Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

rowan

rowan

16-06-2012 om 07:18

Schimmeldieet


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Fiorucci

Fiorucci

18-06-2012 om 10:45

Ehm leony

Het was bij mij op school vroeger heel gebruikelijk hoor, dat je schoolmelk dronk en iets van ontbijtkoek of een boterham bij je had. Ik ben van '66.

Cicade

Cicade

18-06-2012 om 10:52

Rafelkap, brood e.d.

Voorheen at ik altijd het biologisch allinson volkoren brood van de AH.
Maar eerlijk gezegd vind het dat eigenlijk echt niet te eten, althans niet dagelijks, zo droog en tegelijk klef (raar, maar zo ervaar ik het).
Dus nu ben ik de verschillende volkoren broodsoorten van de natuurvoedingswinkel aan het uitproberen. En ik moet zeggen dat het eerste dat ik probeerde al lekkerder was dan het Allinson.

Wat de natuurvoedingswinkel ook heeft is een mix van volkoren en gewoon (ongezond) meel. De verhoudings is 40/60%, weet alleen niet meer wat dan de 40 en wat de 60 is. Uiteraard is laatstgenoemd brood een stuk luchtiger en dus ook weer lekkerder.
Maar het volkoren brood vult beter, je eet er minder van en de voedingswaarde is hoger, dus een prima keus om zoveel mogelijk dagelijks te eten.

Wat betreft fruit, ik eet dagelijks een banaan en door kruisallergieen kan ik helaas niet zo goed appels, peren, perziken eten.
Ik vul het fruit aan met een paar glazen biologisch sinasappelsap (AH). Ik weet dat dit vooral calorieen levert en minder vitaminen en vrijwel geen vezels, maar ik heb het geluk dat ik best wat meer calorieen kan gebruiken.

Tussendoortjes eet ik alleen als ik veel trek heb en niet kan wachten tot de maaltijden, soms peperkoek en een aanrader vind ik de rijstwafels, maar dan ook eens de rijstwafels (geen rijstwafels dus) van andere granen (zoals quinoa) evt. met een dun laagje van een of ander smeersel voor wat extra smaak. Mijn bazin zweert bij rijstwafels met heel klein beetje wasabi erop. Ik doe er liever wat appelstroop of pindakaas of i.d. op.

ouwe rot

ouwe rot

18-06-2012 om 11:48

Antwoorden

Het brood dat ik eet is gebakken van "horizontaal gemalen" graan. Van de natuurvoeding, maar meestal zelf gebakken.
Horizontaal gemalen graan is niet gekraakt door walsen ("verticaal"), maar alleen maar gemalen tussen molenstenen. Daardoor wordt de kiem meegemalen. Dit meel is korter houdbaar maar bevat meer voedingsstoffen. Het is in verschillende zeefgraden te krijgen, ik heb 100, 85 en 75% in huis. Dat is de uitzeefgraad.

Als graan wordt gekraakt wordt de hele kiem en zemel verwijderd. Volkorenmeel bij de supermarkt bestaat uit het gemalen zetmeel-gedeelte van de korrel met bijgemengde zemel. Het is daardoor langer houdbaar maar minder voedzaam.

Fruit is in mijn ogen highly overrated. Ik eet het wel, maar er is een groot verschil in suikergehalte en in voedingswaarde. Op internet vind je tabellen. Erg zoet fruit is bijvoorbeeld mango, druif of banaan. Lekker hoor, maar ik eet het niet iedere dag. Voor mij liever wat bessen of een grapefruit. Een appel is ook nuttig, maar vooral omdat hij gezonder is dan iets wat je anders als vervanging zou eten (zoals mijn pet hate, een Sultana).
Verder eten wij overdag veel groente, en daardoor houd ik mijn kinderen ook niet aan 2 stuks fruit per dag. Ze hebben bijvoorbeeld naar school al een bakje met zelfgesneden wortel, koolrabi, komkommer, tomaat of rodekool mee. Gecombineerd met een handje ongebrande ongezouten noten en een in stukjes gesneden boterham heb je dan een prima overblijfhap.

"Melk is niet goed" zou ik zo niet zeggen. Ik geef de voorkeur aan aangezuurde zuivelproducten, maar door de ochtendlijke koffie gaat bij mij ook melk. Of ik eet havermout met walnoten, rozijnen, wat fruit, wat lijnzaad en melk. Of havermoutpap met half melk en half water. Verder eet ik eerder yoghurt, kwark of karnemelk. Maar als jij melk lekker vindt zou ik gewoon melk eten.

Rafelkap

Rafelkap

18-06-2012 om 12:40

Dank cicade en ouwe rot

Horizontaal gebakken, geweldig! Wij halen altijd 6 granen brood van de bakker. Ik eet ook wel graag roggebrood. Als ik goed eet snaai ik niet. Ik zal eens naar dat horizontale brood vragen, als ik durf..
Man vindt fruit ook altijd overschat, hij eet het ook bijna niet. Melk zal ik wel blijven drinken (toch maar niet eten), zoals nu alleen in de koffie. Misschien dan een kopje minder.

Leony

Leony

18-06-2012 om 18:31

Lol fiorucci

We zijn ongeveer van dezelfde generatie.
Die schoolmelk kreeg ik alleen op de kleuterschool. Zo'n driehoekig kartonnetje melk dat tot het buiten spelen buiten lauw stond te worden (yúk). Aan eten werd niet gedaan. Misschien omdat het een kleuterschool was die door nonnen werd geleid??
Op de basisschool was er geen eten of drinken in het speelkwartier. Op mijn school was het blijkbaar wat spartaanser als op de jouwe.
Een trauma heb ik er niet aan over gehouden. Wel kan ik erg goed mijn fysieke behoeften uitstellen. Dat probeer ik mijn kinderen ook te leren.
Gr. Leony

Leony

Leony

18-06-2012 om 18:33

Roggebrood

Daar zit toch moutsuiker in? Mag dat dan wel?
Leony

Fiorucci

Fiorucci

18-06-2012 om 19:52

Leony

Ja, dat probeer ik hen ook echt te leren. Maar sommige mensen hebben gewoon elke paar uur wat te eten nodig. Vooral mijn oudste zoon met snelle stofwisseling komt echt de ochtend niet door zonder input..) En als ik om 7.00 ontbijt wil ik om 11.00 ook graag even wat eten.

Leony:

Ik bedacht later dat ik ben opgegroeid met het idee dat een beetje suiker idd niet erg is, en een beetje vet ook niet, maar dat ze allebei eigenlijk alleen maar mochten dienen om de koolhydraten in brood, die de hoofdmoot vormen van je dieet, net wat minder saai te maken.

Dat is dus die let-op-vet en let-op-calorieën doctrine uit de jaren zeventig en tachtig. Oh en de jaren zestig.

Heel negatief en ook onjuist. Het paleo-dieet is het andere extreem, dat hoeft nou ook weer niet, maar gevarieerd en matig en weg van de koolhydraten als enige verlosser lijkt me de beste keus!

Leony

Leony

19-06-2012 om 10:34

Knurf

Blijkbaar heb je iets extreems voor ogen. Dagenlang vasten of zo. Maar dat is niet het doel.
Stel. Je bent aan het winkelen. Het duurt een uurtje langer voor je thuis bent, maar eigenlijk is het lunchtijd. Een snelle snack of toch maar een uurtje wachten en thuis een gezonde lunch? Dat bedoel ik dus. Je ligt niet gelijk dood op straat als je een uur wacht.
Ik zou niet weten wat daar slecht aan is. Ons lichaam is erop ingericht om reserves te kunnen aanspreken als er niet gelijk voedsel voor het grijpen ligt. In het paleo tijdperk hadden de mensen vast geen 7 eetmomenten op een dag.
Leony

ouwe rot

ouwe rot

19-06-2012 om 10:38

Leony

1. in het paleotijdperk hadden ze ook geen geregelde 3 maaltijden per dag
en belangrijker
2. in het paleotijdperk hadden ze een vol-sla-gen ander dieet. Amper zaden of granen. Voornamelijk zetmeel uit andere bronnen (merg van de sagopalm bijvoorbeeld) en onregelmatig eiwit (iemand nog een wormpje?). En verder delen van de plant zoals blad of wortel. Fruit alleen maar in het seizoen.
Het Westerse dieet is enorm eenzijdig en met dat bloedsuikerverhaal wordt het eetpatroon dus een thema door de wisselingen in de spiegel.

ouwe rot

ouwe rot

19-06-2012 om 10:59

Over dat kunstlicht

Wist je dat mensen tot 200 jaar geleden halverwege de nacht waakten, en dan vaak een tijdje wakker bleven?
Ze hadden het dan over de 1e en 2e slaap. Tussen die 2 slapen werd ook wel wat gegeten.

Duss... interessant, vond ik het!

Brianna F

Brianna F

19-06-2012 om 11:19

Aha ot

dat is de reden dat ik altijd midden in de nacht wakker wordt: ik leef nog in het jaar 1800.

Leony

Leony

19-06-2012 om 11:25

Keuzes maken

Blijkbaar werden de mensen in het paleo tijdperk niet ouder dan 35. Dat enorm gezonde dieet heeft bij hen blijkbaar niet bijgedragen aan een langere levensverwachting. NB zouden ze geen walnoten, kastanjes en hazelnoten hebben gegeten in het paleo? De vrouwen zullen toch wel íets verzameld hebben? En hoeveel sagopalmen groeiden er in Noord-Europa in het paleo?
Verder lijkt het mij dat juist in het paleo tijdperk sprake was van eenzijdigheid. Wij kunnen elke dag kiezen uit talloze soorten groenten, fruit, vlees, vis en granen en zaden (noten). Een eenzijdig dieet in de hedendaagse maatschappij is domweg het resultaat van verkeerde keuzes. Weinig groente (lust ik niet), snelle maaltijden (veel additieven), veel tussendoortjes en veel snacks.
Een groot verschil met de westerse levensstijl zit wat mij betreft eerder in gebrek aan beweging dan in eenzijdigheid van het dieet. In het paleo hadden de mensen minder te eten en ze moesten er véél meer moeite voor doen. Zorgen dat je te eten kreeg ging dus hand in hand met lichaamsbeweging. De relatie tussen voedsel en lichaamsbeweging is bij ons volkomen weg.
In het paleo waren er geen additieven. Er waren alleen maar pure smaken. Ónze smaak wordt gemanipuleerd (en verknald) omdat aan talloze voedingsmiddelen zoetstoffen worden toegevoegd als dat niet nodig is. Dat vind ik best zorgelijk.
Net zoals ik mijn kinderen leer om niet direct aan elke behoefte toe te geven (discipline is niet verkeerd), doe ik ook moeite om ze de smaak van voedingsmiddelen te laten ontdekken en waarderen. Ik hoop dat ze daardoor gezond en gevarieerd zullen blijven eten.
Leony

Rafelkap

Rafelkap

19-06-2012 om 12:02

Hygiene

In het paleo was er minder hygiene, dat lijkt me een belangrijker oorzaak voor de kortere levensduur. Ook was de kennis over ziekten niet zoals nu. In het paleo had ik mijn bevalling en blindedarmontsteking niet overleeft.
maar men at en bewoog meer, dus minder last van de welvaartsziekten van nu.
Ik denk dat er nu ook meer 'luchtigheid' is dan vroeger, onze huizen zijn nu van steen tenslotte, en dat het niet meer dan normaal is je kind te leren niet alles maar voor zoete koek aan te nemen. Zelf blijven nadenken dus.

Tinus_p

Tinus_p

19-06-2012 om 12:11

Knurf, bekend misverstand over leeftijd

Knurf:
"Neuh, maar in dat tijdperk werden mensen niet ouder dan 35 dus daar kan ik niet veel mee ..."
Dat is een bekend misverstand. De lage _gemiddelde_ leeftijd vroeger werd vooral veroorzaakt door de forse kindersterfte: Wie eenmaal de kleutertijd had overleefd, had een redelijke kans om 60-80 te worden. Juist de uitvinding van landbouw heeft bovendien veel nadelen opgeleverd: Boeren zijn structureel ongezonder dan jagers-verzamelaars. Het gezondst zijn van oudsher nomadische veetelers, een voordeel dat zich ook direct vertaalt in militaire macht en andere invloed (aartsvader Abraham, Attila de Hun, Djengis Khan, Wicky de Viking; allemaal nomadische veetelers)

Tinus_p

Tinus_p

19-06-2012 om 12:13

Infectieziektes

rafelkap:
"In het paleo was er minder hygiene, dat lijkt me een belangrijker oorzaak voor de kortere levensduur. Ook was de kennis over ziekten niet zoals nu."
Het interessante is; er waren ook minder ziektes. Acute infectieziektes kunnen alleen bestaan in gebieden waar rgote groepen mensen dicht op elkaar wonen -anders sterft de ziekte uit. Pokken, mazelen, griep, etc zijn pas na de uitvinding van de landbouw ontstaan.

Tinus_p

Tinus_p

19-06-2012 om 12:16

Zout

Knurf:
"In het paleo waren er geen additieven, maar suiker en andere smaakmakers (zout)worden al eeuwenlang gebruikt."
Jups. Sterker nog, zout was een essentieel conserveringsmiddel in de tijd dat er nog geen pasteurisatie en koelkasten bestonden. Zout was 'het witte goud' -ons woord salaris komt van de Romeinse gewoonte om soldaten in zout (sal/sel) uit te betalen. Er waren dan ook kilo's van nodig om voedsel mee in te maken (pekelvlees, kaas, etc etc).

Leony

Leony

19-06-2012 om 12:43

Opvoeden @knurf

Als ik jouw redenatie doortrek kan ik me de moeite besparen om mijn kinderen wat dan ook te willen meegeven. Van zorg voor je medemens en je leefomgeving tot weet wat je eet. Opvoeden overlaten aan mede pubers en reclame? No way. Dat is je verantwoordelijkheid als ouder uit de weg gaan.
Ik geloof dat in je opvoeding een belangrijke basis gelegd wordt voor je (latere) gedrag. In je puberteit heeft je peer group een grote invloed. Je zet je af om te leren je eigen keuzes te maken. In dat hele palet waar je uit kiest zitten ook de dingen die je van huis uit meegekregen hebt.
Belang hechten aan de kwaliteit van je voedsel vind ik belangrijk om aan mijn kinderen mee te geven.
Leony

Tinus

Als ze die gezondheid dan ook nog genetisch zouden kunnen doorgeven, mag de wereld blij zijn met Dzjengis Khan (schijnt).

Leony

Leony

19-06-2012 om 16:22

Lol knurf

Ik merk steeds meer wat er van mijn opvoeding is blijven hangen terwijl ik dacht dat ik het toch op veel punten héél anders deed.
Leony

Tinus_p

Tinus_p

19-06-2012 om 16:27

Silom

Silone:
"Als ze die gezondheid dan ook nog genetisch zouden kunnen doorgeven, mag de wereld blij zijn met Dzjengis Khan (schijnt)."

Maar t hele punt is, dat die gezondheid niet genetisch is, maar het gevolg van voeding. Nomadische veetelers eten namelijk gigantische hoeveelheden dierlijk eiwit -de basis van hun dieet bestaat uit vlees, vlees, vlees, en zuivel. Dat vertaalt zich blijkbaar in een extreem goede voedingstoestand, wat ook objectief blijkt uit bv grote lengte.

Tinus

"de basis van hun dieet bestaat uit vlees, vlees, vlees, en zuivel. Dat vertaalt zich blijkbaar in een extreem goede voedingstoestand, wat ook objectief blijkt uit bv grote lengte"

Waarmee die adviezen over 2 ons groente per dag toch in een wat ander daglicht komen te staan. Zelfs als Atilla et al. de maaginhoud van hun koeien mee opaten lijkt me niet dat ze aan de 2 ons pppd kwamen, zelfs niet bij benadering. En een moestuintje verdraagt zich weer slecht met rondtrekkend plunderen& brandschatten.

Groeten,

Temet

Leony

Leony

19-06-2012 om 19:24

@tinus

"Maar t hele punt is, dat die gezondheid niet genetisch is, maar het gevolg van voeding. Nomadische veetelers eten namelijk gigantische hoeveelheden dierlijk eiwit -de basis van hun dieet bestaat uit vlees, vlees, vlees, en zuivel. Dat vertaalt zich blijkbaar in een extreem goede voedingstoestand, wat ook objectief blijkt uit bv grote lengte."
Ik begrijp nu waar de amerikaanse hegemonie vandaan gekomen is - Big Mac rules!

Tinus_p

Tinus_p

19-06-2012 om 22:09

Temet

Temet:
"Waarmee die adviezen over 2 ons groente per dag toch in een wat ander daglicht komen te staan. Zelfs als Atilla et al. de maaginhoud van hun koeien mee opaten lijkt me niet dat ze aan de 2 ons pppd kwamen, zelfs niet bij benadering. En een moestuintje verdraagt zich weer slecht met rondtrekkend plunderen& brandschatten."

Interessant is, dat er slechts één cultuur is (namelijk de Hindoestaanse), die er in is geslaagd om vegetarisch te worden -weliswaar met daverend succes, maar toch. Een jagers of nomadische veeteelt vleescultuur is daarentegen een veelvoorkomende norm: naast wat ik alnoemde bv Eskimos en Masai.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.