Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Pleisterallergie

Dochter van 4 heeft een krentenbaard-plek op haar arm, waar we 3x per dag zalf op moeten smeren. Ze blijkt nu echter ook nogal overgevoelig op pleisters (en alles wat maar aan haar huid plakt) te reageren. Dus nu doe ik er maar een gaasje op en een verband daarheen, maar ook dat begint nu te irriteren. De wond is nog open, dus niets erop is ook niet handig.
Iemand nog een briljante tip voor zoiets?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
amk

amk

22-04-2013 om 14:23

Welke pleisters

welke pleisters gebruik je?
Voor mijn dochter heb ik altijd speciale hypoallergene pleisters want die kan ook niet tegen de standaard lijm.
Als dat ook gaat irriteren werk ik ook met gaasjes en dan met leukopor, dat is dat papierband. Dat gaat wel goed.

Jippox

Jippox

22-04-2013 om 15:54 Topicstarter

Alles

Heb al van alles uitgeprobeerd. Speciale hypoallergene pleisters maken niets uit. Zelfs van de leukopor krijgt ze een rode huid en na een paar keer gaat er gewoon een laagje vel mee wanneer je het er voorzichtig afhaalt! Gevoelig typje, dus...

Koolmees

Koolmees

22-04-2013 om 19:36

Hier

Toen onze kinderen krentenbaard hadden, vertelde de huisarts, dat ik echt beter geen pleisters kon plakken om de wond af te dekken. Als je een pleister verwijderd, worden er bijna altijd hele kleine haartjes uit de huid getrokken. En dat is dan weer een ingangspoort voor de bacterien die de krentenbaard veroorzaken. Zo loop je kans om nieuwe wondjes naast de oude wond te maken. Daarom moest ik het echt verbinden met een verband, maar het beste was het nog, om de wond helemaal niet te verbinden. Dan kan het opdrogen. Het natte wondklimaat, zorgt dat de bacterien gedijen.

Jippox

Jippox

22-04-2013 om 20:22 Topicstarter

Hm ja

Ik ben een groot voorstander altijd van het niet afdekken van wonden. Vandaar ook dat dochter al 4 is voor we er achter komen dat ze allergisch is voor pleisters (en dat zit 'm niet in haar voorzichtigheid, zal ik maar zeggen) Punt is alleen dat het net nog wat te koud is om de hele dag in een T-shirt rond te lopen en de wond dan steeds langs haar kleren schuurt of er zelfs aan vastplakt. Ook geen pretje....
Dus we houden het maar op een gaasje erop en verbandje daaromheen. Wat ook meer ademt dan een pleister volgens mij. Maar de huid rond de wond is toch wel aardig geïrriteerd...

Koolmees

Koolmees

22-04-2013 om 20:44

Beschermen

Misschien helpt het om de huid erom heen te beschermen? Met bijvoorbeeld een zinkolie of zo, of gewoon een vette creme zoals vaseline?
Als het een vervelende plek is (bij onze ene dochter zat het op de achterkant van het dijbeen, dan lieten we haar bijvoorbeeld tijdens het tv kijken, met een onverbonden wond. Op haar buik op de bank. (snappie). Maar ik begrijp het dilemma, wij hadden dat toen ook. De huisarts zei vrolijk: onbedekt laten, maar hoe kun je dat doen, op die plek?
Toen het te lang duurde voordat het over ging (het bleef maar nat) heeft dochter een anti-bioticakuur met pillen gehad. Ik zou niet te lang doorsukkelen. Als je geen verbetering ziet, weer terug naar de huisarts.

JansjeRommy

JansjeRommy

22-04-2013 om 22:04

Twee tips

1 ga bij de apotheek langs, die hebben een soort onderpleister.
2 laat dochter af en toe even goed met die plekken in de zon zitten

( beide uit ervaring)

Bandafix

op een arm kan prima een Bandafix. Dat is een wijdmazig buisverband, een soort sok zeg maar. Verkrijgbaar bij de aportheek.

Naar de apotheek

Naar de apotheek. Dochter mee, laten zien, probleem uitleggen. Volgens mij zijn er verschillende oplossingen. Die sok dacht ik ook al aan..Gewoon gaan. Is heel normaal. Ik ben al talloze keren met oudste met lastige huid (psoriasis) naar apotheek geweest voor verschillende huis-tuin-en keukendingetjes. Wondjes, schaafwonden, kapotte neus van verkoudheid, ontstoken nagelriem etc.
Bij haar met die lastige huid moet het allemaal net wat anders omdat de gewone dingen vaak reactie oproepen.
groeten albana

Jippox

Jippox

23-04-2013 om 09:30 Topicstarter

Dank

Bedankt voor de tips. De wond zelf begint er nu gelukkig wel ietsje beter uit te zien. Ik heb de huid eromheen ingevet met cetomacrogol en ga vanmiddag eens bij de apotheek langs.
Nog een vraagje voor de ervaringsdeskundigen: is dit iets waar ze ook weer overheen kunnen groeien, of blijft zo'n overgevoeligheid bestaan?

amk

amk

23-04-2013 om 09:57

Kan

maar hoeft zeker niet.
Het is een allergie, en die kunnen beter maar ook erger worden.

rosa

rosa

23-04-2013 om 10:39

Voor later misschien

ik heb ook pleisterallergie. Na een verstuikte enkel kreeg ik een drukverband waar (bleek later) ook lijm aan zat. Opgezwollen, rode was het gevolg en toen zag ik pas dat dit door het verband kwam. Het middel was dus erger dan de kwaal!
Altijd opletten dus, niet alleen bij pleisters.

Yaron

Yaron

23-04-2013 om 13:38

Zoon

Zoon had het als peuter, maar hij kon wel tegen die witte hypoallergene pleisters, toen ik die laatst niet had, bleek hij (8jaar) niet meer alllergisch.

Verstuurd met de Ouders Online iPad app.

Puck

Puck

23-04-2013 om 15:12

Bij mij niet over

Ik ben al vanaf bebay allergische voor pleisters. Ik stam nog uit de generatie die tegen de pokken werd ingeent en volgens mijn moeder ben ik zieker geweest van de pleister die om de plek heenzat dan van de pokkenprik zelf. Bij mij is het nooit overgegaan. Ook die witte en papierenpleisters kan ik hooguit een uurtje "hebben" daarna zijn het rode bultjes en laat ik het nog langer zitten dan trek ik het vel ermee af. Ooit eens voor een operatie plakkers voor de ecg gehad: ik heb nog een week met rode stippen op mijn lijf gelopen hihi.
Ledematen zijn goed te verbinden met verband of van dat zelfklevende verand (soort latexchtig iets, weet even niet zo de naam ervan).
Maar zoals AMK al zegt: het kan ook overgaan, niets van te zeggen nog.

Pleisterallergie

hier ook een allergie voor veel pleisters, maar van sommige kan ik het nu wel verdragen dat ze een uurtje zitten (witte zijden pleister na bloedprikken) zonder gelijk helemaal bont te zijn, dus ik verdraag het iets beter..

Ik zou zeker ook nog eens denken aan die compeed (achtige) pleisters, die vliesjes (tegaderm) daarvoor ben ik niet allergisch en het dekt vooral bij schaafwonden mooi af, je kunt het laten zitten tot de wond is genezen

Tijgeroog

Tijgeroog

23-04-2013 om 19:27

En spuitpleisters?

Krijgen jullie daar ook allergische reacties op?

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.