Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

's ochtends zo vroeg wakker

Ik zal blij zijn als het zomertijd wordt, want ik val om van de slaap om tien uur 's avonds en ben klaarwakker om 05:30. Soms val ik weer in slaap om 06:30 en dan gaat om 7 uur de wekker en ben ik toch gaar! Vroeger naar bed gaan kan niet altijd, afgelopen keer dat ik van mijn zangkoor-repetitie terug naar huis fietste viel ik haast van mijn fiets van het gapen.
Heeft iemand nog een goede tip? Ik heb al verduistergordijnen, maar zo licht is het nog niet eens om 05:30....

Mijntje

Mijntje

19-03-2014 om 19:44

paar dingen

Hoe is je matras? Als die niet goed meer is scheelt dat ook in nachtrust.
Heb je een partner? Dan kan je 's ochtends ook nog wat anders doen
Het is nu wel vroeg licht hoor, misschien trekt je biologische klok zich niks aan van je verduisteringsgordijnen .

Gemiddeld heeft een mens 8 uur slaap nodig, jij zit op 7,5 dus misschien moet je gewoon opstaan en genieten van de rust in huis.
Als je nl weer inslaapt word je duf wakker, niet meer inslapen lijkt mij.

Snoozen

Laatst op wimp een leuk filmpje over de snooze button van de wekker, maar het lijkt ook op jou van toepassing

Should you use the snooze button? http://wimp.com/snoozebutton/

Kaaskopje

Kaaskopje

20-03-2014 om 01:03

Mijn man

Mijn man heeft dit ritme ook. Die heeft rond 8 uur vaak al moeite om wakker te blijven en haakt dan al voor 9 uur af. Ik zit zoals je ziet vaak tot in de vroege uurtjes nog op de computer of een film te kijken en kom er laat weer uit, dus we hebben een heel verschillende dagindeling. Nu is mijn man niet fit vanwege zijn herseninfarct, waardoor hij ook overdag echt nog een keer moet slapen. En dan dus evengoed bekaf rond 8 uur of eerder zelfs al. Het is niet anders.

Als jij het gevoel hebt dat het aan het licht in je slaapkamer ligt, zou je als aanvulling op je rolgordijnen ook nog een slaapmasker kunnen proberen. Als je raam openstaat en je wordt wakker gekwetterd door vogeltjes kun je ook nog wax in je oren doen. Als dat allemaal niet werkt: toegeven aan je ritme. Vroeg erin en vroeg eruit. Dan kun je lekker rustig op gang komen.

Auwereel

Auwereel

20-03-2014 om 21:35 Topicstarter

OK, tips gevraagd om vroeger naar bed te gaan

Want op de een of andere manier lukt het me nauwelijks om voor 23:30 in bed te liggen. Ik sluit nu de computer af om uit te proberen op tijd in bed te liggen. Het scheelt dat mijn man weg is voor zijn werk en ik hoop dat dochter op tijd thuis gebracht wordt door haar vriend (is gelukkig meestal het geval) dan kan ik eens goed slapen en vroeg op.

Angela67

Angela67

20-03-2014 om 21:43

nu gaan dus

slapen !
gr angela

Auwereel

Auwereel

21-03-2014 om 08:33 Topicstarter

Of een tip

om te zorgen dat mijn kinderen ook op tijd naar bed gaan om niet achter ze aan te hoeven zitten. En als ze dan later naar bed gaan dan ik de deuren zachtjes te sluiten, want ik heb een stel herriemakers in huis.
Gisterenavond lag ik om 22 uur in bed, maar ter compensatie om 04:15 klaarwakker.

Katniss

Katniss

21-03-2014 om 12:07

Niet meer inslapen?

Gut, ik word ook wel eens vroeg wakker. Dan ga ik even plassen en daarna nog verder slapen tot de wekker gaat (7 uur). Vervolgens val ik tijdens het snoozen nog iedere keer weer in slaap. Ik zou best om 7 uur klaarwakker willen zijn, want ik sta zo vreselijk moeilijk op. Inslapen gaat tegenwoordig wel goed. Ik moet gewoon niet te vroeg naar bed. Ik doe wel eens een poging om 22.00 uur, vooral als ik bij mijn vriend slaap die wel om 6 uur zijn bed uit huppelt, maar dan lig ik echt tot 01.30 uur naar de wekker te kijken.

Kaaskopje

Kaaskopje

21-03-2014 om 12:44

Afwijking van mij

Ik heb al van kindsafaan de afwijking om laat mijn bed in te gaan. Gewoon omdat ik blijkbaar moeite heb om afscheid van de dag te nemen. Heel kinderlijk misschien. Maar wat heerlijk vind ik het vervolgens dan toch om in bed te líggen

Ik lees al heel lang niet meer in bed. Ik kan het niet goed lezen jammer genoeg. Ik heb een ereader gekregen van het gezin om het lezen weer aan te moedigen, heel schattig. Ik verslond vroeger namelijk wel dikke pillen. Maar ook dat kan ik niet lezen in bed. (volgende keer toch een met licht erin...) Maar mijn telefoon kan ik wel lezen. Ik merk dat ik slaperig word van het lezen van facebookberichtjes en dergelijke. Misschien is het voor jou een idee om jezelf dit ook toe te staan. Als je internet op je telefoon hebt tenminste. Je hebt er niks aan om met opengesperde ogen voor je uit te staren. Of veel te vroeg wakker te worden. Je hersens moeten denk ik ook de tijd krijgen om naar andere bedtijden te gaan staan.

Wat

Wat

23-03-2014 om 22:19

kaaskopje ot

die lampjes zijn los te koop.
Hier een voorbeeld van een universeel lampje, zijn vast goedkoper te vinden.
http://www.bol.com/nl/p/belkin-universeel-e-reader-leeslampje-zwart/9000000011912380/

Hormonen?

Zouden het de hormonen kunnen zijn? Ik weet niet hoe oud je bent maar in de pre-overgang kun je last hebben van lichter slapen en wakker worden. Als je dat 's ochtends gebeurt kom je moeilijker weer in slaap , zou dat kunnen?

Auwereel

Auwereel

24-03-2014 om 14:35 Topicstarter

Aha! De overgang!

Ik kan de schuld weer aan de overgang geven! Dat is dan waarschijnlijk de reden.
Is niks aan te doen zeker, om nou de pil te gaan slikken omdat ik liever wat later naar bed ga lijkt me nou wat overdreven.

vit D

Of heb je een vit D tekort?

- (extreme) vermoeidheid
- depressie
- spier- en/of gewrichtspijn
- bloedend tandvlees
- angstaanvallen
- lusteloosheid
- verstoorde slaap, veel en vroeg wakker (slaapinsomnie)
- hyperventilatie
- hartkloppingen
- zwakke botten
- traag herstel van weefsel
- krampen en spiertrillingen

Kaaskopje

Kaaskopje

25-03-2014 om 01:31

Wat

Ja ik weet dat er losse lampjes zijn, maar ik lees het beste met licht ín het apparaat. Net als bij een telefoon of een tablet dus. Ik heb zo'n lampje geprobeerd overigens en ik vond het dus niet zo'n succes.

Auwereel

Auwereel

25-03-2014 om 09:22 Topicstarter

Geen vitamine D gebrek

Want van het meeste op het lijstje van Judith-t heb ik geen last. Als ik het te laat maak, heb ik wel eens last van hartkloppingen, maar die kwam ook op het lijstje "overgang" voor.

geen en-en

Het lijst je geen kwestie van en-en maar of-of. Waarschijnlijk ook afhankelijk in welke mate er sprake is van vit D tekort. Het is wel de tijd van het jaar
om een vit D tekort te hebben! Misschien heb je nog wat in huis? Wat extra kan geen kwaad.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.