Gezondheid Gezondheid

Gezondheid

astma patient

astma patient

10-03-2012 om 13:47

Sigarettenrook


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Tineke

Tineke

15-03-2012 om 13:02

Ontwikkeling

In heel veel families vindt de ontwikkeling plaats van veel-rokend naar niet-rokend. In sommige families gaat dat wat sneller dan in andere families. Astmapatient heeft de pech dat zij daarin voortrekker moet zijn, in de volgende generatie zal het pas echt beter zijn. Haar familie is wat trager in deze ontwikkeling.

Brabander

Brabander

15-03-2012 om 15:00

(ot) ontwikkeling

Kaatje, ik denk dat je te optimistisch bent. Roken is een smerige verslaving, en de industrie doet er alles aan om rokers te verleiden te blijven roken (dat is over het algemeen niet zo moeilijk) en om nieuwe gebruikers te werven. En de regering vindt het wel best zo. Rokers leveren geld op: accijns, en, niet te vergeten, AOW en pensioenpremie. Rokers leven zo'n 10 jaar korter, dus tel uit je winst.
Een van de besparingsmaatregelen van de regering zou kunnen zijn: het stimuleren van het roken. En de rokers: ziende blind, horende doof, en "genietend" van hun verslaving.

Chippie

Chippie

15-03-2012 om 20:59

Ik heb een vreselijke hekel aan roken...

Ik heb een vreselijke hekel aan roken en ik vind rokers zo sneu. En ja, je ruikt al snel dat ze stinken naar rook. Het zit in hun kleren, hun haren, hun poriën.
Maar de eerlijkheid gebied mij om te zeggen dat ik eigenlijk nooit aan rokers hoef te vragen of ze buiten roken. Als we buiten zitten, met de kinderen, gaan ze ook ergens anders staan. Dus wat dat betreft heb ik echt weinig te klagen.

Ontwikkeling

Door alle rookontmoedigende maatregelen (kosten, rookverboden) is het aantal rokers afgenomen. En niet alleen door de van overheidswege opgelegde maatregelen is het rookgedrag veranderd, ook door maatschappelijke veranderingen. Ik heb het idee dat mogen roken vroeger de norm was, als je er last van had dan moest je maar ergens anders heen gaan. Rokers maakten de dienst uit. Nu men weet hoe ongezond het is en door de gewenning aan rookverboden op bepaalde plaatsen is de situatie nu omgedraaid. Je rookt alleen als een ander er geen last van heeft. Zo niet, dan is het vrij normaal dat degene die er last van heeft er wat van kan zeggen. Niet-rokers maken nu de dienst uit. Vroeger rookte zo'n beetje iedereen binnen, ook bij kinderen, nu ken ik geen ouders meer die binnen roken.

skik

Eens met skik en kaatje

Nou en of er een ontwikkeling is. Zo rond mijn geboorte was het meen ik nog vrij gebruikelijk om op verjaardagen sigaretten te presenteren. In mijn kindertijd rookte onderwijzend personeel nog, werd er in auto's en in het OV volop gepaft, was het normaal dat er in huis werd gerookt - ook als je zelf niet-roker was, voor de gasten had je een asbak.
Toen ik studeerde was roken al iets op de terugtocht (je kon het nu in elk geval zeggen als je er last van had), maar na een avondje uit of een feestje moest ik wel eerst onder de douche voor ik ging slapen, om de rook uit mijn haar te spoelen.

Allemaal over. Ik lees mijn kinderen Jip en Janneke voor en heb ze moeten uitleggen wat een asbak is. Die komen ze gewoon niet meer tegen, want de ene oom die rookt doet dat alleen maar in de tuin.

Het vervelende is - ik merkte dit al eens eerder op - dat de niet-roker inmiddels bijna net zoveel last heeft van die anderhalve sigaret die hij nu nog tegenkomt als hij vroeger had van die enorme walm die overal hing. Zelfs het kleine vleugje rook irriteert enorm. Maar eigenlijk denk ik dat dat subjectief is en dat de gezondheidswinst haast niet anders dan groot kan zijn - meeroken is echt een stuk minder standaard geworden.

Tja, die laatste verstokte verslaafden kunnen hardnekkig zijn, maar ze zijn enorm in het defensief gedrongen. Als het zo doorgaat wordt er over 10-20 jaar echt bijna nergens meer gerookt.

Groeten,

Temet

Astmapatient

Rookvrije terassen zou ik ook graag zien. Sinds dat rookverbod in de horeca moet je voor frisse lucht naar binnen, dat is wel vervelend. ( voor mij is het vervelend, voor jou wel even lastiger - ik ben gelukkig geen astmapatiënt)

Ik heb trouwens niet gemerkt dat het rookverbod in de horeca massaal wordt genegeerd, maar ik ben dan ook maar weinig in café's geweest de laatste maanden. Wel een paar keer in een restaurant en in het theater en daar werd niet gerookt.

Groeten,

Temet

Vic

Vic

16-03-2012 om 19:10

Bouwvakkers (o.t.)

Ze zijn hier de straat opnieuw aan het bestraten en het valt me op dat al die stratenmakers roken. Aangezien ik net gestopt ben, valt dat me niet mee al die rokers voor de deur. Ik ruik zelfs de rook van de overbuurvrouw als ze achter in haar achtertuin staat te roken (dus ca. 50 meter hier vandaan).
Komende week heb ik een borrel in een café waar gerookt mag worden. Daar baal ik wel een beetje van. Kom je stinkend naar de rook thuis, terwijl je zelf niet meer mag.

Rookvrije terassen

Hier zijn de rookvrije terassen van bistro-achtige dingen en restaurants van ned. origine.
De rokers terassen zijn de café's en sommige restaurants van buitenlandse orgine (Italiaan, Grieks).
Met bistro-achtige dingen bedoel ik meer de eenvoudige restaurantjes/bistro/broodjes/lunchzaakjes die doordeweeks niet na 21.00 uur meer open zijn (deze bezoeken wij dan vaak)....die mikken meer op publiek dat overdag of in ieder geval vroeg in de avond vertier zoeken en zijn meestal ook al lang voor het middaguur open. Hoogstens dat ze in het weekend wat langer 's avond open zijn, maar niet voor drinkgelagen.
De café's daarvan wordt op de meeste terassen wel gerookt. 1 van die café 's zit hier in het rijtje met andersoortige horeca, maar het terras is wel rookvrij (w.s. afspraken onderling, gok ik). Dat zijn ook de terasjes waar fleecedekens liggen (voor als het nodig is) of waar warmte lampen zijn en die écht met zorg zijn aangekleed met bloemetjes, kussens etc.
Maar de meeste café's die écht cafe zijn, daar zijn simpele terassen bestaande uit alleen stoelen/tafels en asbakken. Ze zijn ook meestal pas laat op de dag open.
En ze verkopen om te eten alleen tosti's en bitterballen enzo. Die mikken meer op publiek dat de hele avond uit wil gaan en drinken.
groeten albana

Temet, vraagje

"Sinds dat rookverbod in de horeca moet je voor frisse lucht naar binnen,"

Maar voor het rookverbod werd er zowel op het terras als binnen gerookt. Dan had je nergens een rookvrije omgeving. Nu kan je tenminste nog binnen wat nuttigen als je perse niet in de rook wil of kan zitten. Jammer van het zonnetje, dat wel. Maar op het terras zitten nu toch niet ineens meer rokers als voor het rookverbod? Of zijn niet-rokers zo gewend aan een rookvrije omgeving dat rokers op het terras storender zijn dan vroeger?

skik

Skik

"Maar op het terras zitten nu toch niet ineens meer rokers als voor het rookverbod?"

Tja, dat denk ik wel, vroeguh zaten ze verspreid, buiten en binnen, nu alleen nog buiten.

Ondernemersvereniging?

Ik woon niet eens in een stad, maar in een dorp, maar omdat wij nogal een toeristendorp zijn is ons aanbod van horeca enorm divers en voor ons als 'inwoners' w.s. véél te divers en enorm veel. Dus verhoudingsgewijs zouden wij als dorp best méér horeca kunnen hebben dan in jouw stad. Maar ons inwonertal verviervoudigd minimaal in de weekenden en vakanties en als het midden in het seizoen is kun je hier zelfs beter gewoon thuis blijven want vertienvoudigen de aantallen bezoekers.
Ik weet wel dat die rookvrije-terasjes-straat is ingevoerd nadat er discussie was onstaan in de ondernememersvereniging hierover. Maar dat was al kort na het officiele rookverbod, dus ondertussen al best een lange tijd. Wie het op de agenda heeft gezet is mij onbekend, misschien ook wel iemand die er niet tegen kon?
Eerst stonden er nog schermen (glazen) o.a. bij dat café waar wel gerookt werd.
Later heeft 1 ondernemer (hoek) verbouwd en achter ook een terras aangelegd. Achter is nu roken, voor is niet roken. Aangezien er een enorm hoog en breed pand tussen zit lijkt de kans dat er overlast is minimaal.
Dat is voorzover ik weet het enige rokersterras in de buurt van dat straatje.
Ik heb geen idee of ze er reclame voor maken. Ik weet alleen dat het zo is. Wat ik opgegoogeld heb, staan de meeste zaakjes/zaken wel online maar v.n. met recensies. En een enkeling met de kaart (wat er te eten is). In z'n algemeenheid vond ik wel reclame over de hoeveelheid terasjes alhier (voor toeristen dus) maar ook daar geen woord over roken/niet roken.
Maar misschien zijn terasjes wel juist bedoeld voor toevallige voorbijgangers en worden niet specefiek als 'reclame' onderdeel meegenomen. Die toeristen moeten in de eerste istantie eten en slapen, dus is de reclame daar meer op gericht. Dat terasjes zitten is maar 'bijzaak' denk ik.
groeten albana

Skik

"Maar op het terras zitten nu toch niet ineens meer rokers als voor het rookverbod? Of zijn niet-rokers zo gewend aan een rookvrije omgeving dat rokers op het terras storender zijn dan vroeger? "

In mijn beleving: ja en ja. Wat Shonagh al zegt: nu zitten alle rokers op het terras, niet alleen maar een deel. En inderdaad - ik schreef dat al eerder - die paar sigaretten die je nu nog tegenkomt storen enorm als je verder rookvrij gewend bent - vroeger viel het minder op, zo met die voortdurende achtergrondwalm

Groeten,

Temet

Klein bordje

Op de eerste rij tafeltjes staat zo'n ijzeren bordje. Zo'n omgekeerde V en daarop staat: 'verboden te roken' er staan (natuurlijk) ook geen asbakken. Dat geen asbakken vind ik nog wel eens lastig, want ik weet dan ook niet goed waar ik mijn papiertje van het koekje moet laten....Ik vind het zo slordig 'm op het schoteltje te laten liggen of tafel. Maar dit betreft het terras waar wij het liefste zitten...de rest van de terassen zit ik nooit dus 'ken' ik niet zo goed. Ik weet alleen dat het allemaal niet roken is...dat is algemeen bekend ik vermoed dat daar ook bordjes staan, als ik er binnenkort langs kom zal ik opletten. De ijssalon verderop daar mag weer wel gerookt worden. Maar dat is best een eind verderop...Een héél plein over...maar je hebt er wel uitzicht op. Je ziet dan ook wel eens mensen of groepjes mensen richting ijssalon lopen en daar gaan staan roken. Dat zijn dan rokers die dat terras aan de achterzijde niet kennen Daarnaast zit de Italiaan...daar mag je ook roken, maar dat zie je niet vanaf het terras.
Ik wil je best het adres geven, maar dan moeten we prive mailen. Dat doe ik liever niet hier in het openbaar...
groeten albana

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.