Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

mar-ank

mar-ank

10-11-2009 om 21:20

Prik gehaald (mexicaanse griep)

Vandaag mijn prik tegen de Mexicaanse griep gehaald. Ik heb astma, dus zit in de risicogroep. En ik wil inderdaad geen risico nemen. Heb twee jaar geleden de 'gewone griep' gehad, en dat was echt geen lolletje, ik ben er drie maanden zoet mee geweest voor ik weer helemaal 100% was.
Las vandaag wel in de krant dat je pas twee weken na de tweede prik beschermd bent, dus dat is ongeveer half december. Hopen dat de epidemie tot die tijd onze deur voorbij gaat...

Ik moet zeggen, van de gewone griepprik heb ik nooit last. Maar nu heb ik toch pijn in mijn arm! Als ik mijn arm optil doet het echt zeer. Lastig, maar als het daar bij blijft heb ik dat er wel voor over.


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
mar-ank

mar-ank

10-11-2009 om 21:23

Aanvulling

Het was trouwens gigantisch druk bij de huisarts. De rij stond tot op straat! Nog nooit meegemaakt. Zoals iemand al zei; "Tja, het is gratis hè! Als je er 2 euro voor moest betalen was het hier vast veel minder druk."
Het ging wel snel trouwens. Ze stonden met z'n tweeën te prikken, terwijl twee anderen de spuiten klaar maakten. Echt lopende band werk dus. Binnen 10 minuten stond ik weer buiten.

Sascha2

Sascha2

10-11-2009 om 22:31

Vraagje

Je schrijft, dat je pas twee weken na de tweede prik beschermd bent. Maar ben je in de tussentijd niet al een beetje beschermd? Je lichaam gaat toch al antistoffen aanmaken? In andere landen wordt er maar een vaccinatie gegeven, vandaar mijn vraag.
Succes met je pijnlijke arm. Ik ga de prik vrijdag halen.

mar-ank

mar-ank

10-11-2009 om 22:46

Hoe het precies zit...

...weet ik ook niet. Maar vandaag in de Volkskrant stonden 51 vragen over de Mexicaanse griep en daar stond dat je bij het Nederlandse vaccin twee prikken nodig hebt. Hangt dus blijkbaar van het type vaccin af. De eerste prik stimuleert het afweersysteem, en dan moet er minimaal twee weken tussen zitten om het nogmaals te stimuleren. Als je de tweede prik te vroeg of niet neemt wordt je afweerstysteem niet voldoende geprikkeld.
Zo iets dus. Ook in de brief die ik van de huisarts meekreeg stond dat je zonder de tweede prik niet voldoende beschermd bent.

mar-ank

mar-ank

11-11-2009 om 08:59

Pijn

Ik heb nog steeds last van mijn arm. Maar dat heeft denk ik niet zozeer te maken met dat dit de Mexicaanse griepprik is, maar gewoon dat er eens op een rotplek is geprikt. Ik heb immunisatietherapie gehad tegen hooikoorts (5 jaar lang iedere maand een prik) en dan had ik ook de ene keer meer last dan de andere keer.
Dus nou niet allemaal denken dat dit een vreselijke prik is! Ik heb gewoon een keertje pech.

Puck2

Puck2

11-11-2009 om 09:12

Prime boost reactie

2 keer vaccineren met hetzelfde is een prime boost reactie en eigenlijk hetzelfde principe als alle herhalingen van de DKTP, BMR etc. Bij de prime-injectie maakt je lichaam kennis met het onbekende virus en begint als een speer antistoffen te maken die het virus kunnen vernietigen. Je begint dan in de loop van de weken afweer op te bouwen en het virus te bestrijden. Als al het virus weg is gewerkt gaat het afweermechamisme in rust en heb je de bescherming van 40% te pakken. Bij de booster na 3 weken herkent je lichaam het virus direct en kan dus veel sneller opstarten met afweerstoffen maken en bouwt dan de rest van de bescherming op.

100%mama

100%mama

11-11-2009 om 09:25

Hier ook pijn!

Normaal nooit geen last van de prik en idd, gisteren de prik gehaald en heb me toch een pijn in mijn arm! ben blij dat ik niet hoef te werken vandaag, had moeilijk poetsen bij de kindertjes geworden, pffff.

Jakiro

Jakiro

11-11-2009 om 09:57

Prikvaardigheid

Ik denk dat de "meer"'pijn komt door de druk die er op de prikkers staat.
Er staan rijen met mensen voor hun neus, ze hebben minder tijd om ervoor te zorgen dat je arm ontspannen is en rassen (heel neerbuigend gezegd) die naald er gewoon in. Ja, dan heb je naderhand meer kans op een stijve, pijnlijke plek.
Neem daarbij dat jij, als geprikte, ook gestresster ben (iedereen die de prik haalt, maakt zich meer zorgen om deze mex.gr. dan om de gewone) en dus ook meer spierspanning hebt als de prik gezet wordt.
Voor kleine kinderen is er denk ik geen verschil, die beseffen het verschil niet en vinden het (meestal) sowieso al niet leuk.
Jakiro

Jakiro

Jakiro

11-11-2009 om 13:38

Pelle

Ik kan je vanmiddag vertellen hoe het bij ons ging, maar ik hoorde dat de priksessie van vanmorgen met ellenlange rijen gepaard ging. Iedereen met een oproep komt gewoon.
Bij de gewone griepprik kunnen we inderdaad altijd zo doorlopen en is ook alle tijd voor de prik.
Jakiro

Puck2

Puck2

11-11-2009 om 14:59

Pandia, wazig berichtje in je krant

Ik zie eigenlijk op basis van jouw posting niet waarom er voor een huisarts/assistent nu ineens minder handelingen zijn. De naald in ampul, opzuigen, etc. is toch precies hetzelfde gebleven. En hoezo minder kans op prikincidenten? Een naald blijft een naald. Overigens heb ik altijd geleerd dat een naald die je gebruikt om een spuit mee te vullen en dus in de ampul/rubber dop prikt nooit gebruikt mag worden voor injecteren, daarvoor moet weer een nieuwe naald gepakt worden. Weet iemand hoe dat precies zit?

Jacoline29

Jacoline29

11-11-2009 om 15:30

Kinderen

net terug van de vaccinatie,mijn kinderen hebben hem gehad,zitten alle drie in de risicogroepen,krijgt mamma nu ook die prik?
Zit in de doelgroep kinderen tussen 6 maanden-5 jaar,jongste is 3,oudste 7.Of zal ik hem juist niet krijgen,omdat mijn kinderen al een prik gehad hebben?
wacht het maar af.Wil hem wel die prik als het even kan,werk met kinderen van 2-6 jaar,dus een risicogroep en ik zou ze niet willen besmetten met de mex griep als ik hem krijg.

Opzuignaald en injectienaald

ik heb ook altijd geleerd om op te zuigen met een aparte (dikke) naald en de injectie zelf met een nieuwe naald.

De opzuignaald werd voor geen enkele injectie gebruikt, die is puur voor het opzuigen.

Jakiro

Jakiro

11-11-2009 om 17:45

Kan wel

Je hebt speciale naalden met een soort filtertje, die voor zowel opzuigen als prikken gebruikt kan worden.
Zijn wel een stuk duurder.
Overigens was het hier hartstikke druk en stonder er voor het eerst, sinds we de griepprik halen, lange rijen. Het was ook echt lopende bank werk en een heleboel liepen inderdaad weg met een pijnlijkere arm.
Mijn kinderen dus niet Voor kinderen onder de 10 hebben ze een apart kamertje, waar ze een speelgoedje mogen uitzoeken na de prik en er veel meer tijd wordt genomen en er ook een arts prikt (de andere 4 werden door de assistentes gedaan).
Dus de prik is hier goed gezet, nu zal de tijd het leren of ze wel of niet meer pijn hebben ervan.
Jakiro

Kari1

Kari1

11-11-2009 om 18:53

Prime boost en naalden

Puck: "2 keer vaccineren met hetzelfde is een prime boost reactie en eigenlijk hetzelfde principe als alle herhalingen van de DKTP, BMR etc....Bij de booster na 3 weken herkent je lichaam het virus direct en kan dus veel sneller opstarten met afweerstoffen maken en bouwt dan de rest van de bescherming op."
Klopt bijna. Bij de tweede (en soms de derde en de vierde) prik is de aanmaak van antistoffen steeds sterker door de herinnering en neemt daardoor het effect toe. Maar BMR moet je daar niet bijhalen. Dat is geen dood maar een verzwakt levend virus en dan werkt het anders. Bij het gros van de mensen werkt die prik in 1x. Bij een klein aantal "slaat het niet aan" en daarvoor is de tweede prik, dat is een herkansing. Die is door voor het grootste deel van de mensen dus overbodig...maar je weet niet precies voor wie. Door die herkansing kun je het aantal mensen bij wie het niet aanslaat nog weer een stuk verminderen. Degenen die 2x geen reactie hebben vertoond moeten het dan hebben van de kudde-immuniteit.
Meestal wordt er voor opzuigen en prikken 2 naalden gebruikt. Je kunt dan een flinke dikke gebruiken voor het opzuigen, dat gaat lekker makkelijk. Maar je kunt ook best met dezelfde naald zuigen en prikken (en dan hoeft er geen filter tussen te zitten). Dat scheelt tijd, en dat wordt waarschijnlijk bedoeld in het Volkskrantartikel.
Kari

Annet

Annet

11-11-2009 om 20:03

Zelfde arts als bij gewone griepprik, toch meer pijn

Zoon van 7 is ook geweest maandag. Hij heeft een tijdje terug ook de gewone griepprik gehad. Dezelfde arts heeft geprikt (arts in opleiding).
Het was wel druk maar de doorloop was heel vlot. Het prikken zelf was net zo als bij de gewone griepprik. Ik geloof niet dat er zoveel druk op de prikkers stond. Alles was heel goed georganiseerd.
Thuis klaagde hij wel over een pijnlijke arm. Dat duurde 2-3 uur, toen was het over.

Puck2

Puck2

11-11-2009 om 20:45

2-3 uur een pijnlijke arm, daar teken ik voor

Goh, als ik lees over een paar uur een pijnlijke arm dan ben ik benieuwd wat mij te wachten staat Van de normale griepspuit heb ik op zijn minst een dag of 2 last (zoals dit jaar), maar vaker is het toch wel een dag of 5 flink gevoelig. Ik moet morgen de spuit gaan halen en daarna ga ik maar lekker naar power-yoga. Daar zit een flink stuk bovenarmspier-training in, hopelijk helpt dat een beetje.
En Kari, bedankt voor je aanvulling, je hebt helemaal gelijk, maar ik werk eigenlijk altijd met afgedode virusstammen.

Jacoline29

Jacoline29

12-11-2009 om 08:51

Gisteren

Hebben mijn kinderen hem gehaald.jongste lijkt nergens last van te hebben,middelste heeft hoofdpijn en buikpijn,wel naar school gestuurd en gezegd als het niet gaat bellen.Oudste heeft last van zijn arm.Gisteren is de juf van middelste heel erg beroerd naar huis gegaan,had dinsdag de vaccinatie gehad.Hopelijk blijft het gewoon bij alleen vandaag,maar na 24 uur kan je nog een beroerde reactie krijgen blijkbaar.

Jacoline29

Jacoline29

12-11-2009 om 12:03

Beroerd kind

Waarschijnlijk toch reactie op de prik,kon ook buikgriep zijn zei assisstente.Hij mag paracetamol hebben,nu ik nog van de hoofdpijn afkomen,maar geen koorts.

Puck2

Puck2

12-11-2009 om 20:33

Net geprobeerd te halen

Ik heb om 19:45 geprobeerd om de spuit te gaan halen maar kreeg spontaan een weigering bij het zien van de rij. Echt, niet overdreven, er stond een rij buiten de praktijk van ca. 60 m! Je kan tot 21 uur, ik denk dat ik vlak voor die tijd nog maar een keer ga. Het is hier ook de enige mogelijkheid om 'm te halen en ze doen het 's avonds als service. Nou, geweldige service geven ze de senioren en risicogroepen en zwangere vrouwen: lekker lang in de kou staan koukleumen...

Puck2

Puck2

12-11-2009 om 22:08

Tweede poging geslaagd

Om 20:45 nog maar een keer een poging gewaagd en helaas, de rij was alleen nauwelijks korter geworden. Gelukkig stond er voor ons in de rij iemand die er dezelfde hobby als wij op nahoudt dus we zijn daar maar over gaan praten. Al met al een half uur in de rij gestaan voor we aan de beurt waren. Degenen die de spuiten stonden af te vullen en degene die de formulieren innam hadden sombrero's op. Prikken was een eitje, de gewone griepprik was vervelender (maar ik had wel de meest geweldige prikster die je kunt bedenken) en tot nu toe heb ik geen enkele last (nok nok, waar is hout om af te kloppen). Puckman vond hem wel wat vervelender (maar die had bij de gewone griepspuit de meest geweldige prikster). Ook niets gemerkt van botte naalden o.i.d.

Nou wij

hebben hem gister gehaald mijn kidsen ik ik heb wel meer last van mijn arm als bij de gewone griepprik.Het was hier niet zo gek druk trouwens kwart voor 4 waren we er en 4 uur stonden we alweer in de supermarkt.

Puck2

Puck2

13-11-2009 om 09:19

Schiet (of prik) mij maar lek

Ik ga geloof ik weer eens tegen alle algemeenheden en statistiek in. Ik heb werkelijk waar nog NOOIT zo weinig last gehad van de griepspuit. Ik merk er niets van. Geeneens een rode plek, ik ga me zelfs afvragen of er niet gewoon water is ingespoten. Dit ken ik helemaal niet bij mezelf.
Wat een blunder overigens in dat bejaardenhuis: insuline geven ipv de griepspuit. Snap niet hoe zoiets kan....

Kari1

Kari1

13-11-2009 om 09:52

Hoi pelle (o.t.)

Ik ben wat minder actief, klopt. Maar af en toe wil ik nog wel even iets kwijt.
Ik wil best kijken in 1-4 jaar, maar wat is daar dan? Ik zie het even niet.
Kari

Kari1

Kari1

13-11-2009 om 18:25

Pelle

Net even door die draad gescand, maar dat gaat daar prima hoor. Duidelijke antwoorden door o.a. Almonde, Jakiro, amk en meer.
Kari

Janine (nine)

Janine (nine)

14-11-2009 om 14:40

Zin en onzin

Hallo allemaal,

Wat leuk om weer eens hier te zijn en dan meteen met mijn neus in de boter vallen

Tja wat wil ik kwijt over de mexicaanse griep en vaccineren...

We komen nu langzaam aan bij het gevreesde toekomstbeeld door ieder kind maar lek te prikken zonder goed te kijken naar de situatie in ons land, het individuele kind en risico-inschatting. Heeft iemand zich in deze discussie afgevraagd hoe het toch komt dat de jongste onder ons steeds kwetsbaarder worden? Juist ja, het kind voor alles willen beschermen gaat nu langzaam tegen ons werken. Kinderen worden steeds zwakker en moeten nu wel voor alles ingeent te worden willen groot worden. Als we zo doorgaan dan zie ik het volgende toekomstbeeld voor me: je hele leven elke maand een oproep voor een vaccinatie want nieuwe varianten van ziekteverwekkers blijven altijd bestaan. Tot er eens een nieuwe variant de kop op steekt waarvoor geen vaccin is? wat dan???

Er is mij vaak verweten dat ik a-sociaal ben omdat ik het kudde-gevoel niet heb en niet wil hebben maar misschien zijn sommige onder jullie erg kortzichtig bezig en wordt het eens tijd om aan de toekomst van onze generaties na ons te denken.
Mijn advies: stop met alle vaccinatie-schema's voordat het te laat is, laat onze kinderen weer sterk worden door middel van verschillende kinderziektes zodat ze sterk en gezond groot worden.

Groet, Janine

Guinevere

Guinevere

14-11-2009 om 15:25

Over onzin gesproken

Goeie genade, Janine, over zin en onzin gesproken. Wat zit je nu eigenlijk te prediken, survival of the fittest ofzo?
Bovendien bouw je met een vaccin net zo goed immuniteit op tegen een virus als dat je dat doet door de ziekte zelf door te maken. Als ik dus mag kiezen: dan liever die immuniteit door een vaccin.

reina

reina

14-11-2009 om 15:40

Janine

Ja, hoor, gewoon de sterksten laten overleven en de rest (en hun fdmilie ) heeft pech gehad. Ik neem aan dat jij je kind ook niet laat behandelen als het een ernstige ziekte als hersenvliesontsteking of kanker krijgt, gewoon afwachten of het lichaam het kan overwinnen. ga, voor je dit soort opmeringen op het internet gooit eerst eens kijken hoeveel kindersterfte er vroeger was....

Mariska

Mariska

14-11-2009 om 16:19

Janine

Kortzichtig?

* Jonge kinderen worden niet steeds kwetsbaarder vanwege de vaccinaties... dat zijn ze altijd al geweest... ook 100 jaar geleden al... toen er nog niet gevaccineerd werd.

* Kinderen worden niet sterker tengevolge van het hebben van kinderziektes...

Mijn advies: laat je eens goed informeren

Janine (nine)

Janine (nine)

14-11-2009 om 16:58

Vaccinatie-schade

http://www.elsevier.nl/web/Nieuws/Nederland/250132/Drie-babys-dood-na-vaccinaties-middel-van-de-markt.htm?rss=true.

Men spreekt over 5 tot 10 baby's die sterven per jaar, tel daarbij de niet te bewijzen schade en dan kom je op een erg hoog sterftecijfer. O ik snap het al, het moet survivel van de zwakte worden?

En Reina moet ik daar serieus op ingaan? dacht ut niet. Het komt sympatiek over om zomaar een discussiepartner en mede-ouder af te schilderen als een zwevende Jomanda en wel zo makkelijk. Jij weet niets van mij persoonlijk dus hou mijn kinderen erbuiten.

Overigens liep het sterftecijfer net voor het invoeren van de vaccinaties, al sterk af. Dit door de verbeterde medische zorg en hygiene. Als je wilt vergelijken dan moet je de recente cijfers vergelijken met de cijfers net voor de invoer van het vaccinatieschema.

Zus

Zus

14-11-2009 om 20:16

Survival of the fittest

Survival of the fittest betekent dat de best aangepaste individuen de meeste levende nakomelingen zullen krijgen. Je bent in deze samenleving slim bezig als je gebruik maakt van alle ontwikkelingen op medisch gebied. Eén ervan is vaccineren waardoor veel meer kinderen overleven. Er ontstaat dan een populatie van mensen die hun kinderen laten vaccineren en de individuen die dat niet laten doen, sterven uit omdat hun kinderen vervelende infectieziektes krijgen. Lang leve de survival of the fittest!

Puck2

Puck2

14-11-2009 om 20:38

Survival

Tja, mijn inziens heeft het beleid van Janine geen survival of de fittest tot gevolg, maar survival of the dommest. Bah, wat een vervelende mening houdt Janine erop na. Ik krijg overigens associaties met onze canadese huistrol.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.