Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Ellen r

Ellen r

06-10-2009 om 19:52

Rechtzetten oog, ervaringen gevraagd

Hallo,

Mijn dochter heeft een ietwat scheel oog. Je ziet het niet altijd, vaak alleen als ze moe is, wat dromerig kijkt en dan alleen vanuit een bepaalde hoek. Ik heb wel het idee dat het erger wordt.
Volgens de oogarts is het geen lui oog. "was het maar waar" zei ze, want dan was het te verhelpen met een ooglapje. Nu is de enige behandeling een operatie. Hiervoor vind ik mijn dochter nog te jong en de afwijking niet erg genoeg.
Toch zou ik graag ervaringen horen over kinderen (of volwasssenen) die zo'n operatie ondergaan hebben.

Alvast bedankt.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Rosy

Rosy

06-10-2009 om 20:43

Alleen het is zo lang geleden. Ongeveer 35 jaar. Ik was 3 jaar toen ik geopereerd werd. Ik kan me er niet veel meer van herinneren. Het was in ieder geval niet traumatisch .

Ik weet niet hoe erg de afwijking was. Op foto's (die paar die ik heb) kan ik niets terugzien. Nu kijk ik heel af en toe een beetje scheel. Als mijn ogen te moe zijn.

Hoe oud is je dochter?

Vic

Vic

06-10-2009 om 21:21

Cosmetisch

Ik heb ook al in je draadje hierboven gereageerd. Mijn dochters zijn zonder bril ook allebei scheel. Met bril alleen als ze erg moe zijn. Een operatie heeft alleen cosmetisch nut, je gaat er niet beter van zien. Een collega van mij heeft als kind haar ogen laten rechtzetten en haar oog is weer helemaal in oorspronkelijke stand terug gegaan.

Linda99

Linda99

06-10-2009 om 22:22

Schoonvader

Bij schoonpa is het bij 1 oog gedaan omdat ie wel heel erg scheef stond. Is nu niet zo veel meer van te zien. Ingreep viel volgens mij erg mee (maar hij is natuurlijk geen kind).

Salie

Salie

06-10-2009 om 23:18

Hier ervaring

Bij mij is het gedaan toen ik 3 jaar was. Ik was zo scheel dat als ik 1 oog dicht deed ik echt niks meer kon zien. Ik heb daarna vanaf mijn derde tot mijn veertiende een bril gehad. Toen hoefde ik niet perse meer een bril op.
Ik ben nu 34 en heb nog steeds geen bril of lenzen ofzo. Mijn zicht is met twee ogen ongeveer 80 procent, maar prima te doen. Heb iets van min een half ofzo.
Ik ben heel blij dat dat toen gedaan is in ieder geval. Ik kijk ook nu niet scheel ofzo, ook niet een klein beetje.

Gr. Salie

Bastet

Bastet

07-10-2009 om 07:47

Leeftijd maakt niet uit

Bij mijn zoon is zijn oog rechtgezet toen hij anderhalf was.Zijn luie oog speelde daarna weer op,hij ging daarna helaas weer scheel kijken,dus nadat is verholpen zijn zijn ogen weer rechtgezet toen hij tweeeneenhalf was.Hij is nu 17,en alleen als hij heel,heel erg moe is,trekt zijn oog nog een beetje.Het kan dus al als een kindje heel jong is,het is geen hele zware ingreep!
Groetjes,Bastet

oogje

oogje

07-10-2009 om 11:27

Scheel en lui

moet je niet op 1 hoop gooien want dat zijn verschillende dingen. Wat anders bedoelt gaat over een lui oog, daar moet je jong iets aan doen. Een scheel oog dat niet lui is kun je op iedere leeftijd gewoon als cosmetische ingreep recht laten zetten.

Bastet

Bastet

07-10-2009 om 11:44

Klopt

Een lui oog heoft niet scheel te zijn,en andersom!
bastet

Massi Nissa

Massi Nissa

07-10-2009 om 13:10

Vier keer

Bij mij zijn mijn ogen rechtgezet toen ik drie, zes, twaalf en zestien was. Pas de vierde keer bleef het vrij lang 'goed', alle andere keren trok het toch weer scheef. Inmiddels ben ik 36 en kijk ik weer steeds scheler, vooral als ik moe ben of voor me uit staar. Er zal wel weer een keer iets rechtgezet moeten worden, ik zie ook steeds vaker een beetje dubbel. De ingreep op zich is heel goed te doen, alleen zie je er nog een paar weken uit als Dracula met die rooddoorlopen ogen. Ik vind zelf de narcose het engst.
Groetjes
Massi

Mijn zoon

Hoi,
Mijn zoon is vorig jaar april geopereerd. Wij dachten in eerste instantie ook aan een lui oog, trok vooral weg als hij moe was. Maar op bezoek bij de orthoptist bleek hij scheel te zijn. Ook kon hij erg geen diepte zien, dat verklaarde wel een aantal dingen zoals twijfelen bij stoepjes afstappen, wel op een klimrek klimmen maar er niet meer af durven. Na de operatie is dit verbeterd. Ook tegen ons is vertelt: hoe jonger hoe beter. Dat was voor hem ook zo omdat zijn motorische ontwikkeling wel belemmerd werd. Sinds die operatie staan zijn ogen meer naar buiten en trekken ze naar de buitenkant als hij moe is. (voor de operatie was dat naar binnen). Hij moet dus nogmaals geopereerd worden, het kost hem nu teveel moeite om goed te focussen.

De operatie was niet naar. Het schijnt na de operatie voor je kind te voelen alsof ze zand in hun oog hebben maar dat was al snel weg. Zijn ogen zagen er wat naar uit omdat het oogwit rood is maar hij heeft er echt weinig last van gehad.
Het was dus niet alleen cosmetisch, bij onze zoon had het ook echt resultaat wat zijn zicht betreft.

Heb je aan de oogarts ook kunnen vragen wat een operatie nog meer oplevert dan alleen maar het uiterlijk? Ik bedoel op langer termijn. Hoe oud is je dochter?

Succes met beslissen!
Dilap

Lys Lionne

Lys Lionne

08-10-2009 om 11:49

Genomineerd voor 3e operatie

Over een paar weken moeten wij gaan beslissen of zoon voor de 3e keer geopereerd gaat worden. De 1e keer was cosmetisch, maar werd ook geadviseerd om veregering tegen te gaan. Helaas is de operatie niet goed gegaan en bleef hij dubbelzien. Dus is een 2e operatie gevolgd met heel mooi resultaat. Jammer genoeg niet blijvend en inmiddels is de oogstand zo afwijkend dat hij er zelf ook last van krijgt. Een 3e operatie voor cosmetisch effect wilde zoon écht niet, maar nu hij er zelf hinder vna ondervind kiest hij waarschijnlijk toch wel weer voor een operatie. Hij is nu overigens 12 en leeftijd speelde geen rol. Wel belangrijk is het dat hij beide ogen kan corrigeren, als dat niet meer lukt heeft een operatie geen zin meer, dan werken de ogen namelijk niet meer samen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.