Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

winacoye

winacoye

28-07-2011 om 12:07

Rugpijn (voornamelijk 's nachts)

Sinds ik anderhalf jaar terug een flinke hernia in mijn onderrug heb gehad heb ik een toenemende pijn in mijn rug waar ik vooral last van heb als ik lig (fijn met slapen...) Naar mijn idee zijn het vooral spieren die helemaal vast zitten. Zodra ik me 's ochtends uit mijn bed heb gesleept en weer een beetje in beweging ben geweest gaat het steeds beter. Maar dit duurt wel een paar uur.
Ik heb ook artrose in mijn onderste ruggewervels. Ik ben al diverse malen bij de huisarts geweest, laatste keer heb ik gevraagd of ik naar de reumatoloog mocht omdat ik aan Bechterew dacht. Volgens hem moet dat zichtbaar zijn geweest op de röntgenfoto's en MRI die naar aanleiding van mijn hernia zijn gemaakt. Dus geen verwijsbrief gekregen, maar wat moet ik dan???? Ik slaap maar 4 uur op een nacht, de rest lig ik wakker van de pijn. Vanwege een hoge bloeddruk mag ik ook niet alle pijnstillers gebruiken.
Herkent iemand mijn klachten?

Groeten, Winacoye

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Fiorucci

Fiorucci

28-07-2011 om 12:50

Fysio?

Heb je al eens overwogen om naar een goede fysiotherapeut te gaan?

Bewegelijkheid lijf

Geen idee hoe dat bij jou zit, maar hoe stijver ik ben hoe slechter ik slaap.

Wanneer ik geregeld naar de sportschool ga en mijn lijf zoveel mogelijk soepel gehouden wordt, hoe minder klachten ik heb met slapen. Verwacht van mij geen intensieve sportkunstjes, nee, gewoon wat op de loopband lopen

Door recente klachten staat de sportschool alweer een poosje op een laag pitje en ik ben een stuk stijver en uit bed komen is waardeloos, mijn hele lijf protesteert. Ik kom er gebroken uit. Terwijl ik een speciaal matras heb enz.

Maar fysio vind ik ook een goede tip, breng de fysio eens een bezoekje en leg je vraag daar neer.

Eerst

maar eens kijken naar je matras (of bed) hoe oud/goed is dat nog?? Draai je je matras wel eens om?

Als je bed nog goed is kun je evt kijken wat je soepeler houdt, ik doe bijv. ´s ochtends in bed vaak eerst wat rugoefeningen (bekkenkantelen, rug hol en bol trekken) dat scheelt me wel.

Ook slaap ik met een kussen tussen mijn knieën (bij opzij liggen) zodat mijn heup niet tever door kan zakken waardoor er een rare draai in de onderrug of kramp in de heup ontstaat.

Sowieso is oefenen voor je rug altijd goed (en redelijk simpel te doen)

Evt. kun je kijken of twee paracetamollen (1 gram) voor het slapen gaan niet een stuk verlichting geven zodat je in elk geval goed door kunt slapen.

Aanvulling

en pas daarna (als dat niet werkt) zou ik naar een peut gaan

ishtar

ishtar

28-07-2011 om 19:55

Yep, hier herkenning

geen herniaverleden, wel 'ruggemens'
Paar maanden geleden begon bij mij ook het 's ochtends steeds moeilijker mijn bed uit kunnen komen, ik moest me er letterlijk uit trekken. Geen kracht meer en veel pijn in mijn onderrug. En ook pas na een paar uur dat ik zonder hulp vanuit zit kon gaan staan. Na een paar maanden aankijken (gaat wel weer over...) en het wisselen van matras met man toch maar eens naar de fysio, en daar oefeningen gekregen. Losmaken door massage en eerst oefeningen om de doorbloeding weer op gang te brengen, en na een paar behandelingen ook buikspieroefeningen. (en 1 oefening voor rugspieren) En nu, na een paar weken, gaat het stukken beter!
Nu zit ik nogal 'los in mijn banden' en is dat de oorzaak van mijn klachten. Maar ik zou me zeker eens laten bekijken door een goede fysio.

winacoye

winacoye

30-07-2011 om 12:20

Bedankt voor de reacties

Hallo allemaal,

Dank jullie voor de reacties.
Ik heb door de artrose al jaren last van mijn rug, het is alleen de laatste tijd veel erger geworden.
Ik ben al vaker bij de fysio geweest en ook bij de mensendiecktherapie. De oefeneningen die ik daar heb geleerd doe ik nog altijd dagelijks.
Sinds mijn hernia ben ik niet meer in de sportschool geweest, dit omdat ik het gevoel had dat mijn hernia daar juist is verergerd. Ik heb lange tijd met een beginnende en uiteindelijk een kleine hernia rondgelopen voordat de uiteindelijke diagnose werd gesteld. Van verschillende therapeuten en de huisarts moest ik "gewoon" de oefeningen blijven doen, waarna ik uiteindelijk een grote hernia heb opgelopen. Omdat ik altijd al pijn heb van de artrose, was het voor mij toen moeilijk om dit te herkennen. Nu weet ik inmiddels hoe een hernia voelt en wat het verschil is met de andere pijnen in mijn rug.

Ik heb sinds december een nieuw matras en lattenbodem. Helaas heeft dit niet geholpen om de pijn te verminderen. Ik slaap al jaren met allerlei kussens om mijn gewrichten te ontlasten, ook dit heeft niet het gewenste resultaat.....

Ik denk erover om naar de chiropractor te gaan, maar ben hiervoor ook een beetje huiverig door "spook"verhalen in mijn omgeving. Ik zal toch eens de knoop moeten doorhakken, want ik weet niet hoe lang ik zo nog door kan gaan. Altijd pijn en weinig slaap, dat breekt een keertje op.

Nogmaals bedankt voor de reacties.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.