Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Ruggenprik of narcose


Afgelopen juni ben ik voor het eerst onder narcose geweest ivm een operatie aan mijn rug. Vooraf , bij het pre operatieve gesprek,  gezegd dat ik erg bang was voor misselijkheid . Ik vind spugen het ergste wat er is.  3 jaar terug een ruggenprik gehad ivm knie operatie wat ik vreselijk vond. De verdoving trekt omhoog en ik had het idee dat het niet zou stoppen.  Ook werd ik echt naar van al het gepruttel van slangetjes die vanalles afvoerde. Bah. 
Door het preoperatieve gesprek hebben ze mij bij de narcose iets tegen misselijkheid gegeven en er is rekening gehouden met het niet verdragen van morfine  . Ik heb het als zeer prettig ervaren . Kreeg een waterijsje tijdens het goed wakker worden . Ik hoop voorlopig geen operaties nodig te hebben maar ik zou dan  voor narcose gaan. 

groentje schreef op 14-04-2023 om 21:17:

3 jaar terug een ruggenprik gehad ivm knie operatie wat ik vreselijk vond. De verdoving trekt omhoog en ik had het idee dat het niet zou stoppen. 

Dat had ik ook! Ik werd er ook angstig van dus. Het was een gynaecologische operatie maar het dode gevoel kroop omhoog en mijn lijf voelde ‘afgesneden’ ongeveer onder mijn borsten, voor mijn gevoel vlak onder mijn hart, en ik vond het echt doodeng. Natuurlijk stelden ze me gerust dat het geen kwaad kon en ik heb me verder wel koest gehouden maar het voelde evengoed heel oncomfortabel en vervreemdend. 

Ik heb 15 jaar geleden een ruggeprik gehad bij mn knieoperatie. Ik zag er heel erg tegenop omdat ik geen standaard rug heb. Maar t viel me heel erg mee. Ik heb mn been nog wel lang kunnen bewegen ook al voelde ik niks. De chirurg; dat been moet nog wat naar rechts. Ik reageerde automatisch en schoof t been op.🙈Arts schrok zicheen hoedje . Ik moest op mn zij liggen en toen kon ik m na een minuut niet meer bewegen. Het heeft  lang geduurd eer de prik uitgewerkt was. Iedereen was al weg uit de kamer en  ik werd naar de avondafdeling gereden.

Als je onder narcose gaat, loop je het risico dat je geintubeerd moet worden. Bijvoorbeeld omdat de operatie langer duurt, of omdat je te veel spierverslappers hebt gekregen om met een kapje beademd te worden. Dat is nogal invasief en daarbij loop je risico op beschadiging van de tanden of stembanden. 

Ik zou zelf nooit kiezen voor een narcose zonder medische noodzaak

Bij de ruggenprik kunnen ook kalmerende middelen gegeven worden, en lokale verdoving voordat de prik geplaatst wordt. Vraag daar naar. 

Ik heb goeie ervaringen met een ruggenprik, twee keer gehad bij meniscus operatie. Prikje stelde weinig voor en ik vond het erg interessant om mee te kijken op een scherm. Na de operatie bleven mijn benen nog een paar uur gevoelloos maar dat vond ik verder niet echt storend. Als kind meerdere malen onder narcose geweest en dat beviel erg slecht: verward en angstig wakker worden, misselijkheid en nog dagen een soort ‘unheimisch’ gevoel. 

Mijn echtgenoot is afgelopen jaren twee keer geopereerd vanwege een ernstige botbreuk en hij heeft in het buitenland bij de eerste operatie zonder overleg algehele narcose gekregen. Meldde achteraf dat ie nog nooit zo lekker geslapen had… Toen hij in NL nog een keer geopereerd moest worden koos hij zonder twijfel voor algehele narcose. En dat beviel hem ook de tweede keer prima. 

Ik vermoed dus dat voorkeur voor ruggenprik of narcose heel persoonlijk is, en in dat geval heb je weinig aan de verhalen van anderen. Goed je twijfels bespreken met de anesthesist op het pre operatieve spreekuur en met hem/haar de voors en tegens in jouw geval afwegen dus maar….

mocht je niets willen meekrijgen van het hele gebeuren om je heen tijdens een ruggenprik, zou je daarnaast evt ook om een roesje kunnen vragen. Dat is wat anders dan algehele narcose, want je wordt dan niet geïntubeerd (slangetje in keel). Misschien dit even bespreken?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.