepunt is.

En ik vond zowaar ook een methodologisch wat beter stuk waarbij prenatale blootstelling aan paracetamol (gemeten, dus geen recall bias) wel, en aan aspirine niet geassocieerd is met asthma bij schoolkinderen-Clin Exp Allergy. 2005 Jan;35(1):18-25

zo beter

anne

Anneja

Anneja

14-10-2008 om 14:35

En tinus

volgens mij hield ik in mijn eerste berichtje al voldoende slagen om de mouw mbt het niet aan kunnen tonen van een causaal verband met dit soort onderzoek.

anne

rosa

rosa

14-10-2008 om 17:07

Oorzaak

In een commentaar (http://www.aussmc.org/Paracetamol_asthma_reaction.php) las ik dat, wat Tinus ook al schreef, oorzaak en gevolg niet aangetoond zijn. Waarom kreeg het kind paracetamol? Mogelijk voor een infectie en is de (gevoeligheid voor) infectie wel oorzakelijk gerelateerd aan de astma.

Rosa

Tinus_p

Tinus_p

14-10-2008 om 18:17

Lang gelee

Anneja citeert:
""The pulmonary antioxidant glutathione may limit airway inflammation in asthma. Since paracetamol (acetaminophen) depletes the lung of glutathione in animals, a study was undertaken to investigate whether frequent use in humans was associated with asthma." ( Thorax. 2000 Apr;55(4):266-70); overigens is dit wel een stuk waar veel comments op zijn wat betekent dat het in dat veld in elk geval nogal een discussiepunt is."
Glutathion, das lang geleden (ik heb hier zowaar ooit college over gehad :S). Volgens mijn wat roestige herinnering is glutahiondepletie een gevolg van overdosering, niet iets dat bij normaal gebruik zou moeten kunnen.

Tirza G.

Tirza G.

14-10-2008 om 19:42

Grappig

Mijn eigen home-astmatici kregen als kind nooit paracetamol en zijn beiden allergisch voor aspirine. Nú nemen ze het wel eens, maar ja, nu zijn ze groot.
Mijn eigen home-niet-astmatici kregen als kind wél paracetamol (en nog) en hebben beiden geen astma.

Anecdotisch, ik weet het ik weet het, maar tóch leuk.

Tirza

Anneja

Anneja

15-10-2008 om 09:33

Glutathiondepletie

tinus schrijft:
"Glutathion, das lang geleden (ik heb hier zowaar ooit college over gehad :S). Volgens mijn wat roestige herinnering is glutahiondepletie een gevolg van overdosering, niet iets dat bij normaal gebruik zou moeten kunnen. "

Ik had nog nooit van glutathion gehoord
Maar ik kan me best voorstellen dat het een dosis-responseffect is. Dat je pas bij chronisch overgebruik (in een van de studies aan volwassen astmatici hadden ze het over minstens 1x per week, dat lijkt me ongenadig veel. Dat verhoogt het risico op astmatische klachten overigens met ongeveer 2.5) van depletie spreekt omdat het dan echt op is (hoe werkt dat trouwens? Is het iets wat je zelf uitscheidt en remt paracetamol de productie of vangt het het goedje zelf af? Lamaar, ik google wel even ), maar dat je ook al -subtielere- effecten kan hebben van een afname van de hoeveelheid glutathion in je longen, of dat de glutathionproduktie ontregeld raakt als je daarmee loopt te klooien in het eerste levensjaar (hoewel ik dan eigenlijk zou verwachten dat je er te veel van zou gaan produceren om te compenseren voor de afname door paracetamolgebruik). Ik roep maar wat.
En Rosa, natuurlijk kan je zonder dubbelblind gerandomiseerd onderzoek geen causaliteit aantonen. Het kan best dat paracetamolgebruik alleen een indicator is voor latere astmatische klachten. Maar: bij andere pijstillers wordt het effect niet gevonden. Dat vind ik typisch, hoewel daar uiteraard ook best wat op af te dingen is (zoals dat paracetamol misschien meer bij bepaalde typen klachten/infecties gebruikt wordt).

anne

ps, Tirza, ik zie het nut van het opvoeren van anekdotisch bewijs nooit zo erg, behalve als voorbeeld bij colleges of iets dergelijks. Mijn astmatische zusje heeft vast ook nooit paracetamol gehad want vroeger zat in sinaspril nog aspirine volgens mij. Maar met n=1 is het lastig rekenen.

Anneja

Anneja

15-10-2008 om 09:44

Maar wat ik eigenlijk vooral typisch vind

...is dat je wat astma betreft wel altijd leest over de hygiene hypothese (die zo onderhand tamelijk vaak onderuit gehaald is, ook met experimenteel onderzoek) maar dat ik hier nog nooit van gehoord had. Maar dat kan ook wat over mij zeggen natuurlijk . Of dat de kritischprikkers altijd met vaccinaties aankomen als oorzaak, terwijl er uberhaupt geen correlatie is tussen vaccinatiegraad en voorkomen van astma (terwijl die er wel is van voorkomen van astma en paracetamolverkoop- alweer, dat zegt niks over causaliteit natuurlijk).

ik blijk trouwens wel ooit iets over glutathion geleerd te hebben, maar aangezien ik bij celbiologie altijd half hersendood in de achterste collegebanken hing is het niet echt blijven hangen. Maar ik herkende GSH nog Jiha.

anne

Tineke

Tineke

15-10-2008 om 16:36

Hmm

Ik meende wel te weten dat aspirine en astma geen goede combi is. En ik zou zeggen dat meer paracetamolgebruik eerder gevolg dan oorzaak is van astma bij kleintjes.

Anneja

Anneja

15-10-2008 om 16:55

Kaatje

kaatje schrijft:
"En ik zou zeggen dat meer paracetamolgebruik eerder gevolg dan oorzaak is van astma bij kleintjes"

Dat kan uiteraard, dat Lancet-artikel zegt alleen iets over correlaties, niet over causaliteit. En het lijkt me best voor de hand liggend dat een astmatisch kind vaker ziek is in het eerste levensjaar of iets dergelijks en dus vaker paracetamol krijgt.

Maar ik blijf het verdacht vinden dat wanneer de moeder paracetamol gebruikt in het laatste deel van de zwangerschap haar kinderen een grotere kans op astmatische klachten hebben; ook gecorrigeerd voor aanleg bij de moeder volgens mij. En dat dat alleen voor paracetamol geldt en niet voor andere pijnstillers.

Maar er zijn uiteraard andere redenen om geen aspirine aan kinderen te geven (is het niet slecht voor de lever?). Waar wel een duidelijk causaal verband tussen de aspirine en de leverschade (als het leverschade was, ben te lui om dat nu op te gaan zoeken) is aangetoond. Dat is voor paracetamol en astma nog niet gebeurd. Maar ik neem aan dat dat nog wel gaat gebeuren (niet in de laatste plaats omdat het natuurlijk leuk is voor farmaceutische industrieen wanneer er een rare bijwerking wordt gevonden van een produkt wat vooral generiek verkocht wordt en waar ze dus niks meer aan verdienen- dan moet het niet zo moeilijk zijn om geld te krijgen voor zulk onderzoek)

anne

Lea van der Heuvel

Lea van der Heuvel

15-10-2008 om 17:29

Ik heb het artikel gelezen

En de conclusies van Anne en Tinus zijn deels terecht.

Hierbij een iets uitgebreidere uitleg over de studie, toch gepubliceerd in de Lancet wat doet vermoeden dat het niet om het eerste het beste "flut" onderzoek zal gaan
Het onderzoek is uitgevoerd bij meer dan 205000 (!!)kinderen in 31 landen. Ouders is ten aanzien van het paracetamolgebruik retrospectief gevraagd of zij kinderen paracetamol hebben gegeven wanneer deze kinderen koorst hadden gedurende het eerste levensjaar en hoevaak zij in het afgelopen jaar dezelfde kinderen paracetamol hadden gegeven bij koorts (niet, 1x per jaar, 1x per jaar-1x per maand of vaker). Wat blijkt is dat kinderen die in het eerste levensjaar paracetamol hebben gehad hebben vaker de diagnose astma. Daarnaast is er een relatie tussen de hoeveelheid paracetamol die in het afgelopen jaar is gebruikt (bij koorts) en de mate van ernst van astmatische klachten. De relatie is niet heel sterk (oddsratio van 1,74) maar wel heel consistent, ook wanneer gekeken wordt naar de verschillende geografische gebieden (westerse landen en ontwikkelingslanden).

De auteurs zijn zich wel degelijk bewust van de tekortkomingen van de studie (alles wat hier boven wordt genoemd, recall bias, de mogelijkheid dat het hogere paracetamolgebruik te wijten is aan doorgemaakte RSV infecties op jonge leeftijd (een ernstige RSV infectie kan leiden tot astma en dan is de RS infectie de oorzaak en niet het paracetamolgebruik), vertalingen van de vragenlijsten die kunnen zorgen voor verschillende interpretaties etc etc. Causaliteit is met dit onderzoek ook niet bewezen. Wel is de correlatie wederom aangetoond, dat er mogelijke een biologische verklaring is (de glutathion hypothese, de associatie al eerder is aangetoond (o.a.het onderzoek dat Anne aanhaalde over intrauteriene exposure en er worden in het artikel nog meer aangehaald) en de resultaten van een gerandomiseerd onderzoek waaruit is gebleken dat kinderen met astma die paracetamol gebruikten meer exacerbaties kregen van hun astma in vergelijking met kinderen die ibuprofen gebruikten en dat de aanhoudende discussie over causaliteit zou moeten leiden tot een prospectief vergelijkend onderzoek.
Wordt ongetwijfeld vervolgd!

Groetjes Lea

Lady Grey

Lady Grey

16-10-2008 om 08:49

Aspirine

Met twee astmakinderen is dit een interessant onderzoek. Ten eerste heb ik altijd geleerd dat kinderen geen aspirine mogen krijgen omdat dat hele nare bijwerkingen kan hebben.

Ten tweede zijn mijn kinderen zowat hijgend en puffend geboren (niet alleen mijn gepuf dus). Binnen een week of wat waren ze aan de Ventolin. Daarna kwam pas de paracetamol, waar ik overigens erg terughoudend mee ben. Ik zie paracetamol dus als gevolg, zelf tijdens zwangerschap ook nauwelijks gebruikt.

Ik snap dat er onderzoeken gedaan worden naar alle mogelijke oorzaken van astma, maar ik denk dat allergische ouders toch nog steeds de belangrijkste oorzaak zijn.

Tinus_p

Tinus_p

16-10-2008 om 12:36

Wat dingen

Kaatje:
"Ik meende wel te weten dat aspirine en astma geen goede combi is."
Klopt. Staat hier: http://en.wikipedia.org/wiki/Samter%27s_triad
Aspirine en andere nsaid's kunnen een astma-aanval uitlokken, als je dara gevoelig voor bent. Verder kan aspirine bij kinderen syndroom van Reye veroorzaken; zeldzaam maar wel levensgevaarlijk http://en.wikipedia.org/wiki/Reye%27s_syndrome

Anneja±
`Maar ik kan me best voorstellen dat het een dosis-responseffect is. Dat je pas bij chronisch overgebruik (in een van de studies aan volwassen astmatici hadden ze het over minstens 1x per week, dat lijkt me ongenadig veel. Dat verhoogt het risico op astmatische klachten overigens met ongeveer 2.5) van depletie spreekt omdat het dan echt op is (hoe werkt dat trouwens? Is het iets wat je zelf uitscheidt en remt paracetamol de productie of vangt het het goedje zelf af? Lamaar, ik google wel even ),`
Uitgegoogeld?
In mijn herinnering is het zo: glutathione is een lichaamseigen stof, met diverse functies, waarbij een heel belangrijke is dat het helpt bij de afbraak van giftige stoffen (meestal door een chemische binding tussen glutahion en het gif te vormen, of door oxidatie tot GSSG). Bij die afbraak raakt het op, en moet het weer worden aangevuld. Dat gebeurt vziw niet zozeer bij regelmatig gebruik van paracetamol, maar vooral als je plots heel veel gebruikt (acute overdosis) raakt het op.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.