Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Scheefgroei bot na breuk

Hoi allemaal,

Mijn zoontje (van destijds 2,5) heeft in februari een zwaar standbeeld op zijn scheenbeen gekregen. Gevolg; twee breuken in zijn onderbeen Hij heeft bijna 4 weken gips gehad, en eigenlijk ging het best makkelijk voor 'm. Hij kon zich goed verplaatsen en was er snel aan gewend.
Toen het gips er na 4 weken afging, was alles wel heel onwennig, maar hij kon snel al weer "normaal" lopen.

Na een paar weken begon het ons op te vallen dat zijn onderbeen scheef stond, er zit een soort knik vanaf zijn knie waardoor het een X-been lijkt. Terug naar het ziekenhuis, foto's gemaakt, en we moesten het aankijken. Na nog een keer terug te zijn geweest, en ze niet echt wisten wat ze er mee moesten, zijn we doorverwezen naar het Sophia kinderziekenhuis. Ze gaven hier aan dat ze snappen dat het alleen is gegipst, maar of het de beste oplossing is geweest..? Ook hier werd aangegeven dat een afwijking wel mocht, en dat de kans groot is dat het weer rechtgroeit naarmate hij zelf gaat groeien. Nu is het iets meer als een maand geleden, maar ik heb het idee dat het alsmaar schever gaat staan. Maak me er echt best wel druk over, wat als dit blijvend is? Ook steeds meer mensen uit onze omgeving valt het op. Denk ook wel dat hij er last van heeft, hij wil buiten altijd op zn fietsje op step, stukken lopen doet hij eigenlijk niet.

Zijn er hier meer ouders met scheef groei van het bot na een breuk? En wat is daar aan gedaan?

Liefs,

Sanna

Dat je zoontje niet wil lopen kan heel goed komen omdat hij een hekel heeft aan lopen. Desondanks: ik zou opnieuw contact opnemen met het Sophia kinderziekenhuis, voorleggen dat je het idee hebt dat het niet vanzelf goed komt, en vragen of er opnieuw naar gekeken moet worden. 

Hier hadden we het idee dat de linkerarm van zoon (breuk bij de elleboog op zijn 4e) niet helemaal hetzelfde is als zijn rechter. Je moet echter goed kijken om het te zien en het beperkt hem op geen enkele manier, dus er was voor ons geen reden om iets te doen. 

Groeten, 

Temet

Bij mijn dochter is ooit een armbreuk niet goed gezet en die moest toen opnieuw gebroken worden. Daar gelden inderdaad criteria voor en tegen ons werd ook gezegd: hoe jonger, hoe groter de kans dat het vanzelf rechttrekt. Maar de behandelaar vond de afwijking te groot en heeft haar nog de volgende dag geopereerd. Ik zou zo snel mogelijk toch opnieuw aan de bel trekken als je het idee hebt dat de afwijking groter wordt want hoe meer het bot heelt, hoe ingrijpender natuurlijk om het opnieuw te breken ☹️. 

Hmm, ik zie dat mijn haast niet echt veel zin heeft. Bij ons werd het bij een controle na twee weken gezien. Desondanks: als het nu de verkeerde kant op groeit, ligt het voor de hand dat die ontwikkeling zich doorzet. Ik zou dus hoe dan ook willen dat het in de gaten werd gehouden. Die boodschap hebben ze jullie eigenlijk ook meegegeven: kijk het aan. Als er dan iets bijzonders gebeurt, rapporteer je dat terug. Ik denk dat ze het heel logisch vinden dat je hier aandacht voor vraagt. 

MamaSannavan3

MamaSannavan3

07-09-2021 om 15:43 Topicstarter

Mija schreef op 07-09-2021 om 14:39:

Bij mijn dochter is ooit een armbreuk niet goed gezet en die moest toen opnieuw gebroken worden. Daar gelden inderdaad criteria voor en tegen ons werd ook gezegd: hoe jonger, hoe groter de kans dat het vanzelf rechttrekt. Maar de behandelaar vond de afwijking te groot en heeft haar nog de volgende dag geopereerd. Ik zou zo snel mogelijk toch opnieuw aan de bel trekken als je het idee hebt dat de afwijking groter wordt want hoe meer het bot heelt, hoe ingrijpender natuurlijk om het opnieuw te breken ☹️.

Ik ben bang dat dat bij hem toch ook gaat gebeuren uiteindelijk, vind het zo zielig Heb morgen een afspraak in het ziekenhuis, dus hopelijk ben ik dan wijzer!

MamaSannavan3 schreef op 07-09-2021 om 15:43:

[..]

Ik ben bang dat dat bij hem toch ook gaat gebeuren uiteindelijk, vind het zo zielig Heb morgen een afspraak in het ziekenhuis, dus hopelijk ben ik dan wijzer!

Fijn dat je er morgen terecht kan! Voor mijn dochter (toen eind basisschool) was het in eerste instantie een enorme klap: een operatie! En nog langer met gips! Maar toen ze de tegenvaller eenmaal geïncasseerd had, ging het wel. Dat zal bij jouw zoontje ook vast zo gaan. Die is nog een stuk jonger en hij denkt nog niet zo ver vooruit. Dat helpt misschien ook. En de vorige keer heeft hij het ook prima doorstaan, schreef je. Ik zou er dus vooral op letten dat je niet teveel laat merken dat je hem zielig vindt 😉. Ik bedoel niet dat je moet ontkennen dat het rot voor hem is. Maar ook niet teveel aandacht geven aan ‘hoe erg het allemaal is’ waar hij bij is. 

Ik zou me ook nog kunnen voorstellen dat, nu het gaat om een peuter, een eventuele scheefstand te corrigeren is door bijv iets van een spalk, dus zonder de noodzaak van een operatie. Maar hoe dan ook is het waarschijnlijk belangrijk er vroeg bij te zijn. Ontzettend fijn dat je al meteen morgen terecht kan. Laat je nog even horen wat de uitkomst was?

Groeten, 

Temet

Hoi MammaSanneVan3,

Succes met je kind. Goed gehandeld.

MamaSannavan3

MamaSannavan3

08-09-2021 om 11:18 Topicstarter

Hoihoi,

Nou ze hebben net weer foto's gemaakt. Het is wel weer een stuk schever gaan staan dan de vorige foto op 9 juli. Helaas dus toch wat ik al dacht.
Er is overleg geweest met de orthopeed, en het gaat hier om een "cozen fracture". Er is nog steeds de kans dat het recht gaan groeien binnen een jaar (ook al zegt mijn gevoel dat dat helemaal niet gaat gebeuren, maar we wachten af). In januari weer terug voor een foto. Als het dan nog steeds de verkeerde kant op gaat, zullen ze hem wel moeten opereren. Even spannend dus, en geduld. Bedankt voor jullie reacties in ieder geval!

Liefs

Het wordt in elk geval serieus in de gaten gehouden. Nu maar afwachten inderdaad...
Bedankt voor de update.

Groeten, 
Temet

Goed gezien dus, helaas ☹️. En goed dat je aan de bel hebt getrokken. En nu maar hopen dat het wel recht groeit. Als de arts zegt dat het kan, zou ik er toch maar vanuit gaan dat dat echt mogelijk is, hoe onwaarschijnlijk het mij als leek ook in de oren klinkt. De man heeft ervoor doorgeleerd tenslotte. En opereren kan altijd nog. In ieder geval geruststellend dat hij in de gaten wordt gehouden. Succes!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.