Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Preventieve luizenlotion

Bij mijn zoontje in de klas heeft een kindje luizen. Ik heb dat nog nooit meegemaakt en wil liever niet dat mijn kindjes straks ook luizen hebben (tja wie wil dat wel). Nu zijn er verschillende preventieve middeltjes op de markt (Priorin, Mylene). Zou dat helpen?
Of moet ik gewoon de komende tijd vaker op hun hoofdjes kijken of er iets zit?

Wie heeft er ervaring?

Juulia

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Guinevere

Guinevere

21-09-2011 om 10:10

Niet doen

Zeker niet doen, al die rare middeltjes. Straks worden alle luizen in Nederland resistent. Als je wilt voorkomen dat je kinderen ook luizen krijgen, dan zou ik gewoon elke week een keer de luizenkam erdoor halen.
Bovendien kan ik me niet voorstellen dat een kind met levende luizen op het hoofd de klas nog in mag. Die moet eerst behandeld worden. Het besmettingsgevaar lijkt me nu dus erg klein.

Niet doen

Zoals Guinevere als zegt, om resistentie te voorkomen kun je beter niet preventief behandelen. Vaker controleren is wel een goede optie. Overigens kun je kinderen met levende luizen ook niet zomaar naar huis sturen, als school zijnde. Dus vaker controleren is een heel prima idee.

Cato

Cato

21-09-2011 om 12:53

Hysterie

Mijn kind heeft één keer luizen gehad en ik vond het een eitje. IK heb zijn bed verschoond en verder niets extra gedaan aan stofzuigen en/of wassen. zijn haar heb ik in de olie gezet 9met nog wat druppels teatree erin) en ik ben gaan kammen. Dat heb ik 3 keer herhaald met steeds twee dagen ertussen. Het kammen vonden we gezellig.
Dus mocht je een keer met luizen te maken krijgen, de wereld vergaat echt niet.

Primavera

Primavera

21-09-2011 om 14:32

Helpt niet

Preventief luizen bestrijden helpt niet, de middeltjes verliezen na korte tijd hun eventuele werking (vele werken ook helemaal niet) en dan kan je alsnog besmet worden. Jassen/mutsen/sjaals gescheiden houden en langere haren in staart(en) of vlecht(en) is het beste wat je preventief kan doen. En natuurlijk geregeld zelf controleren.
Gebruik geen teatree! Het gaat door voor natuurlijk (onschadelijk) middel, maar is beslist niet zonder risico's. Teatree is giftiger voor je kind dan de reguliere speciaal ontwikkelde middelen die als luizenbestrijding verkocht worden.
Groeten Primavera

Moontje

Moontje

21-09-2011 om 19:05

T tree

heb nog nooit gehoord dat teatree olie giftig is voor kinderen als je het gewoon gebruikt zoals het bedoeld is.
Gebruik voor je kind een luizencape of stop de jas / vest consequent in een plastic tas die dicht zit.
Dus zorg dat jassen/vesten niet in aanraking komen met jassen / vesten van andere kinderen. De meeste besmettingen komen op deze manier nl. tot stand.
Doe de haren van je kind vast als het kind langere haren heeft. Wij gebruikten altijd 2 of 3 drupjes rond de haargrens als er luizen waren op school.
Mijn dochter vond het lekker ruiken.

p.s. wassen van bedden, knuffels e.d. is ook al weer achterhaald volgens de GGD is alleen nog kammen nodig.

Wat mij opviel

Het officiële luizenadvies is betrekkelijk recent gewijzigd. Ouders, u hoeft zich niet in allerlei bochten te wringen, consequent kammen is genoeg! En hoepla, ineens zie ik een advertentie van Prioderm voor een preventief spulletje. Zou dat toeval zijn? Ik vraag het me ernstig af.

Groeten,

Temet

Tinus_p

Tinus_p

21-09-2011 om 21:03

Moontje

Moontje:
heb nog nooit gehoord dat teatree olie giftig is voor kinderen als je het gewoon gebruikt zoals het bedoeld is."
Dan lees je niet goed Er is een officieel advies van een of ander EU comité dat de veiligheid van tea tree olie niet gewaarborgd is wegens gebrek aan onderzoek (daar kwam het genuanceerd op neer, samengevat: niemand weet hoe giftig het is).

Puck

Puck

22-09-2011 om 09:09

Primavera

Waar heb je de info vandaan dat tea tree giftiger is dan regulier antiluizenspul. Dat het dubieus was wist ik (zie de postings van Tinus en Fianna) maar zo giftig als jij zegt: daar ben ik wel benieuwd naar, lijkt me wat overdreven.

Primavera

Primavera

22-09-2011 om 12:49

% bijwerkingen

Simpel Puck, je hoeft maar het percentage bijwerkingen te tellen, dat hebben ze blind onderzocht juist in gebruik tegen hoofdluis: Tea tree gebruikers rapporteren in 46,5% van de gevallen bijwerkingen tegen 9,1% van de pyrethrine-groep en 6,7% van een luizen verstikkingsmiddel.
Bij de twee laatste groepen was er alleen sprake van milde bijwerkingen, terwijl 15% van de bijwerkingen in de tea tree groep ernstiger van aard was.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2933647
Ik zou voor mijn kinderen niet graag een produkt kiezen wat welliswaar helpt, maar in bijna de helft van de gevallen bijwerkingen geeft.
Daar komt nog bij dat tee trea oil eigenlijk gewoon een antibioticum is en dus met dezelfde voorzichtigheid als een antibioticum moet worden gebruikt. Bepaalde componenten in tea tree lijken erg op die van reguliere antibiotica, waardoor bacterieen, virussen en schimmels door veelvuldig gebruik van tea tree oil makkelijk resistent zullen worden voor beide. Ook blijkt de zeer allergene tea tree te kunnen zorgen dat door crossr-reactie mensen allergisch worden voor deze reguliere antibiotica.
Groeten Primavera

liora

liora

22-09-2011 om 22:02

Tea tree

Oh jee, tijdens mijn eerste zwangerschap had ik luizen. De verloskundigen adviseerden tea tree olie...

Moontje

Moontje

22-09-2011 om 22:22

Pff

nou ... eh tea tree dus ook al niet in de haak...
maar die 20 druppels per jaar (als we dat al halen) op het haar van mijn dochter zullen toch geen ramp zijn..

Dimeticon?

Je zou Dimeticon kunnen gebruiken. Dat is een soort siliconenvloeistofje wat je in het haar smeert waardoor de luizen niet hun neten kunnen vasthechten. Het bevat volgens mij verder geen akelige chemische stoffen waarvoor luizen resistent zouden kunnen worden, dus verder kan het weinig kwaad.

Tijgeroog

Tijgeroog

24-09-2011 om 13:26

Dimeticon niet preventief

Dimeticon (zoals luis xt) werkt niet preventief. Het werkt anders dan hierboven omschreven, de luizen worden in de siliconen ingepakt zodat ze niet meer kunnen ademen en dus stikken. Werkt alleen als er al luizen zijn.
Je moet het spul ook, na een uur of 8, weer uitwassen.

http://www.apotheek.nl/Medische_informatie/Medicijnen/Medicijnen/dimeticon_op_de_huid.aspx?mId=10698&rId=957

Beetje preventief

zodat de overlopende luizen hun neten niet vast kunnen plakken? en stikken als ze rondlopen?
in elk geval was het wel makkelijk om het haar uit te kammen door de siliconen, het was erg glad.
Je haar wordt er wel wat vettig van., misschien dat je het daarom moet uitwassen?

Tijgeroog

Tijgeroog

26-09-2011 om 18:24

Karin

Volgens mij stikken ze alleen maar als ze al op je haar zitten als ze er al zitten als je het erop doet, niet als ze erin rondlopen. En dat van het plakken van de neten geloof ik eerlijk gezegd niet, anders had het echt wel in de bijsluiter gestaan.
Wij hebben het er alleen 's nachts in laten zitten, en de volgende ochtend weer uitgewassen. Het ontbrandt ook vrij makkelijk, dus ik zou m'n kinderen er niet zomaar mee rond laten lopen. (de 2e keer, na 2 weken, dat we het moesten gebruiken was op de camping, op de avond dat er kampvuur was. Het was dus heel duidelijk dat we dat NA het vuur deden)

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.