Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

69er

69er

30-08-2010 om 13:23

Polariserende glazen

Er is bij mij een kwartje gevallen.
Op zoek naar een andere tv heb ik gekeken naar een 3d tv. Manlief vond het allemaal machtig interessant, maar ik kreeg direct weer dat onpasselijke gevoel. Datzelfde gevoel dat ik bij sommige zonnebrillen krijg. Alsof je niet stevig op de grond staat en de grond schuin naar beneden loopt. Weeïg , onwerkelijk. Tot de verkoper zei om het hoofd eens 90 graden te draaien alsof je liggend vanaf de bank kijkt en toen wist ik het. Het beeld werd zwart en dat doen volgens mij polariserende glazen, daar zal het 'm in zitten. ( later nog een ander type tv gekeken dat op een andere manier werkt, aktief aangestuurd en daar kreeg ik het niet direct).
Heb nu op internet gelezen dat misselijkheid voor kan komen bij 3d films, maar dat komt dan waarschijnlijk door die polarisatie. Mankeert er wat aan mijn ogen? Heb een perfekt zicht.
69er

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
69er

69er

30-08-2010 om 14:00

Rectificatie

Ik heb de proef op de som genomen, de miskopen gecheckt op polarisatie, geen van allen. De polariserende bril van mijn man op gezet. Prima. Waar komt het dan door? Hoe kan een (3d/zonnebril) dat akelige gevoel veroorzaken. Bij een film waar je in zit kan ik het me voorstellen, maar gewoon een zonnebril? Een opticien heeft eens geopperd dat bij matige kwaliteit zonnebrillen er onbedoeld toch een sterkte in zit..Nou glas/plastic maakt niets uit.
69er

Klinkt als..

Ik herken een beetje wat jij hebt.. mijn zicht is niet helemaal prima maar daar gaat het niet om. Hoewel ik een bril (+4) aangemeten kreeg, kon ik er toch niet goed door zien. Toen kreeg ik via via het advies op zoek te gaan naar een speciale oog arts (waren er toen 3 in NL nu nog maar 2) en die heeft mij een prisma aangemeten (en een cylinder en sterkte +2, nogal een verschil dus). Ik zie nu eindelijk prima. Dat prisma helpt heel erg tegen de duizeligheid. Misschien heb jij ook zoiets ? Ik ben heel blij met dat advies achteraf omdat ook in het ziekenhuis of bij de optometrist je ook prisma's kan laten aanmeten maar die zijn meestal net iets te sterk. Met als gevolg dat later je vaak zwaarder moet. En bij deze meting wordt een uur uitgetrokken om het te meten en precies wat je nodig hebt. Ik zal eerder lichter gaan dan zwaarder. Misschien heb jij ook zoiets nodig ? Prisma heeft niets te maken met + of - van de lens van je oog maar met de waarneming. Behalve dat de bril met prisma altijd een sterkte moet hebben, anders krijgen ze er geen prisma in. Misschien is dat bij jou ook het geval dat je lens prima is maar de waarneming wat correctie nodig heeft. Er zijn zoveel aspecten meer aan zien dan de lens alleen. Btw dit is niet te meten met pupil-verwijderende vloeistof.

69er

69er

01-09-2010 om 11:36

Judith

Ik heb geen klachten, behalve als ik bepaalde zonnebrillen op zet en naar nu blijkt dat ene type 3d bril. Mij lijkt dat zo'n bril dan wat met me doet, maar wat?
69er

Dat heeft met waarneming te maken meer dan met zien. Als ik een week zonder bril rondloop en mijn bril weer opzet, moet ik dat thuis, zittend doen anders ga ik tegen de vlakte.. en als ik die bril opzet denk ik steeds weer als ik naar de winkel loop: gut is die weg zoooo lang ?! Ik zie dan weer diepte.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.