Baby Essentials: 10x items die je leven fijner maken
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Alette

Alette

15-12-2009 om 14:25

Raar bloedvat in hals baby

Mijn meisje van een half jaar heeft een ader in haar hals (aan de zijkant van de onderste plooi, ca 2 cm boven sleutelbeen) die op een klein plekje uitzet als ze huilt of zich inspant. Normaal zie je daar alleen een ader lopen (ook alleen maar op dat stukje) maar soms zet het uit tot de grote van een erwt. Het zit er eigenlijk al een tijdje maar het begint meer op te vallen, dus dat zal wel komen omdat het groter wordt.

Volgens de huisarts is het een ader want de slagaders liggen altijd dieper (ik zie anders mijn eigen polsslagader wel lopen) maar hij weet niet wat het is, even aankijken en zoveel kunnen ze daar toch niet aan doen.

Dat is dus al de tweede plek waar ´niemand´ (ha/cbarts) van weet wat het is, verder heeft ze op haar been een spinneweb van haar-adertjes, maar het is geen ooievaarsbeet, en groeit lekker met haar mee, dus als het niet wegtrekt zal ze later een grote plek op haar benen hebben. De plek is niet echt voelbaar. lijkt wel wat verdikt, maar dat kan een vetophoping zijn, je voelt het niet.

Wat denken jullie, zou er een verband kunnen zijn tussen die plekken, moet ik verdere actie ondernemen? Ik vind vooral de plek in haar hals er vervelend uitzien. Maar mijn huisarts is niet zo actief in doorverwijzen uit zichzelf, dan zou ik er echt om moeten vragen. (Ander onderwerp, ook bij kleuterdochter onder het eczeem zegt hij: het ziet er niet zo erg uit en tsja, wat moet je er aan doen, handen in de lucht, gewoon doorsmeren maar.)

Alette

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Vic

Vic

15-12-2009 om 14:38

Vene jugularis

In het archief staan wat vragen over vene jugularis. Dat is inderdaad een gewone ader die op kan zwellen. Voor zover ik heb kunnen vinden is het niet gevaarlijk.

Yvon Meijer

Yvon Meijer

15-12-2009 om 14:41

Wijnvlek?

Die ader in de hals, geen idee. Maar dat web van dunne adertjes op haar been, kan dat niet een wijnvlek zijn? Groetjes, Yvon.

Alette

Alette

15-12-2009 om 14:55

Helemaal goed, vic

Die info in het archief geeft een heel duidelijke omschrijving van de klacht. Vraag me af waarom de huisarts het niet even bij de naam noemt

Yvon, de wijnvlekken die ik google zijn allemaal heel donker, dit is echt een spinnewebje als het ware. Eigenlijk zou je hier foto´s moeten kunnen oploaden...

Puck2

Puck2

15-12-2009 om 15:00

Raar alette

Wat raar dat zowel de ha als de cb-arts dat niet weten te benoemen. Je ziet het ook wel opzwelen bij mensen die hard zingen of die zich erg inspannen zoals bijv. krachtsporters

Alette

Alette

15-12-2009 om 16:14

Vlek en raar

Een spinnenkop zonder kop. Het is een ronde plek die helemaal ietsje donkerder is dan de rest van de huid, ongeveer zo groot als 50eurocentstuk. Met daarop die adertjes als een spinnekop maar dan zonder die kop, heeft ook wel iets van couperose.

Ik ga eens verder spitten op die site.

Puck, de huisarts weet niet alles, of weet niet dat ik alles wil weten, kan geen kwaad is niet goed genoeg voor mij, ik wil ook weten WAT het is. Maar ja, sinds hij voorstelde nadat mijn dochter allergisch reageerde op ei om eens apart eiwit en eigeel te proberen om vast te stellen wat nou de oorzaak was (!) heeft hij eigenlijk wel een beetje voor me afgedaan, ik ga ook meestal naar zijn arts in opleiding

sidneysheldon

sidneysheldon

15-12-2009 om 20:16

Alette

de plek in de hals herken ik niet maar die andere plek wel. Mijn zoontje heeft sinds zijn geboorte precies dezelfde plek maar dan op zijn rug. Het is een rode plek wat lijkt op allerlei adertjes die vanuit een centrale plek alle kanten op gaan. In het midden is het meer. Toen hij geboren was kreeg ik van het cons.bureau, kraamhulp etc te horen dat ze het nog nooit hadden gezien, wij moesten naar het ziekenhuis voor onderzoek. De kinderarts daar concludeerde dat het de "kleine bloedvaatjes waren die dicht aan de oppervlakte liggen" ze kunnen verder geen enkel kwaad. Hij is nu 14 maanden en heeft het nog steeds.

Bij ons werd ook eerst gedacht aan wijnvlek oid maar dat was het dus niet.
Zo te horen heeft jouw dochter precies hetzelfde plekje.

Het lijkt mij in geen enkele relatie met het plekje in de hals maar waarom vraag je het niet aan de huisarts?

Yvon Meijer

Yvon Meijer

15-12-2009 om 21:34

Ja, foto

Een foto zou inderdaad handig zijn . Het kan een plekje met adertjes zijn, zoiets als Sidney schrijft. Een wijnvlek hoeft trouwens helemaal niet zo donker te zijn hoor. Ik heb er zelf nogal wat in verschillende schakeringen, van licht tot donker. Als het wat dikker is zou het een aardbeivlek kunnen zijn? (niet schrikken wat voor plaatjes je dan vindt) Ik ben ook eens een arts tegen gekomen die niet wist wat ik had, ik heb dus grote wijnvlekken-dat wist ikzelf al lang. Toen ze me zag vroeg ze me wat het was en ik zei natuurlijk wijnvlekken. Ze geloofde me niet en keek me aan alsof ik loog en mijn vriend me dagelijks sloeg ofzo, haha.

Ader ooievaarsbeet?

Mijn jongste had ook zo'n ader, niet in de hals maar midden op d'r voorhoofd tussen de wenkbrauwen, iets naar d'r rechteroog toe. Net op dat zachtere stukje wat tussen je neusbrug en je oog zit zeg maar. In het ziekenhuis noemden ze het ooievaarsbeet en het schijnt vaak voor te komen (alleen had ik het nog nooit gezien en dus eng). Mijn schoonmoeder herkende het ook onmiddelijk en zei dat man het ook had als baby en zijn zus ook....ze dichtte er ook allemaal eigenschappen aan toe (wat ik dan weer niet helemaal geloof). Ondertussen (11 jaar) is ie verdwenen. Maar een jaartje of 3/4 geleden was ie nog wel 'licht' te zien, maar dan moest je het weten. Vooral als ze b.v. ziek was of als ze zich kwaad maakte werd ie altijd duidelijker, inniger, blauwer en zwol iets op...(of omdat ze dan lichter van huid is?). Je kon aan die ooievaarsbeet zien hoé kwaad ze eigenlijk was...hahaha. Soort automatische indicator ofzo.
Dochter zelf heeft er nooit last of erg van gehad.
groeten albana

Biene M.

Biene M.

17-12-2009 om 20:32

Ooievaarsbeet albana

Een ooievaarsbeet zit bovenaan de neus en/of in de nek, bij de schedelbasis in het midden. Nooit aan de zijkant.

Dat zeg ik toch ook biene?

Euh..dat zeg ik toch ook? Waar zitten jouw wenkbrauwen dan? En dan daartussen....euh waar zit dat bij jouw dan?groeten albana

Biene M.

Biene M.

18-12-2009 om 07:27

Albana

Je zegt dat jouw jongste ook zo'n ader had, maar dat is dus een ander soort iets, want Alettes kind heeft geen ooievaarsbeet aangezien het op een andere plek zit.

Alette

Alette

18-12-2009 om 12:58

Ader en vlek

Hoi ik had het over twee dingen gehad, daarom loopt het misschien een beetje door elkaar. Die halsader is me duidelijk nav een draadje in het archief waar ik op gewezen werd.

De plek op haar been is nog onduidelijk, is niet verdikt en voelbaar, lijkt op een spinnekop maar dan dus zonder de verdikking, is rond en de huid rondom de adertjes is ook iets donkerder, het geheel is (nu) ongeveer zo groot als een 50ct-stuk. Je kunt de plek niet voelen, en op het cb zeiden ze dat het adertjes waren omdat de plek wel wit wordt als je erop drukt. Maar hoe ze die verzameling opperhuidse adertjes dan moeten noemen weten ze niet, want ze hadden het nog nooit gezien.

Waar zal ik eens een foto neerzetten....

Spider nevus

Hoi Alette,

Je beschrijving doet me aan een spider nevus denken:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Spider_nevus

Onderaan kan je een folder opvragen met een plaatje, of anders in google zoeken voor foto's. Zoeken op "spider nevi" of "spider naevus".

Amaryllis

Plek op been

oh ja, ik bedoelde jouw beschrijving van die plek op het been en niet die ader in de hals.
Amaryllis

Alette

je zou via de kinderarts een doorverwijzing kunnen vragen naar het hevacomteam in Nijmegen. Daar weten ze alles van wijnvlekken, aardbeienvlekken en ga zo maar door; vlekken op de huid zeg maar.

Wij zijn er met onze oudste zoon geweest die een paar grote wijnvlekken heeft geweest en vonden hun zeer adequaat en kundig.

Mocht je het echt erg ontsierend vinden dan zou je kunnen kijken of je dochter in aanmerking komt voor een laserbehandeling. Dat kan in het AMC. Onze zoon is daar zestien keer geweest en de wijnvlekken zijn in elk geval een stuk minder fel en ook kleiner geworden.

Maar goed, geen idee of dat helpt tegen de 'vlek' die je dochter heeft.

groetjes van Purk

Alette

Alette

19-12-2009 om 14:38

Dank

voor al het meedenken. Het lijkt niet op een spinnekop, ik moet er toch maar eens een foto van maken en ergens anoniem neerzetten!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.