Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Bloedend hart

Bloedend hart

15-03-2018 om 10:00

PMS: rommelende emoties

Wie kent dit ook? De dagen vóór mijn menstruatie ben ik snel uit mijn evenwicht en het blijft helaas deze maand ook duren gedurende de menstruatie zelf. Ik kan me amper concentreren, ben zo labiel als een draaideur, huil, ben soms boos, trek mijn hele huwelijk in twijfel en ben er van overtuigd dat man niet van me houdt.
Ik zit het maar weer uit, nog een paar dagen, maar word er moedeloos van. Elke 26 dagen bingo. Ik ga dagelijks een uur fietsen, wat helpt, en slaap eens wat meer, een wijntje helpt ook goed 's avonds, maar verder is er weinig tegen te doen vrees ik? Aan de hormonen wil ik eigenlijk ook niet, wegens de hogere kans op borstkanker.
Wie kent dit ook en wat doe je ertegen?

Anke

Anke

15-03-2018 om 10:36

Jawel

Er is wel wat aan te doen: voldoende vitamine D, calcium en omega-3-vetzuren.
Er is wetenschappelijk onderzoek gedaan waarbij vrouwen een paar maanden lang elke dag een glas melk moesten drinken en een blikje makreel moesten eten. Hun PMS werd veel milder.
Ik hoor ook goede dingen over theunisbloemolie.

Pippy

Pippy

15-03-2018 om 10:41

Anke

Heb jij toevallig een link naar dat onderzoek? Het klinkt interessant.
Elke dag een blikje makreel vind ik trouwens wel veel. Snap dat je het door andere vette vis kunt vervangen, maar het zou me toch mijn neus uitkomen denk ik.

Raffie

Raffie

15-03-2018 om 10:47

ja hoor,

Ik herken het zeker. De ene keer erger dan de andere keer, en soms duurt het ook langer en het is echt heel vervelend!
Het maakt ook echt een minder leuk mens van me, veel te onzeker!

Misschien toch weer tijd om wat extra voedingssupplementen te gaan slikken, zou fijn zijn als het helpt!

Mijntje

Mijntje

15-03-2018 om 11:03

pillen

Zalm of haring. Lekker! Ik zou niet naar de pillen grijpen (behalve vitamine D misschien), teveel van iets is ook weer niet goed.

Anke

Anke

15-03-2018 om 11:38

Links

Hm, ik kan de link naar dat specifieke onderzoek niet vinden, maar hier is wel een andere:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26634201
Conclusie: vrouwen die aan PMS lijden nemen/eten vaak te weinig vitamine D, calcium en magnesium.
Dit is niet hetzelfde, maar wel weer een aanwijzing in die richting.

BBC op wetenschappelijk basis: http://www.bbc.co.uk/sn/humanbody/truthaboutfood/sexy/pms.shtml en klik onderaan ook op "next".
Conclusie: meer vitamine D en calcium nemen helpt tegen PMS, maar het effect verschilt van persoon tot persoon.

Ze geven ook alternatieven voor makreel.

@Emma

@Emma

15-03-2018 om 13:06

Dim

Dim-capsules hebben mij erg geholpen. Ik zou dan wel eerst contact opnemen met orthomoleculair therapeut. Die weet meer over voedingssupplementen dan ik.

Tof

Tof

15-03-2018 om 13:36

Hier help het niet

Ik slik al 3 jaar vit D 400 eenheden en had alsnog een ernstig tekort. Nu 800 eenheden. Daarnaast calcium en vitamine b complex forte en alsnog in de lage regionen van vit b. Dat laatste kan komen van mijn medicatie die vit B versneld afbreekt.
Mijn pms werd in de pre-menopauze minder, nu 8 jaar later ben ik somber en ongelofelijk nerveus, zie overal tegenop, ben prikkelbaar en kan niks aan in die periode. En niet elke maand naar elke 3.5 weken ongesteld dus het feest kan niet op.
Hormonen mag ik niet dus het wordt een beetje uitzitten vrees ik.

Anke

Anke

15-03-2018 om 13:50

Tof

Tof, je zegt dat je nog steeds een ernstig vitamine D tekort hebt. Dan zou je bij je arts moeten aandringen op injecties, aanvankelijk veel en vaak, en pas als het tekort ruim aangevuld is, dat weer wat terugschroeven, maar zeker niet stoppen. Je probleem wordt gewoon niet opgelost met "maar" 800 eenheden. Dus ja, het is helaas geen wonder dat je nog steeds last hebt.
Ook van te weinig vitamine B kun je je behoorlijk slecht voelen. Weet je welke je te kort hebt? B12 kun je ook in hooggedoseerde injecties krijgen, misschien andere specifieke B-vitamines ook?

Dus ik zou zeggen: eens met je vuist op tafel slaan bij de huisarts en zorgen dat je tekorten écht worden aangevuld.

Alison

Alison

15-03-2018 om 17:07

Vitamine D

400 Eenheden vitamine D is nog niet eens wat je dagelijks nodig hebt en dus zeker niet geschikt om een tekort aan te vullen. Ik neem 5000 eenheden elke dag en hou mijn waarde maar net aan goed.

Injecties vitamine D worden niet gegeven maar er is wel een drankje wat zit in een injectiespuit-achtige verpakking. Misschien dat daar het misverstand vandaan komt.

Vraag je huisarts om een stootkuur vitamine D want zo krijg je het niet aangevuld. De meeste mensen gedijen het beste bij een minimale bloedwaarde van 80 maar rond de 100 schijnt beter te zijn.

Let goed op je vitamine B12. Daar kun je ernstige klachten van krijgen die soms niet meer herstellen. B12 wordt trouwens wel met een injectie gegeven en dat is niet fijn. Ik doe het elke drie weken zelf en het blijft vervelend. Maar ik wil nooit meer terug naar hoe het was voor de injecties.

Lees je eens in op de site van de Stichting B12 Tekort. Daar vind je goede, onafhankelijke informatie. https://stichtingb12tekort.nl/

Tof

Tof

15-03-2018 om 22:44

Vlg week

Moet ik naar de poh van de huisarts, zij was degene die me liet testen. 31 was m'n D en B12 was 250 over 4 wkn weer controle en dan naar de huisarts. Ik werk als doktersassistente en was verbaasd over de slechts 800 eenheden maar wacht het even af. Ervaar sinds september veel klachten en ga er zeker werk van maken over een paar weken.

Guppie

Guppie

15-03-2018 om 23:38

Oestrogeendominantie

Naast de juiste voeding en bepaalde voedingssupplementen kan je nog denken aan de factor oestrogeendominantie. Oestrogeen is dan relatief te hoog ten opzichte van het progesteron. Voeding, xeno-oestrogenen zoveel mogelijk vermijden en gebruik van natuurlijke middelen kan dan helpen. Onder andere progesteroncrème; is een natuurlijk product. Ook middelen als lijnzaad, maca en kurkuma werken gunstig op je hormonen.
Bij B12 beter ook de andere B's erbij slikken.
Yoga-oefeningen kunnen ook harmoniserend werken op je hormonen.
Op energiekvrouwenacademie.nl meer info over je hormonen. Of in het boek: Het Energieke Vrouwenvoedingskompas.

Anke

Anke

16-03-2018 om 07:59

Alison

Ik kreeg als kind vitamine D injecties. Bestaan die dan niet meer?

Lisa

Lisa

19-05-2018 om 19:57

Fijn! Herkenning

Vandaag mijn eerste forum ervaring. Wat fijn en tegelijk ook verdrietig om te zien dat er meer mensen zijn met PMS klachten. Wat kan het je leven beheersen. Toen ik tijdens mijn zwangerschap klachtenvrij was wist ik het zeker. Ik heb het. Nu (een jaar na geboorte van Mn kindje) lijkt het erger dan ooit. Mijn kast staat weer vol met alle vitaminen die zouden moeten helpen.

Las iets over DIM capsules. Ben even benieuwd hoe groot het verschil was? En welke klachten zijn verdwenen.

Verder ben ik benieuwd hoe jullie werk en deze feestperiode doorkomen? Ik zou me het liefste ziek melden als de klachten het ergst zijn. Of een andere baan waarbij ik beter de klachten met werk kan combineren. Iemand daar ideeen over?

@Emma

@Emma

19-05-2018 om 21:09

Lisa

Ja dat was ik van de dim-capsules. Ik slik ze tegen pms. Ik heb nauwelijks gespannen borsten meer, geen stemmingswisselingen, minder "vol" gevoel in mijn buik. Voor mij een wereld van verschil. Het helpt ook tegen opvliegers, dat is dan weer geem pms. Ik vind het een geweldige uitvinding !

Alison

Alison

20-05-2018 om 02:03

Anke

Ik heb vaker gehoord dat vroeger injecties gegeven werd maar voor zover ik kan vinden, gebeurt dat tegenwoordig niet meer https://www.farmacotherapeutischkompas.nl/bladeren/preparaatteksten/c/colecalciferol
Nu zijn het pillen, gelcapsules en vloeibare Colecalciferol in doseerspuitjes.

Aanvulling
Bij het zoeken naar info over injecties met vitamine D heb ik een alterneut gevonden die voor 30 euro per keer een injectie zet met vitamine D, B12 of magnesium. Kostprijs van een B12 injectie is 0,12 cent als je ze in Duitsland haalt en zelf zet. 0,33 voor een gelcapsule vitamine D waar je een tekort redelijk snel mee kunt aanvullen als je ze een aantal weken dagelijks neemt. Easy money voor zo'n "arts"

@#6 Amai Anke.

U springt wel erg vrijelijk om met wetenschappelijke studies en u verbindt er wel erg makkelijk uw "conclusies" aan...
Hebt u daar op een of andere manier belang bij? Ik vermoed van wel...

Anke

Anke

22-05-2018 om 11:36

Yvan

Ik deel enkel ervaringen. Mij hebben de vitamines en mineralen goed geholpen. Als je je flink verdiept in de mechanismen erachter, dan snap je meer van pms en hoe het lichaam werkt. Ik snap dat je als man waarschijnlijk minder geneigd bent dat te doen, misschien lees je dan liever iets over wat te doen bij prostaatklachten. Logisch. Maar ik deel mijn ervaringen op dit vlak. Bijv.: een tekort aan vitamine D en B12 leidt tot allerlei ellende, niet alleen fysiek maar ook psychisch.
Pippy vroeg om links, toen heb ik toen gegeven. Nee, ik heb er geen belang bij. Ik zeg toch nergens dat ze merk x of y moet kopen? Enkel dat ze een betere behandeling van haar huisarts zou mogen (moeten) eisen. Ik gun TO minder maandelijkse ellende, en ik weet dat dat mogelijk is. Een huisarts die zegt dat TO er maar mee moet leren leven, of dat je een tekort aan vit. D oplost met 800 eenheden, heeft m.i. zijn huiswerk niet goed gedaan.

Tof

Tof

22-05-2018 om 22:30

120

Binnen 3 mnd was mijn vit D verdriedubbeld met de 800 IE; ik had het niet verwacht.
In juli weer een controle dus ik ben benieuwd.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.