Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

picobello

picobello

24-07-2009 om 21:17

Rugpunctie

dochter(7) is ziek van kamp teruggekomen, blijkt een hersenvliesontsteking te zijn, gelukkig viraal.
Na 4 dagen zh is ze weer thuis, maar ze heeft zo veel pijn in haar benen, hoofd en buik,geen koorts.
Nu had ik wel begrepen dat ze na een rugpunctie last kan krijgen van hoofdpijn, ze moest dan ook 24 uur plat blijven; maar ze heeft zo veel pijn in haar rug en benen dat ze niet kan blijven liggen. Wie herkent dit ? of heeft hiermee te maken gehad.
pijnstilling dmv nurofen oid is moeilijk omdat ze hier erg veel maagpijn van krijgt ( intolerantie)
wie heeft tips??

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Tinus_p

Tinus_p

24-07-2009 om 21:23

De huisarts heeft tips

Wanneer heeft ze die punctie gehad? Is ze koortsvrij?

picobello

picobello

24-07-2009 om 21:41

Di avond / nacht

en ze is koortsvrij. Bij koorts moesten we gelijk terug, maar dat is dus niet het geval.
Pijn in hoofd, rug en benen is met pieken die soms een uur duren en ze nier meer weet hoe ze moet liggen en daarna gaat ze weer gewoon spelen.
Maar na 30 rechjtop is het weer mis. Buikpijn wijt ik aan de pijnstilers.

Hap

Ik zou de huisartsenpost bellen. Wij kunnen je kind niet zien en ze is kennelijk behoorlijk ziek geweest.

Als die zich geen zorgen maken kan je paracetamol in plaats van ibuprofeen (nurofen) geven. Je kan het ook samen geven maar ibuprofeen kan inderdaad wat maag irriterend zijn. Misschien wat warms op haar benen en zo kan ook helpen.

Het advies om plat te liggen wordt wel gegeven na een ruggeprik maar er is weinig bewijs dat het echt helpt. Ik zou me dus niet erg druk maken over haar te forceren plat te liggen.

Beterschap, Mariel

Jakiro

Jakiro

26-07-2009 om 00:08

Wat zei de hap?

Je kan ook de afdeling gewoon bellen waar ze gelegen heeft.
Heel soms lekt het gaatje van de punctie nog na en dat kan wel dit soort klachten geven. Die moet dan écht even dicht gemaakt worden.
Maar ik hoop dat het inmiddels weer beter gaat !
Jakiro

picobello

picobello

27-07-2009 om 19:54

Gaat nog steeds niet goed

veel hoofdpijn, misselijk en buikpijn. Volgens huisarts hoort het er een beetje bij na een punctie.Ze heeft gelukkig momenten dat ze zich lekker voelt en dan speelt ze, maar na een uurtje zie je haar "groen" worden.
pech is ook dat ze bijna 3 kg is afgevallen terwijl ze op zijn zachts gezegd niet dik is.
Ik kijk het nog een dag aan en dan ga ik terug naar huisarts,maar volgens hem zolang het kind geen koorts heeft is er niet zo veel aan te doen.
hoop dat ze snel opknapt, ga volgende week op vakantie.

Jakiro

Jakiro

28-07-2009 om 11:13

Afdeling bellen

Ik zou de huisarts omzeilen en gelijk de afdeling waar ze gelegen heeft bellen.
Die hebben er meer verstand van (lumbaalpuncties en eventuele complicaties) en hebben nog een nazorgplicht. Hoofdpijn etc. KAN voorkomen na een punctie, maar het hoort er niet bij.
Jakiro

Jakiro

Jakiro

28-07-2009 om 11:20

Oh ja

Dit heb ik nog gevonden wat zou kunnen helpen:
Complicaties lumbaalpunctie

- postpunctionele hoofdpijn bij 10-15% van de patiënten

o Klinisch: (frontale) hoofdpijn die toeneemt tijdens staan en afneemt ongeveer 15 minuten nadat men is gaan liggen. Tevens vaak misselijkheid, braken, duizeligheid, tinnitus, soms lichte nekstijfheid.

o Beleid:

§ geef folder mee

§ adviezen: bedrust, paracetamol of Finimal, veel drinken, m.n. cafeïne houdende dranken (koffie, cola, thee, Red Bull)

§ na 3-4 dagen eventueel een epidurale bloodpatch laten plaatsen door anesthesist of bekwame neuroloog10

(http://www.neuromaas.nl/lumbaalpunctie.htm)
Laat haar dus maar lekker veel cola drinken, zal ze vast niet erg vinden
Jakiro

picobello

picobello

30-07-2009 om 17:28

Dank voor tips

cola drinken, wat een straf, leukste advies van wat ze de laatste weken heeft gehad.helaas voor haar (ivm reflux) is de consumptie van koolzuurgas erg beperkt, maar het gaf in ieder geval een glimlach op haar gezicht.ZH gebeld, kunnen maandag terecht, hebben wel al aansterkende voeding voorgeschreven, zodat ze zich wat beter zal gaan voelen.Nu hopen dat dit al werkt.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.