Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Pelle

Pelle

10-08-2010 om 16:02

Pil en migraine

Even een vraagje voor iemand anders: ze heeft al heel lang last van flinke migraine aan het eind van haar stopweek. Van alles geprobeerd maar het werkt niet echt (verschillende pilsoorten en hormoonpleisters). Ze heeft nog geen spiraal, hormoonspiraal en doorslikken van de pil geprobeerd. Kan spiraal of doorslikken nog effect hebben of moet ze gewoon maar stoppen met de pil? Ze is nu 46 en ze is bang dat als ze doorslikt of stopt ze helemaal niet meer weet wanneer die migraine komt want nu redt ze het elke maand net met haar werk omdat die migraine altijd precies valt in de dagen dat ze niet werkt van de week.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
even zo

even zo

10-08-2010 om 16:39

Naar neuroloog gaan

Door slikken van pil hielp hier ook niet. Zonder pil ook migraine.
Nu toch de pil. Imigran gehad, hielp niet, doorgestuurd naar neuroloog.
Ik heb nu topamax, dit gaat nu goed.(sinds 3 maanden, ik slik het al 1 jaar maar heb lang gedaan over het opbouwen)

ayla

ayla

10-08-2010 om 20:55

Gestopt

ik kreeg ook migraine van de pil. ben ermee gestopt, heb een paar maanden pilpauze ingelast en toen weer begonnen. Maar meteen keerde de migraine weer terug. Ik had bijna de helft van de maand er last van. Volgens de gyn bij wie ik op contole ging was er waarschijnlijk weinig aan te doen. ik reageer gewoon heel gevoelig op de hormonen. Hijzag ook weinig soelaas in een spiraaltje. Ik ben weer gestopt en heb alleen af en toe nog wel eens last tijdens de menstruatie

Ayla

Ik snap het niet zo. De huisarts zegt dat je gevoelig bent voor de homonen van de pil. Dan is een (niet hormonaal) spiraaltje toch de moeite waard om te proberen?

(mijn migraine reageert gelukkig goed op sumatriptan/imigran)

ayla

ayla

11-08-2010 om 08:45

Almonde

nee de gyn zei dat, naast migraine had ik ook doorlopende bloedingen. ik moest dus op controle. Kwam toen bij een gyn die ik nog kon van ons zwangerschapscircuit. Volgens hem moest ik zwaardere hormonen nemen om de bloedingen onder controle te krijgen maar zou ik dan meer last krijgen van migraine. Een hormoonvrij spiraaltje zou wat dat betreft waarschijnlijk geen oplossing bieden. In ieder geval hij kon het me niet garanderen. En aangezien er al zoveel aan mijn lichaam is geprutst met hormonen, ivf behandelingen etc zat ik niet te wachten op een uitprobeersel. Ik ben dus gewoon gestopt, mijn menstruatie is nu wel zwaarder, en heb soms nog wel eens migraine tijdens mijn menstruatie. Maar ik ben er al achter dat dat alleen is als ik alcohol drink in die week. Dus zolang ik dat achterwege laat gaat het goed.

Ook gestopt

Na jaren van sukkelen met ook uitsluitend in stopweek vreselijk migraine, begin dit jaar gestopt met pilgebruik. Vanaf de eerste maand helemaal geen last meer gehad, ook niet gewone hoofdpijn o.i.d. Andere, lichtere of zwaardere pillen, hielpen niks en gezien mijn leeftijd (46) en het moeilijk zwanger raken van kind nu besloten helemaal geen voorbehoedsmiddelen te gebruiken (condoom is hier niet echt favoriet). Wou echt dat ik veel eerder die pil had weggedaan, had zo veel ellende voorkomen.

Overigens

is die migraine pas sinds een jaar of 8, slikte de pil al vanaf vroege jeugd (vnl vanwege heftige buikpijn en bloedverlies) maar had er toen nooit last van. Zo terugrekenend is het pas begonnen na bevalling.

Brianna F

Brianna F

11-08-2010 om 14:33

Jakje

Typisch he, mijn migraine is ook begonnen na de bevalling van laatste kind, inmiddels 18 jaar geleden.
Heb nu een mirena spiraal, evengoed migraine 2 dagen voordat ik ongesteld had moeten worden (want dat word ik niet meer) maar met imigran uitstekend te onderdrukken, als je er maar op tijd bij bent.
Overigens Pelle zijn er heel veel soorten triptanen en profylaxe (ik slik dagelijks metoprolol) die je kunt uitproberen, werkt de één niet, dan de ander misschien wel.

mia

mia

11-08-2010 om 17:16

Hormonen en migraine

Er is inderdaad een verband tussen migraine en hormonen, althans in mijn familie. Vanaf dat de hormonen beginnen te rommelen voor de eerste menstruatie, treedt in onze familie migraine op. Ik heb dat gehad, mijn zus, mijn nicht en degeneratie boven ons en nu ook bij mijn dochter (heeft zelfs veel last).
Bij mij is het juist veel beter geworden na mijn laatste bevalling en nog weer beter nadat ik met de pil gestopt ben. Ik heb nog wel migraine, moet nog steeds geen chocola eten, wel op tijd naar bed gaan etc maar het is echt minder en ook wel wat hanteerbaarder.
Hoewel, vlgs mij beginnen nu mijn hormonen richting menopauze te gaan want ik heb weer meer last van migraine en ook is mijn migraine wat van karakter aan het veranderen, meer aura's bijvoorbeeld en minder heftige hoofdpijn.

ik heb ook zeer zware migraine aanvallen gehad in de stopweek van de pil. Bij de ene pil was het wel erger dan bij de andere. Ik heb het een aantal jaar geaccepteerd als iets wat er bij hoort, maar toen ik eenmaal getopt was (wilde zwanger worden) ben ik niet meer begonnen. Ook zonder pil had ik en heb ik last van migraine aanvallen maar ze zijn minder heftig en beter te controleren met medicatie. Tussen de geboortes van de kinderen in (ze zijn nu 8 en 4) heb ik een mirena spiraal gehad. Nu niets meer. De migraine veranderd overigens wel nu, vroeger kon ik er de klok bijna op gelijk zetten, de 1e of 2e dag van de menstruatie. Nu is het pas als de menstruatie bijna voorbij is en/of tijdens de eisprong. Zal de overgang wel zijn...

ayla

ayla

12-08-2010 om 08:30

Juist ja

Bij de migraine die ik vroeger had tijdens de pilperiode moest ik echt plat gaan, ik kon echt niets verdragen. Nu kan ik me redden met 6 advils over de dag verspreid.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.