Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Emo

Emo

17-07-2019 om 16:02

Rustgevend middel begrafenis

Ik heb deze week een begrafenis van een collega. Ik ben nogal een emotioneel type en ik ben bang dat ik op de begrafenis hartverscheurend ga huilen. Dit is me al eerder gebeurd en dat is best raar voor de nabestaanden. Je zou er bijna iets van gaan denken. Kent iemand een natuurlijk middel dat vrij verkrijgbaar is en dat de scherpe kantjes er vanaf haalt tijdens de dienst?

Niet gaan?

Is dat een optie?

Emo

Emo

17-07-2019 om 16:28

Nee

Het gaat om een naaste collega waar ik ook tijdens zijn ziekte veel mee heb gesproken en ook met zijn gezin. Dus ik wil zeker gaan.

Merel

Merel

17-07-2019 om 16:37

valdispert misschien

Misschien helpt valdispert?
Ik denk dat het nog erger wordt omdat je het gevoel hebt dat je niet 'mag' huilen (of niet te erg) wat de druk opvoert.
Ik heb het ook een keer gehad toen de vriend van mijn partners oma overleed. (dat was dus niet eens opa zelf, die was er al langer niet meer) en ik kende die meneer ook amper. Maar de muziek was zo mooi, en oma zo verdrietig, en ik vond het zo stom van mezelf dat ik me niet even wat in kon houden.
Later een uitvaart van een goede lieve vriend, iemand die ik echt goed kende en waar ik ook om huilen mocht, dat voelde toch een stuk beter, hier was het gepaster. En ik moet zeggen dat het toen ook minder erg heftig was dat huilen, dat proberen tegen te houden maakte het erger.
Kan je in ieder geval niet zorgen dat je zo ver mogelijk achteraan gaat zitten/staan, dan val je minder op.

Floria

Floria

17-07-2019 om 16:39

Maar

Ze zien toch helemaal niet of je daadwerkelijk in de zaal hebt gezeten? Als je bang bent te verstoren zou ik pas bij de koffie verschijnen. Ik heb ook wel eens met een baby buiten gewacht.

Wilgenkatje

Wilgenkatje

17-07-2019 om 17:29

Huilen mag

En heel wat aanwezigen huilen om andere redenen dan puur het gemis van de overledene. Er komen vaak allerlei andere herinneringen wn associaties boven, maak je niet druk over wat een ander van je denkt. Zoals in een ander draadje al benoemd werd - de meeste mensen zijn vooral met hun eigen verhaal bezig. Ga gewoon wat achteraf zitten.

Guppie

Guppie

17-07-2019 om 19:36

Rescue

Rescue remedie 'nacht'.

juf Ank

juf Ank

17-07-2019 om 19:42

huilen mag

Maar 'hartverscheurend ' huilen kun je volgens mij beheersen. Kun je dat niet dan loop je weg. Zorg dat je achteraan zit en regel dat je weg loopt voordat het uit de hand loopt.
Je kunt iets innemen voor die tijd. Maar dat zou ik zelf niet snel doen.

Plens

Plens

18-07-2019 om 00:01

Wat is

Wat is hartverscheurend huilen?
Huismiddeltjes helpen vaak niet. Ik zou naar buiten gaan of je even terugtrekken

Kaaskopje

Kaaskopje

18-07-2019 om 00:11

Gewoon doen

Ook al zou het als placebo werken. Ik verbeeld me dat valeriaan werkt. Ik heb dit in huis: https://www.kruidvat.nl/kruidvat-valeriaan-tabletten/p/429569

Ik gebruik het zo goed als nooit. Ik heb het gekocht voor een belangrijk gesprek. Eerder heb ik dat ook gedaan en dit leek succes te hebben in beide gevallen.

Snik

Snik

18-07-2019 om 00:45

Huilen

Ik herken het wel.
Zelf heb ik afgelopen jaar bij een haptonoom / fysiotherapeut leren huilen. Ik kwam er voor iets anders, maar dit kwam aan bod.
Het helpt om het huilen niet tegen te houden. Laat de tranen gewoon opkomen en adem met je aandacht naar je buik. Voel ondertussen hoe je wordt gedragen door de stoel, voel hoe je daar op zit, hoeveel ruimte er om je heen is waar je in zit en hoeveel ruimte er onder je is, waar je op kunt 'leunen'. Door hier met je aandacht naar toe te gaan, ben je niet zo met je tranen bezig en zorg je voor een rustige ademhaling (waardoor je in elk geval al minder hartverscheurend klinkt).
Huil thuis alvast van tevoren (op dezelfde ontspannen wijze), zodat er geen hoge druk meer op staat en zorg voor een goede nachtrust en ontspanning van tevoren. Zo'n middeltje... Ach... Ik zou er niet teveel van verwachten. Even naar buiten glippen kan trouwens ook goed.
Sterkte gewenst, trouwens. Een collega verliezen kan behoorlijk ingrijpend zijn, weet ik uit ervaring.

Mijntje

Mijntje

18-07-2019 om 09:36

huisarts

Even naar de huisarts hier voor. Er zijn wel middeltjes die je kortdurend/eenmalig kan gebruiken hiervoor.

Emo

Emo

18-07-2019 om 22:44

Bedankt

Voor alle reacties en het medeleven. Ik vind het inderdaad heftig. Zeker omdat hij een jong gezin heeft en zo'n lieve vader was

Ik ga het doen op valeriaan en wat tips hierboven. Rustig ademhalen, beetje afleiding zoeken. Misschien doe ik nog wel een stukje headspace van tevoren.

juf Ank

juf Ank

21-07-2019 om 10:17

en Emo...

Hoe is het gegaan?

Emo

Emo

23-07-2019 om 21:52

Tranen

Tja, hoe ging het. Tranen met tuiten gehuild, maar niemand hield het droog dus ik viel beslist niet op. Het was ook een heel tragisch overlijden. Man met een jong gezin. Op de dag zelf ben ik alle voorzorgen vergeten, heb alleen wat valeriaan geslikt. En af en toe rustig adem gehaald.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.