Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

barbara

barbara

02-03-2011 om 18:48

Rijtest cbr voor mijn vader

hallo,

mijn vader is 76 en moet binnenkort een rijtest doen via het cbr. Weet iemand wat dat inhoudt of hoe dat is? (ik wil anders morgen nog even bellen hoor).
Hij is al een paar honderd euro kwijt aan allerlei verklaringen van artsen dat hij mag rijden met de medicijnen die hij nu gebruikt, en nu moet hij op de valreep ook nog een rijtest doen (kost ook weer geld). Zou dit hetzelfde zijn als een normale rijbewijstest? Ik vrees dat hij dan gewoon zakt (iemand die al zoveel jaar rijdt kijkt toch niet meer zo overdreven secuur in de spiegels als iemand die net moet afrijden? Ik denk dat ik zelfs zou zakken als ik nu moet afrijden....)
Enfin, wie weet hier iets van af? Ik zit er over te denken om hem een extra autorijles kado te doen om even de puntjes op de i te zetten.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Ervaring

Mijn vader was denk ik zo'n jaar of 73 en begon steeds verder te dementeren. Hij wilde echter toch graag zijn rijbewijs houden, terwijl wij dat onverantwoord vonden. Hij moest op een zeker moment een cbr rijtest gaan doen. Hij reedt zelf en alleen naar de afgesproken locatie. Na 1,5 uur ofzo kwam hij helemaal overstuur thuis en bleek hij de locatie niet gevonden te hebben. Test was dus helemaal niet afgenomen. Nieuwe afpraak gemaakt. Wij dachten nog: waarom al die moeite, het is toch duidelijk dat het niks wordt?!
Maar goed, tweede keer kwam hij tijdig bij de testlocatie aan en is de rijtest uitgevoerd. En wat denk je: GESLAAGD!!
Gelukkig heeft hij vrij snel daarna zelf besloten dat hij niet meer ging rijden en daar heeft hij zich gelukkig ook aan gehouden...

Volgens mij stelt die rijtest dus bijzonder weinig voor, maar misschien ligt het aan de examinator.

Vic

Vic

02-03-2011 om 22:31

Och ja

Mijn opa heeft ongeveer tot zijn 80e gereden. Al jaren daarvoor vonden wij dat niet verantwoord, maar iedere keer werd zijn rijbewijs weer verlengd. Voor de rijtest hoef je alleen een 'blokje om de kerk' te rijden, en er wordt niet zo streng gekeken als bij rij-examens.

Barbara

Barbara

03-03-2011 om 09:07

Fijn

Bedankt voor de reakties tot nu toe. Mijn vader gebruikt een medicijn 'wat de rijvaardigheid kan beinvloeden" echter dat medicijn hoeft hij alleen voor het slapengaan in te nemen, de rest van de dag niet. Ik denk dat hij ook prima kan rijden, maar ja...de arme man is nu natuurlijk mega nerveus en is bang zijn rijbewijs kwijt te raken (en zijn vrijheid, naar de camping met de caravan enzo) ik denk dat dit hem wel gerust zal stellen.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.