Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Bello

Bello

25-09-2017 om 14:58

Recepten gevraagd, vegetarisch en puberproof....

Dochter, 13, wil geen vlees of vis meer eten.
Ik vind het een mooi streven en wil het graag stimuleren. Zelf eten we wel vlees en vis maar de laatste jaren wel steeds minder.

Maar....nu is dochter niet zo'n erg geweldige eter in die zin dat ze vrij kieskeurig is. Groente is vaak best een gedoe. (worden eruit gevist enz)
Ik merk dat ze ook wel flink begint te puberen en meer zin heeft in gemaksvoer etc. Uiteraard wil ik het een beetje gezond houden. Voorheen gebruikte ik een beetje vis of vlees veel als smaakmaker in gerechten, vooral om haar dus groente te laten eten. Dat mis ik nu wel een beetje.
Veel groente die makkelijk vlees vervangen eet ze niet; champignons, aubergine, courgette. Peulvruchten eet ze nauwelijks. Noten/zaden eet ze wel maar vindt ze vreselijk in een gerecht, dus los. Ik maak bijv veel pijnboompitten, vind het overal lekker in maar houd ze dus apart omdat zij het ernaast eet...ze komt dus niet echt tekort qua voedingswaarde maar het is lastig lekkere gerechten te maken. Ze wil ook nog graag afwisseling (en ik ook wel) dus steeds dezelfde gerechten is het ook niet.
(Het is uiteraard geen restaurant hier, maar als we álwéér salade eten dan eet zij 2 hapjes en neemt een boterham. Voor een keer prima maar niet te vaak)

Dus.. iemand nog lekkere tips, recepten, liefst gezond en toch lekker?
Ze houdt ook al niet zo van Italiaans helaas, dat zou ik zelf iedere dag kunnen eten. Maar wil wel graag dat iedereen het enigzins lekker vindt dus ik maak dat doorgaans maar 1x per week. Italiaans vind ik niet zo moeilijk om lekker vegetarisch te maken. Maar daarbuiten is mijn inspiratie beetje op maak veel soep en salade, maar verder?

Fransien

Fransien

25-09-2017 om 15:01

aardappels-groente-vleesvervanger?

Vindt ze aardappels-groente-vlees normaal wel lekker? Er zijn lekkere vega-burgers en vega-balletjes. Dat doen wij (flexitariers) regelmatig

Zelf bedenken

13 jaar is ook niet heel klein. Is er wel iets dat ze wel lekker vind? En dat je dat dan 'omwerkt' naar vegetarisch?
Of dat je voorlopig door haar een gerecht laat bedenken of opzoeken dat je dan samen op zondag uitprobeert?
Dochter en ik gaan binnenkort pompoensoep proberen, zodra er pompoenen in de winkels zijn. Een vriendin kan dat altijd heel lekker maken en dat willen we nu eindelijk weleens zelf doen. Met stokbrood. Kun je ook invriezen.
En er is natuurlijk altijd vegetarische pizza. Brood met iets kan ook heus wel een keer. Als ze brood lekker vind kun je daar samen wat bij bedenken dat voedzaam is.

veggiema

veggiema

25-09-2017 om 15:31

ik lees mee

want hier ook een puber die besloten heeft vegetariër te worden. Mijn knelpunten zijn het maken van een lekkere jus zonder vlees (kan dat?) en het maken van een goede bouillon zonder een mergpijpje en een stukje schenkel. Iemand daar een tip voor?

Lou

Lou

25-09-2017 om 15:39

ei kaas noten

Ha, hier ook zo eentje. Wel een paar jaar ouder (16), eet sinds kort geen vlees en vis meer behalve gerookte zalm. In plaats van vlees krijgt ze ei of zalm of noten of een vegetarisch kaasding. De andere vleesvervangers in de supermarkt (kipstuckjes en gehackt en zo) lust ze helaas niet, dat is wel jammer. Groente ook niet bijster veel, eigenlijk alleen rauwkost. Ik doe daar dan kiemgroenten door, dan heb je alvast wat meer dan alleen sla en komkommer en zo. Noten apart is ook prima natuurlijk, als ze ze maar opeet toch

Gerechten die wij allemaal lekker vinden en vegetarisch (kunnen) zijn:
- wraps of roti's met allerlei, zelf beleggen aan tafel (mozzarella, noten, ei, groenten, rauwkost, kip voor liefhebbers)
- lasagne met spinazie en mozzarella
- soep met brood
- pizza met groenten als rucola of spinazie
- noedels met groenten en ketjap en seroendeng en zo
- rijst boontjes satésaus met ernaast vlees/vleesvervanger, seroendeng, salade
- rijst of noedels met banaan-cashewnotensaus
- bladerdeegflapjes met mozzarella/feta, tomaat, basilicum

Meer tips zijn hier ook welkom. Helaas dan graag zonder aardappels, champignons, aubergines, courgettes, broccoli. Die laatste gaan wel eens stiekem in de soep.

Verder: kijk samen eens op receptensites en kijk wat je dochter zelf aanspreekt. Zo zijn wij althans ook op onze ideeën gekomen. Ze heeft ze bijna allemaal zelf bedacht of opgezocht.

Doenja

Doenja

25-09-2017 om 15:46

Hier doe ik dit

Mijn vega puber sinds twee jaar eet ook geen vis. Jus maak ik door ui te bakken, en dan wat ik in huis heb: wortel champignon bleekselderij pastinaak of prei erbij. Bakken dan ketchup of tomatenpuree erbij. Afblussen met water of wijn, worchestershiresaus erbij, maggie, peper en zout, bouillonblokje erbij. In laten koken en dan zeven. Kun je in de koelkast bewaren en uitscheppen wat je nodig hebt.
Bouillon kun je maken door diverse groenten te laten trekken en flink kruiden en n flinke schep zout.
Falafelballetjes eten we hier graag, of gebakken kaas (door ei en paneerneel halen) of ei/omelet achtige dingen. Maiskoekjes of courgette plakken uit de oven of gevuld met couscous en kaas erover.

Angela67

Angela67

25-09-2017 om 15:59

Haar verantwoordelijkheid

Als ze een mening heeft over dieren (leed) en die kan onderbouwen dan is ze ook oud/slim genoeg om haar lijf te geven wat het nodig heeft
Dus als jij zegt:nobel streven, maar zij wil niet nadenken over de consequenties voor haar eigen gezondheid bewijs je haar geen goede dienst. Even cru gesteld:ze moet een balans vinden tussen haar ideologische overtuiging en Gewoon gezond verstand gebruiken bij je eet voorkeuren. Mooie taak dat ze gaat uitvogelen hoe ze een balans kan vinden. Dat hoef jij niet voor haar te doen toch? Je kunt gaat helpen maar het moet uit haar zelf komen vind ik
Gr Angela

Hanne.

Hanne.

25-09-2017 om 16:08

indiaas

En zouden Indiaase curry gerechten iets zijn. Zit veel vega bij.

Overigens zou ik op die leeftijd ook (een deel van) het probleem bij haar leggen. Prima als je vega wil eten, maar je moet wel volwaardig blijven eten. Dus én vlees/vis én vleesvervangers (kant en klaar danwel noten/kikkererwten etc) niet willen is geen optie. Dus dan wordt het óf een van die 3 eten óf met een ander volwaardig alternatief komen.

Vega gerechten die het hier goed doen zijn
- risotto met geitenkaas en pesto
- kikkererwten burgers/falafel
- vega lasagne met aubergine en parmezaanse kaas
- wraps met vega gehakt
- boeren omelet (ei met groenten)
- hartige taart (rode ui-geitenkaas / prei-zongedroogde tomaat / doperwten-kersentomaat)
- chili sin carne
- bonen stoof
- pasta met spinaziesaus (spinazie a la creme, beetje roomkaas, en zongedroogde tomaat)
- couscous salade met haloumi (van de gril)

Maar....dit zijn vega gerechten die naast dagen met vlees worden gegeten. Weet niet of dit ook binnen een echt vegetarisch dieet voldoende variatie geeft.

Vogel

Vogel

25-09-2017 om 16:25

Mexicaans!

Gaat er hier goed in: tortilla's, taco's, quesedilla's enz.
Misschien lust ze wel muesli? Maak ik hier zelf, met havervlokken, rozijnen en een handje noten in yoghurt. Heb je gelijk zuivel binnen voord evitamine B12.
Zelf ben ik er geen fan van, maar sushi (en dan vooral met zeewier!) is ook goed.
En vegetarisch gehakt (er zijn veel verschillende soorten, probeer uit wat lekker is) in een pastasaus, lukt dat?
Verder zijn Quornstukjes heel lekker.

"Veel groente die makkelijk vlees vervangen eet ze niet; champignons, aubergine, courgette." Misschien begrijp ik je verkeerd, maar genoemde groenten zijn qua voedingswaarde geen vleesvervangers hoor.

Bouillon en verder

Kan prima zonder schenkel. Water opzetten met een snuf zout, een doorgesneden ongeschilde ui (voor de kleur), en wat groenten in grote stukken: prei, bleek- of knolselderij, wortel, evt teentjes knoflook gehalveerd. Peper erover malen en zachtjes laten trekken. Later groente eruit halen, en op smaak brengen met een kruidenbouillonblokje (ik vind paddenstoelenbouillonblokjes lekker) en/of een klein scheutje worcestershiresauce. Weer wat verse groente erbij, handje rijst erin en klaar.

Verder: ik weet niet hoe strikt je dochter is, maar in kaas zit vaak stremsel dat gewonnen wordt uit de maag van kalveren. Verder zit er in veel snoep ook dierlijk materiaal: kleurstoffen, gelatine.

Champignons, courgette en aubergine vervangen geen vlees. Peulvruchten zou je nog kunnen proberen in de vorm van een burger:
http://etenmaken.blogspot.nl/2013/11/kaasburgers-met-mungbonen.html

AnneJ

"Dochter en ik gaan binnenkort pompoensoep proberen, zodra er pompoenen in de winkels zijn."
De Lidl heeft ze al! Hier is de eerste pan er alweer doorheen

Bosbes

Bosbes

25-09-2017 om 17:03

ook hier

Ik ben ook wel een beetje verbaasd dat jij haar probleem op wil lossen. Lief natuurlijk, en ik zou zeker meedenken, maar ik voel al plaatsvervangende irritatie als ze bijna niets lust en veel moeilijk doet. Wordt ze daar niet wat groot voor?
Een boterham pakken in plaats van ons eten heb ik nooit toegestaan, ik heb gewoon geen zin in gezeur. Maar (geleerd op OO): mogelijk ben ik verwend met een dochter die álles eet en graag lust en een zoon die bijna alles eet en graag lust.

Hier idem: dochter wilde vegetarisch toen ze net 13 was. Is nu 15. Wij eten met zijn allen bijna altijd vegetarisch sindsdien. We eten veel Indiaas en verder, die enkele keer dat ik kook, zoek ik wat inspiratie op de AH-website en dergelijke.
Maar moeilijk tips te geven hoor, als ze toch weinig lust en dingen uit haar eten plukt! Heeft ze al een wekelijkse kookbeurt?

snelle jus

De jus van Doenja en de bouillon van Anneque is natuurlijk heerlijk, maar als ik vroeger geen tijd had, dan nam ik een lik mayonaise bij mijn aardappelen en groente zonder vlees. Als de rest wel jus en vlees had. Beetje gesmolten boter kan ook.

Jasmijn

Jasmijn

25-09-2017 om 17:14

youtube o.a.

Ik zou haar inderdaad zelf maar op youtube o.a. laten zoeken naar recepten. Er zijn daar ontzettend veel vegetarische en veganistische recepten. Laat haar daar maar uit kiezen. Zo doen wij het hier ook. Ook via Facebook kan zij (en ook jij) zich abonneren op allerlei leuke pagina's met recepten. Zo vinden wij Bosh heel leuk en ook Tasty (vegetarian). Hier krijg je echt genoeg inspiratie, maar laat haar maar met de recepten komen dan, ik zou haar zelf hiervoor ook aan het werk zetten.

Op naar de Lidl!

Als ze woensdag niet bij mijn eigen supermarkt liggen ga ik naar de Lidl. Goed idee Anneque. Ik twijfel nog of ik de electrische mixer van ex ga lenen of dat we het gewoon met de stamper proberen fijn te krijgen. Zoon mag snijden en schillen. Voor het weekend.
En nu doorzetten! Sommige dingen zitten eerst jaren in mijn hoofd maar door dit draadje krijg ik even spirit om het te doen.

AnneJ

Ik ga je (zoon) een hoop werk besparen......schillen hoeft niet!!
Tenminste niet bij die gewone oranje en groene hokkaido pompoenen. Ik schil ze nooit. Gewoon wassen, hakken en soep van maken. Als je hem eerst een paar minuten in de magnetron zet op laag vermogen, is dat hakken ook geen gevaarlijke slachting meer

Tips

Bedankt voor de tips Anneque. Gemak dient de mens.
Ik ben ook eens gaan zoeken.

https://www.radarplus.nl/article/325/Antoinette-kookt-POMPOENSOEP

"Maar ik heb nog een tip (het wordt steeds makkelijker): kook de pompoen ongeveer 15-20 minuten in zijn geheel in een laag water. Haal ’m dan uit de pan en snijd ‘m doormidden (je mes glijdt er zonder moeite doorheen). Dan schep je zo de zaden eruit. Vervolgens hak je pompoen in stukken, doe je ’m in de bouillon en pureer je het geheel .. ''

Pirata

Pirata

25-09-2017 om 17:36

Tempé

Ik hak soms een stuk tempé in stukken, bak dat en gebruik het als gehakt. Kost bijna niks en er zit tenminste geen zout in, in die kant en klare vleesvervangers zit veel te veel zout.
Bouillon: er is gewoon groentebouillon te koop.
Eet ze wel eieren???

Hier is vega-shoarma een succes. Kikkererwten met paprika, ui en tempé en shoarmakruiden als vulling van pitabroodjes. En sla en sauzen erbij natuurlijk.

Twee recepten voor 4 personen

Recept 1: spaghetti met prei.
1 kilo prei in dunne ringen snijden. Smetlt 50 gram margarine en fruit hier in heel even een eetlepel kerriepoeder.
Voeg de prei toe en laat het 20 minuten smoren. Schep een eetlepel gehakte peterselie aan de smoor toe. Kook ondertussen 500 gram spaghetti. Als de pasta klaar is, giet je die af. Roer een halve dl room door de smoor en meng de smoor met de spaghetti. Strooi 200 gr oude kaas over het gerecht. Maar het af met wat peper en zout.

Met prei en kerrie smaakt spaghetti heel anders.

Recept 2: indiase groenten met kerrie- eieren.
Kook 8 eieren hard, pel ze en prik met een vork rondom gaatjes in de eieren. Snij 2 uien en 2 knofloofteentjes in snippers, 1 tomaat in partjes, 500 gram sperziebonen in stukjes van 4 cm en 1 kilo aardappels in stukken.
Verhit 3 eetlepels olie in braadpan, bak de uien glazig en voeg de tomaten, de knoflook en de eieren hieraan toe.
Schep een eetlepel kruidenbouillonpoeder en 2 theelepels kerriepoeder aan het geheel en sluit de pan. Laat het geheel een paar minuten pruttelen. Voeg de boontjes en de aardappelen toe en laat het geheel ca. 30 miuten met deksel op pan, zacht gaar worden. Af en toe even roeren.
Op smaak met peper en zout. Roer aan einde 1 dl Bulgaarse yoghurt ( kamertemperatuur) door de pan en strooi 2 eetlepels gesnipperde bladselderij erover.

Opnieuw bepaalt kerrie de smaak van het gerecht, nu alleen zonder kaas.

maan.

maan.

25-09-2017 om 22:08

Soep?

In soep kun je goed de groente 'verstoppen'. Wij aten pas zoete aardappelsoep (groentepakket) en ze vonden het hier erg lekker.

Wraps met spread, kaas sla komkommer en paprikareepjes vallen hier (vooral zomers) erg in de smaak, ook erg lekker met een plakje kipfilet erop als je zelf lekkerder vindt.

Paddington

Paddington

26-09-2017 om 09:15

Vorig jaar

hier een puber (uitwisseling scholier) die vegetarisch is, maar ook geen ei at. Het zonder ei is erg lastig, daar de meeste vleesvervangers met ei zijn.

Ik maakte o.a.:
- Marokkaans stoofpotje (met o.a. kikkererwten en boerenkool) http://allrecipes.nl/recept/8361/vegetarisch-marokkaans-stoofpotje.aspx
- Paddenstoelen risotto https://www.mijnreceptenboek.nl/recept/hoofdgerechten/rijstgerechten/gordon-ramsays-risotto-met-paddenstoelen.html
- Bieten risotto https://www.ah.nl/allerhande/recept/R-R512106/romige-bietenrisotto-met-italiaanse-kaas
- Indiase linzenschotel http://allrecipes.nl/recept/2463/indiase-linzenschotel.aspx (heel lekker met zelfgemaakte Naan)
- Mexicaanse bonenburgers http://allrecipes.nl/recept/1040/mexicaanse-bonenburgers.aspx

Ik hoop dat je er iets aan hebt. Nog steeds staan veel vegetarische recepten regelmatig op het menu. Ze zijn namelijk gewoon erg lekker.

Persoonlijk houdt ik ook niet zo van groente, maar door onze uitwisselingsscholier ben ik wel veel meer verschillende groentes uit gaan proberen en lekker gaan vinden.

Bello

Bello

26-09-2017 om 11:09

jongens

Dank jullie wel! Een hoop lekkere tips, genoeg om te proberen!
Wat de pedagogiek betreft () ben ik verbaasd te lezen dat sommigen dit snel concluderend zien als een probleem.(dat ik oplos voor dochter?) Voor mij is dit een heel andere discussie, ook interessant maar voor mij nu geen vraag, wil wel zeggen dat eea zeker geen probleem is voor mij, anders was ik er zo mee klaar. Wel een extra uitdaging maar behalve negatief zeker ook positief. Dochter is zeker betrokken maar qua eten volgens mij een heel gemiddelde puber, en die eten mi niet heel erg gezond. Ze eet overigens ook zeker niet ongezond en komt niet echt iets tekort. Maar nu eten we idd vaker bijv k.e.k. vleesvervangers, en behalve dat ik ze vrij ideaal vind zijn ze idd lang niet altijd zo gezond.
Gelukkig eet ze prima eieren, en houdt ze het bij geen vlees/vis. Ik weet niet of ze op de hoogte is van gelatine etc maar ik ga haar zeker niet op de hoogte brengen. Geen vlees/vis is iets van haar,ik sta daar neutraal tegenover en wil het zeker niet afstraffen. Ze staat er vrij nuchter in en weet niet of ze dit voor altijd blijft doen maar is vooralsnog vastbesloten. Ik ben zelf niet vegetarisch oid maar juich minder vleesconsumptie altijd toe.

En groente: tuurlijk weet ik dat groente niet vervangend is maar volgens mij is geen enkel puur product echt vervangend maar gaat het om de som der delen, groente is wel degelijk nog belangrijker in een vegetarisch dieet dan met vlees. Ik bedoelde verder ook smaak en smaakbeleving etc maar was niet zo duidelijk. Als ik zelf ergens champignons in doe dan mis ik vlees totaal niet.
Er zijn vast wel groente die we nog niet geprobeerd hebben of een bereidingswijze, uitproberen maar.
Ook meer zelf maken, ze is bijv dol op wraps maar die maak ik niet te vaak omdat k.e.k. wraps weer niet zo gezond zijn. (Ik bedoel dan puur de wrap, natuurlijk niet de vulling) Maar die kan ik natuurlijk ook eens zelf maken.

Jasmijn

Jasmijn

26-09-2017 om 11:28

wat betekent k.e.k ?

Zie titel (ben gewoon benieuwd, kan het op internet niet vinden)

Bello

Bello

26-09-2017 om 11:31

Zelf

verzonnen, dus misschien klopt 'ie helemaal niet maar ik bedoel: kant en klaar.

Jasmijn

Jasmijn

26-09-2017 om 18:38

ineens had ik hem door ja

Hoi Bello, vanmiddag in de auto dacht ik er nog eens aan en ineens had ik door wat het was k.e.k. (kant en klaar) !
Maar toch bedankt voor je antwoord

Lou

Lou

26-09-2017 om 20:57

ook van mij

Bedankt, leuke ideeën doe ik hier weer op voor mijn vegetarisch etende puberella en daarmee voor ons alle drie.

Bello

Bello

26-09-2017 om 21:12

Ohja

Ik was misschien niet duidelijk, maar ondanks dat wij wel vlees/vis eten wil ik toch voornamelijk gewoon vega koken. Dat vind ik makkelijker dan voor iedereen apart. Het is dus niet zo dat ik vanalles voor dochter ben aan het bedenken maar gewoon voor het gezin, ik kook nu eenmaal vaak.
Dat vlees eten we dan gewoon een keer erbij als recept zich ervoor leent, bij uiteten, of als we apart eten hetgeen nog weleens voorkomt.
Valt me eigenlijk vooralsnog mee, ondanks dat ik vlees van mezelf mag heb ik nog niet de behoefte gevoeld dit te kopen, ik mis het eigenlijk niet. Dat vind ik dan wel weer verrassend.

Vogel

Vogel

27-09-2017 om 09:13

Dat is mooi

En dat zal je dochter plezier doen, dat door haar vegetarisme het hele gezin veel minder vlees eet.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.