Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Puck

Puck

20-05-2011 om 08:11

Scheurtje in meniscus

Dat ze in de gezondheidszorg ook snel kunnen zijn heb ik gister ondervonden. Gistermorgen een MRI laten maken en gisteravond belde mijn huisarts al met de uitslag.
Ik blijk dus een scheurtje in mijn binnenmeniscus te hebben en mogelijk ook een los stukje. Straks ga ik de verwijsbrief ophalen. Ik ben gisteren in mijn verbazing eigenlijk vergeten te vragen wat ik tot ik bij de orthopeed terecht kan eigenlijk mag doen en wat ik moet laten. Ik kan soms redelijk zonder pijn gewoon lopen. Kan ik dat blijven doen? Beschadig ik het dan niet verder? Of moet ik nu toch gaan ontlasten en vooral rustig aan doen.
Wie heeft hier ervaring mee.
En hoe lang is de revalidatie gemiddeld na een meniscus-operatie?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
fladder

fladder

20-05-2011 om 08:29

Puck

Ik heb geen verstand van knieƫn, dus je vragen kan ik niet beantwoorden, maar ik hoop van harte dat het allemaal heel erg mee gaat vallen & wens je beterschap en sterkte toe!!!

Kobalt

Kobalt

20-05-2011 om 08:52

Vriendin

Een vriendin van mij is vorige week maandag aan haar meniscus geholpen via een kijkoperatie. Ze kon gelijk al naar het toilet en dergelijke lopen, met krukken. Inmiddels loopt ze binnen zonder en buiten met krukken.
Het is haar erg meegevallen. Dit is natuurlijk wel afhankelijk van wat ze nu precies bij je doen.

Clowntje

Clowntje

20-05-2011 om 13:56

Net gehad

Puck,
Ik ben 4 weken geleden met een kijkoperatie aan mijn knie geopereerd. Ik kon niet meer op mijn been staan en strekken ging al helemaal niet meer. Lopen zonder krukken dus ook niet. Na de operatie kon ik met krukken prima lopen en binnen 2 dagen ook gewoon zonder krukken lopen. Bij mij was er een stukje van mijn binnenmeniscus af, dat blokkeerde mijn knie en voorste kruisband net niet helemaal doorgescheurd. Mijn (ouderwetse) fysiotherapeut heeft me aangeraden vooral veel te fietsen. Na 6 weken zou ik weer mogen hardlopen, langzaam aan beginnen.
Ben nu 4 weken verder, gaat eigenlijk heel goed, zeurt nog wel af en toe en nog niet helemaal stabiel maar ik hoop en verwacht over 2 weken wel weer te kunnen beginnen met hardlopen.
Sterkte!!

Puck

Puck

20-05-2011 om 14:27

Ondertussen weet ik ook meer

Vanmorgen direct gebeld voor een afspraak met de orthopeed en dat wordt aanzienlijk minder snel dan een MRI. Pas eind juni kan ik daar terecht. Dus ondertussen ook even contact gehad met de huisarts omdat ik wel wil weten wat kan/mag en wat niet. Het komt er dus op neer dat het zeker een operatie wordt omdat er een los fragment zit. En verder mag ik gewoon alles doen op geleide van de pijn. Maar niet te diep buigen etc. Ik mocht ook gewoon in de sportschool blijven trainen. Ook de operatie pas half september was geen enkel probleem zei de huisarts. Nou daar ben ik in ieder geval blij mee, zit ik niet de hele zomervakantie met revalidatie. Ik ga nu contact zoeken met de sportfysio (die geven fysio in de sportschool waar ik altijd train) om een gericht programma op te stellen zodat de kapsels en banden alleen nog maar steviger worden en zo zorgen voor een soort natuurlijke brace.

mar

mar

21-05-2011 om 11:23

Oefenen

Oefenen voor de operatie is heel zinnig. Dat voorkomt dat je spieren teveel verzwakken, waardoor je na de operatie weer veel moet opbouwen en over het algemeen langer klachten hebt.
Het enige wat je traint met oefenen zijn je spieren. Kapsels en banden kun je niet trainen. De natuurlijke brace moet van je spieren komen.

Na de operatie verschilt het behoorlijk wat mensen kunnen. Er zijn mensen die gelijk zonder krukken lopen (hier in het ziekenhuis beleid na kijkoperatie), maar ook mensen die na twee weken toch aan de krukken beginnen. Er hangt natuurlijk veel af wat er gedaan is, hoe je lichaam er op reageert, hoe je er zelf mee om gaat en hoeveel je geoefend hebt.
Het is raadzaam om gelijk aan de fysio te beginnen na de operatie (wanneer het kan). Vaak zegt de orthopeed dat het niet nodig is, maar ik zie toch vrij vaak dat mensen zonder fysio een jaar na operatie toch beginnen met fysio vanwege de restklachten en nog steeds niet kunnen sporten bv.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.