Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Yura

Yura

18-03-2011 om 10:17

Parodontitus

Ben doorverwezen door tandarts naar mondhygieniste. Heb altijd een goed gebit gehad, nauwelijks gaatjes, wel vaak bij de controle tandsteen verwijderen. Sinds een paar jaar is het goed mis, mijn tandsteen is eigenlijk altijd wel ontstoken. Telkens weer hoor ik dat ik nog beter moet poetsen en de laatste keer moest ik terugkomen bij de assistente voor een gemiddelde reiniging met poetsinstructie en dat ik moet stokeren etc. Vaak zag mijn gebit er ook goed schoon uit bij de controle (geen plak), maar tandvlees bleef ontstoken. Nu dus naar de MH geweest, die constateerde beginnende botafbraak, volgens mij zei ze dat de pockets 4 tot 5 mm waren ipv 3. Daar schrok ik wel een beetje van en baal ik eigenlijk ook van. Had die tandarts me niet wat eerder door kunnen sturen? Ik loop al jaren te kwakkelen, een keer was er een nieuwe assistente en werd ik gewoon afgeblaft dat ik niet goed poetste. Maar 9 van de 10 keer was eea gewoon goed schoon, dus kon ik er verder zelf weinig aan doen. Zelf denk ik dat er dus veel eerder dieper schoongemaakt had moeten worden, dus waar ik niet bij kon zeg maar. Dat heeft de MH nu gedaan, ik moet nu naast poetsen en stokeren ook rageren en spoelen met chloorhexidine. Dan moet ik over 3 maanden terug. Volgens haar kan eea nu nog tot staan worden gebracht. Overigens schijnt het feit dat ik met open mond slaap (KNO-geval) ook niet echt bevorderlijk te zijn. Als ik google krijg ik de indruk dat half veertigplus Nederland hier last van heeft, is dat zo? Bedoelen ze dat nou met het leven begint bij veertig? Dat je elke avond voor het naar bed gaan een kwartier met je gebit bezig bent. Iemand ervaring en heb je het inderdaad tot staan gekregen? En hoe lang duurt het nu tot mijn tandvlees weer goed is? Ben dinsdag geweest en sindsdien dus rageren en spoelen, maar ik vind het bij de kiezen nog steeds hard en glad en na het rageren bloedt het ook nog. Ik let ook op minder eetmomenten per dag (ben een snaaier) en neem een kauwgompje als ik iets genuttigd heb.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Fiorucci

Fiorucci

18-03-2011 om 18:32

Yura

Als je tandvlees straks weer in orde is, zul je moeten doorgaan met die uitgebreide poets en ragersessies. Want anders merk je binnen een paar weken dat het weer helemaal mis is, weet ik uit ervaring. Dat bloeden wordt snel minder.

Fanaan.

Fanaan.

18-03-2011 om 23:04

Hier ook...

Na mijn zwangerschap (9 jaar terug) kreeg ik ook last van parodontitus. Flinke pockets (weet niet de aantallen meer, maar ik dacht bij sommige kiezen wel 8!)Ik heb toen een reiniging van onder het tandvlees laten doen (geen idee of er een naam voor is, maar het gebeurde onder verdoving, in vier sessies) Dat was nodig en daarna moest ik ook -tijdelijk- spoelen met spul en iedere dag rageren, flossen e.d.
Met ragers kan ik totaal niet overweg, dus ik beperk het tot flossen en stoken, maar ik moet het echt blijven doen. Als ik het ook maar even "verslons" dan heb ik meteen last van mijn tandvlees óf ik merk er niets van maar de mondhygiëniste ziet het gewoon. En ik ben electrisch gaan poetsen. Nu is het aardig onder controle. Ik ga drie keer per jaar naar de mondhygiëniste en ze is nu wel tevreden, maar ik heb er jaren mee lopen rommelen.
Het bloeden gaat echt over, soms duurt het langer, maar blijf maar goed reinigen iedere avond en dan raakt je tandvlees er echt aan gewend en ik ben zelf meestal met een week van het bloeden af.
Succes!

Gedoe

Het lijkt me niet helemaal correct dat terugtrekkend tandvlees en botafbraak van slecht poetsen zou komen.
Ik heb nooit ontstekingen maar inderdaad bij mijn eerste zwangerschap ging het al fout. Dat is voor mij gewoon een erfelijke zaak. Mijn moeder had al zeer vroeg een volledig gebit.
Lijkt me handiger om een kunstgebit te regelen dan dat eindeloze gehark aan je tanden.

Fiorucci

Fiorucci

19-03-2011 om 07:29

Anne

Ik kan niet voor Yura spreken, maar een gebit stel ik toch echt zo lang mogelijk uit, ik wil zo lang mogelijk
mijn eigen gebit houden. Ik ben 44, ik moet er echt nog even niet aan denken hoor.

Yura

Yura

19-03-2011 om 09:30

Kunstgebit

Nee haha dat zie ik ook niet zitten hoor. Mijn moeder heeft het al vanaf haar 24e ofzo, dus ik weet niet anders en dat heb ik altijd vreselijk gevonden. Had me alleen nooit gerealiseerd dat je zoveel moeite moest doen om je gebit te houden, aan de andere kant ook wel logisch natuurlijk, want vroeger toen ik klein was had volgens mij iedereen boven de 50 een kunstgebit, allevier mijn opa's en oma's in ieder geval wel. Toen was electrisch poetsen, stokeren en rageren ook niet aan de orde. Nu hebben van mijn kinderen in ieder geval 2 van de 4 opa's en oma's hun eigen gebit nog.
Maar ik begrijp dat ik niet de enige ben met dit probleem, dat is nou zo jammer he daar hoor je nooit iemand eens over op een verjaardag of op het schoolplein, waardoor je denkt dat bijna niemand er last van heeft.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.