Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Pooh bear

Pooh bear

04-12-2020 om 19:05

pfff nieuwe corona Quarantaine regels

Ben er helemaal klaar mee. eind november had mijn moeder Corona en omdat ik bij haar geweest ben moest ik 10 dagen in Quarantaine. Ik ben flex werker dus zat 1,5 week thuis zonder salaris.
Gelukkig ben ik niet ziek geworden en kon ik afgelopen maandag weer beginnen met werken.
Krijg ik net een appje dat iemand waar ik woensdag gewerkt heb (huishoudelijke thuiszorg) corona heeft.
Mijn werk gebeld en die zegt sinds 1 december zijn er nieuwe regels als je de 5e dag test en je test negatief dan hoef je maar 5 dagen in quarantaine dus maandag niet werken maar testen en dan kan je als de uitslag er is weer werken.
Ik de ggd gebeld maar die zeggen dat ik niet mag testen zonder klachten tenzij ik benaderd wordt door de ggd zelf naar aanleiding van het bron en contact onderzoek. Dat ben ik dus niet dus kan me alleen laten testen als ik lieg en klachten verzin.
Maar is nu niet duidelijk of ik nu wel of niet in quarantaine moet De ene medewerker zei alleen als je een kwartier lang binnen haar 1,5 meter ben geweest de andere zei ga voor de zekerheid maar weer 10 dagen in Quarantaine.
Ik was niet 15 min lang in haar 1,5 meter maar neem toch aan dat er niet alleen mensen ziek worden die binnen 1,5 meter bij iemand zijn geweest. Dus na lang twijfelen voor de zekerheid mijn sport voor vanavond maar weer afgezegd was juist blij dat ik eindelijk weer mocht. En ook mijn afspraken voor morgen maar.
Ik ga toch maar liegen en me maandag laten testen wil niet weer 10 dagen thuis blijven maar dacht echt dat je vanaf 1 december zonder klachten ook mocht gaan testen.

Ben het zo zat nu De eerste ronde kwamen we er goed doorheen maar nu is het de 3e x in een maand tijd dat we Corona gedoe hadden. Eerst mijn dochter op haar stage. Toen moest ik 10 dagen in Quarantaine en nu dus weer.


V@@s

V@@s

04-12-2020 om 20:09

geen nauw contact dus geen quarantaine

Volgens mij zijn de regels duidelijk. Je doet thuiszorg, geen persoonlijke verzorging toch? Dus je zult voldoende afstand gehouden hebben. Ik zou dus niet in quarantaine gaan.

40er

40er

04-12-2020 om 20:57

Pooh bear

Kunnen jullie niet via het werk voorrang krijgen met testen? Wij kunnen een registratie code doorgeven, ook de huishoudelijke zorg.
Bij de cliënten waar ik van weet dat ze moeilijk afstand kunnen houden werk ik standaard met een mondkapje op. Dan houden ze beter afstand 🙄

Tine Winkel

Tine Winkel

04-12-2020 om 21:53

Sneltest

En zelf n sneltest betalen van 50 euro? Vast goedkoper dan 10 dagen geen inkomen...

Pooh Bear

Pooh Bear

04-12-2020 om 22:03

Voorrang

Ja wij krijgen ook voorrang maar ook daar moet je klachten voor hebben.

Nee ik had geen direct contact en het grootste deel ruim 1,5 meter afstand maar was wel 2 uur daar. Officieel hoef ik niet in quarantaine maar ik mag van mijn werk zo en zo niet komen voordat ik getest ben na de 5e dag.
En mijn sport heb ik voor de zekerheid toch maar weer afgezegd.
Die sneltest is een idee daar ga ik eens naar kijken.

Tijgeroog

Tijgeroog

04-12-2020 om 22:47

Sneltest

Een sneltest kan natuurlijk ook pas na 5 dagen. Het moment van testen is hetzelfde, alleen heb je de uitslag dan een paar uur eerder. Ik zou daar m’n geld niet aan uit geven... ik denk verder dat ik in dit geval eerst met de werkgever in overleg zou gaan, dat je niet binnen die afstand geweest bent en dus gewoon kan werken. Mochten ze dat toch anders zien en dan zou ik in dit geval maar een neusverkoudheid ofzo opvoeren. Of als je zelf het idee hebt dat je te dicht bij bent geweest.

En de kwaliteit van het contactonderzoek van de GGD hangt ook af van de input die zij krijgen. Hier hoefde zoon van de GGD niet in quarantaine omdat hij en z’n vriend op 1,5 meter afstand hadden zitten gamen. Na doorvragen van mij en zijn moeder herinnerden ze zich toch dat ze de avond daarvoor dichter bij elkaar gezeten hadden. Toen was het onderzoek van de GGD al voorbij, maar we hebben 'm toch maar in quarantaine gestopt.

interpretaties

'Ik de ggd gebeld maar die zeggen dat ik niet mag testen zonder klachten tenzij ik benaderd wordt door de ggd zelf naar aanleiding van het bron en contact onderzoek. Dat ben ik dus niet dus kan me alleen laten testen als ik lieg en klachten verzin.'

Vreemd.

1. Ondertussen is algemeen bekend dat mensen ook zonder klachten toch besmet en besmettelijk kunnen zijn.
2. In mijn omgeving laten enkele mensen zich testen, omdat ze in contact zijn geweest met iemand die besmet was; maar dat is hen niet bekend gemaakt via de GGD, maar gewoon 'common sense'. Zij mogen zich wel laten testen.
3. En dan vervolgens toch maatregelen gaan opleggen alsof je wel mogelijk besmet bent, toch quarantaine adviseren. Alsof ze bij de GGD zich niet realiseren dat quarantaine ingrijpende gevolgen heeft voor werk, bijvoorbeeld. De kosten van een test zijn klein in vergelijking met 10 dagen je werk niet kunnen doen; of je nu ZZP-er bent of in loondienst, die kosten van niet werken zijn reëel en ingrijpend.

Een vreemde reactie van de GGD dus. Maar als je toch de GGD-redenatie zou willen volgen, dan zou je helemaal niet in quarantaine hoeven, want je hebt geen klachten.

Dan komt je werkgever om de hoek kijken. volgens mij heeft je werkgever een deel van de maatregelen goed begrepen: 'Mijn werk gebeld en die zegt sinds 1 december zijn er nieuwe regels als je de 5e dag test en je test negatief dan hoef je maar 5 dagen in quarantaine dus maandag niet werken maar testen en dan kan je als de uitslag er is weer werken.' Maar die werkgever beseft dan weer niet dat je je niet mag laten testen als je geen klachten hebt. En de werkgever neemt zelf geen maatregelen om bijvoorbeeld een sneltest te regelen, zodat je ook weer snel aan het werk kunt.

Heel verwarrend en frustrerend. Je zou willen dat de GGD zich iets meer bewust was van de situatie: ook als mensen geen klachten hebben kunnen ze toch besmet zijn of besmettelijk. Testen dus.
En als de GGD in verwarring is zou je hopen dat je werkgever een oplossing zou bieden: laten testen dus, op hun kosten. Al is het dan maar ter bescherming van de mensen voor wie je werkt. Dat belang is nog groter dan je inkomensverlies.

Ik hou niet van liegen. Maar als je met een leugentje een vastgelopen situatie met twee dolgedraaide schroeven kunt oplossen dan wens ik je bij deze spontaan keelpijn en een loopneus toe.

Tsjor

Piep

Piep

05-12-2020 om 09:20

Inderdaad

Je wilt geen risico nemen met jouw clientele, dus ik zou gewoon een testafspraak maken, hoor. De testcapaciteit is ruim genoeg nu. De GGD zegt eigenlijk dus dat je gewoon mag gaan werken. Maar dat zou ik zelf niet doen zonder test. Je kunt overigens ook via de GGD en sneltest doen op verschillende plekken, toch?

Pirata

Pirata

05-12-2020 om 11:21

Snel

De GGD is nu sowieso ook snel.
Onlangs zondagmorgen 9:00 getest, 19:45 de uitslag.
Ik zou ook zeggen dat ik keelpijn had in dit geval. En naar de GGD.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

05-12-2020 om 11:32

Snel

Ik was om 15.30 uur in de teststraat en om 23.30 was de uitslag er.

Tessa

Tessa

05-12-2020 om 12:24

Gedrag

In het kader van deze discussie is dit stuk luisterens-/lezenswaardig https://www.ftm.nl/artikelen/gedragswetenschap-pandemiebeleid?share=dveK5i5R0IiwLfTHS1F2XYPLCar4QtQJrlEgTrcVtnK7MSbMrLUDdEYPhrAZ8gc%3D

Ik ben nu aan het luisteren naar het ongelofelijk amateuristisch tot zelfs nalatig beleid bij Waternet Amsterdam. Als ik daar klant was zou ik niet meer zo rustig slapen.

koffie

koffie

05-12-2020 om 12:32

Sinds 1 december ook testen zonder klachten

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-covid-19/testen

Blijkbaar is jouw ggd niet goed op de hoogte van de (nieuwe) regels.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

05-12-2020 om 12:41

Sneeuwbal

Dochter krijgt net het bericht van een vriendin dat haar opa Corona heeft. Die opa was daar een week geleden, toen mijn dochter daar ook was, maar twee minuten op minimaal 3 meter afstand. Dochter heeft wel de hele week in de klas gezeten naast deze vriendin, die wel 15 minuten dichtbij opa is geweest. Dochter loopt al weken te snotteren, en heeft morgen een verjaardag bij een andere vriendin.
We gaan niet testen, want ik denk dat het allemaal wel losloopt. Er hebben nog andere mensen bij die vriendin in de buurt gezeten, die ook naar de verjaardag komen, en anders zou je een half dorp klem leggen om een zieke opa.

Irina

Irina

05-12-2020 om 12:44

Nee

Vanaf 1 december is testen zonder klachten ook mogelijk als u nauw contact had met iemand met corona. Maar de GGD van ts vult "nauw contact met iemand met corona" in met "als je benaderd wordt door de ggd zelf naar aanleiding van het bron en contact onderzoek". Dat kan, denk ik.

Vandaar

vandaar dat het advies is om niet met teveel mensen bij elkaar te komen. 'anders zou je een half dorp klem leggen om een zieke opa.' Inderdaad. Daarom dus. Alleen het virus vindt helaas niet dat dit soort maatregelen wel een beetje te ver gaat. Als het halve dorp besmet kan worden wordt het halve dorp besmet.
Hier een uitbraak, bij 1 persoon begonnen. Nu in een groep van 15 mensen 6 mensen ziek. Het virus denkt helaas niet: nou ja, eentje is wel genoeg.
Als je niet wil laten testen zou ik je dochter ook niet naar de verjaardag van de volgende vriendin laten gaan. Teveel mensen bij elkaar, te groot risico.

Tsjor

FTM

Omdat het blad kritische journalistiek produceert met als leidraad het volgen van de financiele belangen ontstaat er een discussie met complotdenkers onder het artikel.

Eric Smit belooft meer onderzoek te doen naar de financiele belangen. Alsof ze het over hetzelfde hebben, niet dus.

Nou ja, je lacht erom maar het is natuurlijk verdrietig. Wat heb je er aan. Niets.

Flavia

Flavia

05-12-2020 om 13:21

Nou idd tjor

Als er ook maar een kleine kans is dan blijf je thuis.
Mijn dochter zou dan ook niet naar het feestje mogen. Ze zou niet eens willen. Ze is niet bang om ziek te worden maarjuist om andere mensen te beschermen.

Als dochter al weken loopt te snotteren zou ze ook al meerdere keren getest zijn. Is ze nu ook al 3x.

Waarom moet iedereen toch steeds de randjes can wat mag op zoeken. Daardoor duurt het alkemaal alleen maar langer.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

05-12-2020 om 13:25

Af en aan

Drie dagen snotteren, drie dagen niet, dan weer wel etc. Zelfde als bij mij. Ik heb me laten testen omdat ik ook verhoging had. Negatief, en de dag daarna was ik weer beter. We zouden anders elke week naar dat testcentrum moeten, en zo leuk vond ik het niet.

Geen reden

'We zouden anders elke week naar dat testcentrum moeten, en zo leuk vond ik het niet.' Ik vind dit geen redenen. Hoe was het ook alweer met Hamilton? De ene dag negatief, de andere dag positief (zonder verschijnselen). Het is natuurlijk altijd aan jezelf om te beoordelen of je getest wil worden. Maar de beschrijving van het sociale leven van je dochter en dan een negatief idee over testen erop na houden, dat vind ik nogal riskant.

Tsjor

Phryne Fisher

Phryne Fisher

05-12-2020 om 14:41

Tsjor

Ze zitten elke dag met zijn allen in een klaslokaal. Dat mag en wordt als klein risico gezien. Nu blijkt ook weer dat juist die opa ziek is. Als de kleindochter (de vriendin dus) vandaag positief test, gaat mijn dochter zich laten testen als ze klachten heeft. Vandaag een snotterloze dag overigens.

Als, als

'Ze zitten elke dag met zijn allen in een klaslokaal. Dat mag en wordt als klein risico gezien.' Als niemand klachten heeft en als niemand in de buurt geweest is van iemand die positief getest is. Er worden ook hele klassen naar huis gestuurd. Of hele groepen gesloten.
Als vriendin positief is moet je dochter thuis blijven. en afhankelijk van de wijze waarop vriendin op school kontakten onderhoudt, ook die kinderen.
In mijn omgeving begonnen de besmettingen bij middelbare scholieren, die vervolgens de ouders besmet hadden.

Tsjor

Het zou een zegen zijn

als die sneltesten snel beschikbaar zouden komen, bijvoorbeeld voor middelbare scholen.

Tsjor

Piep

Piep

05-12-2020 om 15:21

Klachten

Ik zou toch ook laten testen met klachten. Wij hebben ook al heel wat tripjes naar de teststraat gemaakt en heel wat dagen in quarantaine doorgebracht. Gelukkig heeft 1 zoon het nu al gehad. Dat scheelt een slok op een borrel.

Jesse_1

Jesse_1

06-12-2020 om 00:17

GGD of werk

Van de GGD hoef je niet in quarantaine, want je bent niet in nauw contact geweest met iemand met corona. Vandaar ook dat ze niet bij jou willen testen zonder klachten.

Jouw werk oordeelt anders en wil jou niet inzetten omdat ze vinden dat je wel in quarantaine moet. Ergens ook wel begrijpelijk, want mocht jij toch besmet zijn en daarmee bij clienten naar binnen gaan, dan zijn de rapen helemaal gaar natuurlijk.

Dat dilemma is duidelijk

Vraag is: hoe kom je daaruit als GGD en werk allebei niet meebewegen en allebei ook geen verantwoordelijkheid dragen voor het gevolg van hun standpunt. Durft GGD het aan om iemand dan wel te laten werken; zorgt de werkgever voor een test? Het lastige is dat je het dan zelf moet oplossen . Dat zijn pittige ethische en wat mildere financiële afwegingen die je moet nemen, in een situatie, waarin het allebei gevolgen kan hebben voor je eigen gezin.

Tsjor

Pooh Bear

Pooh Bear

06-12-2020 om 09:52

Reactie

Ik begrijp mijn werk en ben blij dat ze er nu zo over denken. Bij de eerste golf was dat heel anders toen moesten we gewoon doorwerken als ze verkouden waren.
Op mijn werk dachten ze echt dat ik gewoon kon bellen en een afspraak maken.
Ik wil eigenlijk geen klachten verzinnen die er niet zijn. Maar ik wil ook niet nog een week thuis blijven of het risico lopen dat ik mensen besmet.
Dus ga ik me morgen maar weer laten testen. Ook al vond ik die test vorige x zo verschrikkelijk dat ik mezelf toen beloofd had die test niet nog een x te gaan doen.
Maar wat ik me afvraag testen en quarantaine is alleen nodig als je een kwartier lang binnen de anderhalve meter van een besmet persoon ben geweest. Maar behalve bij mijn gezinsleden ben ik dat nooit meer.
Maar zijn echt de meeste van de besmettingen elke dag opgelopen door mensen die een kwartier in elkaars 1,5 meter zijn geweest? Ik betwijfel dat heel erg.

Richtlijn Pooh Bear

Het gaat er vooral om dat je elkaars lucht kun inademen en daarmee virusdeeltjes kunt inademen. Omdat de virusdeeltjes buiten al snel verwaaien en bij goede ventilatie ook snel niet meer ronddrijven op inademhoogte maakt het wel verschil of je in elkaars ademruimte staat en blootgesteld wordt over een tijdje aan een mogelijke besmetting door een ander.

Maar het is een richtlijn, de kans op besmetting is dan groter maar precies af te kaderen is dat niet.

Aan filmpjes over de verspreiding van het virus in afgesloten ruimtes kun je zien dat in niet geventileerde ruimtes, zoals jou werk schoonmaak bij ouderen die mogelijk de ramen potdicht houden, kwetsbaar is.
Dat kan meespelen in een besluit van je werkgever, samen met het overlijden van grote hoeveelheden ouderen, juist de doelgroep waar jij mee werkt.

Dus het is altijd iets gecompliceerder in de overweging denk ik. Niet zwart wit.

Hier hetzelfde

Ik ben ook zzp'er en maakte precies hetzelfde mee vorige week. Er had een ouder bij mijn behandeling gezeten op 2,5 meter afstand. Die bleek later besmet. Ik had met het kind gewerkt binnen de anderhalve meter maar daarvan was nog niets bekend.
Wat te doen? Officieel hoef je niets te doen maar ik kreeg wel een app met een tekst van de GGD dat ik viel onder "overige contacten". Ik moest alle maatregelen volgen, maar ja, dat deed ik al. Ik vond het behoorlijk verwarrend. Officieel hoef je niet in quarantaine maar wat als het kind later ook besmet zou blijken te zijn? En wat met mijn werk dat binnen de anderhalve meter plaatsvindt?
Het klopt dat je niet getest wordt zonder klachten wanneer je geen officiële melding hebt gehad dat je een contactpersoon bent ( dat betekent contact gehad Binnen de anderhalve meter met coronapatiënt). Dus....
Ik heb afspraken afgezegd voor de zekerheid en me met een minimaal snotneusje gemeld voor een test op dag 4. Volgende dag: negatief Ook het kind waar ik mee gewerkt had bleek negatief. Toen ben ik snel weer gaan werken.

Guppie

Guppie

06-12-2020 om 18:36

Positieve test.

Testen gaan niet over besmetting maar op positieve uitslag. Test is niet geschikt voor dit doel. We zitten elkaar dus een beetje gek te maken. De meeste mensen worden ook niet getest dus van de meeste mensen weet je niks.

Angela67

Angela67

06-12-2020 om 19:53

guppie?

testen gaat niet over besmetting?
gr Angela

Yuria

Yuria

06-12-2020 om 20:15

Angela67

Ik denk dat Guppie bedoelt dat je met PCR ook dode virusdeeltjes aantoont. Dan ben je wel positief, maar kun je niemand besmetten want je draagt geen levend virus bij je.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.