Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Trudie

Trudie

21-03-2020 om 20:55

Rare menstruatie door beginnende overgang?

Ik heb van de week de huisarts gebeld in verband met een afwijkend menstruatiepatroon. Helaas mag ik momenteel niet langskomen omdat het geen spoed is. De huisarts zegt dat het klinkt als het begin van de overgang, maar ik vind het toch vreemd en niet lijken op wat ik daarover lees.
Twee weken geleden was ik ongesteld. Voor mij normaal is twee dagen bruin bloedverlies en dan twee dagen rood. Vorige week kreeg ik ineens bloederige afscheiding, en afgelopen week van het ene op het andere moment voor mij hevig bloedverlies (3 uur met een normal tampon). Dat heeft vier dagen geduurd, en nu verlies ik weer bruine fliebers.
Dat is toch raar? De huisarts heeft me aangeraden drie maanden bij te houden hoe het verloopt, maar is dit niet iets waarvoor een uitstrijkje nodig is?
Herkennen jullie het als overgangsgerommel?

Pennestreek

Pennestreek

21-03-2020 om 21:16

Iets eenmaligs

is zelden aanleiding voor onderzoek. Als je verder geen pijn of andere klachten hebt, lijkt me dat je inderdaad moet afwachten hoe je volgende menstruatie verloopt. Houd een dagboekje bij waarin je afwijkingen of opvallende dingen noteert. Bij beginnende overgang kan van alles ‘horen’, van hoofdpijn tot stemmingswisselingen en onregelmatige menstruatie tot rusteloze benen, kramp en slecht slapen. Lees er eens wat over op internet. Er zijn ook goede (zelfhulp) boeken.
Maar (voorlopig) geen paniek, daar is het nog veel te vroeg voor.

40er

40er

21-03-2020 om 21:22

Yup

Neem een app waarin je alles bij kunt houden, bv p-tracker. Hierin kun je ook symptomen bijhouden, bv hoeveel je vloeit of pijnklachten.

Normaal was het voor mij een week ongesteld. Wel echt ongesteld, dus geen inlegkruisjes. Nu, 4 dagen dweilen met de kraan open. Dag 2 & 3 super plus tampon, 2 uurtjes. Ook kunnen er meer stolsels komen, meer krampen of andere klachten.
Ga het goed bijhouden, als dan in de gezondheidszorg de rust wat is weer gekeerd kan je huisarts kijken.

Ik was begin 40 toen de boel veranderde.

Hier

Ook een periode bij gehouden, toen door huisarts doorverwezen naar gyn, onderzoek en alles gehad.

Conclusie: geen redenen, kan gebeuren....

Triva

Triva

21-03-2020 om 22:50

Toen

dat gedoe startte (veel bloedverlies) ben ik met de mirena begonnen. Ideaal...

Paasei

Paasei

21-03-2020 om 22:55

Ga online

Hier hetzelfde als Trivia, aan de Mirena gegaan. Ik weet inmiddels dat alles kan aan bloedverlies. Veel, weinig, fliebers, bruin, spotting, noem maar op. In de overgang (een periode van een jaar of 10!) kan alles.

Als je meer ervaringen wilt lezen, zoek eens naar de site van Vrouw en Overgang en lees het forum. Dan vind je vast herkenning.

Trudie

Trudie

21-03-2020 om 23:30

Juist

Dan ga ik het maar bijhouden de komende maanden. Verder heb ik geen noemenswaardige klachten, soms wat humeurig en ik heb het snel warm. Bedankt voor de reacties.

zebra

zebra

22-03-2020 om 08:44

ook gehad

dan weer wat minder en dan weer maanden waarin ik meer dagen wel bloedverlies had dan dat er dagen waren zonder. Dit leidde tot ijzertekort dus daarvoor wel medicatie gehad. Na bezoek aan gynaecoloog kon ik kiezen uit mirena, pil of novasure, ik heb gekozen voor de pil. Nu geen klachten meer.

bicyclette

bicyclette

22-03-2020 om 15:34

Trudie

"De huisarts zegt dat het klinkt als het begin van de overgang, maar ik vind het toch vreemd en niet lijken op wat ik daarover lees."

Volgens mij is dit juist een heel herkenbaar beeld in het begin van de overgang.

Tsjonge....

Ga je serieus de huisarts bellen tijdens de coronacrisis voor een onregelmatige menstruatie? "Helaas mag ik niet langskomen". Ongelooflijk. Ongetwijfeld heb je de leeftijd om in de overgang te komen anders was je reactie wel anders geweest. Heb je geen vriendinnen aan wie je kan vragen of ze dit herkennen, of kan je niet googlen?

skik

Triva

Triva

22-03-2020 om 17:06

skik

Stel dat het jouw vriendin was, zei je dit dan ook? Ze plaatst het toch hier om aan anderen te vragen of ze dit herkennen?

Als je de eerste keer iets afwijkends ziet kan dat best eng zijn, zeker als je juist niet denkt dat het het begin van de overgang is. Ik schrok de eerste keer ook erg toen het afwijkend werd met gigantische stolsels. Ik heb niet gebeld maar ik vind het ook niet gek dat iemand dat wel doet. Los van corona.

Trudie

Trudie

22-03-2020 om 18:02

Skik

Twee jaar geleden is een vriendin overleden aan baarmoederhalskanker. Zij had ook rare afscheiding. Google vertelde me dat je de huisarts moet bellen met tussentijdse bloederige afscheiding. Vorig jaar is een collega behandeld voor baarmoederhalskanker. Zij is even oud als ik. Door de behandeling is ze in de overgang gekomen, maar verder ken ik niemand van mijn leeftijd (47) die daar al in zit.

Huisarts

"Stel dat het jouw vriendin was, zei je dit dan ook?" Ja.

De gemiddelde leeftijd voor de overgang is tussen de 40 en 60, met 47 jaar beginnen is heel normaal dus. Ik neem aan dat Trudie, zeker gezien het overlijden van haar vriendin aan baarmoederhalskanker, trouw haar uitstrijkjes laat maken. Als die goed zijn (en dat zal wel want anders had Trudie dat ongetwijfeld vermeld) en je één keer een wat afwijkend menstruatiepatroon hebt, geen tussentijds bloedverlies en geen bloedverlies bij plassen of seks vind ik het persoonlijk overdreven om de huisarts, die nu waanzinnig overbelast is, te willen zien. Ook de huisartsenpraktijken verzoeken mensen niet naar de praktijk te komen bij niet urgente klachten.

Natuurlijk mag Trudie haar vraag om herkenning hier stellen, daar is het forum voor. En ik mag dan ook zeggen dat ik dit in deze tijd raar vindt.

skik

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

22-03-2020 om 19:06

Dat mag je zeggen Skik

Ik vind het verstandig dat Trudie ook in deze tijden het zekere voor het onzekere neemt. Zou wat zijn als mensen niet meer naar het stemmetje in hun achterhoofd durven te luisteren omdat er Corona heerst.

Stemmetje

Ik zou de telefoonlijn van de huisarts vrij houden voor mensen met een coronastemmetje in hun achterhoofd.

skik

Aagje Helderder

Aagje Helderder

22-03-2020 om 20:33

Skik

Dat zou toch raar zijn als de huisarts alleen of op z’n minst vooral nog maar beschikbaar zou zijn voor coronaklachten? Mensen hebben ook nog andere dingen. En dat jij er nu zo van overtuigd bent dat het onnodig is om hierover advies in te winnen maakt dat het nog niet per definitie onnodig.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

22-03-2020 om 20:59

Dat vind ik een rare gedachtengang

Als er geen Corona was, zou je dan wel bellen?
Dat moet volgens mij het uitgangspunt zijn. We hebben het hier niet over een ingegroeide teennagel. En zelfs daar kun je uiteindelijk flink last van krijgen.

Nou ja

Verschil van inzicht over wanneer je je zorgen maakt en het nodig vindt om een arts te bellen in deze tijd of niet. Eén keer een wat andere menstruatie dan anders terwijl je de leeftijd hebt om om de overgang te gaan en daar al wat andere verschijnselen van vertoont terwijl (neem ik aan) je uitstrijkjes altijd goed waren zouden voor mij geen reden zijn om nu de huisarts te bellen, verbolgd te zijn over het feit dat je niet mag langskomen voor een uitstrijkje en op een forum het oordeel van die arts in twijfel te trekken.

skik

Trudie

Trudie

22-03-2020 om 21:14

Uitstrijkje

Mijn laatste uitstrijkje was 2,5 jaar geleden, de volgende dus over 2,5 jaar. De afgelopen keren had ik pap 1 maar resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst.

De huisarts.

De huisarts heeft een goed advies gegeven, de komende 3 maanden het verloop van je menstruatie in de gaten houden. De overgang is een logische verklaring van je klachten. Per direct een uitstrijkje is onnodig, dat zou ook zonder de coronacrisis niet nodig zijn.
Worden je klachten erger, of extreem veel bloedverlies, wil de huisarts je over 3 maanden echt wel zien. Of er vrouwen in je omgeving van 47 jaar in de overgang zitten is wel zeker, het is een hele gemiddelde leeftijd daarvoor. Dus jij bent niet "al" in de overgang, het is heel normaal.

Overigens, jij beslist waarvoor je je huisarts belt, niemand anders. Jouw zorgen, jouw lijf.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.