Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Rokende schoonouders

Ik woon in het buitenland en ik ga binnen kort met vakantie naar nederland en verblijf bij mijn schoonouders met mijn man en mijn zoon van 1 jaar oud. Mijn schoonmoeder rookt en drinkt heel veel. Het roken doet ze binnen in huis. Ik werk zelf in de gezondheidszorg en ik weet hoe schadelijk meeroken is. Ik stel mijn zoon hier liever niet aan bloot. Tot nu toe houdt mijn schoonmoeder hier rekening mee als ze vanuit nederland bij ons op bezoek is. Dan rookt ze niet binnen. Maar nadat ze heel wat sigaretten heeft gerookt dan gaat ze knuffelen met mijn zoon en stinkt hij naar sigaretten. Mijn man ziet zijn ouders maar een paar keer per jaar en wil bij hun in huis verblijven. Ik ga hier natuurlijk niet moeilijk over doen. En mijn schoonmoeder is heel lief en ik weet zeker dat ze er rekening mee zal houden en de momenten dat mijn zoon in de woonkamer is dan niet daar zal roken. Maar met alle ramen dicht en de verwarming aan blijft de sigaretten rook daar lekker hangen. Mijn vraag aan jullie: heeft iemand tips hoe ik dit het beste aan kan pakken. Want ik weet nu al dat ik me mateloos ga irriteren omdat ik het allemaal opkrop. En ik weet dat ik hierdoor mijn zoon daar ook niet zomaar in een rokershok achter laat en uit ga. Wat mijn vriend natuurlijk wel zou willen. Zeker niet als ze die avond ook veel gedronken heeft. Ze zorgt trouwens heel goed voor de andere klein kinderen en er is nooit iets ernstigs voorgevallen en de andere kleinkinderen roken al jaren dagelijks vrolijk mee.


Angela67

Angela67

10-05-2018 om 11:13

half half

kun je deel van de tijd elders logeren, ook om andere redenen? bijv. andere mensen bezoeken, kamperen in de buurt omdat dat ook leuk is e.d.?
blijven de andere kleinkinderen ook slapen, hoe doen je schoonouders dat als er iets gebeurt en er moet met auto naar eerste hulp toe oid?
als jij en je man niet uit zouden gaan op een avond, blijven jullie dan allemaal binnen of wordt er ook buitengezeten? rookt ze ook boven?

ik zou inderdaad goed nadenken of je de situatie bij haar thuis wilt veranderen: welke verzoeken kun je indienen die ook overeind blijven als je zelf niet aanwezig bent? waarmee strijk je haar niet tegen de haren in?

en als je besluit om niet teveel te willen beïnvloeden bij je schoonouders thuis lijkt me dat ook wel verstandig: de tijd dat je zoon er is, is kort, dus heel schadelijk zal het niet zijn. En je schoonouders veranderen kun je toch niet, dus accepteren is misschien voor alle partijen het beste op dat moment.

maar alles wat je kunt doen om zelf de regie te nemen moet je vooral proberen denk ik: dus tijd verkorten dat je bij hen in huis verblijft zou een manier zijn.

gr Angela

Tine Winkel

Tine Winkel

10-05-2018 om 11:26

maar als je binnenkort hier komt

dan hoeft er toch niet zoveel met de ramen dicht (en al helemaal niet met de verwarming aan...). Is het mogelijk veel buiten te zijn/doen? In ieder geval is het 's zomers makkelijker om van je schoonmoeder te vragen dat ze buiten rookt... dat is alvast een voordeel.
En ja, dat je kind dan naar rook stinkt, inderdaad herkenbaar en vervelend, maar daar zal de kleine niets van oplopen gelukkig.

Triva

Triva

10-05-2018 om 12:45

tja

Je blijft er maar kort, geen maanden of jaren, het is inderdaad goed weer, ze rookt niet waar je kind bij is... soms moet je ook een keer iets loslaten. De meeste forumlezers zijn opgegroeid in een tijd dat er volop werd gerookt binnen, ook in de auto etc.

Kaaskopje

Kaaskopje

10-05-2018 om 12:55

Ctjes

Hoe leuk het ook zou zijn om bij je schoonouders te logeren, voor de kinderen en je vriend vooral, zou ik toch maar in de buidel tasten en een huisje, of ander soort accommodatie in de directe omgeving zoeken. Ik begrijp je angst voor irritaties volledig. Je kunt je schoonouders in hun eigen huis niet verbieden hun eigen gedrag en gewoontes te vertonen, je kunt ze hooguit vragen om rekening met anderen te houden.

Niet de rook

Het klinkt inderdaad alsof je eigen irritatie over de rook hier de stoorzender zal zijn. En dat snap ik hoor. Verwachten dat ze meer rekening houden dan ze al doen zal niet werken. En inderdaad je zult ook rook ruiken aan je kinderen. Vooral omdat je zelf niet rookt.

Het kan toch al lastig zijn om bij je schoonouders te zijn. Kun je niet zelf bij je eigen ouders terecht in die periode? Of bij vrienden? Dan laat je je man en kinderen bij zijn ouders en gaat gewoon regelmatig op bezoek. Of haalt ze een dagje op.

Mijn vader waagde zich daar nooit aan, die bracht mijn moeder en de kinderen, bleef even gezellig praten en ging dan zijn eigen gang, naar huis of naar zijn eigen familie. Maar voor een man was dat blijkbaar geen punt.

Triva

Triva

10-05-2018 om 13:12

kaaskopje

Is het voor een paar dagen echt niet voldoende dat er niet gerookt wordt in de ruimte waar het kind is? Als dat al niet voldoende is was onze generatie al dood nu.

Ctjes

Ctjes

10-05-2018 om 13:46 Topicstarter

Bedankt voor alle reacties

Ik zal aangeven dat als mijn zoon er is ik liever heb dat ze buiten roken. En als ze zich er niet aanhouden is het aan mij om eventueel elders te verblijven. Het is hun huis. En ze zullen er mogelijk wel rekening mee houden. Misschien is het ook mijn eigen gevoel/irritatie waar ik wat mee moet.

Het is voor hun zo normaal iedereen rookt in het gezin en de andere kleinkinderen wonen in een huis waar beide ouders de hele dag in huis roken. Toen wij nog geen kinderen hadden zei ik er niks van. Maar nu gaat ook dit feit mij steeds meer dwarszitten. Want ook voor mijn neefjes is het heel ongezond.

Maar ik ben eruit: ik zal het in elk geval aangeven op een zo rustig mogelijke manier. En ik zal proberen om ook af en toe ergens anders te verblijven. Inderdaad vrienden opzoeken etc. En die paar dagen kan inderdaad geen kwaad. En hopelijk tref ik dit keer inderdaad mooi weer en kunnen de deuren open.

Geen punt

De oma van mijn oudste kinderen (de moeder van mijn eerste man) rookt ook veel. Ze rookt wel als de kinderen er bij zijn maar dan naast het open raam of ze gaat inderdaad naar het balkon. Verder lucht ze veel. Het is niet ideaal natuurlijk maar voor een paar dagen is het geen probleem. De kinderen zijn nu groter dus dat probleem is er nu niet meer zo.
Sowieso zijn er in mijn familie en in de familie van mijn man redelijk veel rokers. Dus de kinderen zitten wel vaker ergens waar gerookt wordt. Ik vind dat zelf niet zo'n punt. Ze zitten meer dan 90% van de tijd in een rookvrije omgeving (wij roken thuis niet) dus een keer ergens komen waar gerookt wordt is niet zo'n punt.

Kaaskopje

Kaaskopje

10-05-2018 om 15:42

Triva

Het hangt er een beetje vanaf hoezeer een huis doorrookt is. Als het echt stijf van een muffe rooklucht staat, vind ik dat echt vies en ongezond. Dus ook voor 3 dagen. Ik moet er echt niet aan denken om daarin te moeten logeren. Je hebt ook rokers waar het amper merkbaar is, dat scheelt dan natuurlijk en daar zou ik wel willen logeren.

Ik vind vergelijken met vroeger nooit zo'n goed idee. Vroeger waren de meeste mensen onwetend. Dat kun je nu toch echt niet meer zeggen. Een paar dagen in de rook zal inderdaad niet direct tot vreselijke dingen leiden, maar dat kinderen én volwassenen wel degelijk last van meeroken kunnen krijgen is bewezen. Zélfs als er niet binnen gerookt wordt. Voor mij zou, als ik nog niet gestopt was met roken, het belang van kleinkinderen een enorme drijfveer zijn om die peuken toch maar eens in de ban te doen.

https://www.huisartsenpraktijkgroningen.nl/astma/

Belgisch: http://www.nooitbinnenroken.be/de-feiten

Ctje,

Als jullie geen kinderen hadden, had je daar dan wel zo lang willen verblijven?
Ookal is de topic uit oogpunt van je zoon, je bent zelf ook niet happy met de gedachte daar te slapen.

Onze stelregel luidt ; vlees en vis drie dagen fris. Het leidt tot spanningen als je ergens logeert waar je eigenlijk niet wilt verblijven en je nergens kan terugtrekken. Als jullie een huisje in de buurt kunnen huren, kunnen zij bij jullie op visite. Zo blijft de sfeer gezellig en voor herhaling vatbaar.

Guppie

Guppie

10-05-2018 om 18:01

Op volwassen leeftijd logeren.

Op volwassen leeftijd bij iemand logeren en meer dan één nacht zou ik nooit doen, tenzij misschien bij een goede vriendin. Nog afgezien van de rook, zit je dicht op elkaars lip en kunnen kleine onhebbelijkheden grote problemen worden. Als zelf een leuke woning hebt zou je nog kunnen denken aan vakantiewoningruil.

Paar dagen.

Ts schrijft dat het om een paar dagen gaat en dat schoonouders rekening houden met hun kleinkind.
Ook vindt ze het lieve mensen én ze bivakkeren ook bij hun als ze overkomen.

Ik zou gaan logeren, ook omdat mijn man het graag wil en de band zo te lezen goed is.

Guppie.

Ik wel hoor, we gaan ook wel eens met familie op vakantie. Geen weken maar toch wel enkele dagen. Geen last van onbebbelijkheden, super gezellig en de band wordt er juist sterker door. Maar goed, ik én mijn man hebben dan ook een leuke familie

Bij TS lees ik ook geen ingewikkelde familiezaken. Het is niet overal kommer en kwel in de familie.

Rekening houden met jezelf

Je mag ook rekening houden met jezelf. Zelf vind ik logeren bij familie geen probleem. Ook niet bij mijn voormalige schoonfamilie. Een zus van mij is daar al vroeg mee opgehouden omdat ze zich onder de voet gelopen voelde en er geen plezier in had.
Je kent jezelf het beste.

Mijntje

Mijntje

10-05-2018 om 18:15

drank

Die drank lijkt me nog enger. Dan kan het elke keer met de andere kleinkinderen wel goed zijn gegaan maar ik zou niet gezellig uit willen gaan wetende dat schoonma ver heen is.

Ely

Ely

10-05-2018 om 18:55

En als je de vraag omdraait?

Stel dat je het andersom aanvliegt: lieve schoonmama, ik waardeer altijd dat je rekening houdt met niet-roken-bij-mijn-kind als je hier bij ons bent. Ik realiseer me dat dat in je eigen omgeving missch lastiger is. Daarom mijn eerlijke vraag: is het in dat opzicht fijner als ik een huisje oid boek in de buurt?
Komt misschien fijner over?

Triva

Triva

10-05-2018 om 19:38

nou nou guppie

Ik ben toch blij dat ik een paar keer per jaar een paar nachtjes mag logeren bij mijn zwager hoor. Ze hebben een groot huis en een logeerkamer en het zou voor mij onbetaalbaar zijn om ze anders te bezoeken want heen en weer rijden op 1 dag doe ik niet (500 km totaal).

saar

saar

10-05-2018 om 19:39

Kaaskopje

Je overdrijft.
Ja, het is bewezen dat roken voor last kan zorgen. Bewezen is echter ook dat leven voor last kan zorgen.

Het is nog helemaal niet lang geleden dat bijv op mijn werk continu overal gerookt werd, toen was echt wel lang en breed bekend hoe schadelijk het wel niet is.
Ik deed daar overigens vrolijk aan mee. Nu ik niet meer rook vind ik het ook vies hoor, daar niet van. En erg blij ben ik er niet mee dat mijn moeder soms binnen rookt waar mijn kinderen bij zijn.

Ik vind de insteek van Ely wel sympathiek en wellicht een oplossing om ieder tevreden te stellen.

Kaaskopje

Kaaskopje

11-05-2018 om 00:13

Saar

Wat is dat nou voor rare opmerking: "Bewezen is echter ook dat leven voor last kan zorgen."?

Ik heb dezelfde oplossing als van Ely genoemd. "Hoe leuk het ook zou zijn om bij je schoonouders te logeren, voor de kinderen en je vriend vooral, zou ik toch maar in de buidel tasten en een huisje, of ander soort accommodatie in de directe omgeving zoeken." Wie weet vindt schoonmoeder dat best prettig. Geen gedoe met slaapplaatsen en drukte in de avond en ochtend.

Ik ben vermoed ik van de laatste generatie die sigaretten kocht, in glaasjes zette voor de visite en er zelf ook een paar van opstak. Dat waren nog eens tijden! 😉

Schoonouders

De schoonouders vinden het waarschijnlijk heel fijn om wat tijd door te brengen met hun zoon en kleinkinderen. Ze vinden het misschien echt niet leuk als je in een huisje gaat zitten. Dat kan zelfs beledigend overkomen. Alsof hun huis en gastvrijheid niet genoeg is. Ik weet dat mijn schoonfamilie zich daar best beledigd door zou zijn als we niet zouden blijven logeren. Zij wonen ook wat verder weg en dus zie ik ze niet zo heel vaak maar als we elkaar zien dan willen ze dus alle tijd door kunnen brengen met kleinkinderen/neefje/nichtje.

Kaaskopje

Kaaskopje

11-05-2018 om 01:36

Kyana

Ik denk als je hier tactvol mee omgaat dat het mee kan vallen. Ik hoor best vaak dat mensen ergens anders overnachten.

Het is jammer dat we niet even bij de schoonouders van Ctjes kunnen snuffelen . Als het echt een fris gepoetst huis is, met in de verte een vleugje rookgeur, dan zou ik zelf ook niet moeilijk doen. Maar als het huis echt doordrenkt is met een vette rookwalm, zou ik denk ik toch maar zeggen dat ik zelf last zou krijgen van die geur dus dat ik daarom liever ergens anders wil overnachten. Dat kan allemaal heel vriendelijk en zonder verwijten gezegd worden.

Een tijdje geleden keek ik naar een aflevering van Bed & Breakfast en daar hing kennelijk ook een rookgeur in huis. De gasten vonden dat echt bezwaarlijk.

saar

saar

11-05-2018 om 08:45

Kaaskopje

Nee, Ely stelt voor de zaken juist om te draaien, de bal bij schoonouders te leggen, lees haar post eens goed.

En tsja, dat je mijn opmerking raar vind.. Het is ontzettend 'in' natuurlijk om roken te diskwalificeren en de overlast hiervan te benoemen. Maar (over) last hoort wel gewoon bij het leven.
Leven is schadelijk, en wij mensen zorgen voor een hoop schadelijke en storende factoren.
De afweging om gedrag af te keuren hangt niet alleen/altijd maar af van de bewezen schadelijkheid ervan. We vinden ook andere factoren belangrijk. (Vrijheid, winstbelang, noem maar op)

Kaaskopje

Kaaskopje

11-05-2018 om 08:53

Saar

Ik kan echt niks met jouw redenatie over roken. Hoezo is het 'in' om roken te diskwalificeren? Ik merk dat ik hier op de vroege ochtend echt niet blij van wordt. Dus omdat je alleen al door te léven schadelijk bent, moet je maar zwijgen over al die korrels waar die schade door veroorzaakt wordt? Korrels in de verhouding van zandkorrels tot de woestijn. Nou, ik zal meteen Trump even bellen, dat hij groot gelijk heeft dat het wel meevalt met het klimaat.

Triva

Triva

11-05-2018 om 09:48

Kaaskopje

Ik ben de eerste die tegen roken is en ik ben de laatste die vergelijkt met vroeger om een punt te maken. Zeggen dat men vroeger 'onwetend' was is een leugen (zie hieronder) maar is helemaal mijn punt niet. Als een kind van 1 gevolgen krijgt van een paar dagen in een rokerig huis verblijven zonder dat er direct bij het kind gerookt wordt (dat doet oma niet) dan waren wij nu allemaal allang dood geweest. Dát was mijn punt.

Gezondheidsbezwaren

Ondanks de populariteit van het roken, kwamen er vanaf de jaren vijftig steeds meer verhalen over de gezondheidsrisico’s van het roken. Een bekend onderzoek is dat van Sir Richard Doll, die het verband tussen roken en longkanker statistisch had aangetoond. In Nederland ageerde de arts Lenze Meinsma tegen het roken. Er kwamen steeds meer voorlichtingscampagnes, maar die leken aan dovemans oren gericht. Roken bleef populair en er waren nog steeds veel artsen die zelf rookten.
Roken wordt teruggedrongen

Vanaf de jaren zeventig kwamen er in Europa waarschuwingen over de schadelijke gevolgen van roken op de sigarettenpakjes te staan. Reclames voor tabak werden steeds meer verboden. Vanaf de jaren negentig werd roken verboden in vliegtuigen en even later ook in het Nederlandse openbaar vervoer. Sinds 2008 is er in Nederland een rookverbod op de werkvloer. Het imago van roken is inmiddels veranderd van een geneesmiddel naar een schadelijk genotsmiddel. Om rokers van hun verslaving af te helpen, zijn er vele initiatieven, zoals cursussen om te stoppen met roken, en sinds enkele jaren de E-sigaret. Dit artikel verscheen al eerder op IG, maar is aangepast om het beter bij de actualiteit te laten aansluiten.
https://isgeschiedenis.nl/nieuws/geschiedenis-van-het-roken

veel drinken

Ik zou meer moeite hebben met overmatig alcoholgebruik dan tegen het roken in huis (hoe vies ik dat ook vind). Ik zou in ieder geval niet mijn kind achterlaten bij een oma die een borrel te veel op heeft.

Triva

Triva

11-05-2018 om 09:55

Kaaskopje

Verder wil ik ook niet logeren in een rokerig huis maar volgens mij was dat helemaal het punt niet van TS: ze wil tips om te voorkomen dat ze zich er aan gaat ergeren en het allemaal gaat opkroppen.

Ja je geeft ze de tip om in de buidel te tasten en ergens anders te gaan logeren maar het verbaast mij dat je geen verschil ziet tussen jouw tip en die van Ely. Dat is toch een hele andere benadering en Ely hoopt dat schoonmoeder inziet dat ze het huis meer moet luchten, de dagen ervoor er niet meer moet roken of dat ze het begrijpt en het geen probleem vindt als ze elders logeren. Dat is een hele andere weg om op hetzelfde punt uit te komen maar jij kijkt alleen naar het eindpunt, niet naar de weg er naar toe.

Het lijkt er op dat je er iets anders tegenover staat dan de meesten hier maar waarschijnlijk komt dat gewoon omdat we niet in een kamer zitten te discussiëren. Dan zou het je wellicht iets duidelijker zijn.

Echt ik zou zelf geen minuut in een rokerig huis willen slapen (ik heb er al last van als het beddengoed sterk ruikt naar wasmiddel) en er verblijven is al lastig maar nogmaals: dat was het punt niet want dan had TS vooraf meteen een huisje geboekt.

Guppie

Guppie

11-05-2018 om 10:16

Gasten en vis

@Flanagan, de uitdrukking varieert trouwens van gasten en vis blijven drie dagen fris tot visite/bezoek blijven drie dagen fris.
Het kan variëren van persoon tot persoon maar zelf zou ik niet een paar dagen bij iemand gaan logeren.

Kaaskopje

Kaaskopje

11-05-2018 om 10:44

Triva

Gek genoeg voel ik de behoefte om aan te geven dat ik de manier waarop je hebt gereageerd waardeer. Die zelfde kamer zit ons wel vaker dwars denk ik .

Ik heb ergens in mijn reacties ook gezegd dat een paar dagen echt niet meteen tot ziekte leidt. Het is wel ongezond, maar inderdaad, je overleeft dat wel. Het gaat bij mij voor een heel groot deel ook om het 'viesheids'-gehalte van een blauwgerookt huis. Alles raakt doordrongen van die geur en daar kunnen sommige mensen echt last van hebben, dus ook als ze gaan slapen in een kamer met zo'n stevige rookgeur. Maar is het meer een zweem van rookgeur is, die je vaag naast de frisse geur van een schoon huis ruikt, dan zou ik daar echt wel mee kunnen leven. Kennissen van ons roken bij de afzuigkap. Om heel eerlijk te zijn vind ik dat toch een wat sneue bedoening, maar goed, ze doen hun best en dat telt. Ik vind het daar niet vies ruiken. We hebben een bankstel van ze gekregen en die rook niet naar sigarettenrook. Dat kán dus wel.

Ely zei dit: "Daarom mijn eerlijke vraag: is het in dat opzicht fijner als ik een huisje oid boek in de buurt?". Ik zei dat ze beter in de buidel kon tasten voor een accommodatie in de buurt. Ik heb nérgens gezegd dat Ctje op een botte manier duidelijk moet maken dat het huis stinkt en ze daar weigert te slapen. Je kunt mij vast veel verwijten, maar als ik iets van kritiek wil uiten tegen mensen zoals een schoonmoeder, dan ben ik erg voorzichtig in het kiezen van mijn woorden, dus de benadering van Ely zou de mijne kunnen zijn, maar wat wel het risico van deze vraag kán zijn, is dat schoonmoeder dit bezwaar wegwimpelt en je niet meer met goed fatsoen toch een huisje o.i.d. kunt huren en je alsnog blauw ergert. Ik zou het dus niet als vraag brengen, maar als vast gegeven. "Ik wil niet dat je je extra veel werk op de hals moet halen voor ons, dus ik heb iets dichtbij gehuurd.' Vervolgens zou ik lekker lang bij schoonmoeder en -vader blijven hangen als het gezellig is, de kinderen kunnen heus wel een keer tegen een latertje en dan hop naar de andere plek. De volgende ochtend zou je schoonvader en -moeder dan zelf uit kunnen nodigen voor de lunch o.i.d..

Ik probeer me in te denken hoe ik deze benadering zelf zou vinden. Ik zou denk ik in eerste instantie wel even slikken omdat er zo over ons huis gedacht wordt, maar ik zou al snel bedenken dat ik het eigenlijk ook wel makkelijk vind zo. Geen gedoe met bedden opmaken en afhalen en de badkamer ondersteboven keren. Iedereen kan even rustig op zijn eigen manier wakker worden, maar daaromheen zie je elkaar toch uitgebreid.

Mijn oudste dochter verstaat ook de kunst om iets te brengen alsof ik dat een geweldig idee zal vinden, maar eigenlijk zegt ze dan dat ze dat zelf prettig vindt. Ik kan daar wel om lachen.

Waar is de tijd...

Toen iedereen rookte en een eind weg emmerde over baas in eigen buik, er onderwijl nog eentje opstekend ...

Kaaskopje

Kaaskopje

11-05-2018 om 13:29

Yvan

Nostalgie wil nog wel eens een roze filter hebben .

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.