Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Solange

Solange

02-01-2020 om 10:09

Puber depressief - iemand ervaring met integratieve jongerentherapie?

Mijn dochter (17) vertoont depressieve verschijnselen. Ik ben (in overleg met haar) op zoek naar hulp. Ik stuit op een praktijk voor integratieve jongerentherapie. Het is een alternatieve behandeling, dat is wmb geen pre. Maar de toon en bejegening lijkt wel te passen bij mijn kind en zo te lezen kan de therapeut wel wat. Ze wil er zelf wel heen.
Heeft iemand hier ervaring? Wagen we het erop? Of kan ik beter de weg via de huisarts bewandelen? Ik weet niet precies wat de route dan wordt, krijg je dan iemand toegewezen vanuit de gemeente? Ik hou graag iets van regie (voor zover dochter dat toestaat uiteraard, maar we hebben heel goed contact hierover).

Beppie

Beppie

02-01-2020 om 10:29

Via de gemeente soms wel vergoed

Ik weet dat het in ieder geval bij onze gemeente vanuit de Jeugdwet (en vanaf 18 vanuit de WMO) vergoed kan worden. Maar dan heb je wel een verwijzing van de huisarts nodig. Als de huisarts meegaat met jouw voorstel dan kun je zelf de therapeut kiezen. Huisarts lijkt me dus sowieso de eerste stap.

mijk

mijk

02-01-2020 om 19:03

dochter gaat gewoon

naar een zelfstandig psychologe die een contract met de gemeente heeft. Ik heb haar zelf uitgezocht en ik merk verder weinig dat het via gemeente gaat.

mijk

Anjer

Anjer

02-01-2020 om 20:13

Hang van de gemeente af

De ene gemeente wil een verwijzing van de HA zien en dan mag je daarna zelf uitzoeken van wie je de hulp wilt.
De andere gemeente wil via het sociaal team, buurtteam of hoe het maar genoemd wordt zelf bepalen of en welke hulp ze willen vergoeden, maar die mag je dan wel zelf uitzoeken.
Of de gemeente heeft een samenwerking met een klein aantal hulpverleners en dan ben je, als je vergoeding wilt, daaraan gebonden. Als je het zelf wil betalen dan ben je vrij om te doen wat je wilt.
Navragen bij de gemeente dus.

Solange

Solange

02-01-2020 om 21:35

Oké bedankt

En die IJT, heeft iemand hier ervaring? Het lijkt tussen aanvullende therapie en regulier in te hangen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.