Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Guinevere

Guinevere

06-02-2009 om 20:15

Reuma en vermoeid?

Kan het zijn dat reumapatiënten sneller vermoeid zijn dan anderen? Ik heb momenteel een reuze actieve ontsteking in een gewricht en ik ben echt elke avond om half 9 rijp voor mijn bedje. Ik ga er dan niet in, want ik vind het te gortig. Maar mijn vraag is dus, komt dit misschien door mijn overactieve ontsteking en waarom dan? Is dit het begin van iets chronisch of niet?
Massi Nissa had volgens mij onlangs een opmerking hierover, maar als anderen ervaring hebben (of juist niet) hoor ik het ook graag.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Petra-

Petra-

06-02-2009 om 20:40

Guinevere

Bij onze dochter is dat één van de grootste 'problemen' waar we mee te kampen hebben. Lees onderstaande maar, dat komt van de site van het Reumafonds. Sterkte ermee, zorg goed voor jezelf!

Ontstekingsreuma
Bij ontstekingsreuma zijn de gewrichten vaak langdurig ontstoken. Het slijmlaagje aan de binnenkant van een gewrichtskapsel is dan dikker dan normaal en maakt meer gewrichtsvocht aan. Het gewricht zwelt hierdoor op. De ontstekingen leiden tot pijn en ochtendstijfheid. Het ontstekingsproces zorgt er ook voor dat iemand zich erg moe en lusteloos voelt. Een aantal vormen van ontstekingsreuma hebben het woord artritis in hun medische naam. Artritis is namelijk het Griekse woord voor gewrichtsontsteking.

Veel soorten ontstekingsreuma zijn zogenaamde auto-immuunziekten. Dat houdt in dat het afweersysteem van het lichaam (ook wel het immuunsysteem genoemd) op hol slaat en zich niet alleen keert tegen stoffen van buiten, maar ook tegen het eigen lichaam. Dit proces veroorzaakt ontstekingen.
Eén van de bekendste vormen van reuma, reumatoïde artritis (RA) is een voorbeeld van zo'n auto-immuunziekte. Bij RA zijn de gewrichten langdurig ontstoken. Over het ontstaan van RA is bekend dat het een samenspel is van meerdere factoren, maar tot op heden is nog onbekend wat precies de oorzaak is.

reina

reina

06-02-2009 om 21:58

Guinevere

Pijn vermoeit ook. Bij tijden heb ik erg veel last van rug, been etc en dan ben ik ook altijd erg moe 's avonds. Ik heb altijd het idee dat ik moe wordt van de pijn. Ik kan me goed voorstellen dat dat bij reuma ook zo werkt.

Vemoeidheid

Guinevere,

ik heb zelf RA en inderdaad als er een flinke ontsteking in 1 van mijn gewrichten aanwezig is dan ben ik 's avonds helemaal op. Zoals eerder al gezegd, pijn vermoeit en een ontsteking is een aanslag op je afweersysteem. Je lijf werkt hard om deze ontsteking te lijf te gaan en dat kost energie. Bij mij helpt het om de pijn goed te bestrijden met een goede pijnstiller en vooral veel te slapen. Sterkte, het is niet altijd even makkelijk om hieraan toe te geven.

Daarnaast

hadden komt een laag Hb ook vaak voor bij reumapatienten, misschien iets om even te laten controleren?

Sterkte!

sinds kort heb ik ook de diagnose gekregen,en pijn en vermoeidheid zijn de grootste klachten die ik heb.
op dagen dat ik veel pijn heb,kan ik me ook moeilijker concentreren en slaap ik veel meer.

Massi Nissa

Massi Nissa

07-02-2009 om 07:34

Deze winter valt mij zwaarder dan de vorige paar winters en ja hoor, ik zou er eigenlijk elke avond om acht uur in moeten liggen. Doe ik niet altijd en dat is stom. Rust is het beste geneesmiddel tegen gewrichtsontsteking, elke beweging belast het ontstoken gewricht nog meer. Zorg voor een goede pijnstiller (Naproxen is erg goed) en neem voldoende rust.
Ik vind die vermoeidheid zelf ontzettend lastig, ik heb de helft minder energie, terwijl ik wel gewoon ruim vier dagen werk.
In de lente wordt het beter, Guinevere, dat is zeker. Ik kijk ernaar uit.
Groetjes
Massi
PS: Als je tijd en geld hebt, is een ouderwetse zonvakantie naar een droog gebied ook ideaal.

Guinevere

Guinevere

07-02-2009 om 10:04

Pindakaas dus

Helaas pindakaas dus...dat wordt zzzzzlapen. Het is nog vroeg en ik ben nu al moe, dat wordt wat vandaag en dan komen de buren ook nog op bezoek vanavond.
Mijn pijnstiller is aan het eind van de middag ook altijd uitgewerkt, dus dan neem ik er nog maar eentje voor in de avond. En ik zal het gewricht proberen te ontzien.
Die zonvakantie is een goed plan, in de krokus ga ik een paar dagen naar duitsland. Ik hoop dat dat zonnig en droog genoeg is, haha.
Bedankt allemaal voor de reacties. Wel jammer te horen dat het er bij hoort dus dat ik ermee moet leren leven. Tot nu toe had ik namelijk geen last van deze vermoeidheid (alleen vermoeidheid door nachtspookjes).
Iedereen sterkte ermee en slaap lekker! :-p

Artrose

Ik heb in verschillende gewrichten artrose en dus poly-artrose. Hierbij lichte ontstekingsreacties en een enkele keer flinke ontsteking. Die (kleine) ontstekingen gaan meestal altijd even gepaard met wat koortsig, grieperig gevoel en vermoeidheid. Daarnaast slik ik diclofenac en ik wordt hier ook wat slaperig van. Tenminste ik wijt het hieraan.
Gaat het alleen om de pijn dan kan ik gewoon ook werken enzo maar soms ben ik uitgeteld wanneer ik dus dat grieperige heb en die vermoeidheid samen met de pijn. Een enkele keer moet ik me dan ziek melden en daar baal ik van. Ik moet hierbij wel toegeven dat de oorzaak ook vaker zit in het net te veel hooi op de vork nemen. Gelukkig duurt dit meestal maar 1 dag, soms 2 en het wordt ook minder. Weet nu steeds beter waar mijn grens ligt.

Het hoort er helaas bij. Ik heb ook RA en met alle beperkingen en soms pijn kan ik best leven, maar die vermoeidheid dat breekt me vaak op. Ik kan ook wel elke avond om half 9 naar bed of soms nog eerder. Ik geef er trouwens wel vaak aan toe in tijden dan het echt heel erg is. Dan ga ik niet slapen, maar in bed tv kijken of lezen, dat heeft mijn lijf dan echt nodig.

Ik ga nu beginnen met een andere reuma medicijn, en ik hoop dat die vermoeidheid wat minder wordt. Dat is met een druk gezin wel zo fijn :o).

Sterkte en weltrusten, Pinkelot

Guinevere

Guinevere

12-02-2009 om 12:43

Wat te doen aan vermoeidheid?

Beuh, ik ben nog steeds moe, gisteren viel ik op het werk zowat in slaap en vanmorgen was ik al moe toen ik opstond.
Wat kan ik allemaal doen om fitter te worden? Ik ben vanmorgen speciaal gaan fietsen voor de frisse lucht en ben alweer met multivitamine begonnen. Probeer 's avonds op tijd naar bed te gaan. Ik moet eerlijk zeggen dat ik geen zin heb om 's middags te gaan meeslapen met mijn dreumes, dan heb ik éindelijk even voor mezelf.
Heeft iemand nog meer ideeën? En is koffie drinken wel een handige manier om bij de les te blijven of onverstandig?

Groet Guineverezzzzzzzzzz

Saai maar

RRR (rust, reinheid en regelmaat) nog steeds een van de belangrijkste dingen, en als je een chronische aandoening hebt, helemaal

Dus misschien kun je een weekje samen een middagtukkie doen, kijken of je je dan beter voelt (ik voel me nooit beter van smiddags slapen, ik floreer beter bij later opstaan en op tijd naar bed, maar ja, dat tijdstip van opstaan is niet altijd flexibel..

Massi Nissa

Massi Nissa

12-02-2009 om 21:26

's morgens

Ik doe 's morgens zo veel mogelijk en de rest van de dag steeds minder. 's Morgens ben ik op mijn mobielst en in de loop van de dag gaat er van alles protesteren of werk weigeren.
En ik besteed heel wat momentjes aan het verlangen naar de lente. Stond vanmiddag ontroerd naar een sneeuwklokje te staren in de hoop dat het de voorbode is van een vroege, droge, warme lente.
Groetjes
Massi

Guinevere

Guinevere

13-02-2009 om 14:56

Snif, 3-rrren

Hmm, da's nou jammer, dus ik moet een nóg geregelder leven gaan leiden? Ik hoopte op een goed pepmiddeltje!
Iemand nog een kilootje reuma overnemen?

Rust

ik werk smorgens tot 13,00 uur,om half twee ben ik thuis en dan ga ik slapen tot half vier.
daarna doe ik nog wat in het huishouden,en s,avonds na het eten doe ik niets meer.
S,avonds lig ik rond tien uur op bed,in het weekend ga ik later naar bed en slaap ik uit.als ik een erg drukke week heb gehad,met veel activiteiten slaap ik soms een hele zondag,en zo red ik het allemaal net.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.