Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Katniss

Katniss

20-01-2014 om 21:12

Plotselinge warme plek op been

Na alle overgangsvragen nu een 'plaatselijke opvlieger'. Sinds ruim een jaar heb ik regelmatig last van een plotselinge warme plek op mijn bovenbeen. De eerste keer dat het gebeurde had ik een kat op schoot en ik was er van overtuigd dat die ineens had geplast. Dat bleek niet het geval en nu gebeurt het af en toe dat ik ineens een gloeiende plek krijg. Volgens mij is het altijd mijn rechterbeen, en die voelt dan ook van buiten warm aan. Met een minuut of twee is het weer verdwenen. Ik heb er verder geen pijn van, maar ik vind het wel heel eigenaardig.
Wie herkent het en wat zou het kunnen zijn?


herken het wel, maar geen idee

Ik heb dit ook weleens, altijd op dezelfde plek, en het is me een raadsel. Ik ben overigens vziw nog niet in de overgang.

Ik lees met belangstelling mee, en als iemand weet wat dit nu is voor raars hoor ik het graag!

Groeten,

Temet

Polletje Piekhaar

Polletje Piekhaar

21-01-2014 om 11:48

haha

dit ken ik ook! Ik heb het altijd op een vaste plek op mijn rug gehad, echt heel maf gevoel! Maar nu bedenk ik dat het alweer een hele tijd geleden is dat ik dat had.

ehm

Mijn broer heeft dit al van kinds af aan.. alsof er een hond tegen je been heeft geplast.. zo omschreef hij het altijd. Het been was ook echt warmer als zijn andere been, en na een paar minuten was het weer weg..

Charis

Charis

21-01-2014 om 12:00

Zweverig

Ik lees voor dit verschijnsel vooral zweverige verklaringen als 'entiteiten' die zich manifesteren, of bijvoorbeeld het ontwaken van spirituele energie.

Denk dat Temet nu een rolberoerte krijgt

Charis

Aha, vandaar dat ik nooit van iets dergelijks last heb

n@nny (die al moeite heeft met normaal ontwaken, laat staan het ontwaken van spirituele energie)

Katniss

Katniss

21-01-2014 om 18:53

Ik vond het een beetje genant om het op te schrijven, maar het komt dus vaker voor. Nu hopen dat er ook iemand is die weet wat het is.

Merel

Merel

21-01-2014 om 19:06

man ook

Ja mijn man ook, op zijn arm net boven zijn elleboog. Het lijkt soms net of hij gestoken is door een steekvlieg o.i.d. Het houdt bij hem wel een paar uur aan, maar hij heeft er geen last van. Wel altijd op die plek. Zo'n 2 keer per jaar komt het voor en hoe en waarom...we weten het niet.

neuropathie

Ik heb door mijn spierziekte verstoorde zenuwsignalen hier en daar. rondom mijn enkels heb ik steevast elke avond het gevoel of ze in brand staan. of juist ijskoud zijn. ik kan niet goed zeggen wat ik voel. ijsvuur. zoiets zou het ook kunnen zijn.

Charis

Nou, altijd nog liever entiteiten dan neuropathie, wat Zofia hier noemt.

Ik ben zo spiritueel als een gekookte pieper en energie heb ik ook niet over, dus dat zal het wel niet zijn. En waarom die entiteiten altijd mijn rechterbeen moeten hebben snap ik ook niet helemaal; mijn kinderen hangen soms aan het ene, dan weer aan het andere been .

Wel grappig trouwens dat veel mensen dit fenomeen kennen maar dat niemand een idee heeft wat het is - behalve dan Zofia maar die heeft een hele duidelijke oorzaak die zo te lezen voor de anderen niet opgaat.

Groeten,

Temet

Dalarna

Dalarna

23-01-2014 om 18:28

Vraagje

Mijn man heeft iets maar het lijkt er niet helemaal op: is het bij jullie heel goed begrensd, zo dat je er met een pen een lijn omheen kunt tekenen?
Het heet bij hem http://nl.wikipedia.org/wiki/Meralgia_paraesthetica maar ik heb niet het idee dat jullie hetzelfde hebben.

Katniss

Katniss

24-01-2014 om 12:40

Nee, dat is het niet

Het doet echt geen pijn, maar het wordt gewoon warm (net alsof 'er een kat op je been plast', of een hond). Dat is niet alleen het gevoel van binnen, maar ook van buiten voelt het warmer dan de rest van het been.
Ik heb trouwens ook vaak een verschillende temperatuur op afzonderlijke lichaamsdelen. In bed bijvoorbeeld voelt mijn buik altijd heel warm aan, en het gedeelte tussen kin en borst heel koud. Bij Nemo kun je voor een warmtecamera gaan staan. Bij de meeste mensen is de warmte vrij gelijkmatig verdeeld. Bij mij zag je enorme vlekken van temperatuursverschil (zo is mijn neus standaard 15 graden ofzo, gelukkig is hij er nog niet af gevallen).

Poeh hé

Poeh hé

05-02-2014 om 21:09

verder geen andere verschijnselen of klachten?

Mijn eerste gedachte was eigenlijk trombose, zeker omdat je het altijd in je been ervaart. Maar je noemt verder geen andere verschijnselen als een dik, opgezwollen been of pijn, dus trombose is misschien een beetje vergezocht.

Bij mij is het wisselend linker been rechter been onder boven achter voor. Heel raar gevoel zou graag weten hoe het komt 

Mvg Bruno 

Oh wat vreemd om te lezen. Ik heb dit sinds een aantal weken ook plots. Altijd op mijn linker onderbeen. Een redelijk grote plek die ineens warm wordt en duurt altijd maar enkele seconden. Doet ook helemaal geen pijn en ziet ook niet rood ofzo. Heb het ook een paar keer aan men linkerarm gehad.

Nu ben ik echt wel benieuwd wat het is en de ergste scenarios hangen nu in men hoofd (MS, Huidkanker enz.. )

Nathalyke, je zult hebben gezien dat ik hier destijds op reageerde. Nu 7 jaar geleden. Nu ik dit lees besef ik dat ik dit volgens mij al heel lang niet gehad heb. Ernstige zieken heb ik in de tussentijd ook niet gekregen, dus ik vermoed dat dit een even onschuldig als raadselachtig verschijnsel is.

Groeten,

Temet

Zoiets had ik ook, maar dan net iets anders. Bij mij voelde het van binnen wel alsof één plek warm werd, maar als ik met mijn hand voelde was het niet warm. Verder was het niet zo’n begrensde plek als ik hier lees, maar bijvoorbeeld mijn hele rechterkant, van schouder tot enkel, als ik op mijn linkerzij lag. Of andersom. Of alleen de voorkant van mijn  bovenbeen. Dus steeds wisselend. En het was ook meer een combinatie van oppervlakkig tintelen van de huid en warmte. sinds ik echt uit de overgang ben heb ik het niet meer gehad realiseer ik me nu. Net als koude voeten, maar dat kan er ook mee te maken hebben dat het, op een week na, ook niet meer zo koud is. 

Ik heb dit ook een tijdje gehad maar ook al een hele tijd niet meer. Ik ben er nooit achtergekomen wat het was maar heb het ook maar in het vakje ‘overgang’ gestopt.

Mija, ik ook, maar ik weet helemaal niet of het er mee te maken heeft. 

Ik heb een tijdje plotselinge warme plekken binnen in mijn bovenbeen gehad toen ik een knoopje in mjn onderrug had (ook wat last van mijn bil bij hardlopen, maar daar kon ik niet bij). Als ik met mijn knokkels een bepaalde plek op mijn rug masseerde deed dat pijn. Knoopje weg, warme plekken ook weg.

Ik kreeg het toen het begon te rommelen aan het begin van de overgang, alsof de zon opeens op een klein stukje bovenbeen viel. Een soort locale opvlieger.

Bij mij lijkt het vaak tegelijk te zijn met een schimmelinfectie... voor iemand herkenbaar? 

Wat grappig dat ‘mijn goede vriendin Katniss’ zes jaar geleden dacht dat ze in de overgang was. Ze is nu 48 en die warme plekken zijn al heel lang geleden, ze kan zich de laatste keer niet meer herinneren. Ze is ook nu niet echt in de overgang, wel wat beginnende verschijnselen.

Vreemd, ik pak sertraline (terug) sinds 2 maand en toen is ongeveer die warme plek ook ontstaan. Ben de sertraline nu per ongeluk 2 dagen vergeten nemen, en geen warme plek vandaag. Weet niet of het samenhangt 🤔 

Mija schreef op 03-03-2021 om 09:44:

Ik heb dit ook een tijdje gehad maar ook al een hele tijd niet meer. Ik ben er nooit achtergekomen wat het was maar heb het ook maar in het vakje ‘overgang’ gestopt.

ik hoop toch niet dat het een teken van overgang is, want ben pas 36 jaar 😂

Nathalyke schreef op 11-03-2021 om 21:47:

[..]

ik hoop toch niet dat het een teken van overgang is, want ben pas 36 jaar 😂

Tjsa, ik weet ook helemaal niet of het klopt hè. Het was gewoon een 'samenloop van omstandigheden'. Het kan ook iets zijn dat bijvoorbeeld 'typisch' optreedt tijdens de overgang maar niet alleen tijdens die levensfase. Maar goed, strikt genomen heb ik er geen idee van! Het is geruisloos weer verdwenen dus ik heb nooit meer naar de oorzaak gezocht.  

Bij mij is het de linkervoet ...sinds een maand 
Hoe lang hebben jullie deze klachten?

ik heb dit ook maar dan in mijn linker bovenbeen ,en ook geen pijn 

Nu ik dit lees realiseer ik me dat ik dat ook heb gehad. Alleen in bed werd ineens of de voorkant van mijn bovenbeen warm of ik kreeg een raar gevoel in de linker- of rechterhelft van mijn hele lichaam. Het was iets tussen warmte en een rilling in. Moeilijk uit te leggen. 
mijn been voelde echt warm op dat moment, het was niet een gevoel van binnenuit. 
ik heb het een tijd niet gehad, dus ik denk dat het met de overgang te maken had waar ik wel uit ben. 

Ik heb dit ook rechter onderbeen en het duurt een paar sec. Mijn zus heeft er ook last van gehad en wij hebben ook allebei fenomeen van Raynaud en ik heb van de dermatoloog gehoord dat ik Erythema Annulare Centrifugum heb maar weet niet of er een verband is tussen die warmte plek en Erythema Annulare Centrifugum op mijn been. Wel zit ik in de overgang en mijn zus ook.   


Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.