Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Anne

Anne

29-01-2011 om 14:07

Rugperikelen > tips voor sporten?

Hallo

Wie weet raad, heeft tips ??

Vorig jaar ineens geveld door vreselijke rugpijn onderin de rug (kende ik totaal niet, heb nl. nooit last van m'n rug gehad !). Ging van kwaad tot erger en via huisarts kwam ik uiteindelijk bij de fysiotherapeut terecht.

Die constateerde al vrij snel het volgende: rug voelde stijf en alles onderin de rug zat vast. Hij beschreef letterlijk dat hetgeen hij voelde "onderin je rug zit het vast"... Dit bleek te komen door een slechte houding van mijzelf. Dat laatste verbaast me niet, ik word al jaren aangesproken op het feit dat ik krom sta/loop/zit. Als kind ben ik hiervoor ook al eens langdurig behandeld door een fysiopeut, maar het heeft destijds niet echt geholpen.

Ondertussen deed ik jarenlang aan allerlei groepslessen op de sportschool mee (o.a. Zumba) en volgens de cesartherapeut moest ik dat vooral NIET meer doen. Dat springen/huppelen, onverwachte rare pasjes in gekke hoeken zou funest zijn voor de rug.
Ik heb met haar een hoop oefeningen gedaan die zeker wel hebben geholpen, maar ik ben intussen een beetje "uitbehandeld"....

Ondertussen durfde ik Zumba niet meer te doen en heb ik zelfs m'n abonnement op de sportschool opgezegd.
Nu ik bij de peut wegging ben ik toch stiekem met een vriendin naar aerobic gegaan (proeflesje) en ik merkte het al gelijk de volgende dag. Rug zat weer helemaal vast en deed zeer. Ik denk dat ik dit soort sporten echt niet meer moet doen (slik..)

Voel me echter zo futloos, wat is nou wel goed om te doen met een zere rug ???????
Ik wil zo graag weer lekker gaan bewegen, maar ik ben een leek en weet alleen maar alles over pittige groepslessen op muziek.

Dat dus in elk geval NIET, maar wat dan wel ??

Wie had waar baat bij en voelde zich er ook nog eens beter en fitter door ? Voel me nu zo'n oma die zich met moeite van de bank afhijst.... GRRRR

gr. Anne

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
oregano

oregano

29-01-2011 om 14:29

Orthomanuele arts

Ik heb ook een keer in de zoveel tijd last van mijn rug en dan ga ik altijd naar mijn 'vaste' orthomanuele therapeut. Hij bekijkt dan eea, zet streepjes onderop mijn rug en kijkt dan of eea scheeft zit en zet het dan weer recht op subtiele wijze, dus veel minder 'hard'dan bij manuele therapie.
Google maar eens dan vind je hier wel eea over, misschien heb jij daar ook baat bij. Ik vind zo'n arts erg deskundig en heeft ook veel kennis over hoe je wel en niet moet bewegen.
Succes,
oregano

Fiorucci

Fiorucci

29-01-2011 om 15:20

En..

Zwemmen!!

Sport

Zwemmen in een verwarmd bad ? Ik heb een tijd revalidatiesport gedaan, in zo'n zwembad. Heerlijk. En je hoeft je spieren niet eerst op te warmen.

Rieke

Rieke

29-01-2011 om 22:08

Groepslessen op muziek

Ik weet niet waar je woont, maar kijk eens op de site van tacoyo. Dat is een conditietraining op muziek die ook aandacht besteed aan houding verbetering en ontspanningsoefeningen met inspanningsoefeningen combineert. Ik ben zelf trainer en wij krijgen veel mensen met rugproblemen die op een geven moment toch verbetering merken, vooral door de houding en het versterken van de rugspieren.

Puck

Puck

29-01-2011 om 23:20

Fysiogym

Vraag eens naar fysiogym bij je fysiotherapeut. Dan kan je oefeningen doen die je rug wel aankunnen en sterker en soepeler kunnen maken. Als je die oefeningen goed onder de knie hebt kun je ze zelf weer bij de sportschool gaan doen. En ik zou aan je fysio vragen welke sporten wel voor jou geschikt zijn. Misschien kun je wel hardlopen? Kan je zelf precies bepalen hoe fanatiek je wil sporten. Zemmen is ook niet voor alle rugaandoeningen goed. Ik zou dus eerst je fysio vragen voor je ook daadwerkelijk aan een andere sport begint.

Juist wel sporten

Na 2 hernia operaties en nu versleten wervels en andere rugproblemen heb ik ontzettende last van lage rugpijn en uitstraling in mijn linkerbeen.

Sporten doe ik, 3 x per week. In 'mijn' sportschool krijg ik begeleiding, men heeft goede tips voor me wat ik wel en niet kan doen. En soms is het ook een beetje uitproberen. Zumba, steps, bodypump, hartstikke leuk maar niet voor mij weggelegd. Teveel druk en onverwachte bewegingen.

Cardiofitness gaat me heel goed af, crosstrainer, loopband (ook hardlopen), fietsen, treadblimber enz. Gaat prima. En in goede periodes doe ik ook spinnen.

Dus ga vooral ook met een andere blik naar de sportschool, kijk niet naar wat je niet kan, maar naar wat je wel kan. En een goede sportschool kan je daar heel goed in adviseren. En heeft ook vaak een eigen fysiotherapeut in dienst.

En kijk ook naar de dingen er omheen: welke schoenen heb je aan? Ik moet echt schoenen hebben die maximaal mijn lopen/sportbewegingen dempen. Dat scheelt heel erg veel en is een must voor mij om lekker te kunnen blijven sporten. Ik draag al een poosje Easytones van Reebok, veert als de beste en zijn ideale schokdempers.

Sportschool

Ik ben ooit met rugklachten bij een sportschool terecht gekomen, met fysio begeleding. Ik deed dus gewoon de oefeningen op de bekende apparaten, maar mocht sommigen niet doen, en sommige met minder gewicht.
Muizemeis

Yoga!

Goed voor al je spieren en heel ontspannend. Nee, je staat niet te springen en je uit te putten, maar je bent heel bewust bezig met je lichaam, je spiergebruik en je ademhaling.
Ik doe sinds twee jaar yoga, sinds 1,5 jaar 2x per week. Ik heb een holle rug en een slechte houding en kon niet lang staan of in de tuin werken of ander fysiek werk doen zonder last van mijn rug te krijgen. Sinds ik aan yoga doe heb ik vrijwel geen last van mijn rug meer gehad, is mijn houding zichtbaar verbeterd, zit ik strakker in mijn vel en voel ik me energieker.
Zo, genoeg reclame gemaakt

Niet zwemmen

Tenzij je goed op je rug kunt zwemmen, om dan om en om baantjes trekken. Als je op je buik zwemt, houd je je hoofd boven water en dat trekt enorm aan je nek- en rugspieren. Af te raden dus!
Ik heb al jaren rugklachten en moet ieder jaar wel voor een aantal behandelingen naar de manueel therapeut.
Mijn ervaring is dat mijn buikspieren te slap zijn waardoor mijn rugspieren de boel moeten overnemen, met als gevolg dat alles vast komt te zitten.
Fitness apparaten algemeen zijn prima (laat je wel goed begeleiden en vraag om een 1RM test, google dat maar eens) en let dan specifiek op je rug- en buikspieren.
Sterkte en succes!

Anne

Anne

01-02-2011 om 12:25

Hartelijk dank...

tot dusver voor alle reakties.

Ik kan hier zeker iets mee..

Heb eigenlijk eventjes moeten verwerken dat pittige groepslessen op muziek er voor mij niet meer in zitten. Belachelijk, maar ik moest gewoon iets wegslikken, voelde me gelijk zooooo oud. Anderzijds heb ik dat aerobiclesje moeten bezuren met zeker 5 dagen vreselijke pijn. Ik was voor de omgeving bepaald niet gezellig (grauw/snauw).
Dat dus NIET weer !!!!

Iemand opperde fitnessapparaten (dank voor de tip !), maar dat vind ik echt heeeeel erg. Doe je mij geen plezier mee, sorry..

Ik heb vrijdag een proefles bodybalance (men weet van mijn rug af en er is goeie begeleiding bij !) en ik woon op een steenworp afstand van een zwembad. Dus als 2e sport zwemmen ? En wat ik er dan dus van begrijp vooral de rugslag (zei de cesartherapeute ook al tegen me).

Ik moet even over een drempeltje heen, want ik vind het best een beetje eng om ergens nieuw te beginnen en de groepslessen vaarwel te zeggen, maar ik besef dat het echt beter is.

Dank jullie wel !!!! (zal nog berichten hoe mijn rug zich hield na de bodybalance les)

gr. Anne

Puck

Puck

01-02-2011 om 12:42

Anne, toch proberen?

Toen ik vanwege blessures noodgedwongen moest stoppen met mijn (wedstrijd)sport zei ik ook altijd dat fitness met apparaten niets voor mij is. Ga me daar een beetje nutteloos staan rukken en trekken aan die apparaten zeg! Hoe verzin je zo iets. Toch ben ik op een gegeven moment begonnen en weet je, ook daar kan je voldoening uit halen. Ten eerste kun je je lijf versterken waardoor je minder snel blessures krijgt en ten tweede kun je er wel degelijk een uitdaging inbouwen waardoor het toch inspannend is. Idem dito: ik had er altijd een schurftige hekel aan tot mijn fitness-instructeur opperde om het in mijn cardio-schema op te nemen. Ik had zo iets van: nou, ik probeer het wel en als het me niet bevalt dan zit ik binnen de kortste keren weer terug op de fiets of crosstrainer. En hetwas zo stom dat ik inmiddels gemiddeld 2-3 keer per week buiten hardloop.
Moraal van het verhaal: niet gelijk zeggen dat het niets is, geef het een kans. Ik begrijp dat je nu ook op een sportschool traint? In dat geval zou ik gewoon eens overleggen met wat jij voor doelstellingen in een workout wil hebben en dan gewoon eens een paar maanden proberen. Pas dan kun je zeggen dat het niets voor je is.

Cobi

Een beetje geoefend zwemmer. Tja, ik kan goed zwemmen, maar geen borstcrawl en met de "gewone" schoolslag lig ik echt niet vlak op het water hoor
Ik denk dat je écht goed moet kunnen zwemmen om geen nadelige gevolgen voor je rug te ondervinden.

jippa

jippa

01-02-2011 om 13:49

Maar anne

"Heb eigenlijk eventjes moeten verwerken dat pittige groepslessen op muziek er voor mij niet meer in zitten".

Trek niet te grote conclusies hoor. Ik heb jarenlang veel last van mijn onderrug gehad en nu al weer jaren niet, ik doe echt alles hoor en ben 47. Het kan ook weer helemaal overgaan.
Wat bij mij het allerbeste was in tijden van rugpijn was wandelen. En op blote voeten, lopend op de hak door het huis lopen, dat deed op een of andere manier wonderen. Op mijn rug zwemmen ging ook goed, maar op mijn buik was echt averechts. Verder vooral wel bewegen ( dat was bij mij dan hoor).
Sterkte want ik weet hoe naar en oud je je kunt voelen als je je amper kunt omdraaien in bed van de rugpijn.

Nu heb ik alleen nog af en toe een beetje dreigende rugpijn als ik te hard werk en mijn sporten verwaarloos en dat overkomt me niet vaak meer gelukkig.

Fiorucci

Fiorucci

01-02-2011 om 15:03

Chris

Nee hoor, ik heb niet eens zwemdiploma's, maar ik vind zwemmen een weldaad voor mijn rug.

Zelf uitproberen dus

voor de een werkt zwemmen wel, voor de ander niet.
wandelen hielp mij ook, ik moest 3 keer per dag wandelen, wel goed op houding letten. en een mooie bijkomstigheid was, ik viel er 2 kilo mee af

Sanne

Sanne

02-02-2011 om 20:48

Ook niet zwemmen

hier zwem ik normaal gesproken ook graag, maar niet als ik rugpijn heb. Het lijkt juist dan erger te worden. Bij mij helpt wandelen met af en toe een rustpauze. Dan moet ik wel echt zitten, want staan is funest voor een pijnlijke rug. En vooral veel in beweging blijven zonder te overdrijven

Ook niet zwemmen

Het ligt natuurlijk aan wat je hebt en waar je pijnpunt in je rug zit. Doorsnee genomen is zitten de grootste belasting voor je rug. Lang staan is voor mij ook een killer.

Ik ben gebaat bij veel in beweging blijven en horizontaal, met een speciaal kussen onder mijn benen zodat ik niet als een plank recht lig.

Zwemmen doe ik ook niet aan. Ja, rustig dobberen op mijn rug met niemand in de buurt. Maar echt zwemmen daar doe je mij geen plezier mee. Dat is voor mij net een verkeerde beweging waardoor er net teveel druk en kracht op mijn onderrug komt.

Wandelen doet mij ook goed. Maar vergis je ook niet in de klusjes in huis, vaatwasser uitruimen, wasmachine leegtrekken, pan afgieten enz.enz. Ik denk er allemaal bij na of iemand anders doet het voor me.

Ik vond fitness apparaten vroeger ook niets, maar cardiofitness past goed bij me en ik vermaak me prima.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.