Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

mama 32

mama 32

20-10-2010 om 12:24

Rugpijn

Au au!En weer een zere rug. Het is om moedeloos van te worden. Loop er nu al zeker twee jaar mee, de ene keer erger dan de andere keer. Vanaf mijn twaalfde is mijn rug al een "probleem", maar nu kan ik bijna niet lopen. Het zit links en straalt uit naar linkerbeen tot aan de enkel. Gisteren met veel pijn en moeite naar de ha geweest, die kon er geen hernia van maken. Heb nu zware pijnstillers (morfine en diazempam) maar tis nog niet echt geweldig. Morgen foto's maken en bloed prikken. Het kan mogelijk een onsteking van een tussenwervelschijf zijn. Herkent iemand deze klachten en wat is de behandeling bij jullie geweest.
mama32

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Primavera

Primavera

20-10-2010 om 13:12

Klinkt als ischias

Het klinkt typisch als Ischias of Lumbosacraal radiculair syndroom, zoals dat nu heet.
De pijn komt door de Ischaiszenuw, maar de oorzaken daarvan kunnen verschillende zijn.
Een hernia kan één oorzaak zijn, maar ook andere problemen met je rugwervels, zoals wervelkanaalstenose, etc.
Een andere belangrijke oorzaak is het Piriformis syndrome. Dan wordt de zenuw niet bekneld bij de rugwervels maar lager bij de bilspieren. In 15-30% loopt de Ischiaszenuw niet onder de piriforme-spier maar er doorheen, waardoor bij stress van die spier makkelijker Ischias optreedt.
Ook verkeerde houding of zitten op je portefeuille in de achterbroekzak en andere gewoontes die voor kleine trauma's, ischemie of verkramping in bepaalde bilspieren geven kunnen Ischiaspijn veroorzaken.
De behandeling hangt af van de oorzaak. Mijn man heeft het Piriformis Syndroom gehad en daar hielpen pijnstillers weinig tot niets, maar wel massage en spierverslappers om die verkrampte spier weer te ontspannen. Als het echter aan een ontsteking ligt, zal de oorzaak daarvan moeten worden bekeken en eventueel ontstekingsremmers worden gegeven, enz.
Groeten en Beterschap,
Primavera

mama 32

mama 32

22-10-2010 om 17:35

Update

De rugpijn is door het innemen van de morfine wel wat beter geworden zodat ik in huis wat rond kan lopen.
De foto's waren goed, ook de bloeduitslagen. Straks mag ik ff naar de fysio. Ik wil graag doorgestuurd worden naar een orthopeed. Mijn klachten moeten toch ergens vandaan komen? Op een scan is vast meer de te zien als een foto. Afijn, afwachten maar weer.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.