Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Pijnlijke bal bij 11 jarige zoon

Hallo,

Mijn zoon van 11 klaagt nu 2 dagen over een pijnlijke rechterbal.
Ik ben even gaan googlen,maar daar kom ik nogal ernstige dingen tegen en mijn gevoel zegt dat dat het (gelukkig) niet is.
Ik zit zelf te denken aan een liesbreuk of zakbreuk.
Is er iemand die hier ervaring mee heeft bij hun zoon?
Mijn zoon is 11 jaar geleden ook geboren met een liesbreuk.
Alleen was hij toen nog zo jong dat hij alleen maar kon huilen en nu kan hij zijn pijn/gevoel beschrijven.Maar ja,omdat hij toen nog zo klein was had ik geen idee hoe ik die liesbreuk kon herkennen.Pas toen er echt een bobbel in zijn liesje kwam,ja,toen wisten we het dus wel.
Maar nu is het nog maar kort dat hij er last van heeft(bij zijn geboorte heeft hij er 7 weken van gehuild,nee,gekrijst van de pijn.
Maar goed,om hem zoiets te besparen nu wil ik het toch voor zijn.

Hij beschrijft zijn pijn als een heel gevoelige bal.Het doet zeer als hij er aan zit.Als hij bepaalde bewegingen maakt.Maar als hij in zijn lies drukt wordt de pijn minder.Ook zijn sokken aantrekken is lastig omdat hij zijn benen niet ver genoeg omhoog kan krijgen zonder dat het pijn doet.
Nu moet ik er ook wel even bij vertellen dat hij ook wel een klein beetje een aansteller is.Maar ja,de vraag is,wanneer moet je zijn pijn echt serieus nemen?

Iemand misschien ervaringen met deze "pijnomschrijving"?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Puck

Puck

20-01-2012 om 09:45

Naar de dokter lijkt mij

Dit lijkt me nu typisch iets om mee naar de dokter te gaan. Kan ook nog iets van een ontsteking zijn of iets dat klem zit.

angelica postma

angelica postma

20-01-2012 om 10:21

Ben ik ook van plan

Hoi Puck,
Ik ben ook van plan om met hem naar de dokter te gaan,maar vandaag kan hij daar niet mer terecht.Dat wordt dus op z'n vroegst maandag.

Vandaar dat ik eigenlijk in de tussentijd wilde proberen om wat informatie/ervaringen te krijgen.

In elk geval bedankt voor je antwoord.

Kari1

Kari1

20-01-2012 om 11:16

Blijf alert

en als de klachten toenemen dan zeker NIET wachten tot maandag. Ik vind het vreemd dat de HA er niet vandaag al naar kijkt. Heeft de assistente wel goed begrpen wat de klachten zijn?
Zoals je zelf al hebt gegoogled kan er best iets aan de hand zijn waar niet mee gewacht moet worden. Hoeft niet natuurlijk, maar ballen zijn te kostbaar om risico mee te nemen toch?
Kari

koentje

koentje

20-01-2012 om 13:17

Zeg liekje...

hoe heet je nu eigenlijk?☺
Ennuh... ben je al geweest? Dit lijken me toch wel duidelijke en concrete klachten. Het zou kunnen dat hij ietsje aandikt, maar toch...

toja

toja

20-01-2012 om 13:48

Huisarts

Hoi, mijn zoon heeft op 8-jarige leeftijd een bijbal ontsteking gehad. (hoe kom je eraan?!?). Toen ik de huisarts belde met het feit dat hij pijn in zijn bal had mocht ( nee moest!) ik direct langskomen. Na onderzoek mocht hij weer naar school, huisarts zou even overleggen met de uroloog. Hij was nog niet eens op school toen de huisarts alweer terug belde. Hij mocht er meteen tussen bij de uroloog. Uit onderzoeken bleek hij dus een bijbalontsteking te hebben en dus aan de antibiotica. Nu moet ik wel zeggen dat het niet meer gevoelig was, maar pijnlijk. Dus als hij pijn krijgt, niet twijfelen maar direct actie ondernemen.
Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Isabella

Isabella

20-01-2012 om 14:58

Torsio testis

Je kent je eigen zoon natuurlijk het beste en weet zelf wanneer je iets serieus moet nemen, maar een jongen van elf klaagt toch niet zomaar over pijn in zijn bal toch? Toen ik de titel van je vraag las dacht ik meteen aan een torsio testis, een gedraaide zaadbal dus. Ken ondertussen drie mannen in mijn omgeving die dit hebben gehad. Een volwassenen, een baby en een jongen van twintig. Deze laatste is door de huisarts eerst nog naar huis gestuurd omdat de pijn niet hevig genoeg was volgens huisarts. Een paar dagen later alsnog geopereerd al was het toen voor deze zaadbal wel te laat. Dus ik zou niet al te lang wachten, zaadballen zijn inderdaad te kostbaar toch.

Zaterdag

Als je zoon zaterdagochtend nog steeds pijn heeft zou ik me direct bij de vervangende huisarts melden en me niet laten wegwimpelen door een assistent of zo. Inderdaad het risico op torsio testis.
Maar, heeft hij zich soms gestoten of is hij op de stang van zijn fiets terecht gekomen of zo? Dat zou ik daarvoor nog even navragen.

Isabella

Isabella

21-01-2012 om 18:02

Hoe is het nu?

Ben eigenlijk wel heel benieuwd. Of is de pijn nu als sneeuw voor de zon verdwenen? Dat is natuurlijk de allerbeste uitslag.

liekje77

liekje77

21-01-2012 om 20:50 Topicstarter

Even een update

Mijn zoon is dit weekend bij zijn vader en van hen heb ik nog niets verontrustends gehoord.
Vrijdagavond voor hij wegging heb ik er nog wel naar gevraagd en mijn zoon zei dat het nog steeds een "pijnlijk" gevoel was.
Ik heb hem toen ook op zijn hart gedrukt dat zodra de pijn erger zou worden,dat hij het dan tegen zijn vader moet zeggen en dan naar de hap moet gaan.
Zodra hij thuis is zal ik er weer naar vragen en dan denk ik toch maar voor de zekerheid een afspraakje met de huisarts maken.

p.s. noem mij maar liekje

liekje77

liekje77

21-01-2012 om 20:52 Topicstarter

Re: torsio testis

Hoi Isabella,

Ja,zulke berichten van een gedraaide zaadbal had ik dus ook gelezen.Ik hoop dat dat het niet is(verwacht het eigenlijk niet).
Ikzelf denk meer aan een ontsteking.

Groetjes,
Liekje

Petr@

Petr@

21-01-2012 om 22:18

Dom

om niet meteen actie te ondernemen en in plaats daarvan te hopen en te denken.
Als ik google op ontsteking en torsio testis wordt er in beide gevallen aaangeraden snel actie te ondernemen omdat de kans op ernstige schade anders erg groot is.

Isabella Caramella

Isabella Caramella

22-01-2012 om 08:39

Dom?

Dom Petra? Wij kunnen vanaf het scherm niet oordelen over de ernst. Liekje ziet en spreekt haar zoon en houdt de vinger aan de pols..

May

May

22-01-2012 om 14:22

Dom gaat wel ver

Ik vind het echt niet kunnen om op afstand met dat soort woorden te schermen!!!

Hombre

Hombre

23-01-2012 om 07:20

Gewoon blauwe ballen?

http://en.wikipedia.org/wiki/Blue_balls

De jongen is misschien aan het experimenteren met masturberen. Als je dan niet klaar komt (misschien is ie daar te jong voor) kun je dit soort dingen krijgen. Maar kan ook spontaan. Ik werd er vannacht bijv. wakker mee. Niet iedereen is er even gevoelig voor. Ik wel...

Het is zeer pijnlijk en aan 1 kant. Bij mij gaat het na een paar uur vanzelf over. Even klaarkomen helpt dat te versnellen.

Als het dit is is het in ieder geval volstrekt onschuldig.

Puck

Puck

24-01-2012 om 12:25

Liekje77

Hoe gaat het nu met je zoon Liekje? Ik denk dat de meesten wel willen weten wat de afloop is.

Isabella

Isabella

24-01-2012 om 21:05

Ik ook

Ik wil ook graag weten hoe het is afgelopen.

liekje77

liekje77

24-01-2012 om 22:05 Topicstarter

De afloop

Hoe het nu gaat...
Mijn zoon is zondag thuisgekomen en de pijn was al een stuk minder.
Hij is lekker gaan slapen en maandagmorgen hebben we samen besloten om het nog een dag aan te zien aangezien de pijn steeds minder werd.

Nu inmiddels dinsdagavond en ik heb hem er al de hele dag niet over gehoord.
Wel weet ik dat hij het nog wel gevoelig vind,maar omdat de pijn/gevoeligheid met de dag minder wordt denk ik dat het met een sisser af zal lopen.

Bedankt in elk geval voor jullie meedenken en meeleven.

Mocht er toch nog een staartje komen aan dit verhaal dan lezen jullie het vast wel van me.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.