Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

astma patient

astma patient

10-03-2012 om 13:47

Sigarettenrook

Ik weet niet of dit bij gezondheid hoort of bij relaties...

Ik heb astma en daardoor erg last van sigarettenrook. Mijn huis is uiteraard rookvrij. Visite rookt meestal niet , en anders gaan ze buiten staan.

Dat vindt iedereen tegenwoordig heel gewoon. Maar kun je ook aan visite vragen om bijvoorbeeld tijdens een bbq of feestje buiten niét te roken? Als ze bij mij komen dan. Ik hoest me te pletter als ik naast iemand zit die rookt.

En als visite buiten rookt en de jas dan weer aan de kapstok hangt, dan ruikt mijn hele hal naar de rook. Ik heb daar iedere keer last van als ik daar door loop.

Mijn dochter heeft een vriendje die nu veel over de vloer is en ontzettend veel rookt. Die rokerige jas hangt hier dan het hele weekend in de hal. Ik gebruik nu mijn puffer veel meer tijdens het weekend.

Hoe doen andere mensen dat die last hebben van de rook? Zou ik kunnen vragen of hij zijn jas in de garage hangt? Ik vind het soms zo lastig om dit soort dingen uit te spreken maar ik heb er echt heel veel last van.


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Vic

Vic

10-03-2012 om 14:11

Een vaste huisgast zou ik wel durven vragen of hij zijn jas in de garage hangt. Bij incidentele visite vind ik dat net even te ver gaan, tenzij je zo erge astma hebt dat je er doodziek van wordt. Datzelfde geldt ook voor roken in de tuin. Dat zou ik niet zo snel iemand verbieden.

Jazeker kan je vragen of mensen hun jas in de garage hangen en of ze bij een tuinfeestje ook buiten niet willen roken. Leg uit dat je er last van hebt en extra moet puffen, want dat kunnen mensen zonder astma zich misschien niet voorstellen.

skik

Tineke

Tineke

10-03-2012 om 14:44

Natuurlijk

Natuurlijk kun je iedereen vragen niet te roken, ook niet buiten. Alsof je buiten geen astma hebt (zou leuk zijn als dat zo werkte).
Ik snap alleen niet dat je je wel waagt aan een barbecue, dat is ook niet zo'n strak plan in combinatie met astma.

bibi63

bibi63

10-03-2012 om 15:30

Maar

hoe komt het dan dat je last hebt als een jas naar rook ruikt? Ik bedoel, dat het stinkt oke, maar je ademt toch de rook zelf niet in?
Gr. Bibi

Tineke

Tineke

10-03-2012 om 17:45

Ruiken

In principe kan alles dat ruikt een prikkeling in de gevoelige luchtwegen geven. En tabaksluchten bevatten zeer prikkelende stoffen.

Thursday Next

Thursday Next

10-03-2012 om 18:12

Ja hoor

zeker in je eigen huis kan je dat gerust vragen. Tenslotte bied je meteen een oplossing aan, de jassen in de garage. Ik herken het probleem, ik heb geen astma maar wel migraine, die wordt getriggerd door sigarettenrook. Ook van de lucht uit een jas inderdaad, niet dat ik dan meteen een aanval krijg maar het kan net de druppel zijn. Barbecuerook is heel anders, daar heb ik geen last van.

Tanneke

Tanneke

10-03-2012 om 18:44

Bibi

Mijn man krijgt het vreselijk benauwd als iemand buiten heeft gerookt en dan naast hem komt zitten. Hoestbui tot hij er bijna in blijft. Net als dat mensen even het huis luchten als er mensen komen die niet tegen de rook kunnen. Hij heeft het binnen de kortste keren benauwd, want rook zit in alles: de bank, de kussens, vloerbedekking, gordijnen. Het is echt heel vervelend. Vooral ook omdat veel mensen het blijkbaar niet begrijpen en denken dat het okay is als ze het maar niet direct naast hem doen.
Even een peukie opsteken bij het raam heeft dan ook helemaal geen zin.

Die tweede en derde hands rook zijn trouwens even schadelijk als direct meeroken.

Voordat ik hem leerde kennen wist ik dat ook niet.

Plekje

als je bbq't in de achtertuin kun je mensen vragen om te roken in de voortuin of andersom, of aan de zijkant. Tegenwoordig zijn rokers echt wel gewend om zich aan te passen alleen niet-roken is geen optie.

Massi Nissa

Massi Nissa

11-03-2012 om 08:29

Waarom geen optie?

AnneJ, waarom is niet roken eigenlijk geen optie? Rokers slapen dagelijks en zitten ook wel eens een paar uur in het vliegtuig, dan roken ze ook niet. Het moet toch mogelijk zijn om tijdens zo'n barbecue even helemaal niet te roken?
Groetjes
Massi

Niet roken

Het zal van je familie- en vriendenkring afhangen maar zelf vind ik het niet erg gastvrij om roken totaal te verbieden. het hangt ook van jezelf af. Het selecteert zich vanzelf uit.

Rokende familie

Jammer is dat je in zulke dwaze conflictjes terecht kunt komen. Terwijl het handiger is om een praktische oplossing te zoeken. Al die flauwe discussies dat je geen gelegenheid hoeft te geven en als mensen dan roken expres daar geen rekening mee houden, geen rookpauzes houden en vervelende discussies aangaan over roken. Bah.
Ben blij dat ik niet zo'n familie en vriendenkring heb. Net als lijnen vind ik het zonde van mijn leven om daar al teveel aandacht aan te geven. Het gaat om de vanzelfsprekende band met je familie en vrienden en stekeligheden probeer je zoveel mogelijk te voorkomen.
en zet gewoon een paar tuinstoelen neer en een bloempot voor de restjes, je hebt geen openlijk oordeel over de gewoonte van de mensen waar je van houdt en iedereen is welkom. Houdt het een beetje neutraal. Jij hebt last van de rook dus dat wil je niet in je omgeving, je vader's rokertje is zijn beste vriendje, best maar niet bij jou in de buurt.

Tineke

Tineke

11-03-2012 om 18:42

Rokende gasten

AnneJ, ik snap niet helemaal wat je zegt. Vind je nou dat een astmapatient rokers toch gelegenheid moet geven?
Nou, ik ben gewoon niet gastvrij voor rokers. Er wordt nergens gerookt, niet binnen, niet buiten en ook niet een blokje om. Alleen als iemand rookvrij is, en dus niet naar rook ruikt, is iemand welkom. Zo simpel is dat. En dat gaat altijd goed. Maar, ik ken inmiddels ook nauwelijks nog rokers.

Niet roken als voorwaarde

voor de acceptatie van mensen. Dat kan. Zo zit ik niet in elkaar en is ook lastig in mijn familie en vriendenkring waarvan een aantal wel rookt. De band die ik met ze heb gaat voor dat soort voorwaarden.

Uitsorteren

En natuurlijk sorteert het zichzelf ook uit. Mensen die wel roken komen dan gewoon niet meer. Ook goed. Maar dat is ook een keuze.

Tineke

Tineke

11-03-2012 om 19:04

Keuze?

AnneJ:" Zo zit ik niet in elkaar en is ook lastig in mijn familie en vriendenkring waarvan een aantal wel rookt. De band die ik met ze heb gaat voor dat soort voorwaarden."
Dat is jouw luxepositie. Jij kan blijkbaar kiezen. De astmapatient die rooklucht moet bekopen met extra medicatie, vele pufjes en prednison, ziekenhuisopnames en toenemende last, heeft niks te kiezen.
Dan hebben rokers pech, nou ja, hoe erg is het als ze eventjes niet hun longen mogen asfalteren?

Win win

Je zoekt naar een praktische oplossing kaatje. Een oplossing die voor iedereen haalbaar is. Naar rokers wijzen wat die zouden moeten kunnen of doen kwalificeert daar niet voor.

Asthma

Oh ja, en mijn dochter heeft asthma. Gelukkig is dat tot nu toe, afkloppen, geen groot dilemma geweest. Er is altijd wel iets te regelen dat ze niet in de rook hoeft te zitten of er last van heeft.

Tineke

Tineke

11-03-2012 om 19:32

Astma

Dat is het irritante van astma. Hoeveel Pietje er last van heeft zegt niets over Marietje. En toch denkt men dat, iedereen. Ik net zo goed. Omdat astma binnen ons gezin ooit een dramatische vorm had aangenomen, neem ik aan dat het bij iedereen zo is. Een tas die naar rookt ruikt, heeft ernstige gevolgen. Bij jou, AnneJ, blijkbaar niet. Maar dat is dus niet bij iedereen zo. Ook ik denk in oplossingen. Dat is een absoluut rookverbod. Zo simpel kan een oplossing zijn.

Irene

Irene

11-03-2012 om 20:12

Ongastvrij?

Een roker die vindt dat je moet kunnen roken, ondanks dat een ander daar (ernstig) ziek van wordt? Zo iemand wil je toch helemaal niet eens over de vloer hebben? Dat mag zo iemand gerust ongastvrij vinden, als 'ie maar weg blijft. Tjee zeg.

costa

costa

11-03-2012 om 21:23

Astma patient

Ik heb niet alle reacties gelezen, maar ik denk wel dat je in je eigen huis en tuin kunt vragen aan mensen niet te roken. Wel heel vervelend dat er zoveel onbegrip is onder de rokers! Je voelt je dan misschien een zeur maar dat ben je echt niet hoor! Ik snap wel dat het onwijs vervelend is als je het uitlegt en op onbegrip stuit.....
Ik denk ook dat het niet gek is om iemand die veel rookt en het hele weekens zijn jas aan de kapstok heeft hangen uit te leggen dat je er last van hebt en vragen of de jas ergens anders gehangen kan worden. Misschien zou ik zelf even verbaasd reageren als iemand dat zou vragen (al ben ik allang geen roker meer) maar iemand (jij dus) vraagt dat toch niet zomaar?
Zoals gezegd ik en Costaman roken al een paar jaar niet meer. Maar als wij (vooral in de zomertijd) vroeg op bed liggen (met het raam open) en onze buurtjes roken in de tuin die uiteraard aan de onze grenst, vind ik dat ook hinderlijk. En niet eens om medische reden! Volgens mij wordt astma nog erg onderschat en gebagetalliseerd!
Sterkte!

Streep trekken

Je kunt het er natuurlijk ook op gokken. Gewoon melden dat er niet meer gerookt wordt, ook buiten niet. Misschien dat vader er dan toch voor kiest om langs te komen al is het korter dan normaal. Asthma lijkt me heus wel een goede reden. Het kan allemaal. En misschien komt er eerst wel ruzie van maar later trekt het wel bij. Kan ook.
Je kunt kiezen. Gelukkig.

Brabander

Brabander

12-03-2012 om 14:26

Annej; onhebbelijkheden accepteren

op zich vind ik dat wel een goed uitgangspunt: de totale persoon accepteren, met zijn goede en slechte gewoontes. Maar voor rokers maak ik graag een uitzondering; in mijn huis, in mijn leefomgeving wil ik gevrijwaard blijven van rook (vanzelfsprekend!) en vermijdbare stank (jassen). En dat een cara-patient daar nog over twijfelt laat wel zien hoe de rokers-maffia vaak reageert om zo'n volstrekt legitiem verzoek.

roker

roker

12-03-2012 om 23:57

Grens

Ik rook. Ik kan ook best uren niet roken, word ik hoogstens wat drukker van dan normaal. Maar zeker in combinatie met 'n glaasje wordt 't lastiger. Ik heb er echter totaal geen probleem mee als iemand zegt: er wordt niet gerookt, ook niet in de tuin. Goed, dan ga ik misschien wel een blokje om, mezelf uitlaten. En hang ik graag m'n jas in de garage of bind 'm achter op m'n fiets. Ik ben niet van de rokersmaffia, ik rook ja maar ben geen aso. Jij bepaalt wat jij wel/niet accepteert in je huis en tuin.

Ja hallo zo zijn niet alle rokers hoor

Ik rook, maar zo aso als hierboven omschreven gedraag ik me nooit!
Man rookt ook, maar wij roken nooit in huis, jongste kan er slecht tegen (nee geen astma) en sinds we dat weten roken wijzelf in ons eigen huis alleen nog buiten. En dat is al sinds ze baby is en baby's vragen over het algemeen niet zoveel, dus is puur op eigen initatief.
Ik rook nooit op mijn werk, ook niet als ik 8 uur werk. Heel soms wel als ik een rustige dag heb en tijd zat in de pauze (komt amper voor). Ik rook bij zat vrienden en kenissen nooit. En ga er toch met plezier op visite.
Ook bij een aantal wel, maar wij hebben geen vrienden/kenissen/familie die binnenshuis roken. Het is óf buiten of helemaal niet. Ik heb zowiezo geen behoefte aan roken als ik niet relaxed erbij kan staan. Speciaal een blokje om ervoor...nee dat zou ik nooit doen, dan rook ik liever niet. Vind ik geen enkel probleem..Ik kán niet eens roken al lopende. Gisteren heb ik 12 uur gewerkt...en niks gerookt (geen tijd) alleen 's morgens voor ik weg ging en 's avonds voor het naar bed gaan. Deze dus wel buiten (thuis). Het geeft me zowiezo een onprettig gevoel als anderen er last van zouden kunnen hebben. Mijn stiefmoeder heeft astma en daarom leg ik háár jas speciaal altijd appart zodat ik zeker weet dat er geen 'luchtjes of geurtjes' van andere jassen kunnen komen. Daar hoeft ze niet om te vragen, dat doe ik vanzelf, er is voor haar geen noodzaak om bij onze kapstok te komen (stel dát) of dat ze last zou hebben van rokers buiten, is aan buitenrand tuin, geen buren daar. Zulke asociale rokers als patiëntje omschrijft ken ik gelukkig niet. Ik zou ze ook niet willen kennen. Ik ken alleen wel rokers die zich zo gedragen als wij.
groeten albana

Geen probleem

als ik bij jou thuis zou zijn dan rook ik gewoon niet ook niet in de tuin. Desnoods ga ik even een blokje buiten lopen om te roken en dan hang ik mijn jas in de garage op.
En tuurlijk kan je vragen of hij zijn jas in de garage hangt !

Sluit aan bij albana

Ik gedraag me hetzelfde als Albana.
Als ik bij mensen op visite ben waar niet gerookt mag worden of waar longproblemen spelen zal je mij niet zien talen naar een sigaret. Dat doe ik dan wel weer als ik thuis ben (ook niet binnenshuis overigens).
Jammer dat het idee heerst dat rokers egoïstisch zijn. Het was fijn geweest als je de inhoud van je posting wat had genuanceerd.
G

bibi63

bibi63

14-03-2012 om 16:39

Sluit me ook aan bij albana

Eerst even wat simpele feiten:
- roken is ongezond (voor jezelf)
- roken is ongezond voor anderen als ze bij je in de buurt zijn (astma of geen astma)
- de meeste rokers vinden het tegenwoordig volledig normaal dat je niet binnenshuis rookt, laat staan bij iemand anders
- de meeste MENSEN (rokers en ook niet-rokers)hebben er geen idee van dat een astmapatient (sommigen) al last hebben van een jas die naar rook ruikt
- dat impliceert dat de roker zich totaal niet bewust is aso te zijn als hij/zij buiten rookt en de astmapatient dus niet belast met zijn/haar rook.
- dat impliceert ook dat de astmapatient absoluut de roker mag vragen zijn/haar jas ergens anders te hangen. Gewoon uitleggen, want, zoals een paar regels hierboven al omschreven, daar is een niet-astmapatient (roker of niet) zich normaliter ECHT niet van bewust.
- roken is een verslaving, een verslaving die de astmapatient waarschijnlijk nooit heeft ervaren en daardoor net zo goed niet weet waar hij over praat als dat een niet-astmapatient niet weet waar hij over praat als het over astma gaat.

Conclusie: als we vriendelijk tegenover elkaar zijn, elkaar respecteren, dan neem ik toch echt aan dat in een normale familie- en/of vriendschapsverhouding e.e.a. goed opgelost wordt.

Bibi

Merel

Merel

14-03-2012 om 18:36

O.t. reaktie

Even off-topic, maar ik ben laatst naar een concert geweest en ineens viel me op dat er een klein dingetje positief was aan roken. Nu rookt er niemand meer in een concertzaal, maar wat stinken mensen zeg...wat een zweetlucht, niet normaal meer, dat viel normaal nooit op met die rook. Niet dat ik dat nou zo prettig vond (beetje rook vind ik niet erg, maar teveel wel) maar zweetlucht is ook geen pretje.

(p.s. ik rook niet en heb ook nooit gerookt)

Nee astmapatiënt

Dat heb je verkeerd begrepen....onze jongste heeft géén astma. Ze heeft hooikoorst....en krijgt last van haar ogen als er veel rook in de lucht hangt.
Dat merkten wij ooit toen we nog wel eens op bezoek kwamen bij 'verstokte rokers', die toedertijd wél rookten thuis (o.a. mijn zwager). Daarom hebben we toen de bezoekjes aan zwager met de kinderen erbij geminimaliseerd. We gingen óf alleen (kinderen bij oppas) of we troffen zwager en schoonzus b.v. ergens anders (buiten, bij ons, bij nog weer iemand anders etc.etc.). Ondertussen rookt zwager niet eens meer. Nergens meer....Bij zwager is het óf enorm veel en achter elkaar door, of helemaal niks.
Ik denk persoonlijk dat jij op de verkeerde plekken komt...Ik weet wel gezellige terassen in de zomer, waar roken en niet roken zo gescheiden zijn dat er geen overlast is (voor gebouw en achter gebouw). Ik weet zelfs een hele rij terassen die allemaal rookvrij zijn.
Daar schijnt de zon in het voorjaar enorm lekker en het is ook tochtvrij dus bij weer zoals vandaag is het geliefd. In café's komk zelden, bij concerten durf ik ook niet te zeggen. Het laatste concert waar ik was,was in Gelderdome en daar werd die avond niet gerookt.
Misschien is het ook een kwestie van je omgeving, de mensen met wie je omgaat. 80% van de mensen met wie wij omgaan roken juist niet. En dan pas je je automatisch aan, aan die mensen. Ik krijg het idee dat de mensen met wie jij omgaat dat daarvan het merendeel juist wél rookt en dus probeer jij je automatisch 'aan te passen' wat natuurlijk helemaal niet eens kan omdat je astma hebt. Daarom wéét jij al die plekken waar het rookverbod overtreden wordt, want die zoeken die bekenden en familieleden natuurlijk op. En daarom wéét ik ze juist niet, want mijn kenissen/familie etc. zoeken juist de terrasjes op die rookvrij zijn...En daarom gaan man en ik er ook zitten zelfs als rokers...wij vinden dat leuk omdat we er bekend zijn en vaker komen. Dan maar niet roken, ik kom daar voor de gezelligheid, niet om het roken an sich. Dat kan best even wachten.
Ik begrijp trouwens niet helemaal dat je bij 'iemand' op bezoek kan gaan waar binnen gerookt wordt, ook al is dat even niet op dát moment. Mijn stiefmoeder zou dat echt niet kunnen en acuut benauwd worden. Ze gaat amper nog om met haar eigen zoon omdat hij en zijn vrouw hele dagen roken (ook binnen dus waar de kinderen bij zijn). En eerlijk gezegd...ook ik vind het stinken als ik in ruimtes kom waar (ook al was het gisteren) gerookt wordt.
Ondertussen vind ik het dus ook gewoon 'onprettig' om binnen te roken. Omdat ikzelf nogal wat voorwaarden verbind aan mijn eigen roken, is mijn verslaving gewoon geminimaliseerd. Maar helemaal stoppen lukt gewoon niet, omdat net die stok om voor altijd te stoppen ontbreekt.
Op momenten dat niemand er last van heeft, het mij aan tijd niet ontbreekt en ik rutig ergens kan staan rook ik toch weer wel. Heb ik die tijd niet, hebben anderen er last van (ongeacht wie) op dat moment, kan ik niet ergens rustig staan, dan maar niet....Dan heb ik er gewoon ook geen zin in. Zo simpel is het. Momenteel heb ik het druk (werk) dus rook ik amper....En als ik thuis ben, ben ik moe en dus geen zin om buiten te staan. Misschien moet ik altijd maar zo hard werken, is erg goed voor mijn verslaving
groeten albana

Yura

Yura

15-03-2012 om 11:13

Veranderd

Er is wel een hoop veranderd gelukkig in de houding van rokers. 20 jaar geleden had je het maar te slikken dat er gerookt werd en mocht je er niks van zeggen. Ik heb me toen nog een tijdje ziek moeten melden ivm stemproblemen. Al mijn collega's rookten en ik als enige niet. Ook mijn man en zijn hele familie rookten, verjaardagen waren vreselijk maar daar mocht je niks van zeggen. Inmiddels rookt nog een enkeling uit zijn familie en die gaan naar buiten op een verjaardag. Maar als ik eraan denk hoe al die kinderen zijn uitgerookt in hun jeugd vind ik dat heel triest. Mijn man is gelukkig buiten gaan roken vanaf het moment dat ik zwanger was en nu is hij al 8 jaar gestopt. De zoon van zijn broer heeft nu astma en ik moet er maar steeds aan denken hoe het was toen wij op kraamvisite kwamen (baby was enkele uren oud), ze woonden tijdelijk bij de oma in en jongere zus van de moeder woonde daar ook nog. Het was echt een rookhol, zwager rookte, oma rookte en tante rookte, echt niet normaal. Nu heeft het kind (14) dus astma en ik zit me telkens maar af te vragen of het daardoor veroorzaakt is. Vader heeft overigens tot het kind 8 was ook altijd gewoon in huis gerookt. Kind steekt helaas af en toe ook stiekem een sigaretje op en ook hem krijg je niet aan het verstand gepeuterd dat het niet verstandig is. En wie maakt zich daar het drukst om? Ja de voorheen kettingrokende oma, die inmiddels gestopt is. Daar kan ik trouwens sowieso heel slecht tegen als nooitroker, die ex-rokers die zeuren over overlast van andermans rook, die opeens totaal vergeten zijn dat ze zelf 15-20 jaar geleden gewoon overal een sigaret opstaken en met niemand rekening hielden. Ik heb daarom ook nooit het roken in ons huis verboden nadat man gestopt was, kon dat niet maken vond ik, uiteindelijk gebeurde het gewoon vanzelf dat iedereen naar buiten ging gelukkig.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.