Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Iris

Iris

02-03-2011 om 22:34

Schouder uit de kom, wel of niet gaan? spoed!

We zouden met ons gezin en mijn broer naar Istanbul a.s. zaterdagavond tot en met woensdag. Vreselijk op verheugd. Maar nu heeft mijn broer gisteravond zijn schouder uit de kom gehad tijdens schaatsen, zit er weer in hij had niet eens pijn!.
Hij mag de arm niet bewegen. Hij wilde de reis al annuleren, msar misschien is het zaterdag al een stuk beter. We gaan natuurlijk wel veel lopen door de stad en zo. Heeft iemand ervaringen met schouder uit de kom? Wanneer mag je de arm weer voorzichtig gebruiken? En is het mogelijk dat hij toch nog mee kan? Of verstandiger dat hij niet mee gaat.
Ik vind het zo jammer!

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Huisarts

Ik zou morgenochtend de huisarts even bellen, of de arts die de arm behandeld heeft.
Lijkt me geen probleem. In Turkije zijn zonodig ook competente artsen. En op Schiphol ook.

Puck

Puck

03-03-2011 om 09:13

Rust kan toch ook op vakantie

Lijkt me niet dat een arm uit de kom een contra-indicatie is om niet op vakantie te gaan. Je kan de arm toch in een mitella of sling voldoende rust geven. Veel lopen zal niet echt schadelijk zijn lijkt mij.

Bellen

Ik zou inderdaad de huisarts bellen, maar die doet er vziw ook niks aan. Inderdaad waarschijnlijk een mitella/sling gebruiken om die arm rust te geven. Zelf heb ik ook eens zoiets gehad (in mijn kindertijd), je wilt daarna die arm vooral dicht tegen je lichaam houden. Daar kan een mitella bij helpen. Lopen is dan verder ook niet per se belastend.

Volgens mij kan je zo'n arm best voorzichtig belasten, alleen uitkijken met grote bewegingen, die banden (of wat het dan ook is) zijn uitgerekt en dan kan die arm makkelijk weer (half) uit de kom schieten. Belasten zal trouwens hoe dan ook moeten, hij zal zich toch moeten aankleden.

Groeten,

Temet

koentje

koentje

03-03-2011 om 11:13

Kalm aan

en niet sjouwen, met bagage!

Monet

Monet

03-03-2011 om 18:55

Gewoon gaan

en dan inderdaad de arm in een sling als de arts dat voorschrijft. Hopelijk heeft hij geen letsel in de schouder opgelopen, bij een volwassene kan een arm uit de kom nogal eens schade opleveren aan het kraakbeen.
Mijn zoon had dit, hij is er via een kijkoperatie aan geopereerd, de week erna gingen we op vakantie naar Sardinie, hij heeft de hele vakantie zijn arm in een draaggeval gehad dat ook nog eens om zijn taille vast moest, zodat de arm tegen het lichaam bleef. Hij ging er zelfs de zee mee in , dus een paar dagen Istanbul lijkt me geen enkel probleem geven.

Iris

Iris

04-03-2011 om 10:06

Dank!

Bedankt voor jullie reacties. Maar helaas heb ik mijn broer niet kunnen overhalen om toch maar mee te gaan. Hij vond het toch allemaal te riskant, en lastig.
Hij heeft met een fysiotherapeut gesproeken dus wie weet heeft die nog wat gezegd. Nou, we hebben nog een dag, maar ik vrees dat het niet doorgaat voor hem. En hij is z'n geld ook nog kwijt, want had geen annuleringsverzekering.

Monet

Monet

04-03-2011 om 19:41

Iris

Ook al had hij wel een annuleringsverzekering, ik denk niet dat dit een reden is voor een dergelijke verzekering om de reis te vergoeden. Ik snap echt niet waarom hij niet gaat?

Iris

Iris

04-03-2011 om 21:04

Ben ik weer

Hij heeft met de fysiotherapeut en de arts van de huisartsenpost gesproken. Fysiotherapeut heeft hem afgeraden te gaan, omdat je juist de eerste week supervoorzichtig moet zijn en de arm absoluut niet mag belasten. Hij is ook bang dat mensen er tegenaan lopen, of dat de schouder weer uit de kom gaat en het is natuurlijk erg onhandig. Maar ja, als hij het zelf niet aandurft...Ik vind het ook erg jammer.

Puck

Puck

04-03-2011 om 22:07

Iris

Het is al bijna een week geleden als jullie gaan en met zo'n sling als Monet noemt, die ook om je buik vast zit dan ben je harstikke goed beschermt tegen belasten. Ik snap eigenlijk ook niet waarom je broer er zo'n probleem mee heeft. En wat is er nou onhandig aan als je met meerdere mensen ergens heen gaat? Anderen kunnen je helpen, veel makkelijker dan alleen thuis zitten en voor jezelf zorgen terwijl de rest in Instanbul zit.

Framboos

Framboos

05-03-2011 om 13:20

Gaan

Heb mijn arm 4x uit de kom gehad (niet vlak achter elkaar hoor) en zou er nooit een vakantie om laten schieten. Als ie weer zit, rustig aan doen en sling om is genoeg. Pijn of "onveilig" gevoel kan wel een paar weken duren.
Succes!

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.