Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Rosacea

Deze zomer had ik voor het eerst last van rode vlekken en bultjes in m’n gezicht, hals en op m’n oogleden, gecombineerd met een gekmakende jeuk. Rosacea zei m’n nieuwe huisarts. Maar omdat ik ook enorme last heb van zonneallergie dacht ik dat dat het was. Koppig alsnog ben. Maar nu is het terug, is er geen zon te bekennen, en zegt de arts wederom rosacea. Ik vermoed schoorvoetend dat ze gelijk heeft

Ik heb een antibiotica crème gekregen en moet voorlopig tweemaal daags smeren, en mag antihistamine slikken.

Meer mensen die hier last van hebben? Ik zou graag een nieuwe dagcreme willen kopen (gebruik nu altijd de goedkoopste van de Aldi) maar wil toch graag wat zuiniger zijn op m’n tere huidje. Iemand een tip?

Andere tips van ervaringsdeskundigen zijn zeer welkom!

bieb63

bieb63

25-11-2019 om 18:23

Ik zou

i.i.g. een dagcreme gebruiken met zo min mogelijk toevoegingen. Ik zou eens bij Kruidvat ofzo kijken, daar hebben ze tegenwoordig ook allerlei smeersels 'vrij van', ook goedkopere.

Doenja

Doenja

25-11-2019 om 20:02

Weleda

Ik had ook altijd een gevoelige huid maar sindskort gebruik ik Skinfood light van weleda. Fris maar wel voedend. Ook heel vriendelijk geprijsd!

Pluk

Pluk

26-11-2019 om 07:47

ROC

Gebruik ik al jaren, is de enige crème waar ik tegen kan.

mirreke

mirreke

26-11-2019 om 14:50

Geen

Het advies bij rosacea is zo min mogelijk smeren, omdat juist smeren Van huidcremes en make-up ed. het verergert.

Daartegenover: ik gebruik een product van gladskin tegen rosacea, en het helpt me heel goed.
Zij hebben ook neutrale huidverzorgingsproducten ter ondersteuning van hun eigen crèmes. Daar zou je iets van kunnen proberen.

Tessa

Tessa

26-11-2019 om 15:49

Dr Jetske Ultee

Moet je maar eens googlen. Ze heeft een blog waar een aantal stukken over rosacea op staan. De do en don'ts onder meer.

Biebel

Biebel

26-11-2019 om 20:39

Terug naar de huisarts

Mijn neus was een eigen spreekwoord geworden; rood en aardappelachtig, altijd pijnlijk en schilferig. Huisarts begon ook met antibiotica zalf, maar na een paar maanden belandde ik bij de dermatoloog. Ook daar; eerst een andere crème proberen. Het enige wat uiteindelijk hielp was zes maanden roaccutane (Isotretinoïne) slikken. Inderdaad, dat hele heftige middel dat bij extreme acne wordt voorgeschreven en waar ik elke maand allerlei bloedwaarden moet laten controleren. Inclusief zwangerschapstest. Op mijn 45e. Want zwanger zijn mocht echt niet.

Lang verhaal kort samengevat; dat hielp. Na twee maanden had ik ineens weer een normaal formaat neus. En zes maanden van pillen slikken was vriend neus ineens niet meer pijnlijk en geen gespreksonderwerp meer. Daar kon geen jeske ulree of bodyshop of vichy tegenop.

mirreke

mirreke

27-11-2019 om 09:41

Mijn zoon heeft ook

een hele periode, langer dan een jaar, roaccutane geslikt. Toen hij nog in de puberteit zat... Heel heftig middel inderdaad, dat op die leeftijd zelfs ervoor kan zorgen dat de groei achter blijft. Maar bij hem was het de enige optie...

Enfin, hef heeft uiteindelijk geholpen, maar we zien nu, zeker vijf jaar verder, dat hij weer last aan het krijgen is. Dit kan in zeldzame gevallen voorkomen. We proberen het eerst met de zalf van gladskin (waar ik zelf dus heel erg veel baat bij heb, het is feitelijk weg) maar als dat niet lukt gaat hij weer naar de dermatoloog...

Libertine

Libertine

27-11-2019 om 17:30 Topicstarter

Dank!

Ik ga eens wat crème proberen. Beginnend met gladskin.

Op voorschrift van de arts slik ik nu 2x daags antihistamine en smeer ik 2x daags antibiotica. Maar het lijkt wel steeds erger te worden. De jeuk is gekmakend. Ik slaap nauwelijks. M’n oogleden, hals en wangen zijn enorm rood. En vanochtend kreeg ik nauwelijks m’n ogen open van de zwellingen in m’n gezicht.

Als het over 2 weken niet over is krijg ik een verwijzing naar de dermatoloog.

Jouw ervaring klinkt verre van best Biebel! Fijn dat het nu beter gaat. Ondertussen zie ik er uit als een rode variant van Shrek....

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.