Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Tessa

Tessa

25-03-2020 om 13:25

Promotie chronisch verkouden kinderen en voeding

Ik had even zo'n "zie je nou wel" momentje. Op
https://eenvandaag.avrotros.nl/item/rundvlees-groene-groente-roomboter-en-volle-melk-helpen-kinderen-in-de-strijd-tegen-virussen/ een stuk over een kinderarts die zou promoveren op haar onderzoek naar de relatie tussen voeding en het "kwakkelen" van kinderen.
Ik preek tegen mijn kinderen al jaren dat alles begint met je voeding en dat vet goed is, suiker slecht en light een uitvinding van de duivel 🤣 Zelfs nu ze volwassen zijn dus ik ga ze de link doorsturen want de resultaten zijn gespitst op kinderen maar ik denk dat de adviezen best doorgetrokken kunnen worden naar pubers en volwassenen.
Ik ga in ieder geval mijn kip wat vaker vervangen door rundvlees en meer focussen op hoe groener hoe beter. Qua groenten dan, niet het vlees 🤣 Roomboter en volle melkproducten gebruik ik altijd, light nooit.
Misschien helpt het ook bij mijn gekwakkel want ik ben deze winter al 4x ziek geweest. Gelukkig nog geen corona.

Goed idee

Goed idee. Vers, vol en veel groen.
Echter bij kleine, en misschien ook nog wel grotere, kinderen, kunnen melkproducten juist zorgen voor gekwakkel vanwege een koemelkeiwitallergie of een lactoseintolerantie.

Ik neem zelf ook extra vitamine D.

Tessa

' Ik ga in ieder geval mijn kip wat vaker vervangen door rundvlees en meer focussen op hoe groener hoe beter. '

Beter van niet. Voor het milieu is het beter om kip te eten dan rund.

'Kun je niet zonder vlees? Voor het milieu én je gezondheid kun je beter kip (wit vlees) eten dan rund (rood vlees).'

https://www.milieucentraal.nl/milieubewust-eten/vlees-vis-of-vega/

lichtpuntje

Ik las dat de milieubelasting van rundvlees dan weer minder erg is bij rundergehakt, want dat wordt vaak gemaakt van oude melkkoeien, en over de hele levensspanne van de koe gerekend is dat dan minder slecht voor het milieu dan vlees van vleeskoeien.

Groeten,

Temet

Vlees

Al weer jaren geleden kreeg ik een paar keer per week een kind over de vloer die met mij dan een hamburgertje mee at of een kippepootje. Gezellig voor mij en handig voor de verder vegetarische ouder die het belangrijk vond dat haar kind in de groei wel wat functioneel eiwit meekreeg.

Tessa

Tessa

25-03-2020 om 18:37

Mag niet

Ik mag niet vegetarisch eten omdat ik een maagverkleining heb. En hoewel ik begaan ben met dieren en milieu gaat mijn gezondheid voor.

Bas

Bas

25-03-2020 om 18:54

Tessa

Maar waarom mag je dat niet met een maagverkleining?

Het mag wel

Maar je eten moet na een maagverkleining eiwitrijk zijn. Dat kan wel vegetarisch, maar is een stuk lastig.

Tessa

Tessa

28-03-2020 om 22:42

Mag niet

is te zwaar.
Ik wilde vegetarisch gaan eten en ben bij een diëtist geweest voor advies. Zij legde uit dat ik zoveel zou moeten gaan eten aan peulvruchten, eieren en noem maar op, dat dat voor iemand met een maagverkleining bijna niet haalbaar is. Met een kleine hoeveelheid vlees zit ik al goed dus dat doet ik nu dan maar. Complicerende factor bij mij is dat ik melkproducten en eiwitshakes slecht verdraag anders zou je daarmee nog wat kunnen aanvullen.

Tessa

Tessa

01-04-2020 om 23:36

Kritische kanttekening

Een kritische kanttekening bij het promotieonderzoek wat ik in mijn eerste post noemde. Interessant om te lezen.
https://www.iamafoodie.nl/voeding-in-de-strijd-tegen-het-covid-19-virus/?mc_cid=2915b258f0&mc_eid=1d5365a75c

mwah

Even snel het grootste deel gelezen maar het is niet zozeer een kritische kanttekening bij het onderzoek als wel een kritische kanttekening bij de link die in het programma zou worden gelegd tussen dit onderzoek en het voorkomen van besmetting met het coronavirus.

Groeten,

Temet

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.