Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Massi Nissa

Massi Nissa

19-05-2010 om 07:26

Platvoeten

Dochter van drie heeft platvoeten. Kinderfysiotherapeute zegt: niets aan doen, ze is er te jong voor. Koop goede schoenen en laat haar elke dag op haar tenen lopen om te spieren te oefenen.
Klinkt op zich goed, ze heeft ervoor gestudeerd en zal het ongetwijfeld weten. Toch blijft het wat knagen omdat dochter wel ietwat scheef op haar enkels staat. Ik zie soms bij oudere meisjes een hoek van bijna 45 graden van die enkels en ik krijg daar enorme griezels van: het is lelijk en het lijkt me rampzalig voor je houding/rug/noem maar op.
Heeft iemand ervaring met een Platvoetindiaantje?
Groetjes
Massi

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Kari1

Kari1

19-05-2010 om 08:15

Een kind van 3

zónder "platvoeten" kom je niet vaak tegen. In de meeste gevallen bestaan die platvoeten niet als de voeten ontspannen zijn (zitten met bungelende voeten), dan zie een mooie voetboog. Ook bij op de tenen staan is door de spierspanning het platte weg: mooie voetboog. Het zijn dus geen echte platvoeten maar de voet is nog niet sterk genoeg om de boog vast te houden als er gewicht op staat. Dat hoort bij de leeftijd.
Bedenk ook eens hoeveel % van de tijd kinderen op 2 voeten stilstaan. Dat is namelijk het moment waarop de voeten "plat" zijn, want bij lopen is er bij iedere stap spieraanspanning en tenenstand bij het afwikkelen, en bij zitten of liggen is de voet ontspannen. Als je het zo bekijkt is de voet het grootste deel van de tijd niet plat.
Je fysiotherapeut is nog wat van de oude stempel. Voetoefeningen hebben niet zoveel nut (zie bovenstaande, kinderen oefenen al vanzelf de hele dag) en "goede schoenen" zijn schoenen in de goede maat (lengte en breedte) waar het kind lekker op loopt.
http://www.kinderorthopedie.nl/content/kinderorthopedie/platvoeten.asp
Kari

Zelfde verhaal

Onze dochter loopt bij rev.arts door mot. afwijking.
Haar platvoeten zijn geen echte platvoeten, want idd bij tenen lopen ed mooie voetboog. Dat schijnt het belangrijkste te zijn. Hier dus ook geen zooltjes, want die hebben (nog) geen effect.
Ze is trouwens nu 6.

Massi Nissa

Massi Nissa

19-05-2010 om 15:26

Lol kari

Dat wist ik niet, dat er zoveel platvoetjes waren! Jouw posting stelt me weer helemaal gerust, want als dochter op haar tenen staat, zie je een perfecte voetboog. Stilstaan doet ze eigenlijk toch nooit .
Het was trouwens inderdaad een oudere fysiotherapeute.
Mamarijke, ik dacht dus ook al aan zooltjes, maar dat bleek nooit op te gaan voor kinderen onder een jaar of vijf (zei de fysio).
Groetjes
Massi

Puck

Puck

19-05-2010 om 16:14

Zooltjes geen effect bij jonge kinderen?

Nou, de orthopeden waar wij met onze jongste bij liepen zeiden toch heel wat anders. Onze jongste heeft van 1,5 tot 6 wel degelijk zooltjes gehad. Ze helpen inderdaad niet als je bedoelt dat ze de vorm van de voeten veranderen. Maar als een kind door platvoeten zere voeten krijgt of vaak valt en er dus motorisch door geremd wordt dan hebben steunzooltjes wel degelijk een positief effect.

Massi Nissa

Massi Nissa

19-05-2010 om 18:13

Puck

Ik denk dat die fysiotherapeut bedoelde dat het bij kinderen zoals mijn dochter niet aan de orde is, omdat ze zich verder motorisch goed ontwikkelt. Ze heeft totaal geen last van haar platvoeten. Als ze er wel door geremd werd, zou het verhaal waarschijnlijk weer anders zijn. Het kan ook zijn dat deze fysio nogal van de zwart-wit-verhalen is.
Groetjes
Massi

Kari1

Kari1

19-05-2010 om 19:00

Puck

Dat staat ook op de site van kinderorthopedie: als er klachten zijn dan kunnen zooltjes helpen. Die klachten bestaan dan vooral uit pijn en vermoeidheid. Vaak vallen t.g.v. platvoeten is úitermate zeldzaam. Maar gewone (volwassenen)orthopeden kijken daar soms anders naar dan gespecialeerde kinderorthopeden.
Kari

Puck

Puck

19-05-2010 om 20:35

Kari

Onze dochter is bij 3 orthopeden (ook nog verschillende ziekenhuizen, waarvan 2 kinderorthopeden, overigens niet voor platvoeten, die kwamen er toevallig bij) onder behandeling geweest en die zeiden toch unaniem hetzelfde dus zo uiterst zeldzaam zal het wel niet zijn dan denk ik.

Kari1

Kari1

21-05-2010 om 09:09

Maar puck

dat jouw jongste baat had bij zooltjes zegt toch niets over de mate van voorkomen?
"Maar als een kind door platvoeten zere voeten krijgt of vaak valt en er dus motorisch door geremd wordt dan hebben steunzooltjes wel degelijk een positief effect."
Dat staat ook op de site kinderorthopedie. Waarbij in de praktijk blijkt dat pijn door de normale peuterplatvoeten (die dus het merendeel van de tijd niet in platvoetstand staan) bijna nooit voorkomt. En motorisch erdoor geremd worden is nog veel zeldzamer.
Kari

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.