Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

koentje

koentje

13-08-2010 om 14:12

Pigment vlekken

in mijn gezicht. Vooral voorhoofd en zijkanten wangen. Bah wat een rotgezicht!
Wie weet raad?
Moet ik hiermee naar de huisarts of is er iets algemeen aan te doen?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Tirza G.

Tirza G.

13-08-2010 om 14:29

Niets

Helaas, er is niets aan te doen. Uit de zon blijven is het enige.

Tirza (met pigmentafwijking, dus ik weet dat pigment gewoon doet waar het zin in heeft).

Ellende he

Ik kreeg het dit jaar ook. En ik word al niet snel bruin, en nu van die vlekken. Het is al bijna weg bij me, ik scrub een beetje en foetsie. Maar ja, dan is het bruin ook weg. Ik sluit me aan bij de tips van Tirza, uit de zon en hoge factor (ikke factor 50).

Dorry

Elisa Gemani

Elisa Gemani

13-08-2010 om 17:58

Hyperpigmentatie

Het hangt van de oorzaak af of en in hoeverre er iets aan te doen is. Een goede dermatoloog kan je hierin beter adviseren maar soms kan een TCA peel helpen en/of laserbehandeling. Er zijn ook cremes die je kan gebruiken met ingredienten als melkzuur, vitamine C, arbutine, retinol of kojiczuur. Die moet je ook consequent gedurende minstens 3 maanden blijven smeren en daarnaast een zonnebrandmiddel gebruiken met een hoge UVA- en UVB factor omdat je huid veel gevoeliger wordt voor zonlicht. Melanocyten echter blijven zich vormen onder invloed van zonlicht dus je zal trouw iedere dag consequent moeten blijven smeren met een goede, stabiele zonnebrandcreme met hoge SPF (UV en PPD (UVA) factor om de vorming van nieuwe pigmentvlekken te voorkomen; liefst factor 50+ en een PPD van 20+. Goede zonnebrandmiddelen (dus met een breedbandspectrum-bescherming) zijn die van La Roche Posay, L'Oreal Solar Expertise en RoC. En royaal smeren; de aanbevolen minimale effectieve dosering is een kwart theelepel (1,5ml) voor het gezicht en een halve theelepel (2,5 ml) voor gezicht & hals. Ik heb zelf ook snel last van pigmentvlekjes en sproeten en heb een laserbehandeling ondergaan en een tijdje met pigmentcreme gesmeerd. Ik gebruik nu nog steeds een creme met retinol (ook goed tegen acne en huidveroudering. Daarnaast blijf ik zoveel mogelijk uit de zon en gebruik ik iedere dag een goede zonnebrandcreme. Mijn huid is een stuk egaler en lichter geworden; als kind verbrandde ik vaak in de zon en met mijn lichte huid en neiging tot sproeten heeft dit veel hyperpigmentatie veroorzaakt. Bonus is dat mijn huid ook veel gladder is; mijn hormonale acne wordt ook onder de duim gehouden en die eerste paar rimpeltjes zijn ook verdwenen De zon kan zoveel schade aan de huid veroorzaken zoals hyperpigmentatie en huidveroudering... Zie voor meer info http://www.paulaschoice-eu.com/learn/nl/basisinformatie/bleken-van-de-huid en http://www.paulaschoice-eu.com/learn/nl/wetenswaardigheden-over-de-zon/wat-je-moet-weten-over-zonneproducten

Ik ook

Ook ik heb een lichtbruine vlek op m'n voorhoofd en een vlekje op elke wang, net een clowntje. Heb die op m'n voorhoofd gekregen na de geboorte van 1e kind, de 2 op m'n wangen zijn vorig jaar, na het 2e kindje, ontstaan.
Typisch! (we houden het bij 2 kids, al is het alleen maar om die vlekken, lol)

Elisa Gemani

Elisa Gemani

15-08-2010 om 20:13

Zwangerschap

Klopt; onder invloed van zwangerschapshormonen krijgen veel vrouwen last van hyperpigmentatie. Het zgn zwangerschapsmasker is daar ook een goed voorbeeld van.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.