Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Berber.

Berber.

17-02-2011 om 11:51

Roken/niet roken

Gisteren heeft mijn moeder (55) te horen gekregen dat ze COPD (fase II) heeft en Reinkes oedeem. Allemaal gekregen door jarenlang stevig roken. Ik ben me kapot geschrokken want de KNO-arts gaf te kennen dat als ze niet direct helemaal stopt met roken de volgende stap stembandkanker is. Mijn vader is op 51-jarige leeftijd overleden aan longkanker, ook al door stevig roken, dus ik weet hoet het kan gaan. Nu moet mijn moeder dus stoppen en natuurlijk zegt ze dat ze dat meteen gaat doen maar ik geloof er niets van. Mijn vader rookte ook gewoon door terwijl de dood hem al op de hielen zat.

Vannacht heb ik liggen piekeren. Hoe kan ik haar helpen? Of laten helpen? Heeft iemand tips?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
joep

joep

17-02-2011 om 11:59

Cursus

"Stoppen met roken" zit in de basisverzekering dit jaar, informeer bij haar huisarts, waar zij daarvoor terecht kan. Wel snel: nu is ze nog geschrokken, over een paar dagen er mogelijk al weer aan gewend.
Helaas is het zo dat "het willen" het enige is wat je nodig hebt.

koentje

koentje

17-02-2011 om 12:03

In praktische zin

zul je haar denk ik weinig kunnen helpen. Tips om te stoppen e.d. zal ze wel krijgen. Wat je wel kunt doen is je moeder supporten. Maar dat moet ze ook willen. jke kunt afspraken dat ze je kan bellen op moeilijke momenten en op vaste momenten voor peptalk?
Maar je moet het ook zo zien te doen dat ze eerlijk tegen je blijft: de verleiding is groot om iemand die zo met je meeleeft niet te willen teleurstellen.... Sterkte voor jullie allebei!

En wilt ze niet ondanks alle waarschuwingen?
Lastig... maar je zult het moeten slikken. Je moeder is vast al een grote meid!

Biene M.

Biene M.

17-02-2011 om 13:04

Poehee

Wat zul je geschrokken zijn, Berber. Ik kan me voorstellen dat je veel wilt doen om je moeder te helpen stoppen.

Heeft ze al met haar arts besproken op welke manier ze wil gaan stoppen? Het beste schijnt een combinatie van twee methodes te zijn, daar zal wel veel over te vinden zijn op het net (www.stivoro.nl oid). Inderdaad worden al die methodes nu vergoed. Misschien kun je samen met haar gaan kijken welke methodes er bestaan en met haar bespreken wat het beste bij haar past. En haar zeggen dat je er graag bij betrokken wordt en afspreken welke rol jij krijgt. Dan ga jij je geen bemoeial voelen en dan zal zij minder het gevoel hebben dat ze je belast als ze je bijvoorbeeld gaat bellen als ze heel graag wil roken.

Succes voor jou en je moeder en sterkte ook om dit slechte nieuws te verwerken.

Stoppen met roken poli

die bestaan inderdaad! Geen ervaring mee, maar in ons ziekenhuis zit wel zo´n poli.

Sterkte voor je moeder, ook voor jezelf, als je niet wakker ligt van je mannetjes...lig je nu weer wakker van de zorgen om je moeder..

Massi Nissa

Massi Nissa

17-02-2011 om 19:50

Heel moeilijk

Mijn eigen moeder is al diverse keren een paar jaar gestopt, maar ook altijd weer begonnen. En ikzelf ook, ik jojo wat af met die rotsigaretten als ik niet zwanger ben. Het is waanzinnig moeilijk voor sommige mensen, dat is duidelijk.
Ik ben het eens met de bovenstaanden, zo snel mogelijk externe hulp erbij zoeken nu de boodschap nog vers is.
En ik wens zowel je moeder als jou sterkte toe.
Groetjes
Massi

Niet verwachten

Je kunt het wel heel erg graag willen maar toch zou ik dat inderdaad niet op de schouders van je moeder leggen. Beter is het hele onderwerp te vermijden denk ik. Het is haar verantwoordelijkheid en smachtende kinderen, ben je nou al eens gestopt!, gaan echt niet helpen. Hooguit kun je uitspreken dat je hoopt dat het haar gaat lukken omdat je haar nog graag heel lang bij je hebt.

Bij stivoro

Kun je een coach toegewezen krijgen. Met die coach heb je dan regelmatig contact. Prettig, lijkt me, omdat dat een buitenstaander is. Maar de huisarts zal dit ook wel weten. Verder sluit ik me aan bij voorgangers: probeer, hoe moeilijk ook, op dit onderwerp wat afstand te nemen. Weet uit ervaring dat het de relatie kan verstoren, terwijl je er in het ergste geval niets mee bereikt.
Sterkte!

krin

krin

18-02-2011 om 10:40

Berber

Mijn moeder, ook zo eigenwijs als wat, is sinds ongeveer twee jaar gestopt (nou ja, 's avonds na het eten neemt ze twee trekjes van mijn vaders sigaret). Ze heeft al langer longproblemen (vaak bronchitis, zo nu en dan een longontsteking), en uiteindelijk is ze uit eigen beweging steeds meer gaan minderen.
Meer dan suggesties doen kun je niet; het is een voor anderen niet te verklaren kronkel, maar dat roken kan een gevoel van autonomie geven. En juist bij angst en verandering biedt het continuïteit. Tegenstrijdig maar waar.
Prijs haar de hemel in voor elke stap die ze zet, en hoop er verder het beste van. In elk geval sterkte voor jou, en voor je moeder.

Lastig

Stoppen met roken zit toch vnl tussen de oren is mijn ervaring. Ik be twee keer gestopt waarvan een keer dus weer begonnen. Ik ben "cold Turkey"gestopt, de eerste keer omdat ik longontsteking had,en de tweede keer omdat ik 10 dagen in het ziekenhuis niet gerookt had dus waarom thuis wel weer. Mijn huisarts heeft toen verteld dat lichamelijk afkicken maar een dag of vier duurt, terwijl de rest allemaal geestelijk afkicken is, dus van de gewoonte bv in de auto of na het eten een sigaret opsteken. En dat de trek in een sigaret eigenlijk een signaal van de hersenen was en niet een lichamelijke zin in nicotine. Of dit verhaal nu juist is of niet, het heeft mij heel erg geholpen. En nu na 9 jaar is het wilskracht om vol te houden
Muizemeis

Kiki

Kiki

18-02-2011 om 23:14

Ach berber

Wat naar zeg! Wat zal je je ook zorgen maken. Roken is echt een rotverslaving, ik jojo ook al jaren tussen roken en niet roken.
Kan makkelijk stoppen en begin even hard weer.

Vergoedt haar zorgverzekering zoiets niet? Ik hoor regelmatig reclame van verzekeringen waar het in het pakket zit.

Verder moet ze echt zelf willen anders is het sowieso gedoemd tot mislukken!

Sterkte!

Sascha2

Sascha2

19-02-2011 om 08:03

Berber

Ik zie je bericht nu pas. Wat een ellende. Sjonge wat hebben jullie een rotstart van het jaar zeg!
Ik heb zelf nooit gerookt en ken de impact van de verslaving op een roker dan ook niet. Maar mijn vader rookt sinds zijn 9e. Zes jaar geleden
voelde hij zich niet goed worden. Hij is toen stiekem gestopt met roken. Zie je het oor je, iemand die na 57 jaar stiekem stopt en oprecht denkt dat dat niet opvalt? Na driekwart jaar sukkelen en onderzoeken bleek hij blaaskanker te hebben. Volgens de behandelend arts was er 50% kans dat dat door het roken veroorzaakt was. Dat percentage was voor mijn vader voldoende om weer te gaan roken, want de ellende kon ook door iets anders zijn veroorzaakt. Alhoewel ik onwijs kwaad op hem ben geworden en met mij de rest van mijn familie, werd wel duidelijk dat ik zijn beweegredenen nooit zou kunnen snappen. Ik heb nooit gerookt en ken alle problemen van een verslaving niet. Ik kon wel een mening hebben maar ik kon het niet vanuit zijn kant zien.
Ik denk dat je er goed aan doet om afstand van het roken van je moeder te nemen. Help haar door haar te wijzen op de mogelijke vormen van begeleiding. Je zult nog genoeg energie nodig hebben om met de diagnose copd om te kunnen gaan. Bah, en die energie heb je al bijna niet.
Veel sterkte!

fladder

fladder

19-02-2011 om 13:16

Sterkte!

Ik ben ex-rookster en mijn redding was dat ik bij elke hijs aan een peuk een astma-aanval kreeg. Als je bijna staat te braken en in je broek staat te piesen van het hoesten bij elke trek, moet je wel stoppen, of je wil of niet. Had ik dat niet gehad, dan had ik waarschijnlijk nog steeds gerookt (als ik nog geleefd had). Want het is een kl...-verslaving die echt dwars door alles heen gaat.
Ik hoop dat je moeder open staat voor stoppen met roken. Want dat is het belangrijkst. Ik zie ook dat er inmiddels heel wat meer begeleiding is! Gelukkig maar, want ik heb het helemaal alleen moeten uitzoeken (en nicotinepleisters mocht ik niet vanwege de bloeddruk). Waar ik toen veel aan heb gehad is de nieuwsgroep "stoppen met roken". Als je moeder wil, zou ze hier eens moeten kijken: http://www.nssmr.nl/
Enkele argumenten uit die hoek die me toen hebben geholpen: "Als ik tachtig ben mag ik weer roken, want dan maakt het toch niet meer uit". En: "De onweerstaanbare trek in een sigaret duurt in werkelijkheid maar kort. Wat zou het jammer zijn om je moeizame weg om te stoppen te bederven door te zwichten op dat ene moment!" De stopper moet zichzelf ook voorhouden: zwichten is gevaarlijk want voor je het weet rook je weer als vanouds, maar als ik ben gezwicht kan ik altijd een "doorstart" maken en niet denken dat het meteen verloren moeite is." Smoezen worden genadeloos onderuit gehaald (immers, wij ex-rokers kennen die allang), maar wie dat nodig heeft kan ook een bemoedigend woord krijgen. Het heeft mij echt door die moeizame tijd gesleept en inmiddels ben ik alweer 6 jaar "clean" en is mijn COPD redelijk stabiel (beter wordt het nooit, helaas).
Ik wens je heel veel sterkte toe, want het lijkt me horror om zoiets met je ouders mee te maken!

Massi Nissa

Massi Nissa

19-02-2011 om 13:28

Afstand nemen

Afgezien van de narigheid rond het meest verslavende middel ooit (nicotine), is het ook gewoon heel moeilijk om zoiets los te laten omdat je zo verschrikkelijk graag je ouders heel lang en gezond om je heen wilt hebben. Mijn eigen vader is erg ongezond bezig en heeft al diverse waarschuwingen gehad, zowel van zijn lichaam als van artsen. Hij doet er niets mee. Het is voor zijn kinderen pijnlijk om te zien hoe hij zijn leven in gevaar brengt, maar wat kunnen we eraan doen? Hem vastbinden? We hopen gewoon met zijn allen hartstochtelijk dat het kwartje spoedig valt (voor het te laat is).
Groetjes
Massi

fladder

fladder

20-02-2011 om 11:42

Afstandq

Heel moeilijk, maar inderdaad wel het beste. Sterkte!

kaboutertje

kaboutertje

20-02-2011 om 13:16

Berber

hoi berber...

ik wild even je sterkte wensen met je moeder...
je heb al genoeg zorgen over kids en dan nu dit er nog bij!?

ik rook zelf ook en ik ben al een paar keer gestopt en net zo hard weer begonnen ..het is een VERSLAVING...NOG ERGER DAN HARDRUGS...IS MIJN VERTELD.....ik kan het ook maar niet laten...er zijn mensen als die aan de longmachine liggen vragen ze nog om een sigaret...dat is wat een verslaving met je doet....
maar ik hoop dat je moeder..kan stoppen !
het einige wat jij kan is steunen...meer kan je niet doen ze moet echt zelf willen en kunnen...

sterkte!!!

groetjes kaboutertje

Mariska

Mariska

26-02-2011 om 14:25

Berber

sandwich-vrouwtje... Goh, lees alles berichtjes net pas... wat een zorgen om je moeder.

Ja... ja, afstand nemen is idd het beste. Maar mag je niet 1x zeggen... wat als ik jou was en jij mij? Wat zou je dan tegen mij zeggen? 1x laten merken hoe boos je bent... dat mag toch wel?

Het gaat nl niet alleen om haar. Het gaat ook om jou. Jij bent haar kind. Zoals zij altijd meeleeft en betrokken is bij jou... zo mag jij haar dat toch ook laten blijken?

Hou je haaks.. X

Tirza G.

Tirza G.

26-02-2011 om 21:36

Berber

Juist dat gevoel, die woede, die onmacht.........dát voelt je moeder ook. Denk je dat ze zichzelf denkbeeldig al niet 100 keer voor haar kop heeft geslagen?? Haar mán, haar dochter, haar kleinkinderen - natuurlijk had ze die niet willen missen en wil ze die nog niet missen. En maar doorroken........hoe stom kun je zijn? Echt, de interne dialoog die een roker met zichzelf voert: daar kun jij nog een puntje aan zuigen.

Maar dan komt de verslaving om de hoek kijken. De sigaret is je vriend. De enige die niet zeurt, die je geen rotgevoel bezorgt. Die gewoon pffffff effe lekker inhaleren pfffffff zorgt dat je je ontspant. O mèn o mèn wat doe ik nou toch.......nou, ik rook déze nog op (maakt nou toch niet meer uit) en dán stop ik.......

Heel veel sterkte. Het zit je niet mee.

Tirza

Mariska

Mariska

27-02-2011 om 08:30

Lieve berber

... je doet het goed... écht! Het is aan haar om er nu voor te vechten. En weet je, ik heb het gevoel dat het haar wel gaat lukken. Jij en jouw kids... jullie zijn haar zoveel waard. LIEFS!X

joep

joep

27-02-2011 om 20:01

Berber

Ik dacht nog even aan jullie. Ik weet niet of jullie ervan op de hoogte zijn dat er ook medicatie bestaat waarmee je in eerste instantie gewoon door rookt. Na enkele dagen begin je er dan steeds zieker van te worden als je er 1 opsteekt. Dit is misschien een methode die je moeder misschien meer aan zal spreken dan nicotinepleisters of i.d.
Het wordt ook door de zorgverzekeraar vergoed op advies van huisarts, als je het in combinatie doet met de stoppen met roken coach.

Sascha2

Sascha2

28-02-2011 om 10:53

Berber

Wat fijn wat je beschrijft over je moeder. Het klinkt vol vertrouwen. Met jou hoop ik dat je moeder dit weet vol te houden.

Tirza G.

Tirza G.

28-02-2011 om 18:58

De fabel van wilskracht

Ik las het hier ook weer - en die wil ik graag even ontkrachten. Willen, heel erg iets willen - is niet genoeg. Als je in een vliegtuig zit waar de piloot een hartstilstand krijgt, WIL je echt ontzettend graag vliegtuigen kunnen besturen. Maar willen alleen is niet genoeg.......
Wat je nodig hebt, is kennis en support. Kennis over de slechte effecten van roken - die heeft ze wel, wees maar niet bang. Maar misschien ontbeert ze kennis over 'verslaving'. Een verslaving zal alles doen om zichzelf in stand te houden, het is echt een 'interne vijand'. Hij zal (ik personifieer maar even) zorgen voor gedrag, gedachten en situaties die je in verleiding brengen. Praat er maar eens met haar over: wánneer rookt ze, welke sigaretten zijn het lekkerst? Eten (roken erna) is een trigger, koffie en alcohol zijn dat ook. Bepaalde plaatsen, bepaalde mensen - effe lekker bij zus Annie een bakkie met een peukie doen. Je moet gedragspatronen doorbreken, zorgen dat je pepermunt bij de hand hebt, vaker je tanden poetsen - allemaal van die kleine dingetjes die de trek in een sigaret makkelijker doen afnemen.
Ik rookte mezelf kleurenblind in vergaderingen (dat mocht toen nog), gewoon van verveling. Ik heb mijn sigaretten vervangen door een rekenmachine. Ieder getal wat iemand noemde toetste ik in - en dan ruim rekenen. Ik wil graag volgende week verder met (ha, week is 7 dagen, toets in: 7). En dan maar kloten, optellen, vermenigvuldigen, bezig blijven. Ik had wat te dóen (en bovendien zag het er bijzonder geinteresseerd en intellectueel uit). Thuis had ik zo'n suf tetris-gamecomputertje. Tetris-champ geworden om van het roken af te komen . Roken is voor minstens de helft ook gedrág.

Tirza

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.