Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Linda

Linda

15-08-2018 om 05:14

Piemel au!

Mijn zoon wordt in september 2. Hij kan een beetje praten. Soms genoeg om je zorgen te laten maken en te slecht om te vertellen wat er precies aan de hand is. Nu zegt hij sinds dit weekend met verschonen soms au en wijst of pakt zijn piemel. Ook alleen met verschonen en niet elke keer bij het verschonen. Maandag heb ik zijn urine laten controleren, geen infectie. Ik zie niets geks aan zijn piemeltje, hij heeft geen verhoging/koorts. Afgesproken met de assistente dat ik nog even aankijk en anders donderdag een afspraak maak.

Ik dacht ook eerst misschien bedoelt hij de buik, omdat hij hardere ontlasting had gehad maar dat klopt ook niet met alle momenten. Hij wijst zo specifiek naar zijn piemeltje... Voor het slapen gaan was zijn piemel 'stijf' toen hij het zei, kan dit zeer doen? Iemand een idee?

Als hij het vandaag weer meldt zal ik morgen zeker de huisarts bellen, liever voor niks dan dat het kind pijn heeft. Misschien dat iemand hier al een suggestie kan doen?

Alleen met verschonen.

Dat klinkt niet heel ernstig, meer als iets ongemakkelijks.
Maar ook dat wil je als moeder graag oplossen voor je kind.
Zijn piemeltje is niet rood of geïrriteerd door de luier en urine, want je schrijft dat er niets te zien is.
Misschien plakt zijn piemel aan zijn huid en voelt dat vervelend als je de luier af doet?
Blijft hij au zeggen als de luier een tijdje af is of als je hem in bad doet?
Misschien de luier iets losser zodat de huid minder snel plakt als hij in zijn luier plast?
Smeer je er preventief wat sudocrème op? Heel dun laagje, doet soms al wonderen.
Geen zeepresten in het plasgaatje? Schoonmaken met alleen water?

Maar als je dit alles al hebt geprobeerd en hij blijft au zeggen zou ik idd de huisarts even laten kijken.

Consultatiearts

Als de huisarts het te druk heeft, kan je ook even bij een consultatiebureau aanwippen.

Zinkolie

Persoonlijk ben ik in het algemeen meer een voorstander van het gebruik van zinkolie dan van sudocreme omdat zinkolie heel dun aan aan te brengen is zodat de huid nog kan ‘ademen’ en je het ook gemakkelijker kan afwassen omdat het minder plakt.

Hij wordt zindelijk?

Piemel au kan ook betekenen dat hij zijn plas aan voelt komen of voelt zitten in de luier. Laat hem in zijn blote kont en kijk of hij dan ook klaagt over piemel au en of dat samenhangt met plassen.

Saar

Saar

15-08-2018 om 09:39

Is het wel au

Geeft hij verder ook tekenen van pijn?
Wellicht doelt hij op het stijf zijn of een ander gevoel, weet hij niet hoe te benoemen en noemt hij dat ook au. Of heeft hij sowieso nog niet helemaal door wat au precies betekent.

Misschien sowieso iid iets dun smeren, sudo, zink, ik vind bepanthen ook fijn.

Linda

Linda

15-08-2018 om 10:12

Bedankt

Bedankt voor de tips. Hij weet heel goed wat au betekend, als hij valt wijst hij precies de wondjes aan en zegt au. Laatst zei hij het bij zijn grote teen, ik dacht daar zit niks, bleek toch een klein sneetje te zitten.

Misschien is het au zeggen wel de ontdekking van hoor. Vanmorgen zag ik een beetje geïrriteerde huid. Ik doe er wel een beetje zalf op, kan het altijd proberen. Het is wel appart dat hij al langer kan praten en au kent en pas sinds zondag dit met verschonen zegt terwijl hij zijn piemel aanwijst of vastpakt.

Hij zegt het met name als ik hem de pamper af doe of om doe. Dan ben je er ook mee bezig, ook de rest van de dag met en zonder pamper klaagt hij niet. Ik vind het lastig een oorzaak aan te wijzen.

Kind plast gewoon, huilt ook niet met plassen, drinkt goed, zie geen rare kleuren in de pamper. Ik denk dat het niet heel spannend gaat zijn. Maar heb morgen wel een afspraak staan bij de huisarts, gewoon voor het geval dat.

Linda

Linda

15-08-2018 om 10:19

Zindelijk

Hij is wel heel druk bezig met het potje. Poep kent hij al en voelt hij ook aankomen. Hij zegt ook poep als hij op het potje wil, of zich verstopt heeft en een schone pamper wil.

Plassen begint hij sinds kort een beetje aan te geven. De pamper is dan nog warm als hij vraagt verschoond te worden. Hij heeft laatst ook op het potje geplast en klaagt dan ook niet over pijn. Dus link het niet zo zeer met zindelijkheid. Wie weet dat hij zich wel bewuster wordt van zijn piemeltje, dat het daarvan komt....

Saar

Saar

15-08-2018 om 10:21

Het kan wel dat hij de term 'au' kent, maar nog niet de term voor een gevoel dat hij nu ervaart.
En daar dan maar 'au' van maakt, omdat hij geen betere naam kent, of omdat hij graag de aandacht ergens op wil vestigen en hij weet dat je reageert op au.
Ik zou idd ook in achterhoofd houden dat het een teken kan zijn van beginnende zindelijkheid.

Linda

Linda

15-08-2018 om 10:24

Huid

Zag vanmorgen ook dat de huid iets teruggevouwen lag. De tweede keer was dit niet zo en ook toen gaf hij het aan. Maak zijn piemeltje alleen schoon met water, doe er eigenlijk niet te veel aan. Onze zoon wordt er wel iets actiever mee in de douche en bij het verschonen. Als in dat hij het vastpakt, maar niet dat hij er mee speelt. Gewoon ontdekkingsreis.

Linda

Linda

15-08-2018 om 10:32

Saar

Het kan heel goed zijn dat hij me iets wil laten weten, zonder dat hij mij het anders uit kan leggen.

Ik ga er ook eigenlijk van uit dat er met zijn piemeltje niks aan de hand is. Alleen omdat hij zo hardnekkig au blijft volhouden ga ik voor de zekerheid even naar de huisarts.

Een schimmelinfectie?

Als het er wat geirriteerd uit ziet zou dat ook kunnen, voelt ook vervelend.

Linda

Linda

15-08-2018 om 14:50

Lilian

Oké, bedankt. Met dat broeierige weer zou dat natuurlijk wel kunnen...

Linda

Linda

16-08-2018 om 16:43

Huisarts

Blijkt dat onze zoon de voorhuid te nauw heeft, dat verklaart zijn pijn. Het schijnt redelijk veel voor te komen.

Ja.

Ja, komt veel voor. Heb je tips gekregen? Geen zeep gebruiken, goed schoonhouden en een speciale crème?

Linda

Linda

17-08-2018 om 03:43

Vaseline

Ik moest nu elke dag vaseline gebruiken, de huisarts zei dat het met enkele weken vanzelf over zou gaan. Ik heb het er thuis meteen opgedaan, heb hem er nu nog niet weer over gehoord, dus hoop dat het verlichting geeft. Ik houd het wel in de gaten.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.