Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Rode vlekken (lang)

Hoi allemaal,
gisterochtend zat mijn dochter, bijna 5, ineens onder de rode vlekken. Het rare was dat het alleen op haar onderlichaam zat, vanaf haar billen, die ook vuurrood waren. De vlekken zijn een beetje verdikt, niet heel erg. Ik dacht eerst dat ze misschien door eoa beest was gestoken, maar het rare is dus dat haar billen, die verpakt waren in onderbroek en pyamabroek, ook helemaal rood gevlekt waren. Na 2 uurtjes waren de vlekken wel wat minder, maar niet weg. Vandaag zitten ze er ook nog en het lijkt of er wat bij gekomen zijn terwijl andere weg zijn getrokken. Dochter heeft er niet echt last van, zegt dat het wel af en toe jeukt. Op haar teen had ze gisteren een rode bult, ongeveer 1 cm doorsnee, alsof ze door een mug was geprikt, maar dan met een heftige reactie. Die bult is weg, maar nu heeft ze die op de binnenkant van haar hand, op het bultje onder haar wijsvinger zeg maar. Ik heb echt geen idee wat het is en wat ik er mee moet. Herkent iemand het misschien.

Overigens klaagt ze de laatste tijd wel over buikpijn en pijn in haar benen en enkel, maar bij dat laatste dacht ik eigenlijk steeds aan groeipijnen. De buikpijn vind ik sowieso moeilijk te peilen.

Zou ik hiermee naar de huisarts moeten, of gewoon even wachten of het wegtrekt, zo niet dan uiteraard naar de huisarts.

alvast bedankt,

groetjes van Charlotte

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Guinevere

Guinevere

17-05-2009 om 14:37

Allergische reactie

Zou het een (huid-)allergische reactie ergens op kunnen zijn? Wellicht op het wasmiddel?
Ik heb zelf eens een allergische reactie gehad op een plant (klimop), die had ik met mijn handen aangeraakt. Het resultaat was dat ik van mijn nek tot aan mijn tenen vol zat met grote rode plekken.

Yvon Meijer

Yvon Meijer

17-05-2009 om 17:15

Netelroos?

Misschien is het netelroos? ff googelen dan zie wat dat is. En dat is dus een allergische reactie, zoals Guinevere schrijft. Ik zou er wel even mee naar de huisarts gaan. Kan trouwens dan ook veroorzaakt worden door een muggen-prik. Ik was vroeger extreem allergisch voor muggen en nu heb ik soms nog aanvallen van netelroos, weet dan vaak niet eens wat de oorzaak is. Groeten, Yvon.

Asa Torell

Asa Torell

17-05-2009 om 20:56

Zelf ook eens gehad

na een wespensteek, dus inderdaad door een muggensteek kan ook wel lijkt me. Allemaal dikke rode vlekken inderdaad.
Zoon had het ook eens zonder duidelijke aanleiding en toen leek het inderdaad netelroos te zijn, volgens mij is urticaria er een ander woord voor (ook handig voor google ).

Charlotte1

Charlotte1

17-05-2009 om 21:22 Topicstarter

Hoi allemaal

Bedankt voor jullie reactie's. Weet nog niet helemaal zeker of dit het is, ben natuurlijk ook geen arts, maar het zou best kunnen. Het rare, en ook fijne, is dat de vlekken vanmiddag helemaal weg waren, echt geen een meer te zien. Verder heeft ze er wel wat jeuk aan gehad, maar niet echt super veel. Ze had vanmiddag wel weer erge buikpijn.
Ik wacht nog heel even af en anders ga ik toch maar even naar de ha.

In ieder geval alvast bedankt.

groetjes van Charlotte

Puck2

Puck2

17-05-2009 om 21:26

Zoeken op...

Charlotte, zoek eens naar afbeeldingen van netelroos, urticaria en galbulten. Dat is allemaal hetzelfde en een allergische reactie die éénmalig kan zijn zonder dat er een oorzaak voor te vinden is, maar het kan ook vaker voorkomen.

Klinkt inderdaad als...

netelroos. EEn anti-histamine kan dan werken, wel na overleg met de huisarts. Mijn zoon heeft dit ook regelmatig. Is een allergische reactie....maar waarop. Is na een paar uur ook weer verdwenen. Hij heeft het trouwens ook als hij in een warm bad heeft gezeten. Niet altijd, maar soms.

groetjes van Purk

Charlotte1

Charlotte1

17-05-2009 om 22:05 Topicstarter

Puck2

Ik heb nu eens goed gegoogled en nu ik de foto's zie, lijkt het er inderdaad op dat het netelroos is/was. Bedankt.
Ik vraag me alleen af, nu het weg is, zou ik dan nog naar de ha moeten, of is het nu gewoon over en moet ik wachten tot het (hopelijk niet) een keer terug komt?

groetjes van Charlotte

ik zou het wel een keer aankaarten, zeker in een periode dat het erger is. De bulten kunnen namelijk ook erg jeuken en dat is gewoon niet prettig. Zoon hier kan dan een tabletje aerius nemen en dan neemt na een half uurtje de jeuk af.

groetjes van Purk

Jose

Jose

18-05-2009 om 00:05

Netelroos vraag

Ik heb een vraag voor ervaringsdeskundigen: trekt netelroos altijd snel weer weg? Ik heb sinds twee weken enorme jeukvlekken op mijn benen en armen. Overdag slik ik antihistamine en neemt de zwelling en jeuk af, maar er zitten nog wel bultjes. Als de antihistamine uitgewerkt raakt gaat het weer erg jeuken en zwellen de bultjes weer op tot grote rode plakkaten. Het jeukt 's avonds en 's nachts vreselijk. Sinds twee dagen krijg ik er geen nieuwe vlekken bij, en de eerste, grootste vlek (20 cm doorsnee) op mijn bovenbeen lijkt iets minder vurig te worden.
Kan dit veroorzaakt zijn door 1 insectenbeet op mijn bovenbeen (alle andere plekken kwamen later en zijn wat kleiner)? En gaat dit weer over (en snel)? Help!
groeten,
Jose
(ja, ik ben al twee keer bij de dokter geweest die ook niet weet wat het is. Ik heb een recept voor prednison in mijn tas voor het geval ik op een ochtend wakker wordt als framboos. Over twee maanden (!) kan ik bij de dermatoloog terecht, maar ik wil NU antwoorden want ik heb NU jeuk .

Asa Torell

Asa Torell

18-05-2009 om 12:40

Volgens mij kan het wel langer duren

Een vriendin van mij heeft regelmatig last van netelroos, vaak in perioden van stress. En dan duurt het echt wel een paar weken voordat het weer wegtrekt, of misschien nog langer. Vreemd dat de dokter in jouw geval niet weet wat het is want het klinkt wel naar netelroos. Sterkte met de jeuk, het lijkt me beroerd!

Guinevere

Guinevere

18-05-2009 om 12:42

Jose

Ik heb het een keer DRIE weken gehad. Overal behalve op mijn hoofd. Gek werd ik ervan! Ik mocht omdat ik ook zwanger was met spoed langs bij de dermatoloog, die er ook niets aan kon doen. Ik heb 2 weken ziek thuis gezeten in wijde slobberkleren. Niemand mocht naar me wijzen of me aanspreken, zo geïrriteerd was ik erdoor. Alles kapotgekrabt, alleen Nestosyl hielp een uurtje tegen de jeuk....gelukkig is alles weer netjes geheeld.

Jose

Jose

18-05-2009 om 15:46

Bedankt

Asa, de dokter dacht wel dat het netelroos was, maar kon niets zeggen over mogelijke oorzaken of verloop. Ik heb wel eerder iets dergelijks gehad, maar dat ging veel sneller over.
Guinevere, dat klinkt bekend . Ik merkte dat ik de kinderen aan het afsnauwen was vanmorgen omdat ik door de jeuk echt niets aankon. Voor een volgende keer kan ik je antihistamine aanraden, dat neemt de ergste jeuk weg (het duurt alleen een uurtje voor het echt goed werkt, vandaar dat ik toch niet zo blij ben 's morgens). Ik heb fijne sterke (Telfast) maar ook die raakt op een gegeven moment uitgewerkt en dan komt de jeuk weer dubbel en dwars terug.
Het rare is dat ik steeds nieuwe plekken krijg, die er in eerste instantie wel wat als insectenbeten uitzien (maar wel vaak een paar bij elkaar) en die dan uitgroeien tot grotere plekken. Ik word helemaal paranoia hiervan, heb het bed al binnenstebuiten gekeerd op zoek naar bedwantsen of ander ongedierte. We hebben ook geen kat, dus vlooienbeten kunnen het ook niet zijn. Bovendien heeft de rest van de familie nergens last van. Ik zal me er maar bij neer moeten leggen dat ik de oorzaak niet ga vinden. Eind deze week gaan we een paar dagen kamperen, als de 'oorzaak' in huis zit zou het dan beter moeten gaan.
groeten,
Jose

Puck2

Puck2

18-05-2009 om 16:28

Jose

Soms is het zoeken naar een speld in een hooiberg en vaak vind je die speld ook nog niet eens. Jongste heeft ook een periode gehad dat ze een paar keer hevig netelroos had en we hebben nog steeds geen idee wat het veroorzaakt heeft. Bij jou denk ik als eerste aan een ander wasmiddel of iets anders waar je contact mee maakt. Ik heb iets soortgelijks gehad op vakantie in Amerika. Volgens de dokter daar zag het er "wow, impressive" uit en wilde hij prednison voorschrijven. Toen ik weer thuis was ging het langzaam beter. Ik wijt het aan het wasmiddel van de gehuurde slaapzakken.
En Charlotte: als het nu weg is hoef je er niet direct voor naar de huisarts. Noem heteen keer terloops en vraag wat je je kind mag geven als het nog een keer voorkomt en het erg jeukt. Veel antihistaminica zijn ook zonder recept bij de drogist te krijgen.

Jose

Jose

18-05-2009 om 17:22

Puck

tja, ik heb me sufgepiekerd. We zijn ons erg bewust van mogelijke contactallergenen omdat onze zoon snel heftig reageert. Wasmiddel is het zeker niet, we gebruiken al jaren dezelfde. We smeren alleen met hypoallergene creme (op paraffinebasis). Ik kom er niet uit, het zij zo.

Puck2

Puck2

18-05-2009 om 22:39

Jose,

Ja het zij zo. Maar al gebruik je al jaren hetzelfde dan wil dat nog niet alles zeggen. Ze kunnen ineens de samenstelling veranderen en een allergie kan je ook opbouwen. Waar je eerst niet allergisch op reageerde kan ineens wel een probleem worden. Tot mijn 30e kon ik prima tegen katten, nu zit ik binnen 10 minuten met dikke ogen en benauwdheid en niezen. Ik bedoel maar. Maar vaak vind je idd geen oorzaak en is het een kwestie van symptoombestrijding.

Jose (klinkt als mijn verhaal!!)

Hier ook hetzelfde verhaal dan jij. Afgelopen winter heb ik het voor de eerste keer gehad. Alleen maar op mijn benen, wel dertig stuks! Ik kreeg er wat van, ik dacht dat het vlooienbeten oid waren, maar hier zijn geen huisdieren in ik mijn directe omgeving ook niet. Toen ging het na een paar dagen over en vergat ik het al snel. Ik heb het daarna nog 2 keer gehad en dat waren aanvallen van een paar dagen. Op 23 april kreeg ik het weer, maar nu kreeg ik iedere dag nieuwe wel 3! weken lang. chagerijnig, geirriteerd noem het maar op. De jeuk was ondragelijk! Ik gebruikte Nestocyl tegen de ergste jeuk, maar nog werd ik er gek van.
Ik heb me suf gezocht naar een oorzaak, maar alles wat ik bedenk kan weerlegt worden. Nu heb ik mijn spiraaltje eruit laten halen omdat daar ook van bekend staat dat je vreemde allergische reacties kan krijgen en omdat ik meerdere klachten omtrend hormonen had is dit mijn laatste 'idee' Die is er nu 2 weken uit, dus de tijd zal het leren of het echt helpt.

kuzco

kuzco

19-05-2009 om 13:37

(te)veel ervaring

Ik heb 3 jaar lang dag en nacht onder de netelroos gezeten en kon de helft van de tijd niet eens normaal functioneren, omdat ik niet eens kon lopen. Gelukkig kom je kruipend ook een heel eind in huis, maar als ik heel eerlijk ben is dat 1 van de naarste periodes uit mijn leven. Ziekenhuis in en uit en niemand die je kan helpen omdat ze de oorzaak niet konden vinden. Vaak naar een arts om weer een injectie adrenaline te laten zetten, omdat in nek en keel alles dicht ging zitten.

Inderdaad begon het vaak met een bultje ter grote van een muggebult en dan groeide het uit tot enorme plakkaten die soms begonen bij mijn voeten en doorliepen tot aan de bovenkant van mijn benen. Enorme jeuk, maar vooral niet krabben, want dan werd het nog erger. Wat een drama zeg!!
Ik ben op een gegeven moment bij mijn toenmalige man weg gegaan(niet om de netelroos) en hoera! de netelroos trok weg! Bij mij bleek het dus van de spanningen te komen. (had ik dat eerder geweten, dan was ik 3 jaar eerder vertrokken) Verder weet ik dat ik een reactie krijg van insectenbeten en heb ik een epipen in mijn tas voor als het te erg word. Heb er een tijdje terug 1x een lichte anafylactische shock van gehad en als ik dat weer krijg moet ik ook onmiddelijk spuiten. En ik slik dagelijks Xyzal om zoveel mogelijk te voorkomen. Heeft lang geduurd voordat ik medicijnen had die ook een beetje hielpen en waar ik niet zo suf van werd.

Hier

derde zoon (10) een half jaar geleden met een soort band rond om elleboog gehad. Heftig jeuken en krapte alles open helaas. Wij dachten iets van huiduitslag, zonne allergie ofzo. Niet dus creme hielp niet dus wij naar HA, zalf gekregen en koelende gel. Nou hielp niet. Elleboog werd één grote dikke ring, net een was bord. En toen na paar dagen begon andere elleboog ook. Precies zelfde. Op school keken ze ook al best raar, zag er namelijk nu niet zo lekker uit. Afspraak gemaakt opnieuw met HA. Op de dag dat wij moesten stond hij op met uitslag overal op zijn lichaam, behalve zijn hoofd. Helemaal onder zat hij. Wij naar HA en die belde meteen de dermatoloog. En bij hoge uitzondering en met spoed zaten we een half uur later in het ziekenhuis bij de dermatoloog.
Uitslag, HERPUS infectie.
De eerste elleboog waar het begon was een bacterie bij gekomen en had zich verder besmet. Maar in eerste instantie HERPUS virus. Net als koortslippen. Waarschijnlijk in iemand buurt geweest met een koortslip en zich zo besmet. Aanraking en toen kriebelen aan een wondje/huid.
Behandeling is met speciale zalf.
Dus dat kan ook zo'n "allergische" reactie geven.\
Heeft heel af en toe nu nog plekken rond enkels en ellebogen. Smeer ik dan met die speciale zalf in. Trekt het weer weg.
Gr. Rymcke

Jose

Jose

19-05-2009 om 22:21

Nare verhalen

Nare verhalen, zeg. Het klinkt zo onschuldig, netelroos, maar wat een ellende! Natuurlijk kan stress meespelen, maar ik zit juist in een rustige periode, dus dat lijkt me niet zo waarschijnlijk.
Het gaat vandaag wat beter. Ik zie bij de grote plekken op mijn benen een duidelijk verloop in de tijd: eerst dik en rood (een groot plakkaat opgezwollen bultjes), na een week nog steeds erg veel jeuk en dik, maar de plek ziet er dan wat blauwig uit met rode randen. Daarna lijkt het midden wat bruinig en begint te schilferen, en daarna wordt de plek minder vurig en niet meer dik, alleen nog rood. Ik hoop dat dit betekent dat de eerste, grootste plek aan het weggaan is. Het ziet er in mijn ogen toch een beetje uit op een reactie/infectie met een bepaald verloop. Of gaat het met netelroos ook zo? Ik heb net foto's genomen voor de huidarts, je zult natuurlijk zien dat tegen de tijd dat ik daar terecht kan er niets meer te zien is.
Ik hou jouw verhaal in mijn achterhoofd, Rymcke. Ikzelf heb nooit een koortslip, maar mijn man soms wel, dus wie weet.
groeten,
Jose

kuzco

kuzco

21-05-2009 om 11:25

Klinkt niet

als netelroos.
Ik heb nog nooit gehad dat het begon te schilferen. Het begon altijd met een klein bultje en groeide dan uit tot een plakkaat (niet veel kleine bultjes bij elkaar)Na verloop van tijd werd het midden minder vurig en bleven de randen dik en rood, dus eigenlijk werd het van binnenuit minder en trok dan zo weer weg. Ik hield er op bepaalde plekken op mijn lichaam wel behoorlijke blauwe plekken aan over, vooral op de plekken waar niet zoveel vet zat.
Ik ben natuurlijk geen dokter, maar wat je nu beschrijft klinkt niet als netelroos. Goed dat je foto's hebt gemaakt!

Puck2

Puck2

25-05-2009 om 12:10

Schilferig en bruin klinkt idd niet als netelroos

Ben het helemaal met Kuzco eens. Netelroos verloopt hier net zo als Kuzco beschrijft en niet met schilfering en bruinige verkleuring. Ben benieuwd wat het dan wel is...

Jose

Jose

28-05-2009 om 16:38

Weggetrokken

Het verkleuren was volgens mij wel het begin van de genezing. De plekken zijn nu nog wel verkleurd (beetje als blauwe plekken die wegtrekken), maar geen bultjes en jeuk meer. Het kan mijn huid zijn, die nogal snel verkleurt onder invloed van wat dan ook (zon, hormonen etc). Verder waren (zijn) de plekken heel droog, ik denk dat de schilfers daarvan kwamen.
Ik denk dat het wel netelroos was, maar zal het navragen bij de dokter. Het was wel opvallend dat toen mijn immuunsysteem vorige echt iets moest doen (ik werd snipverkouden) de onzinnige immuunreactie (netelroos) wegging. De genezing trad overigens al op voordat we weg gingen, dus de theorie dat er iets in huis zat waar ik last van heb kon ik niet testen.
Hoe dan ook, ik ben echt heel blij dat het over is! Ik heb er uiteindelijk drie weken last van gehad.
bedankt allemaal voor de reacties,
Jose

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.