Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Mabel

Mabel

29-11-2011 om 11:50

Psycholoog via huisarts?

Hallo allemaal,

Ik heb de behoefte eens met een professionele hulpverlener te praten, die me helpt mezelf en de rest van de wereld te begrijpen. Een psycholoog of therapeut.
Nu heb ik geen zin om mijn huisarts te moeten vertellen dat ik die behoefte heb. Is het nodig om door je huisarts verwezen te worden als ik aanspraak wil maken op vergoeding bij de zorgverzekering? Of kan ik rechtstreeks gaan en gewoon de rekening indienen bij de verzekeraar?

En dan nog: wie heeft een tip voor een goede therapeut in Amsterdam?

Alvast hartelijk dank.

Mabel

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Hanne.

Hanne.

29-11-2011 om 12:43

Lijkt er op van wel

van de website van de vereniging van eerstelijnspsychologen

Eerstelijnspsychologische hulp wordt vergoed door de basisverzekering. U krijgt per kalenderjaar maximaal acht sessies vergoed. Naast het standaardconsult van 45 minuten zijn er ook andere vormen (telefonisch consult, groepsconsulten e.a.) In de meeste gevallen heeft u een verwijsbrief nodig van uw huisarts.

Maar is het verstandig om een deel van je problematiek buiten de huisarts te willen houden? De psycholoog zal waarschijnlijk ook terug willen koppelen naar de huisarts.

Puck

Puck

29-11-2011 om 12:54

Waarom niet?

Waarom wil je dat je huisarts er niets van afweet? Lijkt me dat een huisarts bij uitstek degene is die jou zou moeten kennen en op de hoogte moet zijn van jou wel en wee als hij/zij je goed wil helpen op alle fronten.
En ook ik denk dat je toch echt een verwijzing nodig hebt wil je voor vergoeding van je zorgverzekeraar in aanmerking komen.

Nu niet

Nu niet

29-11-2011 om 13:30

Ik had een verwijsbrief

en op de site van de eerstelijnspsycholoog die ik bezocht stond dat ze NIP-geregistreerd was. Ik zat dus qua verzekering goed dacht ik. Nee dus, ze was wel NIP-geregistreerd maar dan een soort halve vorm of zo (drukke correspondentie over gehad met iemand van de NIP-site). Ik bleek dus geen fluit vergoed te krijgen, 6 keer 80 euro weg.

Hombre

Hombre

29-11-2011 om 14:59

Gz-psycholoog

Volgens mij moet je of een GZ-psycholoog hebben of een andere psycholoog die werkt onder verantwoordelijkheid van een GZ-psycholoog om voor vergoeding in aanmerking te komen.

Inge M

Inge M

29-11-2011 om 19:14

Over terugkoppeling naar huisarts

Het is niet aan de psycholoog of e.e.a. wordt teruggekoppeld naar de huisarts. Volgens mij ga je daar zelf over.
Zo was het met mij in ieder geval wel.

Merel

Merel

29-11-2011 om 19:36

Verzekering

Misschien is het een goed idee om je verzekering even te bellen, dan kan je meteen navragen voor welke soort therapie je vergoed krijgt en of dat de therapie is die je wilt natuurlijk. In mijn verzekering zat het helaas niet (psychosynthese) dus heb ik het zelf maar betaald, 50 euro per keer, om de week ofzo. De verzekering kon wel een lijst overleggen van therapeuten, waarvan zij vergoedden, wellicht is dat bij jouw verzekering ook zo. Ik heb dus niets via de huisarts gedaan.

Hombre

Hombre

29-11-2011 om 20:54

Wachtlijsten

Volgens mijn huispsycholoog beginnen de wachtlijsten onder druk van de bezuinigingen al af te nemen.

Dus om daarvoor nu het alternatieve circuit in te gaan en je lot in handen van een oncontroleerbare guru te leggen...

Biene M.

Biene M.

30-11-2011 om 07:31

Zoeken

Via deze pagina kun je een eerstelijnspsycholoog zoeken: http://www.lve.nl/

Hombre

Hombre

30-11-2011 om 13:25

"Omdat het in Nederland onder alternatieve geneeswijzen valt , wil dat niet zeggen dat het kwakzalverij is."

N.m.m. is "alternatieve geneeswijze" een eufemisme voor kwakzalverij.

Hombre

Hombre

30-11-2011 om 21:58

Buitenland

Ja, ik weet dat alternatieven tegenwoordig graag schermen met 'het buitenland'. Het gaat niet om wat 'het buitenland' of wat de Nederlandse overheid vindt en ook niet om wat verzekeraars vergoeden. Het gaat erom of het wetenschappelijk erkend is. Is het niet wetenschappelijk erkend dan is het kwakzalverij, of, in gunstigste zin experimenteel. Chiropraxie en gestalttherapie zijn al oeroud en hebben tijd genoeg gehad zichzelf te bewijzen, is dat niet gelukt dan hou ik het op kwakzalverij.

annnebelle

annnebelle

01-12-2011 om 07:32

Om voor vergoeding in aanmerking te komen heb je een verwijsbrief van je huisarts nodig. Misschien dat je bedrijfsarts ook kan verwijzen?
Je bent dan tweedelijns en hebt volledige vergoeding vanuit de awbz. Vanaf 2012 geldt er een eigen risico voor GGZ van 200 euro per DBC (Diagnose behandel combinatie), dus een complete behandeling, niet een sessie.

annnebelle

annnebelle

01-12-2011 om 07:34

Oh ja,

Kijk vantevoren of je verzekeraar een contract heeft met de psychotherapeut die je kiest, dan wordt het direct vergoed. Zo niet, dan moet je het zelf betalen en declareren. Je krijgt dan het landelijke gemiddelde terug van je verzekeraar. En dat kan dan lager zijn natuurlijk.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.