Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Piekeren rondom wakker worden

Vooral aan het einde van mijn pilstrip/stopweek merk ik dat als ik wakker word (of het nu vroeg in de ochtend of midden in de nacht is dat maakt niet uit) dat ik over allerlei dingen ga nadenken. Dat kan over allerlei zaken gaan. Van waarom heeft vriendin X alles zo goed voor elkaar tot waarom heeft manlief gisteren niet de was opgehangen  (zijn voorbeelden).  Ik probeer dan allerlei pogingen om er niet aan te denken en vooral op mijn ademhaling te letten, maar ik blijf maar malen dan. Zodra ik opsta of ga lezen dan gaat het beter en zie ik alles weer positief. Is dit een bijwerking van de pil?

test: slik een paar maanden door en kijk of dat helpt. Echter: mannen piekeren ook 😀 dus het hoort gewoon bij je karakter. En daar kun je ook weer proberen iets aan te doen. Maar als doorslikken helpt is dat natuthet snelste.
Gr Angela

Ik heb dit met tijden ook en slik al sinds jaar en dag geen pil. Ik beschouw het als de aard van dit beestje maar voor jou is het kennelijk nieuw? En altijd in hetzelfde deel van de cyclus? Dan zou ik er toch eens een experiment mee doen, zoals Angela oppert bijvoorbeeld. En eventueel een ander voorbehoedmiddel. Ik vind het maar vervelend wakker worden met allemaal onrust in mijn hoofd.

Piekeren, daar ben ik altijd wel goed in geweest, maar de kwaliteit van het piekeren is in de overgang bij mij naar een dieptepunt geraakt. Gelukkig pieker ik niet elke nacht, maar àls ik pieker denk ik na over de stomste dingen. Eenmaal goed wakker ben vind ik het zo onzinnig en onbelangrijk om dat ik voor die gedachten wakker heb gelegen. Dus een hormonale oorzaak zou kunnen.

Ooit gelezen: je hormoonniveaus kennen een 24 uurs ritme en zijn in de 2e helft van de nacht zodanig, dat je vooral blijft hangen in tobben/piekeren en niet in oplossingen kunt denken. Je gepieker hangt dus samen met die hormoonniveaus. Dat vind ik zelf altijd wel geruststellend: als ik morgen wakker ben, valt het allemaal weer reuze mee...

Misschien slaat dit nergens op hoor, maar heb je al eens geprobeerd om een podcast oid op te zetten? Bij voorkeur iets dat wel interessant is, maar ook weer niet zo spannend dat je niet opnieuw in slaap kan vallen. Doordat je naar de podcast luistert, word je afgeleid en zal je hopelijk minder snel gaan piekeren. 

Groeten, 
Temet

---

---

11-09-2021 om 22:52

Neem een ereader, dan kun je in bed blijven, hoef je niet op te staan en kun je even in het donker met het licht op 3 procent lezen. Ik val dan sneller weer in slaap en pieker niet onder het lezen. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.