Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Perimenopauze,midlife crisis …? neerslachtig

Hallo,

ik ben 43 en bij momenten voel ik me echt niet mezelf.Enorm neerslachtig en helemaal alleen op de wereld.Dit duurt meestal enkele dagen per maand en meestal na mijn menstruatie…Ik heb jammergenoeg ook last van PMS maar dit zijn andere symptomen dan ben ik eerder nerveus en kan ik niet zoveel verdragen.Ik neem geen voorbehoedsmiddelen en ik ben nog steeds regelmatig…Ik heb net weer enkele zeer moeilijke dagen gehad dan denk ik dat het beter is dat ik er niet meer zou zijn en voel ik me verschrikkelijk eenzaam.Ik kan op dat moment ook niet relativeren.De enige oplossing dat mijn gynaecoloog me geeft is weer aan de pil maar omdat ik fysiek nergens last van heb wil ik dit liever niet.

Ik heb ook het gevoel dat ik niet serieus genomen word niet door mijn huisarts en niet door mijn gynaecoloog en dat maakt het nog erger…

Herkent iemand zich hierin?

Een gynaecoloog zegt volgens mij direct dat je maar aan de pil (of Mirena) moet. Tenminste het klinkt mij heel bekend in de oren. Ik ben uiteindelijk bij een voedingscoach gekomen waar ik nu net begonnen ben met het veranderen van mijn voeding. Of het helpt kan ik je nog niet zeggen 😁 (ik help hier iemand mee om af te studeren, dus hopelijk win-win voor ons beiden)
Mocht dit niet helpen wil ik naar een hormoontherapeut of overgangsconsulent.
Misschien dat zoiets ook iets voor jou is.

Ik ben 55 en menstrueel al een tijd niet meer. Ik was altijd tegen de pil, want in mijn jeugd was die erg zwaar. Achteraf heb ik spijt. Waarom heb ik mij al die decennia laten terroriseren door hormonen? Met die lichte pillen of mirena is dat allemaal overbodig.
Mijn volwassen dochter leeft menstruatie-vrij en is erg blij

Natje1812

Natje1812

07-02-2023 om 22:14 Topicstarter

Ik heb nooit echt een voorbehoedsmiddel gevonden waar ik echt goed mee was…De pil is voor mij echt een libidokiller,…en van de mirenaspiraal was ik volledig afgevlakt…Voor mij is het gewoon niet de oplossing.Alleen moet ik wel iets vinden om de depressieve gevoelens kwijt te raken want deze worden me teveel.
Ik let op mijn voeding en beweeg veel … 

Bijtje82

Bijtje82

07-02-2023 om 22:47

Misschien nu erger icm de wintermaanden? Misschien tekort aan Vitamine B12? 

Ik ben zelf altijd zo halverwege december tot het moment dat het buiten weer 15 plus met zon is erg neerslachtig. Januari is voor mij altijd het ergst. 
Het hoeft natuurlijk niet perse alleen hormonen te zijn.

Bijtje82 schreef op 07-02-2023 om 22:47:

Misschien nu erger icm de wintermaanden? Misschien tekort aan Vitamine B12?

Ik ben zelf altijd zo halverwege december tot het moment dat het buiten weer 15 plus met zon is erg neerslachtig. Januari is voor mij altijd het ergst.
Het hoeft natuurlijk niet perse alleen hormonen te zijn.

Heel herkenbaar. Ik ook.

Caroline80 schreef op 08-02-2023 om 06:37:

[..]

Heel herkenbaar. Ik ook.

Dan heb je waarschijnlijk ook een stevig vitamine D-tekort. Na een simpel bloedonderzoekje weet je het (vraag minimaal om B12, D en ijzer na te kijken). Van een vitamine D-tekort word je eerst moe en dan ook down.

De apotheek verkoopt ampullen vitamine D (D-cure). Al jaren neem er elke maand een, dat wordt voor iedereen aanbevolen en mijn vitamine D is zelfs in de zomer niet hoog, zeker niet te hoog. Nu, hartje winter, neem ik elke 2 weken een ampul, tot en met maart. Sindsdien heb ik geen (winter)dips meer gehad. 😊

IMI-x2 schreef op 08-02-2023 om 06:44:

[..]

Dan heb je waarschijnlijk ook een stevig vitamine D-tekort. Na een simpel bloedonderzoekje weet je het (vraag minimaal om B12, D en ijzer na te kijken). Van een vitamine D-tekort word je eerst moe en dan ook down.

De apotheek verkoopt ampullen vitamine D (D-cure). Al jaren neem er elke maand een, dat wordt voor iedereen aanbevolen en mijn vitamine D is zelfs in de zomer niet hoog, zeker niet te hoog. Nu, hartje winter, neem ik elke 2 weken een ampul, tot en met maart. Sindsdien heb ik geen (winter)dips meer gehad. 😊

Lijkt me onwaarschijnlijk dat ik een vitamine D te kort heb. Ik neem dagelijks een vitamine D tablet van 10ug. 

Caroline80 schreef op 08-02-2023 om 09:19:

[..]

Lijkt me onwaarschijnlijk dat ik een vitamine D te kort heb. Ik neem dagelijks een vitamine D tablet van 10ug.

Dat is een heel lage dosis, Caroline. Dus het kan het geen kwaad daar eens naar te laten kijken. 

Daarbij: mijn huisarts beweerde een tijdje geleden dat mijn waarden goed waren, maar mijn neuroloog vond diezelfde uitslag te laag. Ik neem het hele jaar door 2,5 mg (2500 ug) D3 per maand, dat komt neer op 83 ug per dag, en hartje winter nog 2x zoveel, en dat is dus nog aan de lage kant. Ik ben daarmee begonnen toen ik rond de 40 was en je behoefte aan vit D toeneemt.

Voor vitamine D...ga wandelen. De zon zorgt voor veel vitamine D en het is goed voor de fysieke en mentale gezondheid.

MamaE schreef op 08-02-2023 om 09:41:

Voor vitamine D...ga wandelen. De zon zorgt voor veel vitamine D en het is goed voor de fysieke en mentale gezondheid.

Dat werkt alleen in de zomer. In de meeste maanden staat de zon te laag daarvoor in onze contreien.

Verder is dagelijks een halfuur of langer wandelen wel uitstekend advies, ook voor je humeur.

MamaE schreef op 08-02-2023 om 09:41:

Voor vitamine D...ga wandelen. De zon zorgt voor veel vitamine D en het is goed voor de fysieke en mentale gezondheid.

Dat werkt niet altijd, ik loop minimaal een uur per dag, moet wel met hond, maar mijn vitamine D was toch veel te laag, gemeten begin september. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.