Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

Scoliose-operatie, praktische tips?

Hallo, zoals de titel al zegt wordt onze dochter van bijna 15 in okt/nov ge-opereerd aan scoliose. Technisch weten we wel wat er gaat gebeuren, maar ik weet erg weinig over de tijd dat ze thuis komt, na de operatie. (al na 5 dagen) Is er hier iemand die daar ervaring mee heeft? Wat is wel of niet handig om in huis te hebben?
Hoop dat er iemand reageert,

groet, Marja

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Janeway

Janeway

10-05-2011 om 20:58

Marja

Mijn neef van nu 19 heeft een paar jaar geleden een zelfde operatie gehad.. Mijn zus had iig een ziekenhuisbed in de woonkamer staan. Ik ga haar wel om een reactie vragen.. Oja haar zoon is toen op maandag geopereerd en was vrijdags of zaterdags ook al thuis.. Best wel snel vonden we toen ook. Maar in principe zorgen ze er voor dat je dochter wel wat mobiel is..
Groet Janeway

Janeway

Janeway

10-05-2011 om 23:31

Reactie van zus

Halol Marja,

Het herstel verschilt per puber, maar zo ging het bij ons:

Mijn zoon is van stuit tot onder de nek vast gezet, best een flinke jaap hoor
Als het goed is kan je dochter lopen/traplopen als ze thuis komt en redelijk zelfstandig douchen, toch is het voor de eerste weken verstandig om in de woonkamer een ziekenhuisbed neer te zetten. Ligt lekkerder dan een bank, is beter voor het herstel en zo hoeft ze niet de hele dag op haar kamer te zijn. Voor ons was het heel praktisch om een bed beneden te hebben. Na ongeveer 4 weken is het bed weer opgehaald.
Als hij wilde zitten zat hij op een rechte tuinstoel met kussen, want lekker bankhangen ging niet meer.
In de douche had ik een plastic klapstoeltje neer gezet waar mijn zoon op kon zitten tijdens het douchen, rug en benen afdrogen, aankleden heb ik hem de eerste 2 weken mee geholpen. Met naar wc gaan had hij thuis een paar keer hulp nodig met zich laten zakken op de wc, had ook een urinaal geregeld maar heeft hij niet nodig gehad.
Voor wondverzorging had ik steriele gaasjes en ontsmettingsmiddel gehaald, omdat 2 plekjes niet lekker wilde genezen.
De zwaardere pijnstillers had hij thuis snel niet meer nodig, wel zo nu en dan paracetamol (gewoon 3x2 tabl geven de eerste 2 weken, daarna afbouwen ), (in)slapen ging moeilijker en daar nam hij 4 weken melatonine 3 mg voor in.
Ik heb mijn zoon de eerste week thuis niet alleen gelaten (alleenstaande moeder ), daarna ben ik weer gaan werken en tussen door even naar huis om een kijkje te nemen.
Als ik weg moest werken/boodschappen doen zette ik wat te eten/drinken neer, laptop en mobiel binnen hand bereik En als ik de regio uit moest kwam er een vriend van mijn zoon hem gezelschap houden.
2 weken na de operatie begonnen om conditie op te bouwen door samen te gaan wandelen. Omdat mijn zoon best onzeker was, ben ik de eerste keer met openbaar vervoer met hem mee geweest.
Hij is in half nov. geopereerd en ging na de kerst vakantie weer voor halve dagen naar school.en zoonlief heeft 7 dagen in het ziekenhuis gelegen, ze mogen niet eerder naar huis voordat ze kunnen lopen en traplopen
Fietsen mocht hij 6 maanden niet ivm evenwicht/

Mocht je nog vragen hebben lees ik dat wel.
Suc6 en sterkte als het zover is!

Groetjes de zus van Janeway

parker

parker

12-05-2011 om 13:53 Topicstarter

Zus van janeway

Heel hartelijk bedankt voor je reactie, precies waar ik op gehoopt had.
Een bed in de kamer hadden we ook al wel bedacht, dat dat wel handig zou zijn bedoel ik.
En verder mag ik 10 zorgdagen opnemen na de operatie, als ze thuiskomt, dus dat komt wel goed. Mijn man werkt in ploegendiensten, is niet altijd even gezellig, maar komt straks wel fijn uit, kunnen we toch een paar dagen om en om werken zodat er iemand thuis is.
Ik heb nog wel een vraag over naar school gaan, na een week of 6/8. Heb je hem toen elke dag gebracht? En ik begrijp dat ze in het begin de zware tas niet mogen tillen, hoe deed je zoon dat toen? Laten dragen door klasgenoten? Ik heb hier voorgesteld om zo'n boodschappentas op wieltjes aan te schaffen, maar dat ziet dochter toch echt niet zitten! "Ik ga echt niet met een oma-tas lopen!"

Alvast bedankt, groet, Marja

Inge M

Inge M

12-05-2011 om 17:24

Even meedenken over die schoolboeken

Ik zag in een folder een vierkant krat staan met trekstang zoals een koffer en wieltjes.
Dat lijkt mij wel een stoere combi voor boeken. Klein tasje erin voor het kleine spul en klaar.

amk

amk

12-05-2011 om 20:41

Klasgenootje

jaaaaaaaren geleden dus al. Heeft een klasgenootje van mij ook een dergelijke operatie gehad.
Wij hebben toen steeds haar spullen meegenomen, maar ook de school heeft wat aanpassingen gedaan. Normaal hobbel je als klas / groep steeds van lokaal naar lokaal. De school heeft toen het rooster qua lokatie wat aangepast zodat ze niet steeds van lokaal hoefde te wisselen. Ze kon haar spullen dan ook meestal gewoon laten liggen. Dat vond ik wel een super actie van de school.

Janeway

Janeway

13-05-2011 om 19:15

Rea van zus

Hoi Marja

Fijn dat je zorgverlof kan opnemen
In de periode dat mijn zoon in het ZH lag ben ik iedere dag van 9 tot 22u bij hem geweest.
Het handigste is een ziekenhuis bed, die je omhoog/laag ed kan doen en een extra kussen.

Wat misschien wel hip is is een soort van akte-tas op wieltjes, studenten zie ik er nogal eens mee rond lopen.
Mijn zoon had/heeft geen rugzak maar een cross-over geval.
Hij nam zo min mogelijk mee naar school e/o het lag in zijn kluisje. Zijn klasgenoten hielpen hem (zijn ook op bezoek geweest in ZH en dat heeft nogal indruk gemaakt op die gasten) en in het begin ging hij met lift ipv 4 verdiepingen omhoog sjouwen

Ik ben alleen de eerste keer met hem mee en terug gegaan, daarna ging hij zelf lopend naar het station (was ook maar 7 min. lopen en hij vond dat hij best alleen kon )
In die periode is er veel overleg met school geweest en stonden er andere stoelen op het ict plein die hij mocht gebruiken (goede bureau stoelen).

Groetjes Janeway's zus

parker

parker

17-05-2011 om 11:20 Topicstarter

Reacties

Fijn zulke reacties, kan er echt wat mee!
Dochter heeft nu geen kluisje op school, er zijn er te weinig, maar ga dat dan maar eens aankaarten dat we volgend schooljaar dat ding gewoon nodig hebben. Lift is ook aanwezig op school, dus traplopen hoeft dan in het begin ook niet. Zal ook vragen om een goede stoel tezijnertijd. Naar school gaan kan gelukkig gewoon lopend, is een pruts-stukje van 5 min. lopen.
Ze is vorige maand geholpen aan een ontsteking in de rug, en toen hebben klasgenoten ook veel geholpen, dus denk dat het allemaal wel goed komt.

Bedankt allen voor de reacties, zie het weer een stuk posititiever nu!

groet, Marja

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.