Gezondheid

Healthy Theeth
14-07-2015 om 21:26
Preventieve röntgenfoto's tandarts
Ik ben nu zo'n 10 jaar bij mijn huidige tandarts. In deze praktijk is het de gewoonte dat er elke 2 jaar een röntgenfoto van het gebit wordt gemaakt, om eventuele problemen op te sporen.
Nu heb ik al 38 jaar een kerngezond gebit en geen tandartsverzekering dus die foto's betaal ik zelf. Ik vind het daarom niet nodig. En ook het niet noodzakelijkerwijs blootstellen van mijn mond aan röntgenstraling wil ik niet. Vanmiddag was ik weer op controle en heb ik aangegeven dat ik de röntgenfoto niet nodig vond. Er werd me nogmaals uitgelegd waar het voor was en dat het wel een risico was enz enz, maar er werd daarna in de computer gezet dat ik afzag van de foto's.
Mijn vraag: is het bij andere tandartsen gangbaar, deze periodieke röntgenfoto's? Zijn er meer mensen die daar vanaf zien? En voor de kinderen?
Ik twijfel nu over mijn kinderen, bij mijn oudste van 8 is er al eens een röntgenfoto gemaakt, bij de andere twee nog niet. Tot nu toe mankeren ze niks aan hun tanden. Ik kan natuurlijk voor ze beslissen dat ik foto's niet meer wil (bij de controle van vandaag was dat niet aan de orde), maar daar neem ik dan wel een risico mee, omdat ik niet weet of ze mijn gebit (sterk) of dat van mijn man (zwak) geërfd hebben. Mijn man laat de foto's wel maken, ivm zijn dus zwakke gebit.
Zijn er ouders die dit voor zichzelf en ook voor hun kinderen niet doen? Of juist heel overtuigd wel? Ik ben benieuwd.

mama2
23-07-2015 om 09:36
Niet geheel preventief
Zoals ik eerder aangaf kan een tandarts niet onder het tandvlees kijken of goed tussen de contact punten. Dat kan hij enkel zien op een foto.
Je hebt verschillende klasse in gaatjes, een klasse I gaatje is er 1 die beginnende is, maar nog niet door je glazuur. Deze zie je vaak tussen de contact punten. Dit gaatje is te stoppen (remineraliseren)door bijvoorbeeld beter tussen je tanden en kiezen schoon te maken door een rager of floss of stoker te gebruiken. Hierdoor stopt het proces en wordt het uiteindelijk dus geen gaatje. Zou je dus geen foto's laten maken, ziet jouw tandarts dit gaatje pas als het " te laat" is en zal er dus geboord moeten worden....vind ik persoonlijk zonde hoor

Ferty
22-12-2016 om 00:47
Niet geheel ongevaarlijk
Straling blijft ook bij lage doseringen kankerverwekkend. Er zijn statistische verbanden getoond tussen (goedaardige) hersentumor en schildklierkanker bij patiënten waarbij vaak foto's werden genomen ten opzichte van mensen waar geen foto's waren genomen.
Kortom, niet te vaak doen

Triva
22-12-2016 om 05:12
link
Als je een oud draadje oprakelt met 'nieuwe' info mag je toch wel minstens een link geven naar dat onderzoek.

Elfje65
22-12-2016 om 23:04
Amalgaan vullingen
Mijn vorige tandarts adviseerde mij om mijn oude vullingen (40 jaar oud) te laten vervangen omdat deze vullingen het buitenranden van de kies wegdrukken, met een kiesbreuk tot gevolg. Hij liet mij ook de scheurtjes zien in de kies. Witte vullingen schijnen flexibeler te zijn. Ik heb het toch maar gedaan. Geen idee of het waar is.

Puck
23-12-2016 om 09:32
En daarbij, aanvullend op Triva
Wat is "vaak"? Wat is "niet te vaak"?
Als je mensen wilt waarschuwen doe het dan ook goed ipv paniekzaaierij zonder enige onderbouwing.

Elfje65
23-12-2016 om 21:49
Goedaardige hersentumor
Is zo nietszeggend. Als een goedaardige hersentumor op een niet operabele plaats zit, ga je er net zo snel aan dood. Hoezo goedaardig....
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.