Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

elske barkman

elske barkman

08-10-2008 om 22:16

Sealen kindergebit

Wij hebben een nieuwe (en jongere) tandarts gekregen. Bij het eerste consult zei hij meteen dat alle drie gesealed moesten worden. Aangezien mijn vorige tandarts hier nooit over heeft gesproken ben ik eerst maar eens op internet gaan zoeken. Maar hier staan eigenlijk alleen tandartsen op en die geven natuurlijk geen nadelen op. Wie heeft ervaring met dit sealen en kan het ook al bij een kind van 6 of is dat toch nadelig voor zo'n jong kind. Want nu gaan ze nog graag naar de tandarts en dat wil ik graag zo houden. Tot nu toe hebben ze geen van allen nog gaatjes. (de oudste is 10)

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Monique

Monique

08-10-2008 om 22:43

Sealen

Als gevolg van regelmatige en ernstige braakaanvallen heeft/had mijn dochter een erg slecht melkgebit. De snijtanden zijn bijna allemaal gewisseld en het blijvend gebit is gesealed.
Het sealen zelf doet geen pijn en tot nu toe is er geen schade aan het blijvend gebit.
Of er eventuele nadelen zitten aan het sealen zou ik niet durven zeggen.

Brianna F

Brianna F

09-10-2008 om 06:30

Elske

Ik wilde dat ze in mijn tijd die technieken al hadden, dan had ik niet zoveel gaatjes gehad.
De gebitten van alledrie mijn kinderen zijn geseald en ze hebben geen gaatjes. Sealen voel je niks van.
Het oppervlak van kinderkiezen is nogal ribbelig en er blijft gemakkelijk van alles aankleven. Door te sealen wordt dit oppervlak gladder en gemakkelijker te poetsen.
Wat als gevolg heeft: minder kans op gaatjes.

ayla

ayla

09-10-2008 om 09:19

Vanaf hoe oud en ook volwassenen?

vanaf welke leeftijd doen ze eigenlijk kindergebitten sealen? Pas bij het blijvende gebit of ook al eerder ? en kun je als volwassenen ook je gebit laten sealen?

*Twinkel*

*Twinkel*

09-10-2008 om 09:23

Ik zelf

Mijn gebit is als kind ook gesealed. Waarschijnlijk was onze tandarts 1 van de eerste die dat deed. Met als gevolg dat ik op mijn 31ste nog geen enkel gaatje heb. Nu is sealen geen garantie op geen gaatjes, want mijn broer heeft er wel een paar.

sandra75

sandra75

09-10-2008 om 09:25

Onze zoon was zes

toen zijn gebit weer gesealed.Vaak doen ze het in een paar keer omdat het toch ook spannend is voor een kind (alhoewel het pijnloos is hoor) Onze zoon was echter een bikkel en helemaal niet bang dus alles is in 1 keer gedaan. We zijn nu twee jaar verder en binnenkort gaat onze jongste (net zes) voor het sealen.
Ik zou het zeker doen hoor.

Geen probleem

Hoewel ik altijd een pesthekel aan de tandarts heb gehad, als kind al, heb ik sealen nooit als echt vervelend ervaren. Inderdaad volkomen pijnloos, en ook geen getrek en geruk in je kaak, alles blijft immers aan de oppervlakte.

Geen problemen, dus.

Groeten,

Temet

Puck2

Puck2

09-10-2008 om 09:43

Ayla

Sealen doet mijn tandarts zodra bij een halfjaarlijkse controle blijkt dat een blijvende kies goed door is. Dat kan dus al heel vroeg als de blijvende kiezen op jonge leeftijd doorkomen. Mijn jongste was 4 toen de eerste 2 kiezen geseald werden. Sealen bij volwassenen heb ik ook wel eens naar gevraagd. Leek me ideaal omdat ik vrij diepe groeven in mijn kiezen heb die lastig schoon te houden zijn. Maar volgens mijn tandarts is het glazuur van kinderkiezen aanzienlijk zwakker dan dan van volwassenen. Het moet nog uitharden in de loop van de jaren. En juist in die kwetsbare periode is sealen dan zinvol, voor volwassenen met uitgehard glazuur was het niet meer nodig.

Geen probleem

de kiezen van mijn oudste zijn gesealed toen hij zeven jaar oud was. Alles in gedaan in één keer. Het deed geen pijn, alleen lang je mond openhouden. Ik heb van te voren uitgelegd wat er ging gebeuren en waarom.

Groeten van Purk

69er

69er

09-10-2008 om 18:27

Sealen melkgebit

Een aantal kiezen van mijn dochter zijn wel geseald, omdat ze heel diep gegroefd waren. Het stelde niets voor ( 4 jaar). Mijn mondhygeniste noemde als nadeel, dat je door het afdekken een eventueel miniscuul begin van een gaatje niet meer kan zien............., maar dat weegt niet op. Een melkkies waar de sela uitgeleten was, kreeg tot nu toe als enige een gaatje. Heb even gekeken, een aantal van de blijvende kiezen zijn ook al geseald (9).
69-er

Jacoline29

Jacoline29

11-10-2008 om 18:24

mijn zoon is 6 en heeft gesealde kiezen,ik merk geen negatieve dingen er aan.

Mariska

Mariska

12-10-2008 om 09:17

Zodra

de kiezen doorgekomen waren - bij de eerstvolgende controle is het meteen gesealed - vlgs mij waren ze toen 4 jaar. Werd naar mijn dochtertje uitgelegd als dat ze een soort van beschermende nagellak over haar kiesjes gingen doen en dat vond ze wel interessant

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.