Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

koentje

koentje

30-10-2010 om 11:57

Prikkelbare darm syndroom

wie heeft dit ook en wat helpt bij jou?
Ik heb dit al heel lang hoewel er lange periodes zijn waarin ik er niet tot nauwelijks last van heb. Als kind heb ik wekenlang in het ziekenhuis gelegen, waar nooit een duidelijke diagnose uitkwam, maar wel hebben ze me toen duspatal voorggeschreven.
Het is bij mij heel duidelijk stressgerelateerd en ik heb er d laatste jaren vooral in de vroege ochtend last van. Dit kan de hele dagen duren in stressvolle periodes. In de ochtend wordt ik vaak misselijk en met buikpijn wakker. Ik geef ook vaak over dan.
Pas later ben ik er via internet achtergekomen dat mijn klachten exact passen bij PDS.
Ik ben er nooit voor bij de internist geweest, omdat ik het ook eigenlijk niet eens aangeef bij de huisarts. Ik ben wel bezig geweest met de huisarts omdat ik ook een tijd gedacht heb dat ik in de ochtend hyperventileerde en daardoor lasst kreeg van buik en maag. Maar nu denk ik dat het andersom is: ik ga hyperventileren door de pijn.
Slikken anderen medicijnen hiervoor; en is er een bepaald dieet om minder last te hebben?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Brianna F

Brianna F

30-10-2010 om 14:10

Dochter

heeft ook PDS. Ik denk niet wat bij haar helpt bij jou ook effectief kan zijn, maar het valt altijd te proberen.
Bij haar komt het altijd opzetten als ze teveel eet en dan teveel van brood (grofvolkoren) of andere zetmeelhoudende producten zoals aardappels (gekookt, gebakken, gefrituurd.
Ze is te dun en moet veel eten, maar dat gaat niet. het beroemde cirkeltje.

dc

dc

31-10-2010 om 07:57

Paar dingen

Ik heb het zo erg gehad, dat het mijn leven ongeveer platlegde (kon dagenlang niet lopen van de pijn, en dat zeker 1 keer per week). Nu heb ik het misschien eens in de 3 maanden een keer, ga ik gelijk naar bed en is het over (op werk melde ik me dan echt gelijk ziek). Een paar dingen uit mijn ervaring:
- dieten enzo helpen voor geen meter bij stresgerelateerde IBS (Irritible Bowel Syndrome, de engelse term, kun je ook info op googlen). Ik heb echt van alles geprobeerd (veel vezels, vezelloos, suikerloos, etc).
- Bij acute pijn hielp een joint. Dan kon ik nog niets doen, maar had ik in elk geval geen pijn meer. (Maar geen optie meer met kinderen in huis, vind ik)
- Een osteopaat heeft heel erg geholpen
- Naar jezelf luisteren. In feite geeft je lichaam een heel hard signaal dat je te ver gaat op een of andere manier. Dus leer je lichaam dat je de grenzen respecteert en neem rust als je pijn hebt. (en ik vroeg mezelf altijd wat er aan de hand was, en vreemd genoeg hielp dat goed)
- ik heb bruinbrood geband. O zo "gezond", maar het is het enige etenswaar dat me echt accute buikpijn geeft. Ook vruchtensap in de ochtend (koffie daarentegen niet...).

Succes, ik hoop dat je er iets aan hebt!

koentje

koentje

31-10-2010 om 14:26

Bij mij

is het ook zo dat voeding niets lijkt uit te maken. Dus stress is de factor die meespeelt. Maar je kunt niet alle stress vermijden. Ik heb nu bijv. komende woensdag een sollicitatiegesprek waar ik me druk over maak.

dc

dc

31-10-2010 om 17:05

Ik ben gestopt met mijn studie omdat ik voor ieder tentamen 3 dagen platlag! Ik begrijp het dus, en ben bang dat ik niet weet wat je daar aan kunt doen. Succes met de solicitatie in elk geval, en ga voor een grote portie pijnstillers!

dc

dc

31-10-2010 om 17:06

Oja

En begin alvast met valeriaan te slikken. Dat hielp bij mij nog wel een beetje tegen stress.

koentje

koentje

01-11-2010 om 09:27

Goed plan

ik slik nu valeriaan en iets dr.vogel achtigs voor het slapen. Ik hoop maar dat het snel weer minder wordt!

dc

dc

02-11-2010 om 14:13

Succes morgen!

zie titel!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.